Ägglossningstest - Tolkningstråd #5
Behöver du hjälp att tolka dina ägglossningstest? Då har du kommit rätt!
Här kan du lägga upp bilder på dina ägglossningstest som du vill ha hjälp att tyda. Kom ihåg att skriva ut tydligt vilka datum det handlar om, om du gjort flera, har du gjort flera på samma dag, så skriv ut vilket test som är vilket så det slipper bli så mycket frågor om onödiga saker i tråden.
Den tidigare tråden hittar ni här.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Jag har hört att ägglossning generellt sker 24-48h efter första positiva (ibland längre tid) och ca 12 h efter peak om man lyckas hitta den.
För mig stämde det ganska så bra.
Jag loggade testen i Premom appen för att kunna se vilket mönster min ökning hade ( för den kan vara ganska inviduell hur den ser ut) lycka till, ni är när ägglossning iallafall 🥳
#6: Natten till idag eller idag tror jag 😊
Förlåt, fel tråd 😅
- Redigerat 2024-05-30 07:48 av teezan
Hej! Behöver lite hjälp att förstå för är så förvirrad.
Jag har kört med clearblue ÄL test för 2 mest fertila dagar så alltså bara en glad gubbe eller en tom ring.
Har en cykel på 28-33 dagar och beräknad ÄL enligt appen var dag 16
Dag 16 positivt ÄL test
Dag 17 negativt ÄL test
Dag 18 positivt ÄL test
Dag 19 negativt ÄL test
Dag 20 (idag) positivt ÄL test
Jag är så förvirrad, vad är det som händer ? Har haft ont molande till o från varje dag
#11: Hm aldrig varit med om
Brukar du ha sånna cykler
#13: Kankse din kropp som inte lyckades ägglossa och försöker igen
Då höjs LH igen ?
Ibland har jag upplevt att CB inte är helt tillförlitliga men har själv inte haft sådär fram och tillbaka
- Redigerat 2024-06-29 18:36 av cashili
Ska testa igen imorgon o se 🤔
#15: hej , du lade upp ett gravtest också. Är du osäker på om du har ÄL eller inte ? För du kan ju inte ha både ägglossning och vara gravid tänker jag 🤔
Har du pcos? I sånt fall kan LH test ge fel resultat
Har varit varannan dag nu i 6 dagar, dock testade jag inte igår. Men senaste positiva var i förrgår innan jag testade nu.
#18: väldigt underligt
Har du andra symtom på ÄL? Sekret ? Högre temp?
Det ända jag märkt av är molvärk och det har varit i ungefär 1 vecka, jättemärkligt men får ta o se framöver vad den säger
#21: Okej då kanske du ändå inte haft ÄL än.
#21: Jag har använt CB många år och de har aldrig visat pos efter ÄL. Däremot kan de visa lite före andra , men inte en vecka.
Testa vanliga stickor också för att se om de stämmer med CB
#24: ja
#26: Jag har använt de rosa och med dem får jag bäst utslag mellan kl 14-15. Generellt sett brukar man ju säga att LH är som högst då.
Testade de lila någon cykel och gillade dem inte alls tyvärr. Gav bara tvetydiga resultat och hoppade från negativt till fast gubbe utan den där blinkande , mycket förvirrande
#28: Har du lila hemma ? Eller jaha du menade kanske att du brukar köra de lila ? Står det att de ska tas på morgonen ?
- Redigerat 2024-12-27 11:17 av cashili
#29: Nej trodde det men var bara graviditetstest
Hej!
Behöver lite hjälp att tyda mina ÄL test… är detta positivt? Kl. 10:50 tog jag testet men kl. 13:10 såg det ut som på andra bilden. (Ska enligt app haft ÄL igår så känns ju som att det är nu eller inte alls denna månaden…) Tog testen igår och idag är tredje bilden från och den känns ju negativ… fattar inget och tacksam för svar av rutinerade <3
#31: Den första bilden visar pos
#33: Ej positivt än , strecken ska vara minst lika starka
#34: Tack! Månad in och månad ut så blir de inte starkare än såhär, fattar inte vad som är fel!
#35: Vilken tid på dygnet tester du
#35: Min erfarenhet av rfsu tester är att det där kan vara positivt trots allt. Jag får såna med rfsu men starka med easy at home. Kan verkligen tipsa om att beställa easy at home tester istället, de är mycket billigare också 😍
Men testa också mellan 10-14, då brukar man få starkast utslag.
#38: fast här är strecken lika starka
Eller åtminstone mycket mer jämnstarka än för TS
#38: Tack!! 🩷 jag ska beställa hem dem istället! Tog ett av apoteas egna och tror att det visade lite samma… tog ett test igår och då var det som sagt ett tunt streck. Å så blir det såhär idag, fattar inte! Men de kanske inte spelar någon roll om det är ett tunt streck eller som det ser ut på bilden?
#40: Om ett par dagar skulle jag tro detta bli positivt
Har du andra tecken på ÄL? Fertilt sekret ?
#37: Vilken sida köpte du testerna på? Tänkte gå in och beställa 🥰
#44: Efter mitt senaste missfall som var i mars 2024 så har ägglossningen haltat rejält. Har eventuellt fått ett positivt sedan dess men annars känns det som den uteblivit helt. Har annars regelbunden mens men kraftigare blödningar och smärtor sen missfallet.
#46: Tack så mycket för svar 🩷 är rädd att ägget inte vill släppa och att LH bara ökar men inget händer liksom..
Ska testa tempa… kört Natural
Cycles innan, har du tips på en bra app jag kan regga tempen i? Annars har jag iof min smartwatch. Den kanske tempat redan.. får kika.
#47: Använde fertilitet friend
Gratis versionen
Fertility *
#50: Har också Apple Watch, den är svår att se exakt dag ibland men brukar se en skillnad innan och efter ÄL.
Jag köper mina ÄL test på amazon. När jag har haft rfsu som var mina starkt som ditt visade både cb digitala och e @h positivt. Men jag har haft mycket lättare sen jag började med e@h. Cb digitala tycker jag blir positivt så tidigigt.
Det är olika hur ökningen ser ut från person till person.
Hej,
Jag fick mens den 17/1 och skulle alltså ha ÄL 31/1 men hittills har det inte kommit en smiley på cb digital. Jag har vart förkyld och känt mig febrig sen den 28/1, kan ÄL bli sen av det eller t.o.m utebli? Jag har haft lite känningar i magen som jag kan få runt ÄL men ändå ingen smiley. Först idag börjar jag känna mig på bättringsvägen från förkylningen.
Testade nyss med rfsu och såhär ser det ut;
- Redigerat 2025-02-02 11:38 av [Bebis2025]
#58: Tack för svar! 🙏🏻🥰
- Redigerat 2025-04-01 23:17 av Emmahf
#60: Ska bli starkare men kan gå fort
Ta ett nytt om några timmar alt testa två gånger per dag, man missar lätt stegring annars
Dagen innan mitt test blev positivt hade jag mollvärk
#63: Yes nu ser det positivt ut
#63: Skulle också säga positivt 😍
Tycker ingen av dom ser ut att vara positiv #66.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ingen som kan svara?
#68: lite svårt att se när det är färgrester. Men skulle säga att det är inte helt positivt men väldtgt nära😊
#70: Tack för svar 🩷🩷🩷
#72: Det i mitten 🤗
Jag har tagit letrozol 2,5 mg för första gången som visade en follikel på 9,7 mm cd 12 (verkar som att letrozol ej gav den effekt man förväntade sig och jag kunde inte göra fler ultraljud då vi åkte utomlands på kvällen på cd12)
Har nu testat med vanliga stickor efter att clearblue med smiley tog slut.
När jag tidigare testat med stickor så har jag alltid fått stegring med peak efter 0.13. Men nu visar testen såhär i flera dagar? Har inte kunnat testa helt under rätt tider pga att jag befinner mig utomlands.
Vad kan det bero på? Är det någon effekt av letrozol?
#76: Ser ut som om du ej haft ägglossning än
#77: Jo, det har jag förstått men undrar varför det stiger vissa dagar? Brukar alltid ligga under 0.11 annars innan ÄL.
Kan letrozol påverka?
#78: Tror snarare kroppen försöker ägglossa men inte lyckas
#78: Det kan också vara att du är på resande fot och har andra rutiner och vätskeintag. Jag har ofta så innan min peak. Kanske behöver du högre dos letrozol för att få igenom ägglossning 🥰
#79: Jaa.. jag misstänker det med. Hoppas den lyckas till slut. Får be om att höja dosen till nästa gång ev
#80: hur många dagar brukar du ha så innan peak? Har du också fått letrozol? 🥰
#82: Brukar ha så från mensen egentligen, men jag har ett annat märke på tester som ger större utslag så kanske därför de varierar mer. För mina kan vara allt från 0.08-0.50 i perioden mellan mens och ÄL. Lh fluktuerar en del genom hela cykeln så skulle inte vara orolig 🥰
Haft oregelbundna cykler i perioder men aldrig letrozol, men vänner som behövt det för ägglossning.
#84: Inte än positivt men troligen på väg att bli ( inom någon till ett par dagar )
#84: Håller med cashili! Men det skadar inte att dansa för säkerhets skull, hellre innan än efter ÄL 💃
Fortsätt testa och se om de blir starkare ☺️
RFSU kan vara svåra att få linjerna lika starka medan andra märken som easy at home tex kan vara riktigt tydliga (billigare på amazon också). Premom appen är toppen att läsa av testen med 🤗
Hejsan 🌸, jag behöver lite hjälp!
Sju dagar efter första dagen av min senaste mens fick jag en fast smiley på mitt Clearblue ägglossningstest, och även teststickorna från RFSU visade starka streck.
Senare samma dag tog jag ett nytt test med en annan Clearblue-testhållare (inte samma som tidigare, eftersom jag vet att när ett test väl visat en fast smiley så ska man räkna det som kasserat). Det testet blinka bara de gånger jag provade, alltså ingen fast smiley.
Hur ska jag tolka detta? 🫣
För att ge lite kontext: jag brukar vanligtvis ha ägglossning runt CD20, så detta verkar vara väldigt tidigt för mig…
Kan MA påverka menscykeln? Jag hade det förra månaden.
Jag skickar med bilder på det positiva testet.
#87 MA kan absolut påverka menscykeln. Låter lite konstigt att du inte fick fast gubbe med den nya hållaren? Jag gjorde nämligen som du en gång, testade med nu hållare efter fast smiley på "gamla". Fick blankt första gången (det brukar man alltid få då den inte har något att gå på/läsa av). Men dag 2 med nya hållaren hade jag fast smiley.
Jag tycker inte din RFSU ser positiv ut, men börjar närma sig. Det är vanligt att få positivt på CB några dagar innan RFSU. Jag har förstått det som att CB fångar början av peaken, medan RFSU fångar toppen.
#88: Jag tror detta är positivt.
Kan rekommendera easy at home istället. De blir ofta väldigt mörka vid lh topp (rfsu och gravidkollen är inte säkert strecken ens blir lika starka).
Och att lägga in i premom appen. Den är gratis och toppen att läsa av resten med samt att man enkelt kan gå tillbaka och se hur det såg ut föregående månad
#91 Tack! Har hört det. Får bli nästnästa cykel för har kvar RFSU stickor… När tror du jag ägglossade denna månad utifrån mina test? Jag fick fast smiley 8/5, positivt på RFSU 9/5 och förmodligen peak på RFSU 10/5…
#92: Jag litar inte på cb då de slår om så enkelt. Jag skulle gissa på ägglossning 1-2 dagar efter första positiva rfsu, så kanske 10/5 eller 11/5 ☺️
#94: Japp alla dem är väldigt tydligt positiva. Ibland kan flera starka lh test på rad vara att testen faktiskt tagit upp hcg 🫣 Hcg och lh är lika hormon och lh testen kan bli starka vid graviditet just därför 🙃 Fortsätter de såhär så ta ett hcg test 🤞
#95: Jag gjorde det då jag även la upp i ett annat forum där dem sa samma sak!
Positivt😍🥳
#96: Grattis 🥳 🥰 hur såg det ut?
#98: väldigt positivt!! 🥰🥰
#99: jaaa aldrig haft såhär stark innan🥺🙏🏻 men knappt så man vågar hoppas😫
#100: Eftersom du trodde du hade ägglossning nu så kanske du är längre än du tror. Ta ett digitalt och se hur många veckor det tycker du varit gravid ☺️