Gravid iFokus

Gravid

Etiketterplanerar-barnbarnlängtan
Läst 6105 ggr
hajoh
2

Vi som planerar barn 2022

Hej,

Jag slutade med p-piller i slutet av mars och har precis fått min första mens. Vi försökte väl inte direkt jättenoga första månaden men jag tänker gå all in med temperaturmätning och Natural Cycles från den här månaden.

Det vore roligt om fler av oss som försöker skaffa barn samlades i en grupp för att diskutera saker, stora som små.

// Hanna

• Redigerat 2021-09-27 13:54 av Cireea
Sandrus
0

#0: jag skippade pillrena i fredags och väntar nu på mensen, beställde ÄL och gravtester samma dag som kommer i veckan, sambon är supertaggad på en till jag men men rädd att få foglossning och havandeskapsförgiftning igen, speciellt foglossning om det tar sig snart då dottern är 6 mån ca, henne tog det ca 8-9 månader att bli gravida med :)

Zvintos
0

Nu blev det ingen bebis 2021 för oss, så jag hakar väl på den här tråden. Plockade ur min hormonspiral januari 2017 och vi försökte fram till hösten 2019 när vi valde att ta en paus då jag hade 1 läsår kvar på mina studier och ville hinna jobba lite innan en eventuell graviditet, så började med minipiller. Tog studenten juni 2020 och slutade med minipillren i augusti 2020. Försöker än och det börjar kännas aningens segt..

Hopr0214
0

Hoppar in här också! Blev inte heller för mig 2021, är så ledsen över att ha försökt i 1 års tid.. skyller allt på mig själv för att jag gjort en abort för flera år sen, att det kanske är därför jag inte kan bli gravid. Men denna månad känner jag mig en aning mer hoppfull! Har fått svaaaagt streck på clear blue testa tidigt och är endast på BIM -5
Hur går det för er? Skulle va kul att få upp lite prat i denna tråd!
Håller tummar och tår för er alla ❤️

Zvintos
0

Fick positivt på ÄL-test igår på dag 14. Tänkte inte kolla ÄL seriöst denna cykel med tanke på hur regelbunden den är, men tog ett för skojs skull. Känner alltid av min ÄL och den var väldigt tydlig igår. Typiskt nog har mina senaste tre cykler och min mans jobbschema inte riktigt klaffat, så vi prickade inte in det super denna gång heller. Räknar inte med att det blir något den här gången heller, så sätter mitt hopp till sommaren när han är ledig nästan 2 månader.

Sandrus
0

Har extrem mensvärk idag, får se om mensen kommer under dagen, provat ÄL test i tre dagar med bara svagt streck men slutade med minipiller för en vecka sen imorgon men hade råkat slarva lite innan så.
Bara hoppas på mens så det är igång igen!

Hopr0214
1

Hoppas det går bra för er andra! Jag plussade digitalt igår, väntat på detta plus i ett års tid.. är så orolig för missfall för att jag plussat så tidigt men så glad samtidigt ❤️

Sandrus
1

#6: grattos! Minns känslan jag va bara i v 4 när vi plussade med lillan o h det va så overkligt och jag va så nervös såfort jag kände växtvärk och allt möjligt!

Zvintos
0

Jag började nästan få upp hoppet om att det här var vår månad, men det verkar tyvärr inte så. För ungefär 3 dagar sedan började jag få ömma bröst, molvärk och väldigt lätt illamående någon gång per dag. Testade med ett tidigt test och det kom upp något svagt. Sen dess bara fått en skugga på test. Symtomen hänger i sig dock. Men om det vore något borde det åtminstone synts något på ett vanligt test nu. Så jag räknar med mens vilken dag som helst. Då kommer jag att starta upp med rosenrot och macarot, utöver ashwagandhan som jag redan tar. Den tar jag dock inte främst för fertilitetssyfte utan för att få kroppen i balans och hjälpa min sömn som ändå är störd i och med fibromyalgin. Nåja, jag kommer att testa en sista gång i morgon och räknar kallt med ett tvärblankt test..

Mamma2020
0

Fick mitt första barn februari 2020 och tog en p-spruta i maj 2020 men ganska direkt efter ångrade vi oss för vi ville ha ett barn till ganska tätt, nu har vi försökt sen des, ingen mens kom på ett år, gick till privat läkare och upptäckte jag hade en ofarlig cysta på ena äggstocken och att min slemhinna inte var så tjock som den borde,
Började med piller för att framkalla en mens, fick mens för 1 månad sen och nu är cystan borta och haft en ägglossning också, ska ha mens om 9 dagar ❤️ Hoppas verkligen det tar sig snart! ❤️ Hejar på alla oss som försöker !!❤️❤️

Mamma2020
0

#8: när jag plussade med min son så var mitt test svagt när jag var 2 veckor över beräknad mens ❤️ Jag hejar på dig att detta blir din månad ❤️

Zvintos
1

#10: Välkommen in i tråden. :)

Tyvärr var det inte vår månad, mensen dök upp idag två dagar tidigare än beräknat ungefär. Så bara på't igen.. Nu kör jag igång med maca och rosenrot ihop med ashwagandhan och se om det kan göra något åt fertiliteten. Om inte så gör åtminstone ashwagandhan att jag sover lite bättre.

Cireea
0

#11 Åh nej Ninni, jag som höll tummarna stenhårt för dig den här månaden. Hoppas på bättra lycka nästa månad ❤️

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Zvintos
0

#12: Tack. ❤ Det blir som vanligt, "bryt ihop och kom igen". Inte mycket vi kan göra i nuläget. Sätter lite hopp till det faktum att maken kommer vara ledig i närmare 9 veckor under sommaren, så då slipper vi allt strul med min cykel och hans jobbschema. Händer inget trots det så söker vi oss privat till hösten.

hajoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad synd att det inte var din månad! Det var inte min heller. Jag använder mig av natural cycles och det är så frustrerande för min temperatur går som upp innan jag verkar ha ägglossning för att sedan gå ner igen? Någon som varit med om det?

hajoh
0

Andra försöker ner i sopkorgen! Man förstår att det kan ta tid men blir ändå väldigt besviken, hehe!

Zvintos
0

#15: Tråkigt för er. När man längtar blir ju besvikelsen stor även om man kanske inte försökt så länge. 🙂

För min del väntar jag på ägglossning vilken dag som helst. Har sedan typ november ägglossat dag 14-15 och det verkar vara likadant denna gången med. ÄL-testet var så gott som positivt igår kväll, så räknar med att det är positivt senare idag. Har denna cykel tagit ashwagandha, rosenrot och macarot. Enda skillnaden jag märkt nu är att jag inte har samma ÄL-värk från cirka dag 10 fram till ÄL, utan nu kom den igår på dag 13.

Börjar för övrigt bli ganska frustrerande att ingenting händer. Innan pausen försökte vi i 2½ år utan att något hände. Nu har vi försökt i snart 9 månader utan att något hänt. Mensen är verkligen som en klocka, så den är inte problemet. Men något är det ju som påverkar, frågan är bara om det är något som går att finna och göra något åt eller om det "bara" är sekundär barnlöshet som det så fint heter.

hajoh
0

#16: Åh Ninni <3 Skickar över lite kärlek till dig!

Zvintos
0

#17: Tack. 🙂 Man har sina stunder där man känner sig lite deppig över situationen, men samtidigt är det ju inte mycket att göra.

Verkar som att mina tillskott sköt lite på ÄL, men i det här fallet så gör det faktiskt ingenting då min man är ledig tills på måndag. Hade räknat med positivt ÄL-test i söndags, men fick positivt idag. 🙂

Hann1
0

Hej alla! Hur går det för er? Någon som orkar lyssna/läsa en förvirrads själ berättelse?

Endometrios, försökt bli gravid i ca 15 månader utan att lyckas. Väntar på IVF-kallelse men under tiden försöker vi själva som vanligt. MEN, jag har sedan senaste ÄL känt mig superkonstig. Ca ÄL+5 så stack det och spände konstigt i magen och ÄL7-8 så hade jag riktiga fjärilar. Det gjorde nästan ont i magen för det ”kittlades” (lider ofta av ångest också men kändes inte alls som ångest). ÄL+10 var jag riktigt gasig och dålig i magen. Sedan ÄL+7 har jag också mått illa till och från under dagarna. Idag är jag på ÄL+11 och har BIM imorgon. Har en ≈35 dagars cykel med kort lutealfas på konstanta 11 dagar. Har gjort gravtester där de visat som typ en skugga men inget streck så de är inte positivt (använt två olika märken, CB och apotek hjärtats egna). Innan BIM brukar jag alltså få JÄÄÄTTEONT i brösten, men absolut ingenting denna månaden. Kanske lite ont i bröstvårtorna runt ÄL+7 men inte mer än så, och försvann efter någon dag eller 2. Är jag sjuk i huvudet eller vad händer? Kan man bli skengravid? 😂

Sandrus
0

Trodde jag äntligen fick mens idag då jag slutade med piller för ca 1,5-2 mån sen och närmsta positivt ÄL test jag haft var 19 maj, fick mensvärk imorse sen en brun flytning sen inget mer….vad är det här nu då?!!!

Zvintos
0

#20: Det skulle ju ändå kunna vara mensen som är på intågande, men den kanske är lite segstartad. Min mens börjar till exempel alltid med bruna flytningar 1-2 dagar innan. Har du tagit något graviditetstest?

Sandrus
0

#21: min har alltid kommit med blodbad samma dag och intensiva smärtor. Kom lite blandad flytning ikväll igen ont en liten stund samma i eftermiddags, är visserligen första mensen efter barn och sen började jag med piller innan det började så kanske det är lite som en ringrostig motor att det behöver hosta igång.
Borde kanske ta ett test iofs, värken påminner om växtvärken men kanske lite värre men nu kommer det ju lite flytning med brunt och en med rött.

Sandrus
0

Kan vara ett spökstreck men fick ett knappt synlugt syreck på rfsu test, vi ska köpa ett digitalt testa tidigt idag!

Zvintos
0

#23: Håller tummarna för positivt utslag då!

Själv börjar jag märka en trend när det gäller tidigare graviditetstester, åtminstone för mig. Jag brukar ofta kunna se en väldigt svag linje från ungefär ÄL+9-10 (syns inte på ÄL+8) som sen inte blir starkare. Detta händer mycket mer sällan på de vanliga. Vet inte om det beror på att de tidiga är mer benägna för "spökstreck" eller om det finns någon annan orsak. Någon kemisk graviditet tror jag inte att det är i dem fallen med tanke på hur svagt det är och att de tidiga mäter från sisådär 10. Var ett tag sedan jag köpte tidiga tester, men den här cykeln gjorde jag det och jag kan se något supersvagt. Mest troligt något "spökstreck" eftersom det sett likadant sen i fredags eftermiddag.

samadi97
0

Jag tog ett test idag. Beräknade mensen enligt appen ska vara idag.

Är det någon mer som ser?

Zvintos
0

#25: Ser positivt ut.

Zvintos
0

Väntar på att mensen ska dyka upp. Är ungefär på ÄL+15-16 och mensen brukar dyka upp senast ÄL+15. Två dagar innan mensen dyker upp kan jag få ljusbruna spottings som snabbt går över till mörkbruna och i ganska stor mängd. Än så länge är det väldigt sparsamt med ljusbrunt sedan 3 dagar tillbaka. Om inte mensen dyker upp under helgen får jag nog ta ett test igen och se.

Magdanord
0

Hej, jag plussade igår och funderar på BVC-val. Hur kan jag informera mig om var jag ska lista mig? Finns det någon tråd som jag inte hittar? Bor i Karlstad.

hajoh
0

#27: håller tummarna för dig Ninni! Hur gick det? ☺️

hajoh
0

#28: Jag har ingen koll, hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig ☺️

hajoh
0

Första cykeln efter p-piller blev 31 dagar, andra 26 dagar och nu är jag inne i tredje med hittills 28 dagar. Jag har dock en känsla av att det inte kommer bli något denna månad heller.

Sandrus
0

Ca 2 månader sedan pillerstopp och fortfarande ingen mens, fick ju någon brun flytning för ett tag sen men annars händer inget :(

Zvintos
0

#29: Det digitala var negativt och mensen kom senare under dagen. Så är på cd 5 just nu. Börjar misstänka att min sköldkörtel är, om inte hela boven i dramat åtminstone en del av det. Mina antikroppar låg högt i slutet av 2019 och gick sen ner med hjälp av en kortisonkur, men är nu på gränsen till för högt igen. Läste bland annat detta på regionens sida: "förekomst av sådana antikroppar har dessutom satts i samband med ökad risk för missfall". Så detta kommer jag faktiskt ta upp med läkaren när vi har telefontid på måndag. Lämnade blodprover i tisdags och två av mina sköldkörtelvärden räknas nu som avvikande i och med nya referensvärden (T4 och TPO-antikroppar).

hajoh
0

Hoppas du får någon klarhet!

Jag fick också mens igen.
Den är rätt förändrad sedan innan jag började med ppiller för ca 10 år sedan.
Då var den uteslutande 7 dagar, kraftig de första 3-4 dagarna och helt regelbunden. Nu har jag medelriklig mens dag 1-2 och sedan minimens i dag 3-5. Olika cykellängder hittills varje månad.

Hoppas det går till sig :)

Zvintos
0

Ingen vidare klarhet här inte. Men läkaren på medicinmottagningen har sina egna idéer om vad som är bra och går dessutom inte att resonera med.. Han anser dessutom att fibromyalgi (som jag har) är en svensk hittepå-diagnos, för den existerar då inte utomlands och att tränar man bara så blir man av med den.. Pratade precis med honom om mina värden och han tycker att det är såpass liten avvikelse att det inte är något att bry sig om. Han har fått för sig att mina värden gått ner spontant, men de har enbart gått ner efter kortisonkur. Sen babblade han om att mitt TPO gått ner från 80 till 20, men det går ju inte att jämföra gamla värdet med tidigare referensvärde (positivt över 100) med nya referensvärdet (positivt över 25). Nya prover om 3 månader… Blir så trött. Inte kan jag byta "endokrinolog" heller, eftersom det bara finns han på medicinmottagningen här. Då får jag antingen prata med VC om att remittera mig till en annan ort inom regionen istället, eller skriva en egenvårdsbegäran.

Sandrus
0

Mina test visade inget i slutändan och ingen mer blödning kom utan bara några småstänk.
Tror dock jag har haft/kommer få ägglossning då jag har massor äggviteflytningar så provade ältest som är starka men inte helt positiva så vi har myst på i flera dagar och idag har jag mensvärksaktig smärta så kanske det är idag det släppt då.

Sandrus
0

Tror dock jag fick ett extremt svagt + ikväll 🤔

Zvintos
0

#37: Hur ser testet ut idag? 🙂

Här har tempen dippat lite idag, så ÄL verkar vara på intågande. Har bara några få digitala ÄL-test, så har väntat med att ta något tills idag. Läste att tempen kan ligga högre när man tempar vaginalt, men för mig ligger den lika som oralt. Vilket i och för sig inte spelar någon roll, så länge man kan följa mönstret. 🙂 Är på cd 13 idag och borde ägglossa om 1-2 dagar.

Sandrus
0

#38: rfsu visar svagtnidag med men digitalt testa tidigt va negativt

Mamma2020
0

Hur funkar detta?
Jag blir knäpp och ledsen 😔 min mens ska komma idag, ingen bröstsmärta, lite mensvärk men inget som tyder på mens,

I 3 dagar i rad förutom igår och idag har jag fått svagt + på RFSU men idag ingenting 🙁 hur?

Andra bilden är det positiva från 2 dagar sen

Zvintos
0

#40: Det kan vara en så kallad kemisk graviditet. Detta beror troligtvis på att ägget inte fäster ordentligt eller stöts bort ganska tidigt. Då är det tyvärr inte ovanligt att få positivt och sen någon eller några dagar senare få negativt och därefter blödning som vanligt eller lite försenad. Har själv varit med om det ett par gånger. 🙁

Zvintos
0

Bara börja räkna ner dagarna till mens nu då. Fick positivt ÄL-test (clearblue digitalt, rosa) men en rejäl temphöjning. Tempen har aldrig svikit mig tidigare, så jag går på den. Det händer ibland att jag får ett positivt senare, troligtvis missade jag peaken och testet fångar upp slutet av den. Gissningsvis kanske det skedde under natten. Så nu räknar jag ner och ser hur det går.

Cireea
0

#42 Håller tummarna för dig!

Sandrus
0

Håller tummarna NinniH!
Jag blir inte klok, tog ett test ondsag kväll svagt streck, torsdag morgon svagt så tog digitalt testa tidigt på samma urin med ett - sen imorse tog jag ändå ett med veckoindikator som sa inte gravid sen ett nytt rfsu under dagen som återigen visar ett lika svagt streck det borde ökat nu…

hajoh
0

#42: håller tummarna. Själv fick jag positivt ÄL test idag (clearblue avancerade) och partnern är borta till imorgonkväll. Känns inte väldigt positivt med tanke på den långa tiden men vad ska man göra. Hoppas på att jag träffade början av stigningen och att ÄL är på lördagmorgon hehe. Glömde tyvärr ta nc tempen idag men nc tror att jag ska ha ÄL på söndag. Kan dock tillägga att jag är slarvig med temp. Fick negativt ÄL igår morse så det är iallafall positivt med tanke på tidspannet.

Man förstår att man kanske inte får barn på en gång men samtidigt hoppas man ju så mycket så man blir ju ändå besviken när det inte går direkt för en själv. Det är så jobbigt att det liksom blir en hel månad till nästa gång man ens kan försöka……

hajoh
0

#44: jag fick sådär en gång. Blev helt tokig men det visade sig tyvärr att jag inte var gravid.

Sandrus
1

Gjirt några fler negativa, kan inte mensen bara komma så man kan börja ordebtligt?! Snart 3 månader sedan jag slutade med piller!

hajoh
0

#47: vad jobbigt att den inte kommer! Min kom tillbaka månaden efter men mensen är inte alls lika riklig som innan så jag misstänker att jag fortfarande har hormonell obalans, vilket gör att vi inte fått till det än. Denna månaden testade jag clearblue advanced och rosenrot. Fick maximal fertilitet igår på clearblue och kände en intensiv smärta på vänster sida under någon timme så jag gissar att ägglossningen skedde då! Mycket intressant! Undrar om det hjälper att ligga ikväll när sambon kommer hem? Värt att testa iallafall 😜

hajoh
0

Jag menade att ÄL skedde idag vid lunch, inte igår hehe.

Zvintos
0

Tack tjejer. 😊 Jag är väl mellan ÄL+5-7 lite beroende på. Tempen är som vanligt inte överens med ÄL-testen. 😂 Men tempen har haft rätt fler gånger än ÄL-test, så jag får väl räkna på ÄL+7 då. Har sedan i förrgår haft som en lätt stickande känsla några få gånger om dagen. Den påminner om den mer starkt stickande känsla jag får precis innan mens. Återstår att se om det innebär något bra eller inte.

Zvintos
0

Och föga förvånande kunde jag inte låta bli att testa, även om det är flera dagar kvar till mens. 🙃 Som vanligt tycker jag mig se ett svagt streck. Men jag litar inte längre på mina ögon. Inte heller litar jag på dessa svaga streck, så egentligen borde jag väl inte testa så tidigt. Otåligheten har nog börjat kicka in tror jag. Blir väl så när man försökt och längtat i flera år utan att något händer.

Känner fortfarande korta stunder av den där stickande känslan och någon konstig känsla i brösten. De är liksom inte ömma, men det känns att något sker i dem. Kan lika gärna vara lätt PMS.

(Ignorera tvätthögen, hittade inte en av tvättkorgarna.)

• Redigerat 2021-07-03 21:14 av Zvintos
Sandrus
0

#51: jag ser!
Tror jag förstår vad du menar med brösten att nått händer, mina känns som sockerdricka typ och spända men fick toknegativt idag med.

Zvintos
0

ÄL+9 idag och med tanke på gårdagens skugga hade jag väntat mig i princip ett blankt test idag. Tog ett vanligt RFSU i morse och jag tror att jag faktiskt plussat.. Jag hoppas det i alla fall, för är det ett spökstreck blir jag tokig! Nu är det bara att hålla tummarna att det stannar också. Men med tanke på att det här är det absolut starkaste jag haft under alla åren vi försökt med syskon och dessutom så tidigt, så hoppas jag att det är ett positivt tecken.

Mamma2020
0

Hej finisar!

Min story är att jag och min sambo fick våran första son februari 2020 och min sambo ville ej ha ett till barn tätt så jag tog en p-spruta i tanken att vi skulle vänta men den tog lite för bra för vad vi trodde, tog bara 1 spruta och min mens kom inte tillbaka på ett år och vi gick till läkaren för få hjälp, i februari 2021 fick jag min första mens och tänkte att förhoppningsvis kommer det gå snabbt då ( min läkare trodde samma ) då jag blev gravid på 1 försök med sonen utan att ens ha koll på
Ägglossning eller mens.

Men 5 månader senare så står vi här nu ( vet att de ej är lång tid jämfört med andra ) men jag har fått extremt mycket konstiga svar på både ägglossningstest och graviditetstest

Min mens är totalt försenad i 9 dagar nu och den har ALDRIG varit så här sen kanske som Max 3 dagar,

( ochså att tilläga när jag väntade sonen så fick jag svagt positivt två veckor efter mensen )

Och jag har fått väldigt konstiga svar på graviditets testen,
Jag har testat alla olika märken känns det som 🙈

Men två olika märken utviker sig,

Första testet är från igår morse

Andra testet från idag.

Vet det är svagt men både mina vänner och min sambo ser så jag kan ju inte se i syne, men vad tror ni?

Zvintos
0

#54: Jag ser inte så jättemycket på dina bilder. Men jag känner igen fenomenet med att inte lyckas få strecket att synas lika bra på bild som det syns i verkligheten. Du kan ju ha ägglossat senare än beräknat, det kan ju vara orsaken till att mensen är sen och att det dessutom inte syns så starkt på testerna än. Hoppas du får lite mer svar inom de närmsta dagarna, att testerna ökar i styrka. 😊

Zvintos
0

Jag har berättat för mannen att jag troligen är gravid och att just nu är det bara att vänta och se om detta faktiskt vill stanna. För första gången så är jag faktiskt nästan rädd att testa igen, för jag vill verkligen inte ha ett till negativt. Med tanke på hur pass tydligt strecket syntes är förhoppningsvis den risken mindre nu, men man vet ju aldrig.

OM det nu är så att det här lilla fröet bestämmer sig för att stanna så är BF kring 18 mars. Maken är född 20 mars.

Så här såg förresten testet ut när det torkat helt. Vet inte vad som hände med bilden dock, den blev att se lite skum ut.

Sandrus
0

Tycker det ser positivt ut Ninni, vågar nästan säga grattis!

Min kropp beter sig som när dottern kom till, jag började svettas sjuka mängder ca 1 v innan + och mitt tandkött började blöda, samma nu men kan samtidigt vara att jag är förkyld, får vänta och se.

Zvintos
0

#57: Tack. 😊

Är det konstigt att man blir förvirrad? Valde att testa både med RFSU och Predictor early. Tog även det digitala, vilket jag nästan räknade med skulle vara negativt. Men nog trodde jag att PE åtminstone skulle visa något, men det är i princip blankt. 🤔 RFSU är då utan tvekan positivt. För tillfället litar jag på RFSU, men ska beställa något mer märke också för att se. Har använt RFSU otaliga gånger och aldrig blivit lurad, så vad är oddsen för att man skulle bli det nu?

Theflowergirl
0

Slutade med mina p-piller i februari 2021 och blev gravid någon månad efter fick dock missfall fösta gången 🌹 Väntar förhoppningsvis vårat första barn nu, fick ett positivt test igår och kan knappt tro de och vill typ inte hoppas för mycket häller 🌹 Är så rädd för att något kommer Hända, dock känner jag mig uppblåst, mår illa på morgonen och går på toa 24/7, hoppas verkligen denna gång 🌹🌹😋

Denna kommentar har tagits bort.
Sandrus
0

Om man hade räknat den konstiga blödningen jag hade som en mens så skulle jag ha mens idag, hade äggviteflytningar 20-25 juni och relativt starka ÄL test men ingen mens och inget positivt…

Zvintos
0

#61: Det är inget roligt när man är i det läget, det blir nästan lite som att man är i limbo. Förhoppningsvis blir du lite klokare inom de närmsta dagarna, antingen att mensen kommer eller ett plus.

Zvintos
0

ÄL+11 och alltså ett par dagar till beräknad mens, så än finns det tid för saker och ting att gå åt skogen.. Törs inte ropa hej riktigt än och törs inte gå med i några BF-grupper. Inte förrän jag passerat beräknad mens och sett ett positivt digitalt, det sistnämnda har jag aldrig gjort med någon av mina kemiska graviditeter.

Sandrus
0

#62: ja det blir inte bättre av att sambon tycker mina bröst växt och jag har en spänningskänsla i dom, hoppas på första försöket.
Med dottern tog det 8-9 månader av sådär aktica försök sen när jag beställde hem typ 40 ÄL tester blev dom aldrig positiva för jag va redan gravid haha.

Theflowergirl
0

#64: menar du att det inte sågs på testerna du gjorde för att du redan var gravid ? Hur kan det komma sig? Eller missförstod jag haha 🌺😂

Sandrus
1

#65: jag hade blivit gravid medans vi väntade på ÄL testerna så när jag inte fått något positivt ÄL test på två veckor tog jag ett grav test bara för jag inte hade något bättre för mig och hoppade sen in i duschen, när jag kom ut va det supersvagt positivt.

Zvintos
0

Ugh, det verkar som om magkänslan trots allt stämde. Det såg äntligen så lovande ut med streck som faktiskt ökade! Idag fick jag bara en skugga på RFSU. Provade med graviditetskollens vanliga, deras tidiga samt Clearblue + och samtliga var negativa. Det digitala skippade jag faktiskt och tur var väl det.. Verkar inte som det blir något den här gången heller. Vid tidigare kemiska graviditeter har det inte känts fullt lika hårt, för då skiftade det fortare. Den här gången känns det ganska tungt och jag funderar på om det ens är meningen att vi ska få ett till barn.. Hoppet är väl inte helt ute förrän blödningen är ett faktum, men jag är väldigt säker på att den kommer komma..

Anonym
0

#67: tråkigt att höra 😞 försöker med nummer 2 själv och fick super tydligt streck och trodde de var något en vecka innan mens men nu är mesen försenad 14 dagar och super svaga streck och ingen ökning och väntar på mensen… :(

hajoh
0

Jag håller tummarna för dig in i det sista ❤️ själv fick jag negativt på testa tidigt och har lidit av urinvägsinfektion sedan i måndags. Har inte så mycket hopp i denna kropp just nu. Fjärde försöket… Självklart hade man hoppet uppe att man var en av dem som det går fort för men det verkar inte vara fallet.

hajoh
0

Sandrus, vilket jobbigt läge! Hoppas det löser sig snart!

hajoh
1

Stort grattis theflowergirl💐

Sandrus
0

Rungde kvinnohälsan och gyn igår för dom hänvisade till varandra men sen kom dom överens om att jag ska prata med gyn men dom tar tydligen bara akuta besvär så jag får inte hhälp där, har fått starta mensen med provera innan en gång och senast kom den efter två år, sjukt nog samma dag sambon skulle komma o stanna hos mig första gången!

Sandrus
0

Har haft mensvärk till och från idag men inget händer….

Zvintos
0

#73: Jobbigt när man liksom hamnar mellan stolarna sådär. Håller tummarna att den snart drar igång av sig självt.

Här drog blödningen igång i söndags eftermiddag/kväll. Så ny cykel igen.. Enda fördelen är att jag åtminstone kunde göra min magnetröntgen som planerat. Väntar på att läkaren jag träffade sist ska komma tillbaka från sin semester, vilket han gör nästa vecka. Sen ska jag boka tid hos honom för att diskutera mina sköldkörtelvärden som jag tror har ett finger med i spelen när det gäller mina tidiga missfall. Kan ju inte få någon hjälp från regionen vad gäller barnlösheten, men åtminstone mina sköldkörtelvärden som inte riktigt ligger som de ska. Är så irriterad att läkaren på medicinmottagningen som "håller koll" på mina värden inte tar det på allvar alls och kommer med rena felaktigheter. Så då tänker jag ta det med läkaren på VC istället som faktiskt går att resonera med och är väldigt duktig.

Stumpis
0

BIM + 2
Hoppas

Zvintos
0

Är på dag 13 och börjar närma sig ägglossning, allt mellan dag 14 och dag 16. Tror jag har provat i princip alla märken på graviditetstest som finns, så nu passar jag på att prova från apotek365. Kändes rätt ok att betala 10 kr styck, så passade på att köpa ett gäng så jag har. Tvivlar på att det kommer lyckas inom de närmsta cyklerna i vilket fall, med tanke på vilken tid det tagit hittills.

Theflowergirl
0

Har fått två missfall på raken och om 4 dagar så har jag min beräknade mens.. Är just nu gravid men håller tummarna från att de håller denna gång 😔💗 vill så, någon som har råd för hur man hanterar detta ?? Har blivit nere efter allt, lever med ångest sen allt 💗

Sandrus
0

#76: när jag plussade med dottern va det på apotek365 3 kronors stickor :)

Jag har förövrigt fått mens tillslut, tråkigt nog efter att rfsu stickor gett utslag med svaga rosa streck.

[emelypip]
0

Jag har börjat få lite konstiga symtom. Hade samlag den 26/6 under min mens, hade då oskyddat. Jag och min partner har lite som tankesätt att ”händer det så händer det” så vi är inte så att vi inte vill undvika graviditet. Nu ska min mens komma om 2 dagar och jag har börjat bli känslig för dofter, vissa maträtter och mina bröst är väldigt ömma och känns tunga.

Vad tror ni? Ska jag ta ett test imorgon?

[emelypip]
0

#78: Jag fick också svagt rosa på rfsu och var inte gravid förra månaden, litar inte riktigt på de.

[emelypip]
0

#77: Håller tummarna för dig💗 Hoppas du har nägon du kan prata med om detta.

Zvintos
0

#78: Trist att mensen dök upp för dig. Förra cykeln hade jag likadant med. Fick faktiskt fullt synliga streck på RFSU men Predictor early var negativt. Därför jag väljer att prova med apotek365 test nu. Detta var dock deras stavar, för de verkar ha tagit bort sina stickor. :)

Är väl mitt under mina mest fertila dagar nu. Dag 15 idag och jag ägglossar så gott som alltid mellan dag 14-16. Att tempa skippar jag, det blev för bökigt den här gången och tack vare fibron är jag mer benägen att glömma att ta tempen. Inte beställt några ÄL-test heller, finns liksom ingen mening när jag är såpass regelbunden i vilket fall.

Zvintos
0

#79: Att ta ett test är väl säkrast. Symtomen låter lovande, men jag har varit med om liknande symtom tidigare utan att det varit något. Den cykeln jag väl blev gravid med sonen hade jag som allra minst symtom. Alla är vi dock olika. :) Håller tummarna att det beror på graviditet för din del.

[emelypip]
0

#83: Ja har tidigare haft symtom med ömma bröst och inte varit gravid. Men denna gången är jag även känslig för dofter och det är nytt. Så vi får väl se :)

Tack för svar

Sandrus
0

#82: ja det blir nog en annan sort hädanefter! Men skönt nu att jag funkar, vet ju inte när ÄL är eftersom det kan ha ändrats i cykeln sedan innan barn, jag blöder som en störtflod och har sjukt ont nu, alltid blödit mycket och haft ont men det här är helt galet.
Hade cykel på 30-40 dagar innam, genomsnitt 32 så räknar på det och då ägglossar jag u gifär 10 augusti.

Zvintos
0

Hur går det för alla? Själv är jag runt ÄL+5 och än så länge inte mycket att rapportera egentligen. :) Maken har varit hemma större delen av sommaren (semester), så vi har inte behövt tänka på hur vi tajmar det hela. Är just nu sjukskriven i två veckor på grund av handen och det gör att det hela känns ännu mer avslappnat. Har ingen större tilltro att det skulle ta sig den här gången heller dock.

Sandrus
0

#86: mensen är över, försöka ligga varannan dag är tanken men jag är sällan suhen för jag är ofta trött när sambon kommer hem tyvärr :(

Chemistryfreak
0

Hoppar in här då jag och min pojkvän också försöker bli med barn! Tog ut min spiral och slutade med all medicinering (mot endometrios) i slutet av maj, fick första mensen i början av juli och vi lyckades tajma in ÄL bra den här månaden trots distansförhållande, jobb och allt annat. Tyvärr så kom mensen, smärtorna och illamåendet med dunder och brak igår morse… Osäkert om vi kan få till det runt ÄL nu i augusti då pojkvännen är iväg på kurs men hoppas på det bästa. Hejar på er alla andra som också försöker!

hajoh
0

Jag har fått gå in på mitt femte försök. Denna månad ville jag pausa lite från natural cycles och ägglossningstester men tror ändå att jag kan ha tajmat in ÄL. Jag har inte längre lika stor tilltro till att det ska ta sig men hoppas kan man ju alltid fortsätta med :) inga symptom utöver de vanliga än och mensen ska komma på måndag.

Norrlandsbruden
0

Hejsan svejsan! Natural Cycles-tråden ekar tom just nu, så jag hoppas in här med er då jag känner stort behov av att få skriva av mig då och då och dela med mig av funderingar.🙈

Jag och sambon har aktivt försökt i 2,5år och går alltså nu in på det 31a försöket. Använt allt från massor av olika äl-test till Nc och även att bara hålla koll på kroppen för att timea in mys under ÄL-veckorna.

Vi har gjort fetilitetsutredning som inte visade några tokigheter förutom att jag hade en cysta som försvunnit till nästa koll. Jag har gjort spolning av äggledarna som hade fri passage.
Jag har använt mig utav rosenrot, bidrottninggele, ett medel innan samlag för att boosta spermierna på sin väg, testat lägga av helt med koffein.. och en massa annat under våra försök.. och INGET har gett något resultat.(Äter även 50mcg Levaxin)

Hopplöshet blandas med ilska och sorg varje månad och ibland vet jag inte vad jag ska ta mig till helt enkelt…
Har nu istället börjat känna en rädsla över att det aldrig ska ta sig och startar även därmed en rädsla för att jag förstör för mig själv pga denna rädsla..

Sandrus
0

#90: usch vad jobbigt det låter :( kan dom inte hjälpa er på något sätt även att det inte är några fel?

Zvintos
0

#90: Hade de någon plan för er fastän allt såg bra ut? När vi försökte med sonen så fanns det egentligen inget som borde hindra oss att bli gravida. Till oss sa läkaren att om vi inte blivit gravida inom 6 månader kunde vi ställa oss på kö till IVF. Den gången behövde vi inte det eftersom vi blev gravida på egen hand. Nu när vi försöker med syskon dock är det helt andra visor, för nu har vi inte ens rätt att få enbart en fertilitetsundersökning, utan måste vända oss till privat klinik.

Norrlandsbruden
0

#91 #92 Vi gjorde fertilitetsutredningen efter 1 år utan resultat. Eftersom det inte visade på något "fel" så sa dom att vi var tvungna att försöka i 2 år till(alltså totalt 3 år) innan vi blir godkända för IVF.
Detta blir alltså januari 2022, så vi lär väl försöka på i vanlig ordning fram tills dess och kommer säkert att ta till IVF-hjälp ifall det fortsätter i denna takt.

Tyvärr så har jag knappt något hopp kvar, så jag har redan ställt in mig på att vi lär behöva hjälp på traven. Så tråkigt att känna hur negativa gravtest har blivit en vardag så pass att jag inte ens kan inbilla mig hur det skulle vara att bli gravid..
Vi har gått från mysiga samtal om hur vi planerar livet med det framtida barnet, till att endast prata om "denna vecka sker ÄL, troligtvis denna dag" och "jag har fått mens". 😔

Har ni tips på hur ni håller modet uppe och "stressen" över barnlöshet nere?🌸

Zvintos
0

#93: Nackdelen med att det kan skilja mycket från region till region i deras bedömningar i hur länge man måste försöka innan man kan få göra IVF.

Gällande tips så vet jag inte om jag har något bra. När vi försökte med sonen och märkte att tiden gick försökte jag tänka att vi ändå gör vårt bästa och mer än så kan vi inte göra. Det tog oss som sagt "bara" 17 månader. Nu är vi snart uppe i totalt 3 år och 8 månader (med paus sept -17 till aug -20 ej medräknad). Jag försöker att tänka samma nu också att vi inte kan göra mer än vårt bästa och sen håller vi tummarna att det förhoppningsvis någon dag blir ett syskon. Eftersom vi redan har ett barn blir det åtminstone lite lättare, för blir det inget syskon så har vi åtminstone honom. Så det kanske blir ett svårt tankesätt när man inte har några barn alls och försökt länge.

Norrlandsbruden
0

#94 Ja, precis.. alla prover var bra, ultraljud osv. Inget som skulle visa på något tokigt + att vi är under 30 gör säkert en del också.
"Ni är godkända januari 2022 för IVF om ni inte har fått resultat.. men vi tror inte att vi lär se er här igen. Ta ett glas vin, slappna av så kommer det snart!" Var deras ord innan vi gick.
Kändes som lugnande ord då, men nu gör det bara mer ont i hjärtat av att tänka så.

Tack för dina tips! 🌸Vissa pratar om att negativa tankar och liten stress gör så att man inte blir gravid, medan andra säger att nivån av nedstämdhet och stress ska vara så hög att den rubbar menscykeln för att kunna förstöra fertiliteten tillräckligt. Vet som inte vad jag ska tro.. för jag känner mig inte stressad. Ledsen absolut, men inte stressad.🤔

Zvintos
0

#95: Vi var båda under 30 när vi gjorde vår utredning (jag 24, maken 27). Så det verkar helt klart skilja från region till region och antagligen även lite från vem man pratar med.. Surt egentligen.

Äsch, det där är ren bullshit egentligen! Har i och för sig själv fått höra samma en gång av en överläkare på fertilitetsenheten när jag sökte för upprepade tidiga missfall. Hennes ord var "äh, ni är ändå inte så gamla så för eller senare kommer det hända". Tack för den liksom, är man upplevt missfall på missfall. De hade för övrigt den diskussionen på jobbet också om att flera de kände hade försökt länge och sen när de "slappnade av" blev de gravida och att om man är stressad kan det göra så man inte blir gravid. Jag blev lite irriterad och sa faktiskt att barn blir till även i oroliga länder där det är krig och liknande. Vore det så enkelt som att om man tänker för mycket på att bli gravid så blir man det inte, nä då hade inte preventivmedel behövts. Som du säger så ska stressen i så fall vara så hög att menscykeln blir rubbad och att fertiliteten blir påverkad på så vis. Men inte sjutton tror jag den "vanliga" nivån av stress påverkar på det viset.

Zvintos
0

Upptäckte att jag fått lite spottings nu på kvällen. Eftersom jag varken använt ÄL-test eller tempar har jag gått efter kroppens signaler och när jag vanligast har ÄL. Enligt det så är jag ungefär ÄL+10. Men det kan lika gärna vara ÄL+12 och då är det i sådana fall mina vanliga spottings som börjat. För jag tror det är mer sannolikt än att jag har implantationsblödning.. Nåja, återstår att se.

Denna kommentar har tagits bort.
Sandrus
0

#97: hur har det fortsatt?
Jag borde ha ÄL när som enligt mensen om man går efter samma cykler som tidigare, har haft 30-35dagars cykler förr men ingen ökning på älntesten direkt

Zvintos
0

#99: De bruna flytningarna är kvar och testen är fortsatt negativa, så ganska säker på att det är mensen som annonserar sitt intågande inom kort..

Zvintos
0

Tyvärr hade jag rätt, mensen kom nu i morse. Men men, det är bara på't igen och hoppas att det någon gång blir vår tur.

hajoh
0

BIM idag enligt natural cycles (som jag inte använde under semestern) och än så länge ingen mens men kraftig mensvärk. Har även haft mensvärk i några dagar, upp till en vecka redan. Dessa symptom får mig klart att hoppas men jag har varit med om mensvärk innan mens tidigare så jag blir inte extremt förvånad om mensen trillar in. Dag 27 i cykeln men har även fått mens dag 26 och 28 sedan jag slutade med p-piller. Återstår att se vad som händer.

Norrlandsbruden
0

#96 Åh, vad skönt att någon annan också har den åsikten. För jag börjar också bli irriterad på "slappna av"-kommentarerna. Hade det varit pga stressfri så hade jag varit gravid första 9 gångerna vi testade osv..

Tråkigt med mensen.. håller tummarna för dig inför nästa försök!

#102 Vad spännande!

Har haft kraftiga känningar under min äl-vecka. Började flera dagar innan beräknad ÄL och fortsatte även 2 dagar efter beräknad ÄL med en massa molande. Jag har gjort Äl-test, men pga att jag jobbar eftermiddag så har jag kissat och sovit annorlunda tider. Vilket gjorde att jag aldrig riktigt fick ett starkt resultat.
Ska börja tempa imorgon och se så jag faktiskt haft ägglossning också!

hajoh
0

#103: säger detsamma till dig, spännande!
Håller tummarna!

Jag kan tillägga att jag tog ett testa tidigt i fredags som var negativt så allt för hoppfull bör jag nog inte vara, hehe! Men man hoppas ju in i det sista.

hajoh
0

Haha aah mensen kommer inte men jag testade tempen imorse som var min ”normala” temperatur så den borde verkligen komma. Testade även temp någon gång efter ÄL bara för att bekräfta den också. tempen har således varit hög tidigare i cykeln och dvs har ägglossning skett….. vill bara få mensen överstökad så jag får börja om på ny kula..

Sandrus
0

Jag väntar på ägglossning, borde va idag baserat på längden av cykler innan jag fick barn men får inga positiva ÄL test och har inte direkt ÄL flytningar heller… så frustrerande

hajoh
0

#106: ❤️

hajoh
0

Mensen kom igår, nu blir det försök nr. 6.

Mamma2020
0

Min mens kom igår en vecka för tidigt och förra månaden var mensen 2 veckor försenad….
Tror jag måste börja tempa istället… nu blir det försöka för 9 gången 😭 känns som
Alla runt om kring mig blir gravid hela tiden .. ena efter den andra och jag går sönder på insidan och min sambo förstår inte 😢

Cireea
0

#109 Jag vill bara säga att jag till viss del kan förstå känslan du bär inom dig.
Visst, jag blev gravid snabbt men just den känslan av att alla andra är gravid runtom en fick jag gå med i många år. Först hade jag en förhållande som tog slut efter 6 år, mycket på grund av att exet ville vänta med barn medan jag inte vill det. Sedan träffade jag min nuvarande men vi ville såklart bygga upp en relation och stabil närvaro innan vi skulle börja försöka.

Under dom här åren (cirka 10 år) har jag alltså gått och sett alla andra som blivit gravida, vissa till och med två eller tre gånger. Det har gjort så ont inom mig. Jag har alltid känt mig som en mamma utan barn och jag har sörjt mycket. Så till viss del kan jag förstå den där känslan du upplever om att alla runtom en är gravid medan man själv står där tomhänt. ❤️

Jag håller tummarna för er och följer dig här inne, gjort det sedan du börjat dyka upp i tolkningstrådarna.

Jag hoppas så innerligt att alla ni som försöker och kämpar snart får ert plus och att ni också får en liten ❤️Jag håller alla tummar för er. Vi finns alltid här inne att bolla med och jag finns alltid i privata PM om man vill skriva med någon personligen.

Jess89
0

#109: Förstår precis hur du känner. Har pco så tog tid innan jag blev gravid med första barnet. Jag skulle köra utan att tempa och försöka göra det varannan dag istället. Vet du om du har några problem med kroppen som spökar? Har du lyckats bli gravid någon gång? Ibland tar det tid. Om ni märker att inget händer inom ett år skulle jag råda till att göra en utredning.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Mamma2020
0

#111: jag har en son sedan tidigare,
Hade högt BMI när jag blev gravid med honom och blev gravid direkt,

Efter min son föddes så ville inte min sambo ha barn tätt ( jag ville) men vill inte stressa honom. Så jag tog en P-spruta … var mitt största misstag någonsin… jag tog en spruta och ångrade mig direkt men tänkte att den går ur kroppen efter 3 månader så efter de 3 månaderna började vi försöka ändå för sambon längtade också efter ett andra.

Detta var i maj 2020 … min mens kom tillbaka april 2021… för jag gick äntligen till läkaren där upptäckte han jag hade en cysta på äggstocken som var orsaken till jag hade mensvärk varje månad… han gav mig piller för att starta min mens.. jag var hos läkaren i mars 2021.. tog ett tag innan min mens kom tillbaka helt men april 2021 var den som ”vanligt” så riktigt då kunde vi tro att jag kunde bli gravid igen efter 1 år oro att något är fel och barnlängtan började vi tro men här står vi nu mitten av augusti 2021 … 1.5 år senare ingen skymt till att bli gravid och min läkare som LOVADE mig vid första besöket att han skulle hjälpa mig avvisade mig vid andra besöket för han var så sönder stressad så det enda han sa var…. Kom tillbaka i höst och så hoppas jag du har gått ner i vikt…

Jag var exakt lika stor när jag blev ”lätt” gravid med min första.. vi försökte en gång och poff var han där.

Men nu andra så tycker läkaren att de är ”omöjligt” bli gravid när man är överviktig!

Jag förstår riskerna, jag förstår det kan bli svårare men! Är de fel att hjälpa mig för jag är tjock? Ska jag bara ge upp tanken att bli gravid…

Min sambo förstår inte mig alls i denna längtan, förtvivlan och sorg jag bär på, jag har världens finaste son men längtan efter att kunna ge honom ett syskon att kunna få uppleva dubbel kärlek och lycka till två barn, jag kan inte släppa det.

Men känns som vården inte vill hjälpa ( jag gick till en privat från början då jag vet att de är lättare gå till dem när man har övervikt) och jag känner vänner som har bmi över 45-50 som blivit gravida lätta och jag ligger runt 40 BMI så jag blir så ledsen knäckt när det är anledningen till att jag inte blir hjälpt, då de är något fel på min kropp då mensen upphörde 1 år ( vilket läkaren sa inte är normalt efter bara en p-spruta) och sen att den var tvungen startas igång blivit oregelbunden blivit den aldrig varit innan.. 😢

Förlåt för långt inlägg men behövde lätta lite ❤️

Hanna4
0

Hej, jag hoppar in här! :)
Är ny på denna sidan. Har en son sedan tidigare men nu försöker vi för vårat andra barn!

Hade BIM igår, ingen mens än, men fått negativt test idag så jag anar att mensen är på gång men lite sen. Detta var vårat första försök endast så. Nästa ägglossning bör vara runt 30e augusti. :)

Jag kör med ägglossningstester och app för att hålla koll på menscykeln. Men märker att det är rätt vanligt att tempa?

Zvintos
0

#113: Välkommen. :)
Tempning tycker jag personligen är ett mycket bättre verktyg än ägglossningstest, förutsatt att det görs rätt. Jag tempade under många år när vi försökte med sonen och provade några cykler nu. Men på grund av min störda sömn på grund av fibron, sover jag inte tillräckligt många timmar i streck för att det ska funka med vanlig temp. Tempen hade i princip aldrig fel på när jag ägglossade, medan ägglossningstesten kunde visa positivt någon dag efter ibland. Nu struntar jag i både ägglossningstest och temp eftersom jag är såpass regelbunden i vilket fall. :)

Hanna4
0

#114: jaha okej spännande!
Ska testa börja ta temp istället då om det inte går vägen denna gången! :)
Vad menade du med att vanlig temp inte funkar? Hur kör du nu med temp då? Är ny på det med temp så inte alls insatt, men det är intressant! :)

Jag har fortfarande inte fått min mens, borde kommit igår. Jag tog ett billigt test imorses som var super negativt, så vitt det gick. Men jag tog nyss ett vanligt clearblue test för jag fick så ont vid svanken, och först såg jag inget, men efter några minuter bara så fick jag ett lite smalare svagt plus i blå färg? Kan det ändå vara spöksträck som man hört om på clearblue?

Min man ska åka o köpa en till clearblue åt mig imorgon för att vara heeeelt säkra på att det inte är spöksträck haha.

Zvintos
0

#115: Vad jag menar med vanlig temp är med vanlig termometer. Det finns något som heter Tempdrop som är en liten apparat man har runt armen nattetid, den fungerar även om man ex som jag sover oregelbundet. Eftersom en Tempdrop kostar så mycket så har jag valt att strunta i temp helt och hållet. I början använde jag mest tempen för att lära mig mer om min kropps signaler. Har alltid haft väldigt tydlig molvärk och flytningar kring ägglossning och när jag tempade fick jag lära mig ungefär i vilket skede av symtomen som ägglossningen skedde. :) Så för mig var det väldigt lärorikt.

Ett såpass smalt streck hade jag inte valt att lita på. Det kan vara ett positivt men att det blev fel, eller så är det ett spökstreck. Det enklaste är att prova med ett annat märke, tycker jag. Håller tummarna att det är positivt för din del. :)

Hanna4
0

#116: jaha okej då förstår jag! :)
Man var ju så insatt i allt när man försökte för första, men har redan glömt av allt sen dess känns det som haha.

Hur går det för dig då? :)

Jag håller med dig, jag tror tyvärr inte detta är ett plus, blev mest chockad igår när jag såg den. På känsla av kroppen känns det mer som att mensen är påväg när som, så jag gör inget test idag. Jag avvaktar till imorgon och ser om mensen dyker upp, annars testar jag igen då. :)

Zvintos
0

#117: Händer inte mycket just nu, väntar på att ägglossa till helgen ungefär.

Har passerat året nu sedan jag slutade med p-piller efter pausen. Vid årsskiftet är det 5 år sedan spiralen plockades ur, sen blev det ju cirka ett års paus mellan sept -19 till aug -20. Ingen aning om varför det ska ta sån tid den här gången. Tog visserligen 17 månader med sonen och jag räknade med ungefär lika lång tid nu, inte hade jag trott att vi snart 5 år senare fortfarande inte skulle lyckats.

Sandrus
0

Jag hade lite ökning på ältest härom dagen men fick aldrig något positivt så vet inte om det vari, mensen är beräknad ca 22e om man går efter hur cyklerna va förr, jag har aldrig haft ett positivt ältest men nu ikväll gör ena bröstet lite ont och dom kliar samt att jag har lite molvärk

Hanna4
0

NinniH: Då har ni verkligen kämpat.. Jag håller tummarna att denna ägglossning att det blir en liten bebis för er!

Sandrus: Vilka ägglossningtest använder du? :) Jag använde CB med smileys för att slippa jämföra streck haha.

Idag tog jag CB test igen från nytt paket. Inom de första 10min så kunde jag se suuuper svagt streck om jag verkligen tittade noga. Och 15-20min efter testet gjordes (vet att man inte bör titta efter 10min) men då syntes det precis som i förgår klart o tydligt ett smalt blått sträck. Jag är idag på BIM+2 eller BIM+3 då min cykel varit mellan 28-29 dagar det senaste.
Kan man vara låg hormonare denna gång? Eller kan det vara tidigt mf på gång då det inte blir tydligt plus inom test-tiden?

Hanna4
0

Märkte att bilden jag la upp så såg det bara ut som det var blöt på senaste stickan. Här är en bättre bild.

Sandrus
0

Jag använder apotek 365s egna ÄL test men provat cb med gubbe när dom ökat

Ana_mille
0

#121: så såg mina ut när de var positiva. Skulle testa ett cb early. För då fick jag tydligare med cb early.

Hanna4
0

Jaha okej :)
Min mens kom idag nu, så allmänt förvirrad över de svagt positiva CB testen. Men men, 2 veckor till ny ÄL och nytt försök. :)

Hanna4
0

#123: testade med CB digital och den sa inte gravid :/ Och jag är rätt säker på att det är mens jag fått, dock är den brun, men det är en del. :/
Så tror jag får försöka igen om 2 veckor på ny ÄL :)

Detvarengång….
0

Första förlossning 06 nov -14
Satta in spiralen jan. -16
Tog ut spiralen i 20 april,
Plussade 15 maj 2-3v cb.
Missfall 13 juni.
Har inte fått min mens en enda gång sen jag satte in spiralen
och jag vet inte när min ägglossning är.
Plussade otroligt svagt lr negativt beroende på vem man frågar den 7 aug.
Sen dess har jag inte testat igen..
Tänkta ta ett test i morgon bitti.
Har lite frågor?
Är morgon urin viktigt? Isf kan man lägga det i kylen om man inte har köpt testet än?
Någon som vet? <3

• Redigerat 2021-08-19 17:30 av Detvarengång….
Detvarengång….
0

#121: läste på cb sida, sträcken bör vara lika breda, men va vet jag.
Btw cb tester +- verkar vara sådär ibland.. smala sträck och ”spöksträck”..
brukar dom funka bra för dig?

• Redigerat 2021-08-19 17:57 av Detvarengång….
Kiwi00
0

Hej ☺️ Vi har nu bestämt oss för att försöka satsa på ett till barn, så att bebis kommer tidigast hösten nästa år. Jag har nu kopparspiral och funderar mycket på när jag ska ta ut den. Jag har noll koll på hur det funkar efter man tagit ut en spiral om kroppen kräver tid att vänja sig eller så. Ni som har erfarenhet av detta hur långt efter uttag av kopparspiral plussade ni?

Vi har en dotter sen tidigare och där plussade vi på tredje försöket efter en period med p-piller.

Zvintos
1

#126: Det är lite olika faktiskt. En del får bäst resultat med morgonurin, men en del får bättre på kvällsurin. Testar man tidigt kan nog morgonurin fungera bäst, men om det gått ett tag tror jag det kvittar faktiskt. Lycka till. :)

Hanna4
0

#127: CB tester brukar funka fint för mig, iaf när jag väntade sonen. Det var därför jag var så förvirrad denna gången. Men jag tror det blev så pga jag fick konstaterat att det var tidigt missfall dessvärre, så kanske därför det blev såna plus?

Hade vi vi inte försökt bli gravid så hade jag inte ens vetat att det kunde bli missfall så tidigt. Men men jag har ägglossning runt sista augusti igen så blir nya tag då. :)

Angående tidigare fråga med morgonurin, om du redan fått ett plus 7 augusti borde det inte spela roll om det är morgonurin eller inte längre kan jag tycka. Borde vara tillräckliga hcg halter för att se ändå såhär långt efter. :)

Sandrus
0

BIM på tisdag men vet inte om det är då eftersom jag bara haft en mens sen pillerstopp så det kan ju skilja och va tidigare eller MYCKET senare… inte fått positivt ÄL test men idag har jag molvärk och har kissat 3 ggr varje natt i tre nätter.

Hanna4
0

#131: Håller tummarna för att det kanske är något :)
Med ÄL tester tycker jag det kan vara svårt o pricka ibland, senast jag skulle ha ÄL tog jag på morgonen och då var det negativt. Sen tog jag på eftermiddagen med för jag var så säker på att det var rätt dag och då var den super positiv.

Mamma2020
0

Hej!
Asså så konstigt detta 😨
Jag fick ”mens” en vecka förtidigt vilket är konstigt för mig, och innan detta prickade vi ägglossningen exakt och hade mycket sex innan och efter men eftersom jag fick mens så tänkte jag inte mer på det…

Men nu precis när jag pratade i telefon med min bästis så fick jag en känsla att jag ska ta ett test….

Asså både jag och min kompis ser TYDLIGT men hade min ”mens” den 12-14 och hade typ bruna flygningar den 13 med lite rött inslag.

Hur ska jag tolka detta… i

Hanna4
1

#133: Grattis! Det är definitivt ett plus!

Blödning kan komma ändå, fast mer sparsamt än vanlig mens i början av graviditeten. :)

Mamma2020
0

#134:
Jag tog ett nytt nu dock inte morgon urin och inte ett testa tidigt och visade inventing så vågar inte hoppas 😢

Hanna4
0

Kan hända att det är för hcg nivån är för låg, eller om du gått på toa tätt inpå, jag använder också babyplan testa tidigt tester.
När jag väntade sonen märkte det testet av redan BIM-3 att jag var gravid, men fick vänta till BIM-1 innan vanliga testmärken som CB märkte av :)

Men den bilden du skickade var definitivt ett plus. Har du fler babyplan, så prova när du antingen hållit dig minimum 5tim eller med morgonurin :)

Mamma2020
0

#136: jag har tyvärr inga babyplan kvar så får beställa sen när jag fått lönen, och testat med rfsu och clearblue ingen av dem visar någonting !🤷‍♀️
Men tror inte riktigt jag är gravid för då borde det visat på andra test ochså… detta var när jag hållit mig i cirka 4 timmar

Sandrus
0

Tror jag har pms… är jätteledsen, jättearg och extremt lättstött, vill bara va ensam med dottern och ifred… hoppas det är grav symptom har även molvärk, flytningar som är lite geleiga med vita inslag… hade eg BIM odag eller tisdag men känner inget på g idag, inget positivt test heller och enda ökade ÄL testet va 14de så det kan va BIM nästa helg men då är det ju tidigt med mens symptom..

Hanna4
0

#137: Mamma2020: hmm det känns ju väldigt märkligt måste jag säga… När skulle du ha BIM?

Sandrus: var det ökning den 14e först så är det nog för tidigt för att veta skulle jag säga. Men håller tummarna att ägget stannar och blir bebis! :)

Mamma2020
0

#139: det är detta som är så konstigt som jag skrev att jag blödde den 12 och det var en vecka tidigare och skulle egentligen haft min mens den 20 kanske? Kommer inte ihåg nu 🙈

Får väl vänta och se, enligt appen ska jag ha ägglossning om 6 dagar 🤷‍♀️

Hanna4
0

#140: Har du testat med morgonurin något nu?
Tycker det är jätteskumt att du fick ett så tydligt plus på babyplan bara?
Får du negativt nu med morgonurin så känns det ju som det tyvärr inte är något isåfall. 😔

Jag har själv 7-9 dagar till ägglossning och vill bara att tiden ska skynda sig dit. Ska använda ÄL-tester och pricka in. Hoppas så det tar sig denna gången, jag har sämsta tålamodet vilket får mig känna mig hemsk haha..

Mamma2020
0

#141: ja jag testade med morgon urin med ett clearblue tidigt imorse och visade ingenting, så som vanligt är jag MÄSTARE att få fel på mina test…. Tänker inte ens försöka nu för de går ändå inte …

Hoppas det tar sig för dig🥰🥰❤️

Zvintos
0

Är mitt uppe i min mest fertila fas i cykeln och för första gången vad jag kan minnas verkar jag ha fått en ägglossningsblödning. Hoppas det är en riktigt bra ägglossning nu då. :)

Hanna4
0

#142: Men ååh nej! 😔 Förstår besvikelsen, man får ju jämt höra att ett plus är alltid ett plus också. Men nu känns det som man inte kan lita på det ens…
Men du har snart en ägglossning igen, ge inte upp, jag håller tummarna för dig! ❤

Ninni: Jag visste inte att man kunde blöda av ägglossning också, trodde det bara var nidblödning. Spännande vad saker man lär sig om kroppen samtidigt.. Jag håller tummarna för dig med! ❤

Sandrus
0

Jag har fortfarande inte fått mens, BIM va mellan söndag till tisdag, möjligen nu på lördag, känner ingenting…

Hanna4
0

#145: Har du inte tagit ett test än? :)

Jag har runt 4-5 dagar kvar till ägglossning nu. Tiden går så långsamt när man väntar på ägglossning eller BIM. 😅

Sandrus
0

Jodå flera stycken jättenegativa

Hanna4
0

#147: Men vad tråkigt 😔.. den väntan mellan plus eller mens är verkligen jobbig..

Sandrus
0

Ja och idag har jag kräkts två gånger med

Hanna4
0

#149: Ojdå, man får ju hoppas att det kanske är något ändå?
Kan du vara låg hormonare kanske? Känns som majoriteten får plus runt BIM eller strax innan, men en hel del får ju ett par dagar efter BIM också har jag läst, precis som några kan få svaga plus super tidigt?

Sandrus
0

#150: kanske, när jag plusade med dottern var det extremt svagt runt BIM.
Testade inatt men det va blankt, sambon ska köpa andra test senare idag.

Chemistryfreak
0

Är inne på ÄL+10 idag och började dagen med en temperaturdipp… Brukar ha en lutealfas på 9-10 dagar så mensen är beräknad idag och lär väl tyvärr också komma under helgen, även om jag har en helt annan symtombild än jag är van vid inför mens. Hoppas det går bättre för er andra som börjar närma sig BIM. :)

Hanna4
0

Sandrus: håller tummarna för dig! :)

Chemistry: Jag har aldrig tagit temp innan, men anar att temp går ner strax innan mens då? Jag gör mitt första temp försök nu, med 2-4 dagar kvar till ÄL.

Vet dock inte om jag har svag förkylning eller tidig ÄL på G, för jag ligger vanligtvis på 36.5 och igår hade jag 37.1, ÄL test negativt.
Idag har jag 37.3, inte tagit ÄL test än, då enligt min app borde det vara 2-4 dagar kvar egentligen, o den brukar ha rätt med ÄL-tester som stödjer det.

Hoppas även det går bra för NinniH & Mamma2020 :)

Chemistryfreak
0

#153: Ja precis, den brukar dippa någon dag innan eller samma dag som man får mens. Åtminstone är det så för mig men det finns alltid undantag. Lycka till med ditt tempande, tycker själv att det är väldigt spännande att följa sin temp! :)

Zvintos
0

#153: Antingen indikerar tempen lätt förkylning, eller att ÄL precis skett. :) Beroende på hur kort peak man har kan man faktiskt lyckas missa den med ÄL-test. Det har hänt mig. Hade jag inte testat typ vid 23 den kvällen så hade jag missat min peak. Du lär bli varse vilket alternativ det är beroende på om tempen fortsätter att hålla sig uppe framöver eller om den dippar ner till din normala temperatur.

För mig går det väl bra antar jag. Hade ÄL för lite mindre än en vecka sedan och har inga symtom alls än så länge. Inte mycket att rapportera härifrån med andra ord. :)

Hanna4
0

Chemistry: jaha okej, men sålänge mensen inte kommer finns ju hopp ändå, håller tummarna! :)
Ja det är spännande att lära sig signaler från kroppen tycker jag!

NinniH: jag tror mer på svag förkylning då, eftersom jag dubbelkolla med ÄL-test. Hoppas inte förkylningen förstör helt nu när det strax är ÄL…
Håller tummarna, väntar du att testa till BIM, eller brukar du testa något innan? :)

Zvintos
0

#156: Nä, jag brukar aldrig kunna hålla mig från att testa innan BIM. 😂 Så jag kommer garanterat testa innan.

Sandrus
0

Jag får hjärnstillestånd… kräktes 2 gånger igår, mått illa i princip hela dagen idag från morgon till kväll samt diarre(ett första symptom med dottern) haft spända bröst och ikväll är det stora blå ådror på dom och mitt tandkött blödde så jag trodde jag skulle förblöda…typ…(oxå det absolut första med dottern som ändrades) men testet va negativt imorse med….

denice95
0

#137: måste bara flika in med att jag tycker mig kunna skymta något väldigt svagt på denna bild, är det bara jag..? 🤔

Emmmm
0

#158 usch vad jobbigt! Plussade du sent med dottern? Jag hade kontaktat en barnmorska så de fick ta en blodprov så du får ett svar och slipper gå runt och undra.

Sandrus
0

#160: inte jättesent men några dagar efter BIM men ytterst svagt då

Hanna4
0

NinniH: vad bra, inte bara jag som är test-ivrig 😂

Sandrus: Ojdå, men det lät som du inte var säker på exakt när BIM skulle vara, så kanske bäst att avvakta till tis-ons och ta ett test till? Och mår du likadant o ingen mens då så kanske man ska kontakta gynekolog?
De brukar inte göra något så tidigt som samma vecka som BIM utan brukar vilja att man vänt 1-2 veckor efter innan de ens bokar något vad jag hört…

Hanna4
0

Idag hade jag 37.1 temp igen, och fick positiv ÄL test med blinkade emoji (alltså hög men imorgon är max fertil antagligen då det bör vara ÄL imorgon), så det var mycket tidigare denna gången haha tur jag testade ens…. dags o sätta igång med mysa det helt enkelt 😅😂

Sandrus
0

#162: jag skrev faktist till kvinnohälsan idag får se om det kommer något svar.
Idag är ena vårtgården större och mörkare

Mamma2020
0

#159: det var nog bara ett spökstreck jag för spökstreck hela tiden så har slutat tro på svaga streck nu🙈 men tack för du svarade 🥰

Hanna4
0

Sandrus: Hoppas du får svar från dem! :)

Mamma2020: Åh vad tråkigt :(

Jag har ÄL idag, så vi försöker. Sen är det bara den där eviga väntan. :)

Hanna4
0

Jag har tydligen inte ÄL idag, för det är fortfarande bara blinkade gubbe på CB digital ÄL-test. Så nu 2 dagar med blinkade gubbe? Är det vanligt? Brukar alltid få fast gubbe dagen efter en blinkande..
Blir att testa imorgon igen..

Zvintos
0

#167: Är tempen fortsatt hög? Om tempen är tagen rätt är den mer pålitlig än ett ÄL-test. Fortsätter det blinka utan att bli positivt kan du haft en såpass kort peak att testen inte hann fånga upp det. Vad använder du för app för att logga tempen? :)

Sandrus
0

#166: dom skrev tillbaka att jag får vänta på mensen och fortsätta ta gravtest….

Hanna4
0

NinniH: Min temp på morgonen brukar vara runt 36.7 sen kan den pendla massor under dagen, både i söndags och igår var den 37.5 under dagen. Nu på morgonen hade jag dock 37.0 istället.

Jag är rätt säker på att jag har ägglossning under kvällen/natten när jag väl har, för vid tidigare tester har jag fått blankt på morgonen och sedan positivt på eftermiddagar istället. Så jag väntar och testa till eftermiddagen här.

Jag loggar i en app som heter "Min Kalender" med en blomma på ikonen, man kan logga symptom, temp, ÄL tester, mens, graviditets tester, flytningar, samlag, humör, vikt osv.

Sandrus: Anade det tyvärr :/ hört att det är svårt att få en kontroll vid utebliven mens..

Zvintos
0

Tempen under dagen kan du helt bortse ifrån, för den visar inget. Den temp man ska gå efter är ju den du tar direkt när du vaknar innan du klivit upp. Det är då man får sin "basal body temperature". Övrig temp blir missvisande.

När jag tempar har jag använt mig utav en app som heter FertilityFriend. Den tycker jag är allra bäst när det gäller just tempning, eftersom de har särskilda algoritmer som räknar ut när ÄL mest sannolikt varit, beroende på hur mycket info man fyller i. :) Men då vill det till att man är noga med tempen.

Hanna4
0

Jaha okej!
Här har jag tempat som bara den haha, men då är det morgon tempen som gäller då 👍

Hmm om det inte tar sig denna omgången kanske jag ska prova den appen också. Den jag har nu förutser ju utifrån när man lägger in att man har mens samt när man fick positivt på ägglossningstest så förutser den nästa cykel bättre o bättre ju mer data den får såklart. :)

Bellizz
1

Är det ett svagt streck jag ser? Är Äl+17 idag och ännu ingen mens.

Hanna4
1

#173: jag ser definitivt något med! 😁

Hanna4
0

4e dagen med blinkande gubbe på CBs ÄL-test nu.. Blir tokig, någon annan som haft det så?

Borde enligt min app fått fast gubbe igår eller idag. Borde man köra på ändå? Borde man vänta?

Mamma2020
0

#175: jag hade blinkande gubbe i 8 dagar…

Hanna4
0

#176: Oj va?? Blev det en fast gubbe tillslut eller blev det aldrig det då?

Skönt att det inte bara är en själv det händer förstås, men jisses vad trött jag är på det där blinkande flinet på testet nu… 🙈

Zvintos
0

#175: Längsta för mig var 10 dagar med "High" (motsvarar blinkande gubbe) innan det slog om. Körde med fertilitetsmonitorn då och hade bytt batterier så den ville jag skulle testa redan från dag 6. Principen med monitorn är ju samma som CBs lila ÄL-test. Det normala var dock mellan 2-4 dagar innan det slog om.

Är idag uppskattningsvis kring ÄL+9 och har väl inte direkt några symtom som är utöver det vanliga. Lite mer molvärk på höger idag jämfört med tidigare dagar, men inget ovanligt det heller. Testet tvärblankt, vilket inte var direkt oväntat.

Mamma2020
0

#177: Nej jag har aldrig haft mer än blinkande gubbar,

Hanna4
0

NinniH: oj okej. Jag avvaktar till imorgon o hoppas på fast gubbe helt enkelt.
Går in mer på detaljer nu så hoppas det är okej…. Men från att man får trådig äggvit/genomskinlig sekret, ungefär när efter det sker ägglossning? Hade liiite igår och idag mer?🤔

Mamma2020: jaha okej, har hört att det kan vara så ibland med. Men jag har alltid fått fast gubbe tidigt efter blinkande så blev så chockad nu.. Hur brukar du mäta då om du alltid har blinkande? Temp? 😊

Mamma2020
0

#180: jag slutade med ägglossnings test, då jag blev mer stressad. jag har sex när vi är sugna, då vi har försökt sen april 2020 och får inte hjälp av vården pgd av övervikt ( jag har gått hos privat och han ville också jag skulle gå ner ) så tar vi det som det kommer just nu, jag orkar inte bli besviken varje månad när de inte går, så jag slutade använda allting för det var så jäkla dyrt i längden så vi har sex när vi är sugna och tar det sig så tar det sig, för jag blev gravid med sonen på ett försök och hade 0% koll på min ägglossningen då, så jag försöker lita på min kropp så gott det går. Vill det inte så vill det inte. ❤️

Hanna4
0

#181: Då förstår jag! Håller tummarna att det blir en bebis snart 😍
Väldigt bra beslut av dig egentligen, man blir verkligen uppspelt/stressad av allt testande.. Ibland funderar jag med på om man bara ska ha koll på ungefär mens dag och sen bara ha sex mer där emellan och låta kroppen sköta resten.

Men jag är för mycket kontrollfreak för o släppa änsålänge 🙈

Hanna4
0

Aaah äntligen! Fast gubbe nu vid lunch på 5e dagen!
Så ikväll blir det sex och imorgon är tanken. Nu kan jag lugna ner mig igen o låta kroppen göra sitt haha 😁

Zvintos
0

#180: Svårt att säga exakt eftersom det är så otroligt olika. Att sekretet blir som äggvita innebär enbart att det är "fertila flytningar". En del kan ha det några enstaka dagar innan ÄL, medan andra kan ha det i någon vecka. Jag tillhör dem som börjar få äggviteflytningar någon vecka innan ägglossning sker. Så man får försöka lära sig vad som är normalt för en själv. :)

Bellizz
1

Kan det variera från dag till dag på graviditetstesterna? Använder RFSU stickorna. I förrgår hade jag ett svagt tydligt streck. Idag syns det knappt. Kan det ha med HCG nivån i kroppen? Att jag inte hade lika koncentrerad urin?

Jag är på Äl+19 idag med försenad mens. Har inga tecken på att den är på gång utan endast massa symptom som tyder på graviditet.
Har börjat få konstant illamående, kraftig huvudvärk och väldigt ömma bröstvårtor samt att det spänner över brösten.

Tacksam för återkoppling från er som känner igen er eller varit med om samma. Vågar inte tro på att jag är gravid fören jag har ett starkt och tydligt plus på stickan.

Hanna4
0

NinniH: Okej bra att veta. Jag verkade ju bara ha fåtal dagar innan eftersom jag fick fast gubbe igår. :)

Bellizz: I regel borde ju sträcket bli starkare oavsett test med tanke på att hcg höjs för varje dag. Men det beror väl lite på tider med urin och hur snabb hcg ökning kroppen har.
Ta med första urin igen istället och jämför om den är starkare än det första svaga du fick, då den borde blivit lite starkare åtminstone nu. :)

Zvintos
0

#185: Det kan diffa litegrann om man ex får ett svagt och sen dagen efter inte är starkare. HCG dubbleras i snitt inom 48 timmar. Det är alltså exempelvis fullt möjligt att inte se någon stegring förrän efter 2-3 dagar. Däremot kan jag väl personligen säga att svag linje som knappt syns två dagar senare tyvärr kan tala för ett väldigt tidigt missfall (kemisk graviditet). Har gått igenom det ett par gånger och gemensamt är att det försvinner från en dag till en annan. Ibland kan det ta några dagar innan det kommer en blödning och symtomen försvinner.

Amanda2002
0

Vad tror ni ont i ena äggstocken mycket flytningar där ägget ska släppa denna gången var på ultraljud de visa att ägglossning va på g om några dagar den 25

Hanna4
1

NinniH: ja men precis, tänkte att det var ett tag sen hon hade det svaga sträcket, så nu borde det ändå vara starkare 🤔

Amanda: Jag har aldrig kört med andra test än de digitala, men jag skulle tolka den som positiv?

Hanna4
0

Jag är lite förvirrad nu. I förgår fick jag maximal på ÄL-test, och idag försvann gubben. Så jag tog nytt test för att se att det gått ner, men fick fast gubbe igen?
Så länge ska väl inte LH-hormonen vara höjd? Gått mer än 48tim liksom?

Zvintos
0

#190: Alla har inte exakt lika lång "peak". :) Det kan vara så testet från i förrgår fångade början av peaken och det du fick nu idag fångat slutet av peaken. Precis som alla inte har lika långa cykler eller ägglossar på samma dag, har vi inte alla exakt lika lång "peak" heller. Kan vara lite knepigt ibland, men om man har något sånär regelbundna cykler brukar man lära sig hur ens egen kropp gör.

Zvintos
0

Är på ungefär 12 dagar efter ägglossning och känner inte mycket mer än att det ömmar på höger sida, över äggstocken ungefär. Hade cystor en period när jag hade min hormonspiral (2013-2017). Inte helt otänkbart att jag även har det nu, om än troligtvis inte lika stor som då. Har i alla fall fått så tvärblankt det bara går och är helt övertygad om att det inte blivit något denna månaden heller. Väntar på att mensen kommer och sen blir det maca+rosenrot fram till ÄL.

Hanna4
0

#192: Läste något om att man ska utgå från första utslag på maximal och ignorera om man får mer än 2 dagar för första gäller fortfarande tydligen.. Vi ska nog mysa ikväll också ifall ifall ändå 🙈

Tråkigt med blanka tester, man blir så nedstämd, men sålänge mensen inte kommer finns alltid en chans! Hormonerna kanske bara inte är höga nog att visas än :) Jag håller tummarna! :)

Ana_mille
0

#193: jag hade positiva tester i 3 dagar, sedan när jag började tempa gick tempen upp först efter sista dagen. Så för min del släppte ägget först efter positiva tester, men antar att det är olika för alla. 😃

Hanna4
0

#194: Jaha, min temp gick upp igår dock, samtidigt som jag hade positivt.. Idag var det negativt och fortsatt höjd temp.

Men men vi får väl se om va 2 veckor om det tagit sig eller inte 😁

Sandrus
0

Här händer fortfarande inte nånting utom att jag är täppt i näsan, har pyttesvagt halsont, huvudvärk, trötthet, molvärk, kliande bröst med massa stora ådror men inte onda….
Meeeen ingen mens och inget positivt..

Zvintos
0

Mensen beräknad till idag +/- någon dag. Än så länge inga känningar alls faktiskt, inte ens de där ilningarna jag brukar ha. Mina spottings som brukar dyka upp från ÄL+12 har inte kommit, men vissa enstaka cykler gör de inte det. Testade dock tvärblankt fram till ÄL+12 innan testen tog slut. Har precis beställt nya inför kommande cykel, så tänkte ta ett av dem om mensen mot förmodan inte dyker upp. Varit illamående till och från i ett par dagar också, men det kopplar jag snarare till det faktum att jag nyligen slutat med min senaste medicin (har fibromyalgi) på grund av biverkningar och utsättningssymtom inkluderade just illamående..

[emelypip]
0

Kan jag ställa frågan här istället? Får inte svar i ” tidiga tecken på graviditet”

Jag vaknar varje morgon nu sen i fredags och behöver kissa. Det är så olikt mig. Jag kissar oftare och har lite molande värk lågt sittande i magen. Hade en ljusrosa brunaktig flytning 3 dagar från den 30/8.

Kan detta vara tecken på graviditet? Har som molande på höger sida av magen.

Hanna4
0

NinniH: Får hoppas det är tecken på hormoner istället. Håller tummarna!

Emelypip: Ja det kan vara, men bäst är att ha is i magen och vänta till att testa. Jag är testnarkoman så vet att det är svårt att vänta haha.

Zvintos
0

Inget nytt för min del än i alla fall. Få se om mensen dyker upp i morgon då. Tog ett test idag med och negativt. Är på ÄL+15, så är väl 99% säker på att mensen borde dyka upp inom det närmsta dygnet. Brukar visserligen dyka upp som senast på ÄL+15. Men kan ju mot förmodan ha ägglossat någon dag senare än jag trodde och då lär den väl dyka upp i morgon. Borde testat positivt annars. Känns udda om jag skulle gå från att testa positivt på ÄL+11 med sonen till att inte testa positivt förrän efter BIM nu. Jaja, bara att vänta och se.

• Redigerat 2021-09-07 19:52 av Zvintos
Hanna4
0

#200: Svårt att säga, läst om många som plusat efter BIM fastän de plusat tidigt med tidigare barn och tvärtom. Jag fick också svagt plus med sonen på ÄL+11, så jag har bestämt mig för att inte testa innan det åtminstone.

Inte känt något speciellt alls, bara nu på kvällen kände jag lite molande värk och sedan lite stickningar, men det försvann rätt snabbt igen.
Är på vad jag tror är ÄL+5 bara så.

denice95
0

Hoppar in här! :) kan vara skönt att få snacka av sig lite med andra i samma sits. Vi har två pojkar sedan innan och håller nu på att försöka med våran tredje, efter nu 5 misslyckade försök (började i april) har vi nu beställt hem en basaltermometer och även ägglossningstest som vi tänker testa med och se om det ger bättre resultat.. 😉 Aldrig testat varken ägglossningtest eller basaltermometer innan så det blir spännande! 😏

hajoh
0

#202: välkommen!

För min del kom mensen igår igen efter 6 försöket. Ägglossningstest och natural cycles har vi testat utan framgång. Kanske lite dramatiskt men jag börjar ju undra om något är fel nu. Blir frustrerad över att man inte kan ha kontroll över situationen…

Zvintos
0

#202: Välkommen. :) Som du säger, alltid skönt att kunna få snacka av sig lite med de i liknande sits.

Är på ÄL+16 och mensen borde kommit redan, men än så länge varken mens eller ens bruna flytningar. Negativt test och inga symtom som är graviditetsrelaterade. Har nog aldrig varit sen bortsett från när det varit kemiska graviditeter, men då testade jag alltid positivt (om än svagt) innan det skiftade. Tror tyvärr mer på att det kan vara sköldkörteln som strular. Har ganska mycket symtom från den och gått med förhöjda antikroppar sedan hösten -19. Fick kortison då, men sen dess har värdena bara "övervakats" av endokrinologen som inte är ett dugg intresserad av hur jag mår. Börjar bli ganska tröttsamt faktiskt. Han är en sån där typisk "det ligger inom referens, sen om du mår dåligt är inte mitt problem"-läkare..

Zvintos
0

Ytterligare en dag där mensen inte dykt upp ännu. Tog faktiskt ett RFSU i morse och det dök faktiskt upp ett streck, om än svagt.** Men** jag vet inte om jag kan lika på RFSU riktigt. Nu när jag kom hem tog jag först ett testlagrets, men det blev något fel på. Tog ett av de andra jag hade, ett från apoteket och det var så sjukt små fönster att läsa av i så de köper jag inte igen! Går jag efter min normala cykel är jag på ungefär ÄL+17. Dessutom 17 dagar sedan jag fick den där ljusrosa flytningen när jag torkade. Jag tänkte ta mitt Predictor early i morgon bitti och se om det mot förmodan är något, eller om det bara var spökstreck på RFSU..

Hanna4
0

#205: Men ååh hoppas hoppas att sträcket syns imorn också och kanske t.o.m starkare. Håller tummarna! ❤

Jag är bara på ÄL+7, inga symptom alls mer än möjligtvis trötthet, behövt ta tupplur både igår och idag..

Sandrus
0

Ninni hoppas hoppas för din skull!
Jag ska ta nytt test imorgon eller lördag, fortfarande ingen mens men fått mensvärk flera gånger sista tiden så jag trott den kommit men neee.
Sen försvann alla symptom ett tag men nu har jag igen diarre, vallningar, molvärk och nu gör bara ena bröstet ont, samma som gjorde ont när dottern blivit till så får väll se.

[emelypip]
0

Mina bröst känns tunga och lite ömma. Har även obehaglig känsla i ländryggen. Mina gravtest är dock negativa. Så ja antingen väntar jag någon vecka till med gravtest eller så är det kanske något annat som spökar.

Sandrus
0

Jag fick extremt svagt på ett testa tidigt imorse, provade ett vanligt rfsu lite senare men det syntes noll på det, vet inte…

Zvintos
0

Inte vet jag om det var så mycket starkare idag. Hade åtminstone väntat mig ett sträck jag slapp kisa för att se. Då tog jag ändå ett Predictor early som borde visat lite tydligare. Fortsatt skeptisk faktiskt.. Fick lite rosa stänk efter sex igår och idag kommer det lite brunt. Svårt att veta om det till 100% bara är från igår med tanke på att min mens alltid brukar starta med bruna flytningar. I och för sig brukar de alltid komma ÄL+12/BIM-2 ungefär. Nu är jag ju på ÄL+18/BIM+4.. Än så länge räknar jag med att det inte är något som kommer utvecklas till något. Behöver ändå iväg till apoteket i morgon så tänkte passa på att köpa något mer för att se åt vilket håll det tänkt gå. Har bara ett digitalt och det vill jag inte slösa..

Zvintos
0

#209: Ser något. :) Kan vara för tidigt för ett vanligt RFSU om det du visar på bild är ett tidigt. Förhoppningsvis blir det starkare inom någon dag eller två.

Sandrus
0

Nu tror jag det syns pyyyytte på rfsu men inte cleafblue early!

Hanna4
0

NinniH: Men vad konstigt :/ det är så svårt med testerna, man vågar knappt tro när man ser strecken mer ju.. :/

Sandrus: jag kan se på rfsu testet, men jag skulle nog vänta till morgonurin imorgon eller i övermorgon t.o.m och se om det är starkare, just eftersom det inte dök upp på CB. 🤔

Zvintos
0

#213: Ja, det är bra knepigt. :/ Med sonen var det liksom aldrig några tvivel ens med första testet och då var det fullt synbart redan 3-4 dagar innan mensen var beräknad. Så jag vette katten. Får vara lite i limbo ett tag till verkar det som.

Hanna4
0

Vet vad du menar, efter förra månaden med de konstiga plusen är jag skeptisk hehe..
Med min son plussade jag på ÄL+11, svagt men ändå tydligt. Och ÄL+12 var det super tydligt så då visste jag.

Nu är jag på ÄL+9, alldeles för tidigt men det kliade i fingrarna, men fick så klart ett blankt test.. Ska försöka hålla mig till ÄL+11 och ta nästa nu.

Sandrus
0

Det var svagare idag men syns mikroskopiskt lite så hoppas det ökar!

Mamma2020
0

Hej!
Försök nummer 12 nu exakt ett år har vi försökt att få barn utan lycka, och imorgon är min beräknade mens dag.
Jag har EXTREMT svårt att hålla mig när jag ska kissa för det känns som det måste ut NU och kissar hela tiden.. vet inte om de är livmodern är svullen nu när mensen är på G och trycker 🤷‍♀️
Jag vaknar på nätterna nu de två senaste dagarna av att jag är så kissignödig!

Men! Jag tog ett test med RFSU och jag har super svårt att lita på dem då jag tycker de ger massa spökstreck hela tiden, vad tycker ni? Tycker ni dem ger spökstreck?

Här är en bild på mitt test.

• Redigerat 2021-09-11 10:42 av Mamma2020
Hanna4
0

Jag ser ju ett svaaagt streck där. Men jag har fått lära mig att det är bäst att inte ta ut något förens strecket blir starkare dessvärre. :(
Bästa är väl att fortsätta ta tester, blir det starkare kan vi ju definitivt lita på det och fira!
Håller tummarna för er!

ÄL+10 för mig, tyckte mig se en knappt existerande skugga, men jag tror det är ögonen som inbillar vad de vill se. Räknar det som blankt idag.
Börjar känna mig svullen i tjejmagen, kissar ofta, lite gasig.

Zvintos
0

#217: Min upplevelse är att RFSU har större tendens till spökstreck. Har många gånger fått liknande men totalt blankt på andra märken.

Vaknade i morse till fullt flöde, så nu slipper jag åtminstone fundera. Brukar alltid vara väldigt regelbunden, men jag antar att den här gången blev ägglossningen lite senare i vilket fall. Brukar alltid ha två dagars bruna flytningar innan mensen drar igång och det hade jag ju nu med, bara nästan en vecka senare än vanligt. Jaja, då kör jag igång med mina kosttillskott och kör med ÄL-test så jag vet när jag ska sluta med ena av dem (de bör inte tas efter ÄL).

Mamma2020
0

#218:

Test från imorse och räknar med mensen kommer när som!

Ja jag tog idag med på beräknad mens dag men jag har slutat tro att svaga streck är någonting men tycker bara de är såå sjukt att man inte längre kan lita på streck…

När jag blev gravid med sonen så gick de på ett försök och hade inte ens koll på ägglossning eller någonting…

Ska ringa min läkare på måndag då han sa att blev jag inte gravid under sommaren skulle jag komma tillbaka och gå vidare med någon behandling Så hoppas han tar mig på allvar denna gången.

Hanna4
0

NinniH: Åh vad tråkigt :( hoppas på att nästa månad blir den rätta. Som du säger nya tag inför ny ÄL 👍

Mamma2020: Tråkigt att det blev så :( man vill så gärna tro när man ser de svaga strecken, men känns som det oftare är spökstreck?
Jag trodde inte spökstreck var vanligt ens, men nu när man försöker med andra barnet och pratar med andra här så verkar det suuuper vanligt…

Hanna4
0

Här är min babyplan testa tidigt test från imorses, med den svaaaga skuggan. Fick göra den svartvitt för att skuggan skulle synas på mobilen.

Är ju på ÄL+10 ungefär idag, så inte konstigt att det knappt syns, hade inte förväntat mig se något såhär tidigt men jag är testnarkoman (mitt sätt att hantera väntan).
Men jag vågar ej ta detta som ett + än, med tanke på allas erfarenhet av svaga streck..
Få se om jag testar igen imorgon eller tisdag.

Mamma2020
0

#222:
jag var med om
Något riktigt skumt med babyplan testa tidigt! Förra månaden
detta var förra månaden inte nu ! Men visar att jag ändå fått spökstreck med babyplan som jag blev lovad inte ger spökstreck 🙄

Jag lägger en bild för att visa,

Jag var inte gravid men fick ändå
Så tydligt streck.

• Redigerat 2021-09-12 19:51 av Mamma2020
[emelypip]
0

Mår illa på morgonen, kissar ofta och är lite yr om dagarna. Hade oskyddat samlag den 13/8. Har testat för någon vecka sedan, men det var negativt då. Kan jag ändå vara gravid nu? Hade oskyddat igen den 3/9-4/9.

Sandrus
0

Jag har symptom som kommit och gått, våbtar paket från gravidkollen men det verkar inte komma idag..
Igår mådde jag diffust illa hela dagen med men idag noll känner ingenting.

Hanna4
0

Idag var det en svagare skugga på babyplan, så ser ju inte lovande ut…
ÄL+11, har små symptom. Ska försöka vänta till onsdag innan nästa testning.

Plussade svagt ÄL+11 och med digitalt CB ÄL+12 med sonen.

Sandrus
0

Tog ett helt blankt rfsu förut men hade bara hållt mig 2h

Hanna4
0

Jag fick min hårda sanning idag, ÄL+12 och digital test visade "inte gravid"..
Blir så ledsen, varför ska det vara så svårt att bli gravid..

Mamma2020
0

#228: lider med dig 😞 min mens är försenad 2 dagar men tror den kommer vilken dag som helst då jag känner igen symtomen, inte tagit test sen i söndags.

Hur länge har ni försökt ?
Jag ringde min privata läkare igår och fått en tid i oktober för att gå vidare då vi försökt i 1.5 år, min läkare tyckte i april att jag skulle bli lätt gravid och lovade jag skulle bli gravid tills sommaren… då det gick på första försöket med sonen utan att ha koll på ägglossningen, men tji fick han så fick han så i oktober så jag tillbaka för att se vad vi ska göra i nästa steg…

Hanna4
0

#229: Det kan ju vara positivt att mensen är sen då? Vi får hoppas! Hör ju en del om de som får positivt först en vecka efter BIM, vet dock inte hur vanligt/ovanligt det är?

Det känns nästan jobbigare när läkare säger så ju :/ då börjar man undra varför kroppen vägrar om det ska vara så lätt.

Jag kan egentligen inte klaga, vi har försökt aktivt med ÄL-tester 2 månader och 1 månad utan tester det "första försöket", så totalt 3 månader bara.. Med sonen gick det på 2a försöket med ÄL-tester. Han kom med kejsarsnitt, så jag är nojig över att det ska bli svårt att bli gravid med nästa nu fastän vi är bra bit över rekommenderad läkningstid..

Kände nu under förmiddagen som ett "hugg" där nere.
Kan vara mens symptom, men ifall det vara att jag inte fick ÄL när testerna visade positivt så myste vi till det direkt efter mitt hugg haha (innan sonen kunnat känna ÄL-hugg).
Och om jag får drömma kanske hugget var att ägget fäste annars?

• Redigerat 2021-09-14 10:56 av Hanna4
Sandrus
0

Sålänge mensen inte kommit finns det ju hopp för er tjejer!
Jag vet inte men tror det va en ytterst svag skugga på ett vanligt test nu, bifogar bilder men tror inte det syns något…

Mamma2020
0

#230: min mens kom nu under eftermiddagen.
Jag gjorde också ett akut kejsarsnitt och läkaren kollade sist om något såg konstigt ut vilket det inte gjorde men jag hade cystor på min en äggstock så kan vara det som spökar men de försvann månaden efter. Men jag försöker vara lugn för de händer när det händer, vissa månader vill jag bryta ihop och vissa bryr jag mig inte.

Försöker inte att tänka på ägglossning eller likande då jag tycker det stressad mer 🥰

Hoppas det går snart för dig 🥰

Hanna4
0

Sandrus: Tyvärr ser jag inget streck :( hur långt efter BIM är du nu?

#232: Men nej vad tråkigt! Jag har faktiskt inte kollat med läkare alls efter mitt kejsarsnitt.. är det något man borde?

Jag förstår vad du menar, känner på kroppen att man är stressad för man såå gärna vill att det ska ta sig. Hoppas på att det tar sig nästa månad! 🥰

Sandrus
0

#233: vet inte, är 7,5v sen senaste mens..

Mamma2020
0

#233: nej de behöver du inte om dom inte sa något efter snittet han gjorde ju det eftersom jag inte blivit gravid på över 1 års försök 🥰

Hanna4
0

Negativt med vanlig CB fram till 10min då det kom ett super svagt plus. Men efter 10min ska man ju inte avläsa dem så…

ÄL+13, bara 2 dagar kvar till BIM nu. Tror inte det blir något denna månaden heller..

Sandrus: Oj det var riktigt långt efter. Ingen tid hos läkare och kolla vad som hänt?

Hanna4
0

Uppdatering: jag har äggvita flytningar igen som går att göra 4-5cm trådbroar av? Kände hugget igår, kan det varit ÄL igår iallafall om det uteblev ÄL för 13 dagar sen?

Blir så förvirrad här…

Sandrus
0

Jag va hos en barnmorska idag som tog ett test, negativt självklart, pratade med gyn med jag va välkommen när mensen uteblivot i ett år…

Hanna4
0

#238: Ehm? Vad var det för gyn? Jag hade fått ett utbrott om de sa så…

Sandrus
0

#239: kvinnokliniken i linköping

Hanna4
0

Strecket har ingen färg, så anar att det är ogiltigt eller något fel på testet?

Blir tokig på dessa skuggor som får upp ens förhoppningar.

Sandrus
0

#241: känns som det där är ett solklart spökstreck tyvärr :(

[emelypip]
0

Idag när jag tittar på mina bröst så är helt plötsligt bröstgårdarna mörkare i färgen och det ena bröstet är så himla ömt. Kan knappt nudda det med armen så strålar det i bröstet. Har även molande pirrande känsla lågt sittande. Har inget gravtest hemma,får nog hem något jag beställt till imorgon. Så får vi se. Är jag inte gravid så blir jag orolig om mina bröstgårdar helt plötsligt går från rosa till lite brunare 😅

Hanna4
0

#242: Anade nästan det, vågade ej ta som ett plus när färgen saknades :(
Ska försöka avvakta nu och se om mensen kommer imorgon eller inte.

Emelypip: Vi får hoppas det är något! Jag brukar beställa nya test redan innan gamla tagit slut för jag är sån testnarkoman 😅 behöver ha mina test hemma för att inte bli stressad oavsett om jag använder dem eller inte 😂

[emelypip]
0

#244: Ja det var ju smart ide, att jag inte tänkte på det. Ja jag beställde på testlagret igår. Trodde de skulle komma idag, men det gjorde det inte. Nu har jag beställt clearblue early och clearblue digital i fall att det är ett som är positivt imorgon. Vilket jag nästan är säker på för mina symtom är så likt en graviditet. Brösten kan väl inte bli mörkare av andra anledningar? Har aldrig hänt mig förr.

Chemistryfreak
0

#238 Tråkigt att även du fått ett dåligt bemötande av dem, rekommenderar att du hör av dig till något annat ställe. Jag funderar själv på att byta region, är galet missnöjd med den kliniken och deras bemötande. Du ska inte behöva vänta ett helt år med utebliven mens!

Hanna4
0

BIM idag, inga känningar inför mens, men tempen gick ner lite grann så känns ju inte super..
Här är ännu en skugga, samma test på båda bilderna men ena i svartvitt bara för o se tydligare, tycker man kan se den på vanliga med iofs.
Om inte mensen kommer provar jag väl testa på söndag igen fast med CB, kan inte lita på dessa skuggor…

Håller med Chemistry, du borde gå till en annan klinik Sandrus, man ska inte behöva vänta 1 år.

Emelypip vet faktiskt inte om de kan mörkna av andra anledningar, har varit lite för dålig på att kontrollera det, men hoppas du får ett plus nu när testerna kommer! :)

Sandrus
0

#247: ser nått svagt på ditt, jag fick det här imorse:

Sandrus
0

Och

Hanna4
0

Tyvärr kom min mens nu… Så blir att försöka igen om ca 2 veckor!

Sandrus: jag tycker jag ser streck med svag färg på dina! :)

Sandrus
0

#250: vad tråkigt :( man blir så besviken..kämpa !
Jag hoppas det är det, vågar inte tro något känns som jag bara är galen.

[emelypip]
0

Självklart kom inga av testen jag beställt idag, så får vänta några dagar till 😣 dryg väntan

Sandrus
0

#252: vad tråkigt, du får köpa i affären annars ;)

Hanna4
0

Jag köpte precis mer kosttillskott och passade på att köpa rosenrot för att pröva.. Är desperat nu haha, nästa månad ska bli vår månad allt.
Jag har som sagt inte försökt många månader så känns dumt, men man blir så sjukt besviken ändå..

När ska du ta test nästa gång Sandrus? Håller tummarna för dig! 🥰

Emelypip vilket tålamod du har, jag hade nog kört till affären och köpt extra om det inte kom i tid med post haha 🙈

[emelypip]
0

#253: Ja nästan bud på det 😅

[emelypip]
0

#254: Ja börjar tappa tålamod. Mina bröstgårdar är mörkare i färgen nu och väldigt ömma. Så tror att jag är gravid för att mina bröstgårdar har aldrig blivit bruna under mens eller ägglossning.
Ja kommer inte testen imorgon så kör jag inom någon affär och köper ett 😊

Sandrus
0

#256: lördag imorgon ju ;)

Jag testar nog på söndag igen :)

[emelypip]
0

#257: Ja det är de, så då kommer de nog inte

Sandrus
0

#258: troligen inte

[emelypip]
0

Kanske lite tmi men kollade precis på mitt underliv efter badet och det har blivit helt lila/blått. Mitt underliv brukar vara rosa. Vad tusan kan detta vara???
Läser om något som kallas Chadwick sign att det kan bli blått/lila tidigt i graviditet då det beror på ökat blodflöde.

Sandrus
0

Jag kunde inte hålla mig, tog ett nytt igårkväll som va negativt igen, hade hållt mig 6 h

[emelypip]
0

#261: Hoppas på positivt snart sandrus.

Hanna4
0

#261: Men vad tråkigt. Vad är det för konstiga spökstreck vi får jämt då :(

Jag har haft rejäl mensvärk igår och idag. Idag har det knappt kommit mens igen dock? Brukar alltid ha i 5 dagar rätt rikligt?

Sandrus
0

Och nu är det ett svagt streck igen haha jag är nog galen.

[emelypip]
0

Jag tog ett test idag men det var negativt, förstår ingenting då mina bröst är ömma och har blivit mörkare runt vårtgården. Sen har jag som stickande och molande känsla lågt sittande. Det brukar jag aldrig få långt innan mensen. Min mens är beräknad 30/9.

Hanna4
0

#265: BIM-10 är ju för tidigt för att veta om det ens tagit sig dock, om beräknad mens är först 30/9. Så kan fortfarande vara något. :)

Jag började med rosenrot + apiforce idag. Hoppas på att detta gör min ägglossning bättre då jag brukade känna ÄL innan jag blev gravid med sonen. Sen dess har jag inte känt ÄL, men fått stegring med tester och haft regelbunden men lite längre cykel.
Jag behöver även bli bättre på att koppla av, stress hjälper ju inte 🙈

denice95
0

Första gången vi testar med ägglossningtest, innebär detta att jag har ägglossning typ idag eller hur funkar det? 😁 har testat två dagar innan också men då har det bara varit ett svagt streck, nu ser det jämnstarkt ut mot kontrollstrecket :)

[emelypip]
1

#266: När kan jag testa för att garanterat få ett positivt? :)

• Redigerat 2021-09-20 16:51 av [emelypip]
Mamma2020
0

Jag började också med rosenrot idag och även beställt fertilitetsglidmedel och en befruktningskopp! Sen har jag tid till läkaren den 18/10 så får vi se om vi kan börja med någon behandling 🥰

Hanna4
0

Denice95: jag skulle tolka det som positivt? Jag har aldrig kört med såna ÄL-tester så vågar inte säga säkert, jag kör med CB där du får glad gubbe när LH-hormonet ökar, just för att jag skulle bli stressad av att försöka tyda strecken annars hahaha :)

Emelypip: på beräknad mens dagen :) Om du inte kör med ÄL-tester så anar jag att du hade ÄL förra veckan, och kan vara därför du har en del symptom 🤔

Mamma2020: Spännande att vi båda testar! Ska bli intressant att se om rosenroten påverkad något. Blir det ett försök till innan läkartiden? :)

denice95
0

Idag ser det ut såhär, alltså lite svagare streck nu. Har mensvärk idag, gissar på att idag är ägglossningdagen då? Har försökt läsa och ägglossningen sker väl ca 24-36 timmar efter ett positivt ägglossningstest? 🤔 isåfall stämmer det ju väldigt bra :)

Oliviiaa
0

Hej, hoppar in här jag med.
Jag och min sambo har börjat försöka med vår första.
Min cykel blev dock helt rubbad av första Covid dosen i Juli, har alltid haft regelbunden cykel på 27 dagar men efter sprutan fick jag första cykeln 32 dagar, sen 26 dagar och just nu är jag inne på dag 36 så vet inte riktigt när jag har BIM denna månad
Fick positivt på ägglossningstest den 10/9 så nu väntar jag mest på att antingen mensen ska komma eller att ett plus ska dyka upp. Cykeln i augusti hade jag positivt ägglossningstest den 9 och sen kom mensen den 19 så där gick det bara 10 dagar mellan.

Är det någon annan som fått rubbad cykel?

[emelypip]
0

#272: Har hört att många kvinnor fått rubbad menscykel efter andra dosen av vaccinet eller efter haft covid. Min syster har fått mer mensvärk efter vaccindoserna.

Får jag bara fråga en nyfiken fråga? Hur långt in i ert förhållande kände ni att det börja bli dags för barn? 🙂

Hanna4
0

Jag har faktiskt inte vågat ta covid vaccin än, just för att det inte funnits länge så vet man ju inte hur det påverkar att bli gravid eller om man är gravid. Så jag ska ta det efter vi haft vår graviditet har jag tänkt, och mannen ska ta när jag blivit gravid.

Emelypip: Jag och min man har varit tillsammans sen gymnasietiden. Men ingen av oss ville ha barn som tonåringar. Så 9år efter när vi hunnit gå klart utbildningar, jobba ett tag och gifta oss, så började vi prata om det igen och då kändes det rätt för båda. :)
Olika för de flesta kan jag tänka mig beroende på när i livet man träffar sin respektive.

[emelypip]
0

#274: Okej vad roligt att ni hållt ihop sen gymnasietiden 😊 Ja jag känner mig redo för barn nu, men min man är lite yngre än mig och känner att han vill vänta 2-3 år. Men jag skulle kunna tänka mig om ett år. Vill dock inte köra över honom, vill ju att det ska vara ett gemensamt beslut.

Hanna4
0

#275: Ja inte lika vanligt längre kanske 😁

Då förstår jag :/. Bästa är kanske att vänta iaf ett halvår innan man tar upp diskussionen på nytt då, så man ändå respekterar att den andra sagt att den inte är redo just nu?

Sen tror jag det hjälper att diskutera tankar om det hela (om man har samma syn på uppfostran, förväntningar, upplägg osv), oftast är det ju den stora förändringen som en del är rädda för och inte känner sig redo inför. Pratar man omkring det vänjer man sig mer vid tanken tänker jag? Iaf var det så för oss. :)

[emelypip]
0

#276: Ja det kan vara bra att göra. Vi pratar ju en del om barn och det har vi gjort sen vi träffades. Vi båda älskar barn och vill gärna ha barn. Så har vi även sagt att vi kanske ska vänta till vi har flyttat ihop och så. Så ja det kan vara klokt att ha öppna diskussioner om uppfostran osv.

Zvintos
0

#272: Jag märkte helt ärligt ingen som helst skillnad på min menscykel efter vaccinet. Fick min 2:a dos i mitten på maj.

Emelypip: vi hade varit tillsammans i 4 år innan vi bestämde oss för att vi kände oss redo att börja försöka.

Jahapp, dag 13 och det börjar närma sig ÄL här. Har börjat se en ökning på ÄL-testerna också, så få se om tillskotten gjort att den kommer senare/tidigare eller som den brukar. Mår just nu inte helt på topp rent fysiskt, helt säkert min sköldkörtel som strular. Haft problem med positiva antikroppar i 2 år, åtminstone som jag vet om. Innan dess aldrig tagit prov för antikropparna, så kan ha gått med det längre. Misstänker att det är en bidragande orsak till att det inte riktigt vill ta sig nu.

Hanna4
0

#278: Oj hoppas du mår bättre snart! Jag hade problem med sköldkörteln medan jag var gravid med sonen fick jag veta och fick då tabletter. Sen fick jag 0 respons efter graviditeten om det… Är det något som påverkar mycket?

Jag är på dag 9 nu. Brukade ha ÄL dag 12-14 innan första graviditeten. Senaste månaderna har det varit dag 16-17 snarare. Men tar rosenrot och apiforce så jag har tänkt börja ÄL-testa rätt snart då det kan spela spratt med menscykeln åt båda håll har jag läst..
Håller tummarna för oss!

Chemistryfreak
0

#273: Vi har varit tillsammans i över 3 års tid och pratat om barn på något sätt varje dag, vi har också båda alltid vetat att vi vill ha barn men ville först lära känna varandra. Men jag har varit tydlig från början med att jag vill ha barn relativt tidigt, jag är inte öppen för att vänta 5+ år med att skaffa barn och det beror på många faktorer. Dels min Endometrios där min läkare har uppmuntrat mig att börja försöka så snart som möjligt, att min egen mamma gick in i väldigt tidig menopaus och för att jag vill vara en ung mamma. I början av april hade jag tänkt ta upp frågan för seriös diskussion men han hann före mig - glädjande nog! :)

Här är jag inne på ÄL + 10 idag. Plågsam väntan på mens eller inte mens… Har i vanlig ordning överanalyserat såväl symtombild som tempkurvan, det här gör en verkligen knäpp på riktigt. Tack och lov så fick jag ingen cykelrubbning av någon av vaccindoserna, tänker att det skulle kunna bero på att jag valde att ta doserna i början av mensen men det är svårt att säga. Hoppas era cykelrubbningar rättar till sig snarast!

• Redigerat 2021-09-25 10:23 av Chemistryfreak
Zvintos
0

#279: Hur mycket det påverkar är nog olika. Hypotyreos kan exempelvis orsaka menstruationsrubbningar vilket såklart påverkar. Det kan även faktiskt orsaka missfall samt svårigheter att bli gravid. Hypertyreos kan också orsaka menstruationsrubbningar, men det står inget om risk för missfall och liknande på sköldkörtelförbundets hemsida.

I mitt fall har mitt TSH legat inom referens, men varierat kraftigt mellan 1,4 och 3,2 under dessa år. Mitt T4 har alltid legat på gränsen till under (nu senast faktiskt under referens). Det som varit mitt största problem är just TPO-antikropparna som i september 2019 upptäcktes vara höga. Fick kortison och det gick ner lite. Fick sen prova kortison för min fibro (hjälpte inte) och då gick det ner lite till. Sen har det fortsatt gå ner, lite upp och nu senast låg det på gränsvärde. Jag har äntligen fått brev om att få lämna nya prover igen för att se. Min mamma har haft sköldkörtelproblem i många år och då även struma. Förra året upptäcktes högt både TPO-antikroppar och TRAK-antikroppar på henne. Med hjälp av ultraljud (såg normalt ut) och biopsi upptäckte de sköldkörtelcancer, så hon har numer ingen sköldkörtel eftersom de plockade bort den. Det gör att jag är mer noga med att få mina värden i schack och få kolla dem med jämna mellanrum. De symtom relaterade till sköldkörteln jag har i nuläget är faktiskt ganska många:

• extrem trötthet (fibron påverkar också)
  • koncentrationssvårigheter (särskilt på jobbet)
  • fryser lätt
  • en känsla av att kroppen inte riktigt är som den borde
  • sämre minne (drygt som fan)
  • hjärndimma* (kan tappa ord eller blanda ihop ord ibland)*
  • lätt ångestkänsla i kroppen
  • lägre kroppstemperatur* (alltid haft dock)*
  • torr hud, naglar som lätt går sönder, torrt och sprött hår
  • kalla händer och fötter
  • ont i leder+muskler (även här påverkar såklart fibron, vilket gör det värre)
  • svaga muskler (blir lätt trött och får mjölksyra)
  • lätt viktuppgång och svårt att bli av med kilona oavsett vad jag gör..
  • förstoppning till och från
  • svårt att bli gravid och problem med kemiska graviditeter* (var värre för några år sedan)*

Nu har jag ju även fibromyalgi och en del av symtomen såsom hjärndimma, koncentrationssvårigheter och så hör även till den sjukdomen. Så ibland är det svårt att veta vad som är vad eller om båda bidrar.. Drygt är det i alla fall. Särskilt när man inte blir tagen på allvar och endokrinologen verkar ha noll intresse i hur jag mår utan stirrar bara på de där jäkla referensintervallen..

Oj, vilket långt inlägg det blev. Hoppas ni orkade läsa.

Zvintos
0

#280: Får jag fråga vad du har för symtom/besvär av din Endometrios? Både min mamma och min lillasyster har det, så risken att jag har det är ju inte direkt obefintlig. Jag har dock inte de där klassiska symtomen med smärtsam mens, vilket dock i och för sig inte heller min mamma hade. Hon hade bara extremt riklig menstruation.

Hanna4
0

#281: hmm okej, tack för du tog dig tiden att berätta!
Jag har inte oregelbunden mens, och senast blev jag ju gravid på andra försöket så känns ju som att det inte är så pass problem med sköldkörteln att det påverkar för min del? Om jag inte bara hade extrem tur då förstås haha… 🙈

Börjat få små värk till och från redan idag, och sticker ibland. Känns otroligt tidigt för ÄL symptom dock, oavsett kosttillskott?

Zvintos
0

#283: Tack för att du orkade läsa igenom. Ganska skönt att kunna få häva ur sig någonstans också. 😊 Omöjligt att säga om sköldkörteln påverkar eller inte. Enklast är väl kanske att be vårdcentralen om att få ta blodprov för sköldkörteln eftersom du hade besvär när du var gravid. Om alla värden ser bra ut så är nog sannolikheten för att den spökar åtminstone mindre.

Otroligt tidigt vet jag väl inte direkt om det är. 😊 En del får symtom tidigt även om ÄL ändå är ett par dagar bort. Vissa cykler kan jag börja känna av lätt molvärk redan runt dag 9-10 och då har jag oftast inte ÄL förrän dag 14-16. Så det beror nog lite på hur pass tidigt man ägglossar och kan nog även variera från cykel till cykel.

Tog för övrigt precis ett ÄL-test och det var solklart positivt. Så skönt med perfekt timing den här gången också, för nu är maken äntligen ledig i 5 dagar. Inte helt lätt att få till det alla gånger när han jobbar (natt på annan ort). Få se om tillskotten gjort någon skillnad också.

Hanna4
0

#284: Så är det såklart! Egentligen märkte de bara min sköldkörtel pga blodprover, kände inte någon som helst symptom 🤔 blir det ingen denna månaden får jag ringa vc och ta prover!

Jaså? Jag brukar aldrig få symptom innan ÄL i vanliga fall, så för mig kändes det underligt 😅 Men skönt att veta att det är fullt normalt, då kan man ta det lugnt igen! Då kanske jag eventuellt får tidigare ÄL, ska börja testa imorgon så får vi se 😁

Vad skönt med bra timing! Man blir på någotvis alltid glad av den där positiva ÄL-testet oavsett hur det går tycker jag haha. 😊 Håller tummarna för att ni får till det denna gången och en chans att koppla av med tanke på alla prover med sköldkörteln då. :/ Tycker verkligen inte om läkare ibland det är som ett lotteri. Antingen får man en som inte bryr sig eller så får man det…

Zvintos
0

#285: Håller med om att det där med läkare är ett jäkla lotteri. Får man en dålig läkare på VC så är det ju enklare, då kan man ofta byta. Men det är lite bökigare när det är specialistläkare, då går det oftast inte att byta.. Hade det gått så hade jag utan tvekan gjort det, för den här endokrinologen är inte särskilt trevlig utav sig. Jag har ju fibromyalgi också och det är fortfarande många läkare som anser att den diagnosen bara är strunt, inklusive den läkare på medicinmottagningen som "övervakar" min sköldkörtel. Första besöket hos honom så sa han att det bara var en svensk hitte-på-diagnos, att den inte existerade utomlands och att om jag bara gick ner i vikt (hade inte många extra kilon) så skulle allt bli bättre. 😠 Angående proverna så får jag inte lämna dem förrän om 2-3 veckor i vilket fall, så det är nästa cykel då. Har ingen större förhoppning om att vi lyckas denna gången heller, men har jag tur kanske mina antikroppar försvunnit nu i alla fall.

Chemistryfreak
0

#282: Självklart får du det!

Jag har dragits med mina symtom sedan ca 10 års ålder och har alltid haft väldigt rikliga menstruationer i kombination med smärtor större delen av månaden. Har därför bara enstaka dagar per menscykel som är "smärtfria". Smärtorna brukar börja ca 5 dagar innan mens, håller i sig hela mensen på 6 dygn, har sedan några dagars paus med smärtor innan ägglossningssmärtorna sätter igång och varar fram tills ägglossningen. Efter ägglossning är det ytterligare någon-några dagars paus och sen sätter smärtorna igång igen. Har ett liknande smärtmönster (om än lite mildare) även under stark hormonbehandling vilket förbryllar mina läkare (och mig själv) men troligen är det väl för att man inte lyckats uppnå anovulation. Enligt min läkare har jag utvecklat någon form av kroniskt smärtsyndrom och det känns ju inte allt för roligt, tyvärr. Har också sedan sexualdebut haft problem med samlagssmärtor (djupa sådana), inte minst under ägglossningen vilket är problematiskt när man försöker bli gravid… Vid smärtperioderna så är det också periodvis smärtsamt vid toabesök och då jag också har endometrioshärdar som vuxit in i urinblåseväggen så gör det att jag inte alltid kan kissa ordentligt utan får då springa på toa precis hela tiden och småkissa. Att vara så smärtpåverkad gör att jag ofta är väldigt trött och orkeslös, sover dessutom rätt illa så att bara krascha i soffan på eftermiddagarna är tyvärr ingenting ovanligt.

Jag har också Endometrios inom familjen och det finns ju tyvärr en ärftlig faktor. Det är ju en hemskt vanlig sjukdom men alla drabbade får ju inte de typiska symtomen eller några symtom överhuvudtaget.

Zvintos
0

#287: Tack för att du ville svara. 😊 Jag har ju sett lite hur det kan visa sig i och med att lillsyrran haft såna besvär. Det jag mest har besvär med är väl att jag alltid har ägglossningssmärtor, inte såpass att jag behöver värktablett men ibland inte långt ifrån. Nu senaste månaderna har jag märkt att jag börjat få värk på ett ställe bak i ryggen höger sida under ägglossning och mens, som sen inte märks av där emellan. Jag har även under många år haft svårt med toalettbesök under mensen och ibland under ägglossningen, särskilt med nr 2. Använder jag vissa hormonella preventivmedel verkar jag också ha större benägenhet till cystor, upptäckte det när jag hade hormonspiral.. Har inte kollat hur det ser ut när jag är hormonfri faktiskt. Hade jag inte haft både mamma och syster med Endometrios hade jag nog inte tänkt så mycket i de banorna.

[emelypip]
0

#280: Vad roligt att ni nu är redo för barn. Ja det är en stor fråga att ta upp i ett förhållande och det är ju viktigt att båda är med på banan. Jag tror att jag kanske måste prata med min pojkvän om min stora önskan att få barn inom snar tid.

Hoppas att det går vägen för er snart :)

Oliviiaa
0

Tog ett test nu på morgonen, tycker jag kan se något men vet inte om det är en spöklinje. Blir att vänta några dagar sedan ta ett nytt och se ifall det blivit något🙈

Hanna4
0

#286: Men vilken konstig läkare! Precis såna läkare man önskar inte blev läkare, för de är så ointresserade av hur man faktiskt mår..

Emelypip: Lycka till, hoppas det går bra och ni hamnar i gemensamt beslut att börja. :)

Oliviiaa: det syns ju definitivt ett tydligt streck! Håller tummarna att det blir starkare, vad spännande!! 😁

Jag tog ÄL-test idag och det var inte ens blinkande gubbe på dag 10, så jag väntar nu till dag 12 för nästa ÄL-test 👍

Är dock lite orolig då jag blivit förkyld nu… Så har inga stora förhoppningar denna månaden :/

• Redigerat 2021-09-26 08:37 av Hanna4
Hanna4
0

Dag 11, kändes annorlunda förutom att jag är sjuk så kunde inte hålla mig från ÄL-test och fick blinkande gubbe!
I vanliga fall brukar jag ha blinkande 1-2 dagar innan fast gubbe. Förra månaden hade jag 4-5 dagar blinkande. Vet inte om det säger något om själva ÄL eller inte.

Hoppas på att hinna bli bättre innan ÄL så man inte är så hostig och snorig, inte jätte inbjudande. 😂

Chemistryfreak
0

Jag plussade igår på ÄL+11! Kan knappt förstå det än. Tog ett digitalt imorse och det var positivt. Är väldigt glad men samtidigt också väldigt orolig över att det inte ska gå hela vägen.

Hanna4
0

#293: Men stort Grattis!!! Åh vad kul 😍
Skönt med lite positiva test här i tråden! Man får ju upp hoppet lite igen då.

Förstår oron, men försök tänka att det är positivt test, just nu har du en liten bebis på gång där och inget tyder på annat än det! 😊

Lojsans9
0

#293: Grattis till plus! Jag följer tråden men inte skrivit något än, men har du bild på tempkurvan? Jag tempar också och är på äl+4 bara men skulle vara kul och se hur din ser ut 😃

[emelypip]
0

Min temp har legat på 37,2 och 37,4 sen den 14/9. Min mens är beräknad den 1/10. Kan detta vara tecken på ägglossning?

Chemistryfreak
0

#294 och #295: Tack snälla ni! Självfallet kan jag dela med mig av min tempkurva :) Skulle dock säga att jag hade ägglossning dagen innan denna kurva visar men det har ju inte jättestor betydelse i det här fallet.

Cireea
1

Tog mig friheten att skapa en ny tråd åt er då denna börjar bli lång:

https://gravid.ifokus.se/discussion/1524025/alla-som-planerar-barn-2022

Här har du en självklar sajt för dig som är gravid har varit eller kanske har du en tanke på att bli, då är detta en sajt för dig som tar upp massa roliga och intressanta ämnen. Vi hälsar alla välkomna, mammor, pappor, anhöriga, samkönade och ensamstående. Vi hoppas att ni kommer att trivas. Mvh// Gravid Crew
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer