Klappande på magen..
Senaste två veckorna sen en liten kula på magen dykt upp och vänner och bekanta grattat och sagt samma sak "Gud va roligt.. Nu börjar det ju synas också" och i många fall efterföljt av det där "obligatoriska" klappandet på magen.. Jag känner redan nu hur detta kommer bli något som gör mig vansinnig till slut.. Jag är säkert bara överkänslig.. Men bara för jag är gravid, vad ger folk rätten att gå o klappa på min mage bara sådär..? Är jag "överkänslig" eller är det faktiskt fler som känner sig obekväma med det?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag tycker inte heller om när folk måste klappa och "känna" på magen, speciellt inte om dom inte frågar innan utan bara tar sig friheten :P
Nej du är inte ensam om att känna dig obekväm med det, jag tycker det är jobbigt och riktigt oförskämt!
De enda utomstående som klappat på min mage var min svärmor och hennes mamma, och de fick sig en tillsägelse av min pojkvän. Jag tyckte det kändes rätt olustigt faktiskt att de bara ninjaklappade utan att fråga om det var ok. När min egen familj klappade kändes det inte riktigt lika konstigt, speciellt som klappandet ändå föregicks av prat om magen och en informell inbjudan om att klappa.
Annars har jag faktiskt inte behövt stå ut med eländet speciellt mycket. Skulle någon klappa utan tillåtelse skulle jag säga till, men det går ju inte riktigt när det är familjen.
Det är bara att säga ifrån! Det är många som känner som du! För min del fick folk jag känner känna på magen, de flesta frågade dock innan och jag hade turen att det inte var några främlingar som kom fram.
/Christine
Tack va skönt o inte va ensam! Hittills har ingen frågat utan bara grattat, sagt "va roligt att det syns nu också" och klappat.. Jag är i övrigt en sån som inte alls gillar "närhet" av folk, mer än min sambo.. Och tycker det är jobbigt nog bara min mamma klappar på magen varje gång vi ses.. Sa till henne här om dagen att jag inte vill att hon klappar på magen, för jag tycker det känns "jobbigt/obekvämt" hennes svar blev "Men herregud, jag måste ju få känna på magen".. Nää.. Varför måste du få göra det? Som sagt, känner redan nu att det här kommer bli nått som driver mig till vansinne och nått jag väl lär få tjata om tills bebisen är ute..
Jag tror man gör så för att få känna att det verkligen är sant, att det är något där inne, få vara en del av det stora. Ingen gör det för att vara oförskämd och jag tror många gör det för de sett andra göra så på gravida och då går det automatiskt- man ska gratta och klappa. Det är klart att det kan kännas konstigt när någon annan plötsligt tar sig friheten att gulla med ens mage men jag har kommit på mig själv att också känna på magen på dom jag känner väl. Man får nog försöka ha lite överseende med det, framförallt när det gäller familjen. Det bara kommer för att man blir så glad och upprymd av gravidmagen! Det är ju trots allt rätt fantastiskt! :) Säger man ifrån får man nog försöka göra det på en schysst sätt just pga att magen är det närmsta många kommer din graviditet!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Med vänner o bekanta har jag inte sagt nått, men blir det ett "ihärdigt klappande" typ varje gång man ses så kommer jag säga till, självklart inte bara snäsa ifrån.. Men förklara att jag tycker det känns olustigt. Tack för en ny synvinkel #5! :) Med min mamma kan jag behöva säga till hundra gånger, men vi har en sån relation att det skadar inte.. Vi står varandra så nära o min mamma är rätt bra på o glömma o sen när man påminner så får man ett "jaja, juste.. jag glömde :)"
Ingen mer än sambon har klappat på min mage hittills och det är jag väldigt glad för ;) Det hade nog känts lite skumt faktiskt, visst klappar de isf pga bebisen men det är ju samtidigt fortfarande min kropp de rör utan tillåtelse.
Jag har ingenting emot att familj och vänner klappar men däremot tycker jag att det är jobbigt när jag står och pratar med någon, jag ser att de bara tittar på magen, helt plötsligt klappar på magen eller ger en kommentar om magen istället för en respons på det jag pratade om. Jag förstår att barnet kommer att få mycket mer uppmärksamhet än jag när han väl är född, och det är bara roligt, men här och nu kan de väl i alla fall lyssna på vad jag pratar om, magen är ju där hela tiden, de kan väl titta på den en minut senare!
Min mamma är också rätt bra på att klappa i tid och otid. Visserligen är jag glad över att hon ser fram emot barnbarn så mycket, och bryr sig, men ibland kan det bli lite mycket klappande.

Ibörjan reagerade jag varenda gång nån klappade mig på magen men eftersom de flesta på jobb höll på o klappa i tid o otid så vande jag mig till slut. Men visst hade jag tyckt det var jätte obehagligt hade jag sagt ifrån.
Ingen har någonsin bara gått fram och klappat på min mage utan att fråga först.
Mina närmaste lät mig vara, för de vet att jag inte tycker om när folk rör mig. Däremot var vi på en födelsedagsfest hos en kompis och där kom alla fram och tog på magen (var i v30 då så det syntes väl) och det var folk jag ALDRIG träffat förut. Blev förbannad och sa till sambon att nu åker vi hem.
Förstår inte varför folk verkar tro att man får ta och känna så fort man har en gravidmage, eller sen när barnet väl är fött sträcka ner sig i barnvagnen och ska hålla på.
Dottern fick en body som det står rör mig inte på, när hon föddes :P
Jag har börjat klappa tillbaka. Jag menar klappar dem mig på magen så är det fritt fram att klappa dem på magen. Så jag gör det. Många har slutat efter det. Men det känns som om det blivit ett sätt ett hälsa på en gravid. Varför krama eller ta i hand när man kan klappa på magen? Så klappa tillbaka så slutar de snart.
#12 haha va smart! Vad paff personen skulle bli!

Jag tyckte konstigt nog inte att dte var obehagligt när folk tog på magen. Då r jag ändå en person som ogillar fysisk kontakt med främlingar. Antar att det har att göra med glädjen jag kände inför barnet och att jag ville dela den med andra.
Innan trodde jag att jag skulle få ett utbrott om någon klappat på magen utan at fråga men så blev det som tur var inte haha.
#12 Haha! :D
Skämt å sido: Men skaffa en tröja/linne där det står på magen "Don't touch"
Här finns det sådana magband iaf:
http://www.stellaris.se/index.php/gravidklaeder-mammaklaeder-magband-mamaband-c-28_65?page=2&sort=5a
Mvh. Sanne & Djuren