Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 12005 ggr
Destany
0

Hur ofta känna barnet?

Jag är i v 26+3 och idag har barnet varit väldigt lugnt. Känt det imorse o nu ikväll 2 ggr så jag vet inte om jag ska vara orolig eller ej, barnet brukar sparka på rätt bra annars. Jag har moderkakan i framvägg så det kanske påverkar oxå?

ChristineL
0

Jag är i 28+2 och igår kände jag ingenting förrän på kvällen, då blev det ett himla liv! Jag upplever att det är olika från dag till dag men det blir mer och starkare. Jag tror inte man ska behöva oroa sig förrän det åtminstone har gått 24 timmar.

Tina-A
0

I regel säger dom att man ska känna något litet varje dag och då är det okej. Det räcker med en spark om dagen.

Däremot om du känner dig väldigt orolig eftersom aktiviteten har förändras väldigt mycket och du har en känsla av att något är fel är det alltid bäst att ringa förlossningen eller din BM och rådfråga!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Destany
0

Tack för era svar. Min bm sa att man ska typ känna den 10 ggr per dag men när jag var inne o kollade den sist sa de att det är svårare att känna den för mig eftersom moderkakan ligger i vägen. Sen jag skrev inlägget har den sparkat 4 ggr typ. Jag har varit igång mycket idag så jag har nog sövt den. Så jag avvaktar o ser hur resten av kvällen o natten e.

noir
0

Jag har märkt att när jag var i v.23+ så kände jag mer än jag noterade. Ibland så kunde jag tänka att det bara var nått annat men kom fram till att det var barnet som orskade den känslan. Kände även nästan bara kvällstid och på natten, dvs då man ofta är avslappnad.
Nu är jag i v. 33 och har under ett par veckor känt över hela dygnet och det börjar nog bli trångt för känns som om något korvliknade ålar om kring och bufflar runt. Fick veta av min bm att barnet ligger med huvud ner och förklara att det är därför jag känner mina puffar uppåt och det små puffarna nere är armar. Förklarade massor varför jag kännt så svaga och så få där jag brukade känna sparkar.
Har även ilningar och molvärk i snippan, antar att det är livmodertappen. Det är bebisen som puffar neråt och att livmodertappen gör sig redo för vad som komma ska.

Vill jag känna bebis så känner jag aldrig bebis. Har bara två gånger varit med om boogiewoogie i magen så man undrar om det är en hel barnskara man har i magen som bufflar runt, båda senkväll /natt.

Neuzs
0

Fram till ca v.30 så är det ingen fara om mönster i rörelser ändrar sig lite / minskar vissa dagar. Såklart ska man känna den varje adg från v.26 men man kan inte jämföra dagar då fostret fortfarande är såpass litet att det har storb plats att flytta & vrida på sig & sparka tex innåt där du inte känner det :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.