Vi som planerar barn 2020 #9
Den förra tråden började bli full så jag gör så att ni kan fortsätta här istället. Ha en fortsatt fin vecka! / Admin
- Redigerat 2020-09-19 22:04 av Cireea
En fråga till er som tempar. Har sovit katastrofalt dåligt inatt, när jag skulle ta min temp vid vanlig tid så hade jag varit halv vaken ett tag och även varit uppe 2 timmar tidigare, tempen vad då 36,70. Nu har jag legat och dragit mig i sängen och bara slappnat av, tog tempen igen och nu var den 36,59. Vilken hade ni gått efter? Jag är på ÄL 6 och har de senaste dagarna legat just mellan 36,60 och 36,70 ungefär
#2 jag hade struntat i att fylla i något den dagen för att inte få fel! En dag utan temp gör inget för statistiken i appen ☺️
#2 okej, då gör jag så ☺️ kattskrället har hållit mig vaken inatt 😴 Hur mår du?
#3 ojdå! De har min också gjort 🙈 har en liten kattunge som har massa energi och som bara sover i sägen och en äldre kisse som ropar på att vilja gå ut 😇 Jo men jag mår bra nu! Hade hemsk magvärk igår men idag är allt lugnt. Lite ömma bröst så de känns bra 😀
Jag vet inte om jag känner efter för mycket.. Men jag upplever att tjejmagen är "svullen" och det sticker och har sig i äggstockarna(normalt sett så känner jag bara av ena).. detta känns dock "omöjligt" pga att jag mest troligen bara ligger på ÄL+3 idag.. ägget har inte haft tid att fästa sig än, men jag upplever ändå att det är något som jobbar på där inne… Jag förstår inte hur man ska lyckas koppla bort och inte lägga fokus på verkstan när det dyker upp i huvudet tusen gånger under en vardag?! 😣
#4 Så kul att du också har katt! Dom är underbara men inte när dom väcker en 2638292 gånger per natt 😂 #5 Åhh det låter ju super lovande! Aktivitet där nere är alltid bra, det betyder att systemet jobbar 😊 Hoppas det är ett frö som håller på att gosa in sig! Jag känner mig inte ett DUGG hoppfull, vet inte varför. Har en sång överhängande känsla som säger att det inte blev något denna gång ☹️
#6 Ja, det är sant. Men jag kan inte låta bli att tänka att det är pga andra faktorer.. som "Jag har väl ätit konstigt" osv. Många tipsar att man ska "sluta försöka så händer det", men hela mitt liv kretsar ju kring detta? Även ifall jag skulle försöka så VET jag vilka dagar efter mensen som jag är fertil och jag VILL hålla mig nykter mellan ÄL och BIM, så oavsett så kommer tankarna att kretsa?? Hur gör folk egentligen?😣 På vilken dag är du? Känslan du har kan ju också vara pga "utmattning", det är inte konstigt att man känner hopplöshet ibland men det betyder inte att resultatet kommer att vara negativt, så ge inte upp ännu!💜
#6 jag håller med #7 om att de kan vara andra faktorer som gör att du känner sig nedstämd just nu! Och att hoppet är lååångt ifrån borta 😀 #7 dedär är ju den värsta kommentar man kan få.. ja håller med, hur ska man kunna koppla bort tankarna :/ den högsta önskan man har är ju att få tillökning i familjen, de kan man inte bara koppla bort! Att man inte ska försöka stressa är ju en sak, och även den otroligt svår ibland men att ”strunta” i de är omöjligt säger jag! 😳 De är tur att vi kan ventilera oss här och förstå att de är fler i samma sits 😇
#7 #8 Är på ÄL +7 så för tidigt att säga. Men hela mitt väsen säger att det inte blev något denna gång. Dock känns det konstigt nog.. okej 🤷🏼♀️ Känner mig ganska avspänd denna gång och känner att det går som det går. Ska ha galaj den 6/6 så blir det inte denna gång så kan jag iallafall dricka på min egna fest 😅 Ja det VÄRSTA som finns är när folk säger ”slappna av så händer de”, ”åk på en semester”, ”du vill för mycket”. Jag blir galen! Det är ingenting man bara kan stänga av.. Som Norrlandsbruden sa så har man ju koll på sin cykel och det är inget som går att blunda för. För mig är det som att någon skulle säga ”sluta andas så händer de” haha, det är en fysisk omöjlighet. Hur gamla är ni och era partners förresten? 😊 Jag är 28 och sambon är 30.
#9 så antingen party eller ett plus, låter som två goda ting ändå ☺️ ja men exakt, jag kan inte stänga av min kropp.. dessutom så tar ju jag först letrozol dag 3 sen följer de upp med ultraljud en vecka senare och efter de är de ovitrelle och slutligen gå över till lutinus och trombyl.. jag kan ju inte bara chansa när jag ska ta dom grejerna så att stänga av är ju fullkomligt omöjligt :/ Jag är 25 och min fästman är 30 😀 så ganska jämna i ålder ändå! Ni och vi alltså. Kan inte låta bli att skriva fästman Mvh nyförlovad haha
#10 Nej då går det ju verkligen inte att stänga av. Det känns som att dom som ger sånna kommentarer är dom som ”råkade” bli gravida eller lyckades på första försöket 😅 Vet du vad skillnaden på Trombyl och Fragmin är förresten? Båda är väl blodförtunnande? Se där, så roligt! 😍 Stort grattis till förlovningen!! Vi har varit tillsammans i åtta år nu, men vi har bestämt att antingen vänta med bröllop tills vi är runt 35-40 eller så sticker vi till stadshuset och gör de själva 😂 När blir bröllopet? ❤️❤️
#11 ja exakt! De måste va dom i den kategorin.. 🙈 Aldrig hört om den andra så ingen aning faktiskt :/ tar du den andra? Åh tack 😀 jaha ja man behöver inte ha bråttom! Vi har bestämt att först skaffa barn och att jag ska få tillbaka en någorlunda form igen 😇 så de beror på 😳
Hej! Tog detta test imorse. BIM -7 idag så kanske för tidigt.. Jag ser ett svagt sträck. Syns tydligare i verkligheten men svårt att få med på bild. Är de någon som ser något svagt mellan sträcken? Man stirrar sig blind till slut 😅
#12 Ja precis, jag kommer ta fragmin sprutor under hela graviditeten 😊 När tar man Trombyl, innan? Åhhhh så spännande 😍 Då hoppas vi på ett pluss så snart som möjligt! Fick ni till det bra denna gång?
#9 Senast så var det faktiskt en som "råkade" bli gravid som tipsade om detta… Jag kände att jag bara stod och log lite fejkat 😣 #10 Grattis❤ länge leve kärleken!😁 #13 Är osäker🤔 testa igen om 2 dagar. Jag är 25 och sambon 26!😊💜 Går snart mot äl+5 och har ändå såpass (varning för mycket info😝) flytningar att jag får torka bort det med papper från trosorna med jämna mellanrum.. Men kan ju vara pga olika anledningar. Vet ej eller om svullnadskänslan nere i magen är pga cystan eller pga annat mer positiv anledning 🤔 jag har insett att jag verkligen inte tycker om att vara ovetandes 😖
#15 Va kul så är vi alla runt samma ålder 😍 Det där med flytningarna har jag läst ska va ett jätte bra tecken 👌🏼👌🏼 Jag är imponerad av att dig! Hur länge kommer du vänta med att testa? 😊
#11 Trombyl räknas som lättviktare inom blodförtunnare. Trombyl innehåller Acetylsalicylsyra som också finns i vissa receptfria mediciner för värk, som Treo och Bamyl. Finns som tabletter och brustabletter (Treo och Bamyl). Trombyl hämmar blodets förmåga att skapa proppar (tromboser). När man äter Trombyl kan man blöda 50-100% längre tid. Fragmin är i spruta (innehåller verksamma ämnet Dalteparinnatrium) som du tar under huden 1-2ggr per dag. Den verkar på ett annat sätt och löser upp proppar och förhindrar nya blodproppar genom att hämma en Xa-faktor som behövs för att skapa proppar.
# 9 jag tar lutinus och trombyl nu för denna graviditeten men jag tar det för jag får lätt missfall och detta ska hjälpa mot det. Dom sa att jag va tvungen att börja direkt när jag fick pos på testen 😊
#19 Tack för utförligt svar 😍👌🏼 #20 Ja, jag ska ta Fragmin av samma anledning. Tänkte om Trombyl var samma fast i tablettform så hade man hellre tagit de än sprutorna 😅
#21 Ja verkligen 😂 jag är så sprut rädd så hade aldrig gått för mig 😂
#17 Men du, det där ser ju ganska så spännande ut 🙈 jag har ju tyvärr ingen erfarenhet av dom testerna alls dock.. #18 Haha tackar💜 jag är lite fundersam ifall jag ska testa på bim-4 eller vänta till. Jag vet ju dock att jag har världens sämsta tålamod😝🤔
#23 Hoppas 🤞🏼 Tog ett till ikväll som jag tycker jag kan ana något på också 😋 Känns dock ALLTID som att jag råkar ut för spökstreck 😞 Det bästa är ju alltid att vänta så länge man kan, med tanke på hur vanligt det är med kemiska missfall också. Men det är ju sååå svårt 😢 Jag var mycket bättre på det förr, innan jag behövde ta medicin.
#24 Men guuud, det ser så himla lovande ut🙊🙊🙊💕 jag förstår precis, men när du väl skymtat något så förstår jag ifall det är svårare och svårare att vänta också!!
Negativt idag på morgonen tyvärr, så det igår va bara spök. Men det känns faktiskt okej 😊 Dels för att det ännu är tidigt och det kan ändras, men det känns också okej om det inte blir något denna gång, konstigt nog ❤️
#15 åh tack 😀 låter inte så kul för dig.. men de kan vara ett gott tecken! ☺️ #24 på de första testet tror ja inte ja ser något.. men de andra syns något 😀 #26 de behöver inte ha varit spök, ja mena de är väldigt tidigt och små marginaler som spelar in! Jag är hoppfull för din skull 😍 Starkt av dig att ta de sådär bra, vi alla vet ju hur jobbigt de är ❤️
#27 Tack snälla, vet inte var den här harmoniska känslan kommit ifrån 😅 Men jag tackar och tar emot. Hur går det för dig? Vart befinner du dig i cykeln?
#28 haha bara att tacka och ta emot 😄 Jo men jag känner mig förväntansfull! Jag är bara på äl+5… känner mig otroligt emotionell 😳 kan knappt kolla på tv utan att gråta, började nu ikväll haha. Sen så har jag en hel del flytningar🙈 (ursäkta info) Men sen tror jag att jag tar de lite mer lugnt nu när jag fått veta att jag snart kan få byta klinik och få vidare hjälp inom ivf!
#29 Åh, jag känner igen mig där.. är på äl+6 idag och är lättirriterad och lite i "tycka synd om mig själv"-humör. Har dessutom otroligt ont i svanken idag + molande…. vågar knappt hoppas då jag förut känt att "this is it, nu är jag gravid" och så har det inte varit så.😅
#30 de är galet vad man känner efter alltså 🙈 de värsta är att de låter ju både som pms och graviditets symptom :/ men va spännande! Åh den känslan… jag hade den lite tidigare ikväll när de spände som attan nertill 😳 men man vågar knappt tänka tanken klart
#31 Tänkte inte på att klockan var efter 12😅 blir äl+7 nu🤪 men jag håller med; man känner efter såå mycket och jag är samtidigt medveten om att saker kan bero på cystan också.. mina pms-symtom brukar starta på bim-5 och ryggvärken på bim-2/3, men kroppen spelar ju tusen spratt har man ju också fått lära sig😩
#32 och äl+6 för mig nu 😇 Ja kroppen är verkligen taskig med symptom ibland :( man fattar ingenting… helst vill man bara spola tiden en vecka framåt så man kan börja testa 🙈 har du valt dag du ska börja testa? Kul att vi bara är 1 dag mellan 😀
#33 Så kul att det bara skiljer en dag🙊 Jag funderar på bim-3… men jag känner mig lite osäker. Jag är så trött på alla besvikelser, så ibland tänker jag att jag ska vänta ända till BIM, men som jag sa förut så vet jag att jag inte har något tålamod alls 😅 Själv då?
#34 ja verkligen 😀 haha jag förstår dig till fullo!🙈 Jag har ju tagit ovitrelle så jag måste vänta längre.. de står att de kan ge falskt positivt upp till 10 dagar men jag har fått efter de. Så denna gång tänkte jag kolla på äl+10 för att ha något att jämföra med 😇 de är egentligen en ursäkt för att kunna få testa tidigt 😳
38 Grattis! Ser utan problem!
#38 ser också! Grattis 😍
#39 #40 Vågar inte tro på det riktigt än, men tack 😍 Tog ett till nån timme senare som såg likadant ut så det verkar inte va spök iallafall ❤️❤️❤️❤️
#35 ÄL+10 låter ändå som en god start😊 kanske kör på den jag med🙈 det blir alltså typ.. onsdag 🤔 känner dock inget speciellt längre. Lite i tjejmagen någon gång och typ att det är på g i brösten att få ont(kan va pms). #36 Då ligger vi också väldigt lika, jag har kring 31 maj - 1 juni☺ #38 Åh, men titta!!🙊🎉 vilken dag är du på? Hur känns det i kroppen??
GRATTIS PASCA92!!!!!😍 va häftigt!!
#42 Är så skraj och inställd på att det är spök så vågar verkligen inte ta ut något än, men är det tydligare imorgon så börjar jag med medicinen tänker jag. Har ju trots allt fått samma resultat på två test så det känns ju betryggande ❤️ Ja alltså, jag har haft ont i brösten sen ägglossningen, vilket jag vanligtvis har. Men inatt när jag skulle sova så hade jag som svidande mensvärk, en känsla jag kände igen. Hade egentligen slut på tester men ilade till apoteket 😅 Sen har jag haft den här känslan i magen resten av dagen 🙏🏼
#44 Jag förstår din rädsla, men detta hopp släpper vi inte taget om! 🎉 är du på äl+10?
#46 Jag är såå sugen på att testa imorgon 😣 men jag känner inget speciellt i kroppen längre, så ärligt talat har jag börjat ställa in mig på att det inte blir något av denna månad heller 🙃
Uppdatera oss om hur de går med test om du tar ett Norrlandsbruden 😀 Jag har redan startat med testandet 🙈 mina tester är ju positiva pga sprutan jag tagit. Men testet idag är liiiite starkare än igår 😳 kanske en tillfällighet men hoppet lever! Enligt FASS så kan de sitta i upp till 10 dagar och idag har de gått 8! De ska alltså sjunka, inte öka i styrka!
Håller tummarna för er!! 🎉 Så spännande!!
#51 ser dock ett streck ganska tydligt 🤔 du har inget annat test du kan testa med?
#51 Ser också en skugga. I tidigt skede tycker jag att de test med blå streck är svåra är tyda. Röd/rosa är lite lättare. Du kanske kan testa med ett annat test?
#51 strecket finns där och tänk att de är tidigt än! Håller tummarna 🙏🏼
#52 #53 #54 Så fina ni är, testade med RFSU också som mäter ifrån 25, tok negativt. Så jag räknar med att det är kört denna gång. Bara att ladda om till nästa cykel, nu kan jag iallafall vara med på min fest den 6/6 🥳 Obalem, hur går det med dina tester?
#55 de är långt ifrån kört! Jag tror ändå på dina test 😀 Jo de går…. alltså testen visar ju fortfarande positivt men ungefär samma som igår. Enligt FASS så ska de ju vara ute ur systemet imorgon men man vet ju inte :/ de som är så svårt med ovitrelle
Både Pasca92 och Obalem, jag ser era sträck och jag håller fortfarande alla mina tummar och tår på att det är något som kommer öka i styrka!!❤❤🎉 Jag funderar på att testa imorgon ifall jag kommer ihåg det innan jobbet. Det är då äl+10
Åh tack så mycket #58 ☺️ Jaaa gör de 😍
#60 Åh jag håller tummarna💜
#61 finns fortfarande mycket tid kvar 😀 håller tummarna! Tack ☺️
Börjar känna de vanliga ”pre-mens” smärtan i magen. Så då kommer väl tant röd i vanlig ordning ändå denna månaden också… 😔
#64 åh nej :( men de kan fortfarande vara annat!
#63 Jo, det är sant.. Men jag har aldrig ens upplevt ett skuggsträck, det är så typiskt att det alltid ska bli blankt, blir så besviken bara😣 #64 När är BIM för dig? Min är söndag/måndag! Jag har pms.. ont i ryggen och kort stubin.. håller tummarna på att det kan vara något annat för dig ändå💜 #66 Jag förstår dig verkligen! 😩💜
#69 Absolut, falska förhoppningar är ju ingen höjdare heller.. tänker att jag kanske testar igen på söndag om inte mensen hunnit visa sig då.. #68 Tror jag skymtar något 🤔 har du några symtom?
#69 #70 oh spännande att ni också ser lite, ska ta imorn bitti på beräknad BIM. Har dock hört halv-bra om RFSU så får väl köp digitalt annars…. Inte mkt symptom men liknande med min förra grav, lite illamående vid hunger, mensmärtor, ont i magen och börjar bli täppt i näsan… men allt kan vara inbillning och mens🤷🏻♀️
#65, ja visst kan det. Men känner igen det så väl! Men man får väl leva på hoppet 🤪 #67, Har också runt söndag/måndag 😅 troligtvis måndag egentligen! Har ingen pms och har aldrig haft som tur är 😝 mitt humör är samma hela månaden runt Hahah! Det enda jag känner är värk nere i magen. Alltså mensvärk. Åh vad jobbigt med ryggont och lågt tålamod! Hoppas som in i att det ska vara något annat för oss bägge 😍
#71 Såg ditt test i andra tråden! Grattis 🎉 så himla kul💜 #67 Jag har fått mer pms med åren 😅😂 brukar oftast känna 5 dagar innan, dock så är jag nu ca 2-3 dagar innan och ryggvärken har försvunnit och jag är inte lika lättirriterad som jag brukar vara vid denna tid.. känner knappt något i tjejmagen heller🤔 jag har väl kanske tur denna månad och slipper den extrema pms jag brukar kunna få?
#73, åh tack!!! j😃 jag jobbar idag och min man ska köpa digitalt som jag ska ta när jag kommer hem! Så nervöst ändå,
#74 Så spännande 🙊 och bara för att jag skrev att jag inte hade pms så fick jag nyss menssmärtor i magen, trodde mensen var på väg, så jag sprang till toan 😣 men än håller den tiden.. är 2-3 dagar kvar..
#75, usch vad jobbigt, hoppas den inte kommer!!! Jag vågade aldrig ta det digitala, för rfsu var inte så stsrkt streck så är rädd det är för lite hormon för digitala på eftermiddagen..men frågan är om jag kmr kunna hålla mig…
#75, usch vad jobbigt, hoppas den inte kommer!!! Jag vågade aldrig ta det digitala, för rfsu var inte så stsrkt streck så är rädd det är för lite hormon för digitala på eftermiddagen..men frågan är om jag kmr kunna hålla mig…
Hej! Jag och min kille 29 och 30 år planerar att bli gravida. Detta är nu andra försöket och undrar hur ofta man bör ha samlag? Har ju så dåligt tålamod och vill förstås att de ska gå direkt ☺️☺️
Tog clearblue digitalt nu som var negativt… kanske för att det är kväll eller så var dom andra testerna från RFSU spökstreck bara 🤷🏻♀️
Och tog RFSU nu på morgonurin och inget streck. Kommer aldrig mer köpa RFSU iallfall! Vilken besvikelse, trodde igår att jag var gravid ändå…
Och tog RFSU nu på morgonurin och inget streck. Kommer aldrig mer köpa RFSU iallfall! Vilken besvikelse, trodde igår att jag var gravid ändå…
Slänger mig in här, har BIM imorgon men är på ÄL +9, har kort lutealfas.. tänker testa på tisdag om mensen inte dyker upp. Har ett barn sen innan med hjälp av IVF men försöker nu naturligt. Finns inga ”fel” på oss enligt vården och har lyckats bli gravid en gång på egen hand men fick missfall. Det är över ett år sedan 😭 sen dess händer inget!
Slänger mig in här, har BIM imorgon men är på ÄL +9, har kort lutealfas.. tänker testa på tisdag om mensen inte dyker upp. Har ett barn sen innan med hjälp av IVF men försöker nu naturligt. Finns inga ”fel” på oss enligt vården och har lyckats bli gravid en gång på egen hand men fick missfall. Det är över ett år sedan 😭 sen dess händer inget!
#78 roligt att ni har startat verkstaden 😉 har du någon app som hjälper dig att ha koll på din cykel? I den "fertila" fasen ska samlag varannan dag räcka. Beror bla på spermkvaliten hur ofta man behöver ha samlag. För vissa räcker det var 3e dag.
Hej Purmi ☺️ Jag har haft flo men började med Natural cykels denna månad. Flo visade min ägglossning alldeles för tidigt. Enligt NC ska jag ha idag och ägglossningstickan blev positiv idag. 😃 åh okej tack!
#85 lycka till. Hoppas det tar för er 😊
Börjar känna mig frustrerad och rädd för mig själv. Vi var på kalas idag och mannens syster berättade då att hon var gravid. Som tur var jag förberedd då någon redan hade skvallrat, annars vet jag inte hur jag skulle hantera det. Har svårt att glädja mig över ändras lycka. Fick hålla en bebis som bara började gråta när jag tar i henne så börjar seriöst fundera om det är så att vi inte ska ha barn?? Saken hör är att jag är 29 och har all tid i världen på mig. Men jag har velat haft barn sen jag var 17 och har skjutit på planerna pga studier för både mig och mannen min. Nu när det är dags verkar det inte gå. Vi har försökt i 2 år (snart) och väntar på utredning (som kan dra ut på tiden nu). Känner mig ofta nedstämd efter att ha träffat mannens släkt för snart är det bara vi som inte har barn, vilket jag får en ständig påminnelse om. Sorry för långt meddelande men var tvungen att få ur mig tankarna någonstans 🤷♀️
#81 Nej men vad säger du… vilken besvikelse 😫😫 #85 Kul att du vill följa oss och låter oss följa din resa med ☺💜 #87 Jag förstår verkligen dina känslor.. ibland är det så grymt svårt att vara glad för andras skull fastän man kanske egentligen är det. Men jag tycker inte att du ska se en gråtande bebis i famnen som ett tecken på att du inte ska ha barn! Det enda som bestämmer det är du själv💜 sikta på utredningen och försök fokusera på dig själv och din man tills dess, det är så otroligt svårt men så otroligt viktigt för ens egna psyke! Kämpa på, snart är det vår tur!!🎉
Jag hade molande mensvärk väldigt central över tjejmagen hela fredagskvällen och natten(fråga mig inte vad jag gjorde vaken så länge 😅), men eftersom det inte kom någon mens så tog jag ett test på lördagsförmiddagen(dock kissat ca 3 timmar tidigare.. ) och det var negativt.. sen dess har jag inte känt av någon sorts pms som jag vanligtvis känner innan BIM.. idag fick jag lite ont i ena bröstet, inte båda.. om inte tant röd dykt upp när jag kliver upp imorgon(bim) så ska jag testa på morgonkisset, jag känner mig dock inte hoppfull alls 😕😕
Inatt kom mensen, dock var den några dagar sen tror jag… så efter att ha fått svaga streck på RFSU 3 dagar på rad och sen blankt och negativt digitalt så är jag nu besviken…😕 Men påt igen…
Inatt kom mensen, dock var den några dagar sen tror jag… så efter att ha fått svaga streck på RFSU 3 dagar på rad och sen blankt och negativt digitalt så är jag nu besviken…😕 Men påt igen…
#91 Usch, jag förstår att du blir besviken.. #92 Ibland känns det som att kroppen arbetar emot en 😑 Jag har BIM idag. Blankt testa tidigt-test och ingen mens ännu. Blir lite irriterad känner jag🤔
Bim+1 här och fortfarande ingen tant röd på besök…(brukar ha väldigt punktlig mens) Jag som kände av BÅDA äggstockarna under ÄL denna gång tycker inte att jag varken borde ha hoppat över eller ha sen 🙄😒
Hej på er!
Ville mest berätta lite om mig själv och vår resa. Jag och min man har försökt få barn i 15 månader. Fick komma till en fertilitetsklinik i höstas där man kunde se att jag har få äggblåsor och lågt AMH. Hos min man ser det bra ut. Vi har fått klartecken till att gå vidare med utredning, men det dröjer nog ett tag. Jag är snart 36 så det brinner ju lite i knutarna. Min man är lite yngre så han var inte riktigt redo när jag var. Men nu är vi på samma bana. Men det händer ingenting. Varje månad kretsar mer och mer kring bebisverkstad, ägglossningstest, cykeldagar och inte minst symtom. Herregud, dessa symtom. Har jag ont i magen nu? Mår jag månne lite illa? Kan jag vara gravid? Men så kommer mensen vaaaarje månad som en liten ettrig jäkel. Hur fan ska man kunna slappna av och inte påverkas av stress när allt man vill ha är det där lilla plusset på stickan? Känns iaf skönt att kunna gå in här och läsa om er andra.
#95 Välkommen 💜 det är tungt när bebisverkstaden börjar ta över ens mående.. jag behövde komma till botten för att kunna klättra mig ur just DET hålet som jag grävt själv. Jag har bestämt mig för att FÖRSÖKA ignorera cykler och dagar, vilket såklart inte är det enklaste. Just nu är jag på bim+3 utan mens och utan streck. Men inför nästa omgång så tänker jag att det bara är bra att cykeln är ur fas, det gör bara att jag ännu mindre kan hålla koll och därmed kanske även slappna av oss låta myset och livet ha sin gång. Det är ett försök i alla fall, vi får se hur det går. Jag och min sambo har försökt i ca 1 år och 4 månader. Snart är det vår tur hörrdu💜
#95 tack så jättemycket för dina fina ord! Jag har varit inne en del här och skrivit lite men kom till en punkt där jag känner att jag behöver lite stöd av folk som går igenom samma sak. Jävligt lätt hänt att man fastnar i ngt slags destruktivt navelskåderi och tänka att det kommer aaaaldrig gå…
#97 Ja det är väldigt lätt att man gör💜😕 jag fick nyss rejäl kramp i magen och mensen kom, inte alls mycket än i alla fall, men det är fortfarande mens. Med tanke på att jag testade negativt imorse så borde det vara de.. jag tar in allt med en suck och så får jag tagga nästa försök..🎉
#99 Tror jag skymtar ett sträck 😊
Tack för ert stöd ❤ #88 jag vet innerst inne att det inte är tt tecken men tillslut får alla hormoner hjärnan att spela ett spratt. Idag kom mensen så det förklarar dippen tidigare i veckan. Men nu känns allt så mycket lättare. Känner mig motiverad igen till saker jag inte velat göra på länge. Kändes som jag nådde botten och nu kan det bara uppåt 😊 Alla säger att man ska sluta tänka på att bli gravid. Men hittills har jag upplevt mycket positivt att lära mig min kropp igen (haft preventivmedel länge). Och de på jobbet får se en PMS driven arbetsledare, det behövdes 😅
#102 Men jag ser ju ett sträck!!🙊💖 #103 Jag tänkte försöka med den nu: "tänk inte på att bli gravid" 😅 känns som ett skämt.. Men ska ge det ett försök, jag vet inte riktigt hur man gör ärligt talat.. Men tänker att jag ska börja med att mysa och visa min partner uppskattning så mycket jag bara kan i vardagen.. sen får vi se hur det ska funka då jag känner min kropp så pass att jag känner av alla förändringar.. 😝
#105 jag ser ett streck!
Åh hoppas de är äkta!! 😭
Nu kom en riklig och slemmig mens med smärta… usch va allt känns piss!
#108 åh nej 😢 vad tråkigt, när man kunde skymta ett plus på dina test också. Men har din temp fortsatt vara hög fram tills mensen kom? Ladda om till nästa försök 🌸
#108 Nej men hallå där 😫😫 vad var strecken för lurendrejeri då..?!💜
Ni som har barn sedan tidigare, vilka var era tidigaste graviditetssymtom och när kom de?
#111 illamående, ständigt kissnödig samt halsbränna var mina symptom med min dotter, märkte dock inte av dessa förrän jag va i v. 8-9
#109 #110 ja vet faktiskt inte.. för nu ser man inget på testerna igen och de är en lite annorlunda värk så jag misstänker något slags tidigt missfall..
#111 Här är en bra tråd ang tidiga symtom 😊 https://gravid.ifokus.se/discussions/5e386979ce12c469f4000804-tidiga-graviditetstecken
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Hej! Min senaste mens började 7/5, ÄL stickorna gav utslag 20-21/5. Beräknade mensen skulle ha kommit idag Måndag 8/6 (33 dagar cykel) men jag fick konstig blödning i Fredags (5/6). Vaknade på morgonen med lite magknip, sen kom det lite blod & så har det hållit på under helgen. Ibland har det varit ljusare, ibland lite mörkare, någon gång liiite trådigt, en liten slemhinnebit. (Jag har haft mf och det var den värsta smärtan min kropp känt av) Jag vill vara tydlig med att jag alltid får mens runt 32-33 dagen i cykeln och brukar ha väldigt smärtsamt i mage/ländrygg, enormt sockersug samt humörsvängningar. Denna gång har jag inte haft något utav det men sambon har regerat på att mina bröst har blivit större, vårtgården mörkare och större vilket jag själv noterade när han sa det. Jag upplever även att jag har sånt glow i ansiktet (det tackar man ju inte nej till!). Men graviditetstestet visar negativt… jag testade för 1 timme sen (kl 17). Kan bifoga bild på det. Någon som upplevt något liknande?
Och där kom mensen. Fan, nu är det tungt. Idag har jag sjukt svårt att se att jag någonsin kommer bli mamma. Jag vet, det är pessimism, och det kommer kännas bättre imorgon, men just nu vill jag bara ge upp…
#115 Troligtvis var det mensen som dök upp. Jag hade samma sak för ett par år sedan. Jag trodde verkligen att jag var gravid men det visade sig ändå inte vara så. Testen visade negativt och jag var minsann inte gravid. Det har hänt mig två gånger att det har blivit sådär för mig,
Jag tycker inte det låter som om du är gravid bara på basen av det du har skrivit. Testa dock alltid med morgonurinet för att vara säker. :)
Hur går det för er alla? Livet? Verkstaden? Sommaren?💖
Hur länge har ni som skriver här försökt bli gravida? Jag och min sambo har försökt i ca 4månader. Det känns som evighet. Och jag vet att det är kanske en kort period. Men blir fasiken lika besviken varje gång.!! Hur gör ni för att orka fortsätta?😞😅 Älskar detta forumet❤️ Ni är så vänliga emot alla!! Heja oss!
Hur länge har ni som skriver här försökt bli gravida? Jag och min sambo har försökt i ca 4månader. Det känns som evighet. Och jag vet att det är kanske en kort period. Men blir fasiken lika besviken varje gång.!! Hur gör ni för att orka fortsätta?😞😅 Älskar detta forumet❤️ Ni är så vänliga emot alla!! Heja oss!
Har försökt i ett år nu, känns som att det aldrig kommer.. har en son som fyller 3 år nästa vecka men man längtar och längtar efter en liten 😢 lika besviken varje gång mensen kommer 😫
Hej tjejer! *ny i forumet ❤️ Älskar denna tråd och tycker ni verkar så goa allihop! Har BIM + 9 (!) idag, lider av pcos men har haft regelbunden mens… gjorde ett test imorse (efter att läst att testlagret skulle vara de bästa!) som var jättesvagt streck, och även i lördags då de kändes som de va en skugga… men man hoppas ju så väldigt! Känns det inte konstigt att ha ett svagt streck när man är i Bim+ 9 ? Vad tror ni?
Nu är ägglossningen över, lyckades mysa ok den här månaden tror jag, med hjälp av ägglossningstest och Natural Cycles. Så nu är det bara den långa väntan…..
#122, känner så igen mig. Vår son är snart 1,5. Har försök i ett halvår. Hoppas på att det ska bli något nu snart :( jag och sambon planerade (jag vet att man inte kan planera egentligen) att få barn tätt. Vår son gick på andra försöket så då gick det snabbt. Så hoppades på att det skulle gå lika fort nu. Men men… :/ önskar dig/er lycka till med ett syskon 🥰
123 jag skulle säga det är pos och det är vanligt med så svagt så tidigt 😊
#126 åh tror du?! 😍 Hur länge ska man vänta tills de är ”lagom tid att testa” ?
Jag fick mer ordentliga streck 12-13 Efter ägglossning 😊
#128 Ok får vänta lite till då 😅 Enligt de lh testerna från RFSU så var det skarpt läge 3-4 juni, och nu är mens sen och har en stubin som är jätte kort och ingen mens i sikte ännu… hoppas att det börjat växa en liten krabat där inne, men vågar inte hoppas!
#120 Vi har försökt i ca 1 år och 4 månader och jag blir lika besviken och ledsen nu som jag blev efter 4 månaders försök. Men jag har fått lära mig själv vad det är jag behöver för att fortsätta trampa framåt, så jag tänker att du också måste hitta ditt lugn i det hela 😊💜 #123 Grattis, det ser väldigt positivt ut🎉 #124 Jag är inne på typ ÄL+2/3 och dagarna går såå sakta här med😣
#130 jag förstår dig helt och hållet… Här är vi inne på 1 år och 4 månader så jag vågar verkligen inte hoppas på att mitt test skulle vara positivt… Vet att clearblue kan spela en ett spratt ibland, jag själv hade glada gubbar hela tiden, trots att RFSUs test visade något annat… så förstår vad du menar! Tror dock att du har en stegring på gång? Eller? Har du känt av symptom för ÄL?
#131 så har det hänt för mig också.. jättekonstigt så varje gång jag får gubben dubbelkollar jag med ett annat test!! Knepig fråga, vet någon här om sperma som finns i kroppen efter ett samlag kan påverka Lh hormoner i kroppen och ge starkt utslag på ÄL test???
#135 känns ju nästan så? Inga andra symtom?
Hej tjejer 👋🏻 Undrar om någon vart med om liknande. Hade mest troligt ett tidigt missfall i maj. Fick ett svagt plus 4/5 på BIM och den 9/5 började jag blöda, mycket och det var inte som en vanlig mens. Pratade med gyn, sen var det inte så mycket mer med det. Fortsatte med ÄL testerna efter blödningen och dom var ganska tydliga hela tiden. Sjönk ngt i styrka den 18/6 men ökade igen nu idag. Mensen är 12 dagar sen, inget streck på gravtest men som sagt, ÄL testerna har levt ett eget liv. Kan de va missfallet som gör att kroppen är lite ur balans? Hur länge ska man vänta innan man kontaktar gyn igen? Försökt sen november-19, vill ju bara ha igång mensen igen så att bebisverkstaden kan fortsätta. Bifogar bild på ÄL test och grav test från idag.
Så kass man är, beställde hem stickor från testlagret idag Ändå… trots att jag tänkte hålla mig från att testa för tidigt den här gången…. vad har ni för erfarenheter av testlagret? Vanligt med spökstreck även där?
#137 och #138 Jag har BIM mellan 28-30 juni tror jag. Äter Apiforce och tog inga tester denna månad. Men fick väldigt tydlig äl-flytning i ca 4 dagar och myste dag 2 och 4 på dom. Jag känner inte av något förutom lite molande och ont i högra bröstet, samt lite irritation = som min vanliga pms.. är dock på äl+7/8 och brukar börja få pms kring 5 dagar innan.. menmen 😒 jag har typ redan börjat acceptera att det inte blir något den här månaden heller.
Denna månad är mina ÄL test frikostiga. Vet inte om jag har missat ÄL eller om en inte har varit. Ena dagen är strecket tydligt (men inte positiv) för att nästa dag vara nästan osynligt. Har knappt haft ÄL flytningar denna månad men känns ändå som att jag borde ha haft ÄL. Förvirringen är total 😅 #139 kan vara hormoner som spökat efter missfall. Allt ska nollställa sig igen. Avvakta någon månad och se om kroppen kommer igång av sig själv.
Hej på er! Vet inte om det här e rätt ställe och fråga på men ni verkar snälla och ha bra koll 😊 31maj fick jag missfall. Fostret va då motsvarade v5 fast jag borde varit nånstans v 7-9 (vet inte exakt) missfallet startade själv med med rester kvar så två omgångar cytotec utan resultat. Den 18de juni blev det skrapning. Efter skrpaningen har jag inte blödit något färskt blod, lite molvärk i magen möjligen annars inget, idag tog jag gravtest och får posetivt på testet. Hur lång tid tar det innan det försvinner? När kan man bli gravid igen? Hur länge bör man vänta med sex? Vill bara börja om nu!🙏🙏
Imorgon är jag på ÄL+11, är det värt att testa då tro? Jag tänkte egentligen hålla mig till BIM, men suget är ju såklart för stort.. Jag har sådär ont i brösten som jag får varje månad och en molande värk som dyker upp tätare, samt en irritation som är ovanligt låg denna pms. Känner inte något annat speciellt förutom att jag vill äta som en häst, vilket också är typiskt mig inför mens.. samtidigt så är jag less på att känna att: jag kommer bara sucka som alla andra gånger när jag ser det negativa testet.. och jag kommer att checka en gång extra på ÄL+13 pga galej osv…… gaah🙄
#145 Har du tester hemma så kör på tycker jag ❤️ Men det är också för att jag har så dålig självdiciplin 😅
#146 Jag har 2 stycken kvar, så jag satsar väl 🤣 #147 Det är väl det där lilla hoppet som lever kvar varje förbenade månad, som man djupt inne ändå älskar 🙂😅 Jag var ute på löptur och brösten gjorde ont i sportbhn, men mest i början, samt så kände jag mig kissnödig men när jag kom hem så var det inget som kom… blev även illamående av matlukten som blev då min sambo värmde i micron trots att jag åt samma mat några timmar tidigare… Men nu överanalyserar jag väl igen😒
#148 ja det är så lätt att överanalysera, men det är väl helt normalt. Jag känner inga symptom alls och tog ett test från testlagret idag som var helt blankt ( ÄL12 och typ 4 dagar till BIM) så tänker att det inte blev ngt denna gången. Förra grav plussade jag 4 dagar innan BIM så…
#149 Jag testade imorse och det var lika blankt som det alltid är.. jag blir så jävla ledsen med alla graviditeter runt om mig att det känns som att jag ska krackelera snart…😭
Upplever ni också att era blodådror på brösten är tusen gånger synligare än vanligt + extra stora bröstvårtor?😅 jag tror att det är värmen som gör det.. men det känns även som att kroppen jäklas med mig med tanke på vad det egentligen är man vill att det ska betyda 😒
#152 Lider med dig ❤️ Testade negativt idag på ÄL 11 och det känns så fruktansvärt tungt denna gång. Har svårt att ta mig upp ur sängen, är så himla ledsen 😥 Hade verkligen hoppats på att få spendera de första veckorna som gravid på min semester. Jag känner att jag sviker min sambo och jag är rädd att jag inte kommer kunna ge honom ett barn 😔 Vi har två försök till, sen har det gått ett år sen de senaste missfallet, vilket innebär att nu behöver vi en ny typ av hjälp. Jag ser framför mig att vi kommer behöva genomgå ivf och blotta tanken får mig att gråta. Fan, jävla skit kropp känner jag!! Har pms vilket gör att allt känns extra jobbigt, om några dagar känns det nog bättre igen ❤️
Och där kom mensen 2-4 dagar för tidigt??? Aja, påt igen 😩 Med första graviditeten blev jag gravid snabbt, så hade kanske förväntat mig det igen. Känns ändå tungt.
#153 Den där ringa känslan förstår jag😒❤ jag trodde att jag skulle hålla mig stark ett tag framöver, men så verkar det inte bli i alla fall. Jag får mer och mer molande och det känns bara som ett långfinger och jag känner precis som du: att jag sviker min sambo och det gör så jäkla ont. Jag kan verkligen inte förstå varför just JAG har så svårt att bli gravid.. Men vi har tillåtelse att ligga på botten en stund när resultaten sviker, så länge vi ställer oss upp igen ❤ #154 Håller tummarna för att det blir annorlunda nästa månad❤
#153 "Tunga känslan" menar jag förstås
Hur går det för er alla? Själv är det en konstig period för mig. Inget + på ÄL test och ingen tempökning som kan indikera ÄL (använder natural cycles). Känner mig smått förvirrad. Men inser att om jag har haft ÄL har jag missat det. Vi fick till massa mus denna månad men eftersom jag inte har upptäckt någon ÄL vet jag inte om det har lyckats. Känns som förra månaden var tydligare med ÄL symtom men hade då infektion i kroppen precis vid ÄL (kattbett) 😅. Hoppas er får bra för er alla 🤗
Jag hade ÄL tidigare denna månad. Runt 23-24e . Och nu upplever jag att flytningarna blir rikligare. Aldrig hänt förut då jag oftast blir helt torr efter ÄL. Det är som älflytningar med vita och tjocka. Förlåt för all detalj! Men vad kan det innebära? Kan ju inte ha ÄL fortfarande. Någon som varit med om liknande?
Hej! Ny här, hoppas det går bra att jag hakar på. Har längtat efter barn hela livet och nu är sambon även med på banan. Jag är 25 och han 29. Tog ut spiralen 12/6 och har nu precis haft min första ägglossning (igår enl cb ägglossningstest). Vill inte tro att det fäster på första försöket men kan inte tänka på annat… Så, hej på er!
Hej! Ny här, hoppas det går bra att jag hakar på. Har längtat efter barn hela livet och nu är sambon även med på banan. Jag är 25 och han 29. Tog ut spiralen 12/6 och har nu precis haft min första ägglossning (igår enl cb ägglossningstest). Vill inte tro att det fäster på första försöket men kan inte tänka på annat… Så, hej på er!
#159 Det ser ju ut som att det skulle kunna vara något 🤔 jag förstår din frustration.. #160 Välkommen hit, håller tummarna på att allt går som ni önskar ❤ Jag är idag på cd 28 och mest troligen ÄL+15(endast gått efter ÄL-flytningar) och har ännu inte fått någon mens, men förra gången kom den på kvällen, så vi lär väl se. Min rygg tar i alla fall kol på mig, har sååå ont idag, samt så sticks det i ena äggstocken då och då. Testade senast för 2 dagar sedan då det var negativt och jag gissar på att det helt enkelt är så denna månad också..
#162 Är det idag du ska ha mens? Jag testade ett babyplan grav test samma dag min mens skulle kommit - visade neg, inte ens nåt svagt streck. Fyra dagar senare testade jag igen, då min mens fortfarande inte dykt upp och då visade det positivt.
#163 Ja, precis, min mens brukar vara väldigt regelbunden och skiftar +/- 1 dag ibland bara. Jag trodde att mensen kom igårkväll då det kändes som att jag kissade på mig men visade sig vara väldigt vattnig flytning istället och nyss så blev jag nyfiken på hur livmodertappen låg och den var högt upp och mer stängd än jag någonsin känt förut. Jag är sugen på att testa imorgon, men jag är samtidigt så rädd för att bli besviken.. Jag har känt av en vag molande värk i tjejmagen halva dagen och väntar bara på att mensen ska poppa upp😣
#164 Bli bara inte besviken om det inte lyckas! Jag och min man var ännu mer aktiv än så och ändå tog det ca 13-14 månader innan det tog sig!😆
#166, svårt att inte bli besviken när man har ett hopp! 😇 För mig börjar menssmärtan komma som vanligt 2 dagar innan mens. Så troligtvis är det den som kommer den 1 helt enligt mina uträkningar… 😓 Har ett gravtest hemma som jag endast vill använda tidigast bim+1. Hoppas att det ska vara ”gravidsymptom” men innerst inne så känns det som mens 👎🏻
#166, svårt att inte bli besviken när man har ett hopp! 😇 För mig börjar menssmärtan komma som vanligt 2 dagar innan mens. Så troligtvis är det den som kommer den 1 helt enligt mina uträkningar… 😓 Har ett gravtest hemma som jag endast vill använda tidigast bim+1. Hoppas att det ska vara ”gravidsymptom” men innerst inne så känns det som mens 👎🏻
#165 åh jag förstår! Hoppas att det är tecken på en graviditet! 🙏🏼 usch va jobbigt 😩 men håller tummarna för att det inte är mens på g! Ta ett test imorgon om mensen inte dykt upp men förstår att du är rädd för att bli besviken ❤️
#169 Det var blankt idag, så nu är det nog dags att bara invänta mensen istället😒😣❤
#170 nej va jobbigt 😩❤️
På cd 44 efter mitt tidiga missfall tog jag ett ÄL test mest bara för att. Det var positivt till min förvåning, så vi hade sex den dagen samt dagen efter. Sen kom livet emellan. Nu är jag på ÄL + 8, tog ett gravtest imorse och tycker ju att jag ser något jäääättesvagt men det har jag gjort så många gånger förut. Orkar liksom inte ens bli minsta lilla förväntansfull, är så trött på att bli besviken. 8 månader har vi försökt nu, 2 tidiga missfall och så många besvikelser. Har inte berättat för någon om testet imorse, annars brukar jag berätta för min bästa vän direkt när jag testat. Men inte denna gången. Känner bara lite hopplöshet ikväll så ville skriva av mig.. 💕
#172 Fy vilken känsla man kan få ibland, en sån där man aldrig skulle låta någon vän tillåta sig att känna, den där hopplösheten ❤ håller tummarna för att dina tester inte luras denna månad. Jag fick en hel del brun mens på papperet nyss. Så min mens har startat antar jag. Jag som tänkte försöka skita i äl-tester osv ett tag är otroligt taggad på att: nr.1 ta några glas i helgen och nr.2 börja testa igen för att se ifall bidrottninggelen gör någon skillnad nu inför andra omgången med att testa dom tabletterna 😊 så ikväll blandar jag sorg med lite hopp om framtiden……
Skrev här för två dagar sedan att jag kände att mensen var på G. Men nu har känslan av ”snart-kommer-mensen-värk” i magen gått över till kraftig värk! Exakt precis som min förra graviditet med min son. Detta känns lovande! Woho! Har försökt få till ett syskon sedan Januari i år.
#176 Din temp är väldigt hackig. Hackig temp, samt temp lägre än 36,4 i follikulärfasen kan tyda på dålig sköldkörtelfunktion. Kan vara en förklaring till varför du har svårt att få igenom ägglossning också. Hade du fertilt sekret i samband med temphöjningen?
#177 Tack för svar! Jag har precis kollat ett webinarium med Jenny Koos om just sköldkörteln. Ganska säker på att det är något fel med den men har bara fått ta test på TSH och t4 hos läkaren. Känns som att det kommer vara omöjligt att få hjälp. Trots att jag har PCO så nämnde inte gyn något om sköldkörteln. Efter sommaren ska jag ta letrozol men det känns ganska dumt om sköldkörtel inte mår som den ska.
#177 och JA! Jag hade äggvita-sekret och äl-test visade topp. Men det gör den förvisso varje cykel…
#177 Är det så? Under min follikulärfas ligger min temp runt 36.2.. Sen stiger den till strax över 36.6 när ägglossning sker. Så om min normala temp på 36.2 kan betyda problem med sköldkörteln? Inte hört det förut och jag har aldrig haft en tanke på att jag kan ha sköldkörtel problem. Något jag kanske borde kolla upp isåfall.
#178 Jaa, det är sjukt svårt att få fullständiga prover av vården tyvärr. I've been there! Det man kan göra själv är ju att se över sin kost och livsstil. Göra allt för att introducera någon form av stresshanteringsrutin - handarbete, pärla, meditera, lugn yoga. Sluta med högintensiv träning som löpning och fokusera på stryrketräning istället. Jenny Koos har även bra kostråd och skriver också varför många veganer har menscykelproblem: https://www.vulverine.se/blogg/vegan/ Sköldkörteln gillar heller inte korsblommiga grönsaker såsom broccoli, blomkål, brysselkål osv. Så det kan man minska på om man misstänker dålig funktion. :)
#180 Ja det kan vara så! Har du andra menscykelproblem? Långa cykler, tunga blödningar, pms/pmds, mensvärk? Andra symtom som: Kalla händer/fötter, håravfall, viktuppgång/viktnedgång, väldigt trött och initiativlös osv. Oftast skvallrar menscykeln om sköldkörtelproblem långt innan blodprover gör det!
Skulle rekommendera alla som har problem med menscykel och försöker bli med barn att följa vulverinekoos på instagram. Speciellt nu under corona när många fertilitetsutredningar sätts på paus. Massor med gratis info om hur vi optimerar vår fertilitet och blir av med menscykelproblem
Nä. Min menscykel är på 29 dagar, blöder 3-4 dagar (normalt blodflöde), ingen pms. Mensvärk första mensdagen. Inga av dem symtom du nämnde heller. Så inget tyder direkt på det? Förutom min normaltemp då?
#184 Jag kan såklart inte säga varken eller, men om du mår bra i övrigt så skulle jag inte tänka mer på det. Har du problem att bli gravid kan det vara värt att kolla upp och då i så fall försöka envisas med att få testa TSH, T4, T3 och antikroppar. Oftast testar vården bara TSH och ibland T4. :)
#181 Jag följer redan Jenny Koos både på insta och boon-tv. Jag tänker att jag kanske har problem med antikroppar. Är inte vegan och springer inte. Känner typ lite hopplöshet för fattar inte hur jag ska få rätsida på allt. Har redan slutat med kaffe så nästa steg är att sluta med gluten. Känns som att den enda som kan hjälpa mig är Jenny men känns samtidigt sjukt att man inte kan få NÅGON hjälp från den vanliga vården!
#181 Jag följer redan Jenny Koos både på insta och boon-tv. Jag tänker att jag kanske har problem med antikroppar. Är inte vegan och springer inte. Känner typ lite hopplöshet för fattar inte hur jag ska få rätsida på allt. Har redan slutat med kaffe så nästa steg är att sluta med gluten. Känns som att den enda som kan hjälpa mig är Jenny men känns samtidigt sjukt att man inte kan få NÅGON hjälp från den vanliga vården!
#187 Bra att du slutat med kaffe! Hur långa är dina cykler ungefär? Tar du några kosttillskott? Jag vet hur överväldigande det är att vara i denna karusellen! Man känner typ att man levt "fel" i hela sitt liv, men vi gör ju så gott vi kan med den kunskap vi har. Men ja, jag blir också riktigt besviken på vården.. Jag har alldeles nyligen startat företag och kommer jobba med rådgivning i just kvinnohälsa, jag kan skicka min instagram i PM till dig om du vill? Är inte lika dyr som Jenny. Jag kommer börja ta emot klienter både online och in person om ca 2 veckor. Du kan ju följa mig ett tag och se vad du känner i så fall :)
#188 Mina cykler brukar ligga på 35 dagar ungefär. Men jag har ju inte alltid ägglossning utan bara blödning ibland. Jag ta magnesium, d-vitamin, zink och folsyra. Exakt som du skriver, det känns helt övermäktigt. Kolla gärna in din instagram! 😁😁😁
#189 Hur länge har ni försökt?
Vi försökte i ca 13-14 månader innan det tog sig. Det fungerade den månaden jag började göra iordning hälsosam mat åt mig själv (grönsakssmoothies osv) samt d-vitamin.
#189 Finns ju självklart begränsat jag kan säga när jag inte vet din bakgrund. Men spontant låter det som att det är sköldkörteln du ska främja, med tanke på din hackiga temp. Hackig temp är dessutom ofta Hashimotos, och då behöver man ta prover på antikroppar för att få det bekräftat. Det man kan göra själv är att ändra om sin kost. Framförallt vill du dämpa inflammation i kroppen och då är det många som ser goda resultat när dem äter AIP (autoimmuna protokollet). Men det är en hård diet med många restriktioner, så jag förstår om det låter tufft. Du kan gå med i gruppen Paleo Sverige på facebook och be om råd kring AIP. Du behöver alltså inte äta denna diet hela livet utan en period tills dina besvär blir bättre, sen kan man återintroducera vissa livsmedel. Generellt brukar ju gluten och baljväxter vara sånt man får sluta med helt, vissa måste sluta med mjölk - andra inte. Så där får man prova sig fram. Benbuljong är ju även riktigt bra, man kan koka storkok och frysa in burkar. Så kan man dricka en kopp varje morgon eller ha som buljong i grytor. Finns benpaket att beställa från grönagårdar.se (gräsbeteskött). Använd oraffinerat salt i maten. Sen kan du se över var du köper dina kosttillskott. Genrellt suger allt från apoteket, låg biotillgänglighet så kroppen får inte upp tillräckligt. Märken som Thorne, Jarrow, Solgar, Great Earth, Innate Response, megafood och Holistic är oftast bäst. https://www.gryningen.eu/kosttillskott/vulverine/b-a-s-vulverine Detta kosttillskottpaket är utformat för att öka fertiliteten och minska cykliska problem. Hoppas du får lite vägledning i detta! Styrkekramar till dig!
#190 Jag tog ut min spiral för snart 1 år sedan men har försökt aktivt sedan typ december. Vi har en 2,5 åring som kom till direkt när min spiral flyttade lite på sig. Så trodde det skulle gå lika snabbt nu men det gjorde det inte. Men har problem med cykeln sedan jag fick min första mens. Tar också d-vitamin nu men tycker att alla ger så olika rekommendationer om hur mycket man ska ta och när. Hur gjorde du?
#191 Åh tack för alla råd! Jag planerar att sluta med gluten efter semestern som ett första steg. Måste man ta blodprov och bekräfta hashimoto eller är det lika bra att bara prova om ny kost hjälper? Måste man sluta med socker också? Min gyn-läkare tycker ju att jag ska prova letrozol efter sommaren. Men jag blir nervös över hur det blir om sköldkörteln inte fungerar… Nu ska jag kolla din insta! Tack!
#193 Du kan ändra kosten ändå. Det är bara om du vill ha diagnosen på papper som du behöver ta prover. Koständringar kommer visa sig positivt i din menscykel oavsett tänker jag. Socker är en bov i dem flesta åkommor. Jag skulle försöka prova ett par månader med minimalt med socker. Det är skitsvårt så var inte besviken om du fuskar någon dag här och där. Jag sitter här just nu och äter rostmackor trots att jag misstänker underfunktion av sköldkörteln, ingen är perfekt :)
#194 Känns inte som att den traditionella vården vet så mycket om det här, så känns typ inte som att en diagnos hjälper. Man har väl ett problem så länge man har symptom även om resultaten är helt ok? Alltså socker kommer vara det värsta att sluta med. Är det lika illa med sötningsmedel också? Tack att du tar dig tid! :D
Hej! Tog ett positivt gravtest igår, hade ägglossning för en vecka sedan enligt app och mens beräknad om en vecka. Känns tidigt att plussa?? Någon som varit med om att plussa så tidigt?😍
Efter att nu haft mens igen och gå mot 17e försöket så har jag en sån där dag med en känsla av hopplöshet. Som att "det aldrig kommer att bli min tur". Jag är rädd att vi kommer vara ifrån varandra den kommande ägglossningen och måsta vänta ytterligare en månad till för ännu ett försök. Tankarna kommer om och om igen: "vad är det jag gör så fel som alla andra verkar göra så rätt?". Usch.. idag är det en jobbig dag.
#195 Enda utbildningen läkare får i sköldkörtelhälsa är typ "testa TSH, är det över 4 - ge levaxin." Så ja vanliga allmänläkare är inte speciellt utbildade i området. Fertilitetsläkare BÖR vara det eftersom det är avgörande för fertiliteten, dock ser man ju hur IVF behandlingar sätts in trots dålig sköldkörtelhälsa helatiden så I dont know 🤷♀️ Ja det är bättre att äta lite socker eller söta med honung än att hålla på med massa sötningsmedel. Många blir dock av med sötsug på Paleokost om dem äter tillräckligt med fett :)
Syskonlangtan jag plussa efter 6-7 dagar efter befruktningen 😍 Grattis!
#200 taack och grattis till dig också 😍
#198 fina, fina du. Jag är ledsen för din skull att det inte blev något denna månaden heller och önskar att allt vore annorlunda. Förstår din känsla och det är okej att känna så ❤️ Bryt ihop, låt det vara en tung dag. Gråt om du behöver. Sen kommer du igen, för du är så jäkla stark och klarar mycket mer än du tror. Jag har också en tuff dag. Min kollega gick ut offentligt med att hon ska ha barn. Vi plussade samma dag i början av maj, jag fick dock ett tidigt missfall 5 dagar efter det där svaga plusset. Och idag blev jag också faster till en liten Nova. Så, så superglad för deras skull. Men, det finns också en känsla av sorg kring det. Som du skrev, varför blir det inte min tur.. så får jag dåligt samvete för att jag känner så. Vi får hålla ihop, det kommer bli våran tur ❤️
#202 Tack för dina ord, dom hjälper verkligen❤ jag har en nära vän som är gravid och som pratar konstant om sin graviditet och samtidigt som jag ler och känner glädje för deras skull så gör det så ont inom mig att jag är rädd att folk kan se det på mig. Det är ett så privat ämne för mig, så känsligt och så stort. Jag beklagar ditt missfall, det kan inte vara enkelt alls.. men jag beundrar din styrka i det hela! Jag är med dig i detta hela: det kommer att bli våran tur❤
#202 förstår precis hur du menar, det är så märkliga känslor som kommer i samband med att folk i omgivningen verkar bli gravida hur lätt som helst medan man själv kämpar månad efter månad.. men det kommer bli bra tillslut, vägra tro något annat ❤️ Idag dök min mens upp, 59 dagar efter missfallet. Så nu börjar jag om igen. Det här ska bli en bra månad för oss båda ❤️
Nu började jag blöda igen, bim-1. Rätt så mörkt, nästan brunt i färgen och det tyder ju på vanlig mens, men det som stör mig är att det har hållit på och droppat i ett dygn, det brukar det inte göra. Det brukar vara ganska rikligt från början. Kan det inte bara börja på allvar så jag slipper gå och fundera på om det kan vara en nidblödning…så tröttsamt…
#198 Förstår dig precis. Du är inte ensam❤️ Jag var beredd på att det skulle kunna ta tid att bli gravid, men inte riktigt såhär långt tid.. De senaste månaderna har jag nästan inget hopp kvar. Vågar aldrig hoppas. Tiden mellan ÄL och BIM känner jag mig mest tom, konstigt nog. Nästan som att jag bara går och väntar på den jäkla mensen som kommer som en klocka månad efter månad. Jag tar inga gravtest längre för jag känner alltid ”mensen kommer ändå att komma. Det kommer inte bli nåt denna månaden heller”. Kanske för att jag inte ska bli så besviken när mensen kommer, men det blir jag iallafall! Fan, varför ska det vara så svårt :( Men någongång SKA det bli vår tur! Så måste vi försöka tänka 🙏🏻
#204 Ja, denna månad kanske blir den bästa trots allt💜 #206 Jag förstår dig, jag tänker alltid att jag INTE ska testa mig innan BIM, men jag lyckas dock aldrig hålla mig… ja det kommer att bli vår tur någon dag, det bara måste!! Jag försöker röra på mig varje dag nu och göra något annorlunda med kosten, men jag vet knappt vad jag gör. Jag har läst att man helst ska använda sig utav feta mejeriprodukter men jag använder antingen produkter som inte innehåller mjölkprotein eller så använder jag laktosfritt.. hur ska jag göra för att ändå få i mig det som rekommenderas?
Jag har aldrig testat innan dag för beräknad mens. Mest för rädslan av besvikelse. Känns bättre (för mig) att få beskedet att det inte gick denna månad med en röd vecka. Har gjort gravtest 2 gånger tidigare nu när vi har försökt med negativt, dagen efter kom mensen. Det som var ovanligt för mig denna månad var ett enormt sug för ost och mjölkprodukter 🙃 har haft så förut att jag blir toksugen på ost. Märkte att mina bröst ömmade som fan innan beräknad mens, men tog det som ett pms symtom. Hade mer ömma bröst förut inför mens än på senare tid, blev därför förvånad över min +. Nu börjar jagande av bm för bekräfta graviditeten. #208 jag är inte speciellt nyttig av mig och mina försök att äta nyttigare gjorde ingen skillnad. Senare tid har jag struntat i att tänka mig för och äter det jag är sugen på. Däremot äter jag massa olika hälsokost (multivitaminer samt något för att främja hälsosamma slemhinnor då det har varit ett problem tidigare) 😁
#208 Våra könshormoner bygger på kolesterol, öka på med mättat fett såsom riktigt smör, rött kött (ej charkuterier), gärna även fisk och skaldjur om du gillar det. Fetaste detaljen på kyckling är lårfilén. :) Jag läste även att din menscykel börjar med brunt blod, det är ett tecken på lågt progesteron. Du skulle kunna prova att sluta med koffein i några cykler om du dricker kaffe/cola/energidryck. Koffein kan ge brist på magnesium samt blockerar D-vitamin receptorerna. Jag brukar även rekommendera D-vitamin tillskott från t.ex Holistic och Fiskleverolja från Solgar, då vi sällan äter inälvsmat längre så är det bra att komplettera. Styrkekramar till dig <3
#210 Åh, tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler ifall du har något mer du tror kan göra skillnad. Jag försöker faktiskt i detta nu att dra ned på koffeinet, jag har tyvärr problem med huvudvärk när jag skippar kaffet men jag har minskat kaffe en hel del just nu. Kanske får sträva mot att sluta helt.(dricker ej cola eller energidryck). Annars så äter jag just nu: multivitamin kvinna, omega-3 och Royal Jelly.
#209 Tack för att du delar med dig utav dina erfarenheter☺
#211 vi har försökt i 1 år och 11 månader 😅 Fick en tempökning senare, men inte lika rydlig som jag brukar ha. Låg på 36,68°C vid ÄL. Har sen hållt mig runt 36,60°C. Denna period har varit så annorlunda mot mina andra så trodde att det inte skulle gå. Har för övrigt fuskat med tempninfen nu. Svårt att få till det, har jobbat mycket natt en vecka.
#212 Jag rekommenderar även dig att följa Vulverinekoos på insta, massor med gratis tips lägger hon ut i Highlights, kategoriserat på olika problem. Vad gäller kosttillskott så är det mesta från apoteket skit tyvärr. De innehåller vitaminer och mineraler med låg biotillgänglighet (för det är billigt att tillverka) och kroppen kan inte tillgodogöra det. Magnesium finns ju t.ex i massa olika former (magnesiumoxid, magnesium hydroklorid, magnesium malat, magnesium glycinat osvosv vissa former mer lättupptagliga än andra). Vill du äta multivitamin rekommenderar jag Thorne Basic Prenatal. Den är anpassad för sånna som vill bli gravida och innehåller Folat istället för folsyra (dvs bioidentiskt istället för syntetiskt, lättare för kroppen att ta upp). När jag slutade med kaffe köpte jag Koffeinfritt snabbkaffe (spolas med klor för att bli koffeinfritt så inget man vill dricka alltid), men det hjälpte mig bli koffeinfri 1 cykel, sen gick jag över till koffeinfria örtteér (viktigt att bara dricka örtteér och inte ens grönt te). Jag gillar Pukkas Vanilla Chai på morgonen 😍
Sen är D-vitamin verkligen en VITAL del i menscykeln och fertiliteten. Det är ett pro-hormon som verkligen stöttar alla funktioner i kroppen som är viktiga för fertiliteten. Om jag fick ge ett enda tips till någon så skulle det vara att ta extra D-vitamin i bra kvalitet!
#216 Vad rekomenderar du för D vitamin? 😊
#217 Jag gillar Jarrow D3 5000ie. Det är små gelkapslar som är lätta att svälja. Finns här för 169kr: https://www.gryningen.eu/kosttillskott/vitamin-d3-100 Annars rekommenderar jag Holistic som är ett svenskt märke. Finns faktiskt på Apotea för 189kr https://www.apotea.se/holistic-d3-vitamin-5000-ie-90-kapslar?gclid=Cj0KCQjw3ZX4BRDmARIsAFYh7ZI5pKUDBuMQjoEpfQKE2miZWV2V8f0D4P_YYI-gTrGsCOQNqMAhMWgaAnbDEALw_wcB
Det är viktigt att tänka på när man äter D-vitamin att man får i sig A-vitamin och Magnesium antingen genom kosten eller som tillskott. A-vitamin finns rikligt i t.ex lever, eftersom inte så många gillar inälvsmat så brukar jag rekommendera Solgar fiskleverolja också. Magnesium finns ju rikligt i bladgrönsaker, nötter, frön, mörk choklad osv :)
Kom ihåg att vara försiktiga med A-vitamin efter ni blivit gravida bara :) Jag är dock inte särskilt insatt i ämnet mer än det jag läst här: "A-vitamin i stora doser är skadligt (framförallt den preformerade formen). Det är framförallt genom kosttillskott man kan få i sig för stora mängder. Lever är det livsmedel som innehåller mest A-vitamin och även väldigt stora leverintag kan i längden ge överdosering av A-vitamin. Eftersom upptaget av karotenoider minskar i takt med att intaget ökar är det svårt att överdosera A-vitamin via denna väg. Den allvarligaste effekten av för högt intag retinol är fosterskador. Gravida som tar kosttillskott, till exempel i form av multivitaminer, bör inte äta mer än 1 milligram A-vitamin per dag som extra tillskott annat än om det ordinerats av läkare. Gravida bör också vara försiktiga med fiskleverolja eftersom den kan innehålla höga halter A-vitamin. Gravida rekommenderas också att undvika lever och leverrätter. Leverpastej går bra att äta eftersom den inte innehåller så mycket lever och inte äts i några större mängder." (https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/a-vitamin?)
#220 helt rätt! :)
Läste att dagliga rekomenderad intag av Dvitamin är 10ug. Jag tar folsyran Natalben som innehåller en mängd olika kosttillskott/vitaminer. Bland annat 15ug Dvitamin. Blir det överdosering om jag köper till en separat D-vitamin då?
#222 15ug är tyvärr låååångt ifrån tillräckligt. Tyvärr sätts löjligt låga gränsvärden på kosttillskott trots att det inte finns underlag för toxicitet. Dem gångerna man ser toxicitet på D-vitamin är när folk äter ca 250ug (10000ie) varje dag under FLERA månader utan uppehåll. Är man rädd så kan man äta D-vitamin under follikulärfasen (från mensdag 1 till ägglossning) och sen pausa under lutealfasen samt strunta i tillskott dem dagarna man varit ute och solat 1 timme. Tyvärr gör ju dagens rekommendationer att många går omkring med D-vitamin brist. Enligt vården så har du brist om du ligger på mellan 25-50 nmol/l, normalt om du ligger mellan 50-75 nmol/l - med dessa värden ÖVERLEVER du.. Optimalt vill man ligga mellan 100-200 nmol/l och det är det få i norden som gör. Vad som är toxicitet är inte heller riktigt fastställt, men över 250 nmol/l så KAN det vara toxiskt, men det är sjukt ovanligt om man inte tar extrema doser. :)
#223 Inte så löjligt då det visade sig att jag fick för mycket d vitamin i mig (plus för mycket k-vitamin och a-vitamin bland annat) vilket tydligen va orsaken till att jag började tappa hår och ha en stor kal fläck på huvudet. Man ska nog vara försiktig och inte ta något extra om det inte behövs. Jag tog ingen löjligt extra stor dos heller men under just den sommaren var jag tydligen ute väldigt mycket och åt väldigt hälsosamt och behövde inga extra vitaminer. Nuförtiden är jag väldigt försiktig och tar endast de vitaminer som behövs och för att veta om de faktiskt behövs så tar min husdoktor blodprov på mig 1-2ggr i året.
#224 Bor du i Sverige? Det är självklart olika beroende på var i världen man bor och vilket väder det är :) Vad man har för hudfärg spelar även roll.
#225 Då det där hände bodde jag i Finland, just mittemot Umeå. :) Jag är också typiskt nordisk och blek som ett spöke om det gör någon skillnad men den sommaren blev jag som en pepparkaka.😆 Första gången någonsin det hände mig och har aldrig hänt igen att jag skulle bli så brun fast jag nu bor i Belgien där det är betydligt soligare. :)
#226 Ja, självklart finns det undantag men det är ytterst ovanligt. Personligen tycker jag det är lika hemskt att så många går runt med brist i norden och lider av kronisk trötthet, infertilitet, Endometrios, depression och diverse åkommor på grund av det. MEN med det sagt så är det såklart alltid säkrast att ta blodprover för att se så man inte kommer upp i toxiska nivåer. Mörkhyade kräver mer D-vitamin så dem har oftast stor brist i norden. Jag själv är också typiskt nordisk och superblek, vi kräver mindre. Sen självklart om det är en riktigt solig sommar och man är ute lättklädd i minst timme under dagarna så ska man inte ta tillskott! :)
Hej! Jag och min sambo planerar barn i år och börjat försöka nu. Hade ägglossning i 2 dagar den 5/6 o 6/6 och då myste vi till det så hoppas verkligen det tog sig. Har haft ett jääääkla humör de senaste och blivit arg för minsta lilla verkligen.
#228 Hoppas att det är ett symtom för dig😊😊
Jag tror att jag kanske frågat detta tidigare.. men: Hur långt innan ÄL-dagen börjar era ÄL-flytningar?😊
Hej! Jag igen! Idag är det 7 dagar efter ägglossnings och när jag var på toa så kom det en rosaaktig flytning/mens på pappret, när jag läste runt så kan de komma så efter ägglossning, vad tror ni? Hoppa verkligen det tog sig nu efter 1 års försök
#227 Ovanligt eller ej så lönar det alltjämt att ta blodprov så att man känner till sina värden. :)
Hej! Hade förhoppningar att det skulle visas positivt på gravtestet, men så var det ikke. Var så säker då jag haft rosa aktiva flytningar idag och hade ägglossning för 7 dagar sedan.. men gick väll inte vägen denna gången heller..
#233 Vänta några dagar, ibland så syns det inte för alla förrän bim☺
Jag var så säker på att vi skulle missa ÄL denna månad då jag räknade ut att den skulle ske i helgen. ÄL-flytningarna (äggvite) visade sig i lördags och söndags och jag började acceptera att det bara var att glömma med tanke på att vi inte skulle ha möjlighet att mysa något. Jag bestämde mig för att ladda ned Natural Cycles igår(har ej fått tempen än) och den sa tydligt att ÄL skulle ske imorgon torsdag den 16e, så jag gjorde testet på Fertilitetsmonitorn och den signalerade också maximal fertilitet idag(har ej gjort något test sen dag 10). Nu känns allt helt plötsligt mycket mer spännande igen, ett litet hopp har börjat gro inom mig!☺ Hur ser det ut för er andra? Vart i cykeln är ni och hur mår ni?💜
#235 Åhh hoppas det tar sig denna gången!! Önskar all lycka! ser tyvärr mörkt ut för mig.. blev nog inget denna månaden.. har ju som sagt haft Rossi bruna flytningar och idag när jag kissade o torka mig så kom de som mer mens blod på pappret.. men har inte BIM förens om 6 dagar egentligen
Skulle stå rosa flytningar
Skulle stå rosa flytningar
#236 Hur har det gått för dig?❤ Vi har lyckats mysa till det på ÄL-dagen och dagen efter. Är nu troligen på ÄL+3 och har molande värk + en spänd tjejmage. Får se ifall det håller i sig eller går över om någon dag.. det är ju för tidigt för att något ska ha fäst sig i alla fall.😊
Åh typ 6 eller 4 dagar före BIM, och tog såklart test idag…..om jag manipulerar bilden så ser man kanske en skugga..så dumt att man inte bara kan hålla sig!!!
Här har jag manipulerar bilden…är det -5 BIM enligt NC så förhoppningsvis kanske det kan bli något. Varför testar jag ens?😂😅🤦🏻♀️
Hej alla 🌸 Har njutit av semestern och bestämde oss för att inte använda tester eller temp denna månad och bara ha sex när vi kände för de. Det blev mer sex än vad jag räknat med och känner mig trygg i att vi kan inte ha missat ägglossningen. Var tvungen att tempa i slutet bara för att försäkra mig att ägglossningen varit och de ser ut som de. På söndag ska jag testa ❤️
#241 Det är så svårt att låta bli att testa sig, jag förstår verkligen 😩 jag håller tummarna för dig! #242 Vad skönt att du fått njuta av semestern!❤ jag känner också att denna månad gett mycket för vårat förhållande då vi har kunnat mysa för att vi verkligen velat det och inte för att vi MÅSTE, trots att vi troligtvis prickat av ÄL ändå!😊 är du på ÄL+10 på söndag? #244 Det är så olika för alla, vissa plussar redan på äl+7 och andra inte förrän BIM. Men med testa tidigt så kanske du kan se från äl+10 😊😊
Nytt test idag (-4 bim) men inte ens ett svagt streck. Känns också nu som att mens kommer så är bara att vänta. Den här månaden prickade vi också in myser dåligt så har egentligen ingen förväntning. Men man hoppas ändp alltid ju!
#245 Så skönt att höra, viktigt att hitta tillbaka till det roliga och mysiga!! Det är så lätt att sexet blir krystat och tråkigt när man försökt så länge. Tycker ändå att vi lyckats väldigt bra med att hålla lågan vid liv och att göra det roligt ❤️ Ja precis, söndag borde va runt ÄL 10. Vet ju inte exakt när min ägglossning var så det är lite spännande! #247 Skönt med en paus, jag behövde en jag med ❤️ Så roligt med en kraftig ägglossning, håller tummarna för ett super ägg 😍 Jag borde va runt ÄL 6 nu, men som sagt, vet inte riktigt.
#245 #248 Åh de låter så bra att ni hittat tillbaka till ett vinnande sexliv! De är något som verkligen kan försvinna ibland :/ Sommaren har sina fördelar ☺️ pasca92 va spännande med test redan denna vecka! Och extra när du inte vet exakt vilken dag du är på, håller redan tummarna! Ja nu får de gärna vara ett riktigt strutsägg eller liknande haha ❤️
#248 #249 Heja er! ✊👏 jag ligger mest troligen på ÄL+6 jag med🙊🙊🙊 hade ju varit underbart med en skymt av + nu till helgen, men jag vet inte ens ifall jag har några test kvar hemma förutom fertilitetsmonitorn🤔
#250 jaha men då är du ju också en bra bit på vägen 😀 snart dags för test! Men monitorns tester är väl bra? Vet dock inte hur lågt dom mäter? Hur mår du i kroppen?
#250 Vad roligt att vi ligger så lika till 😍 Jag har inte heller några test hemma, denna gång vill jag inte köpa 20 tusen stycken och ha liggandes hemma för då kan jag inte kontrollera mig 😂 Tänker köpa ett på apoteket på lördag, sen ta det på söndagen. Känns vuxet haha
#251 Har för mig att dom ska mäta någorlunda lågt.. men är så rädd för att bli besviken.. är nästan inne på att bara tempa med NC och få föraningen om mens där istället 🤔 Jag har haft ont i högra bröstet enda sedan ägglossningen, snäppet värre idag + att vänstra bröstet nu också gör ont. Mer än så är det inget😔 brukar inte ha ont förrän några dagar innan mens, men jag hat blivit lurad förut😝 #252 Det låter som en otroligt bra idé 😁 jag ska "resa bort" i några dagar från söndag. Mensen är beräknad att komma medan jag är borta, så vi får se vad som händer. Kanske oavsett inte testar förrän jag är hemma igen🤔(sen så vet ni ju hur sugen man blir i slutändan)
Och där kom mensen. 😖
Och där kom mensen. 😖
#254 Usch då.. vilken besvikelse❤ hur känns det?
Jag trodde väl egentligen inte på det den här gången för vi missade nog ägglossningens och så…men då kanske jag också lite tänkte att det gick bara för att jag inte trodde det? Om ni förstår haha. Men den här månaden får vi försöka ordentligt, får nog köp test och vara mer noga med NC.men såklart är jag besviken!
#257 Jag förstår precis hur du tänkte och hur du känner. ❤ försök ta hand om dig tills allting startat igång igen!
#259 Jag skymtar ett streck på den 🙊🙊🙊
#260 Även på den inom tiden!!
#262 Hoppassssssssss 😭🤞🏼
Jah ser också streck!! 😇😍
#266 ja du är gravid!! 😍 grattis
Tog detta nu
#269 Vågar nästan säga grattis!🤩
#269 nu är jag väldigt nära ett hejdundrande glädjerop å dina (era) vägnar ☺️
#266 #269 vågar mig på ett grattis till er båda tror jag nog!!🙊😍
De syns idag också! Omg grattis ☺️
#275 Tycker vi kan vänta liiiite med gratulationer, känns fortfarande som att det är spök 😣 Men tack fina ❤️ På ett sätt känns det konstigt om tre tester visar streck, men samtidigt hade jag inte blivit förvånad om alla är spök 😂 Tempen steg jätte mycket idag men det kan ju bero på något annat? Har väl egentligen inga symptom tycker jag. Ont i brösten men det har man ju vid mens också. Nåååväl vi får se 😊 Spännande iallafall!
#276 Jag håller alla tummar och tår på att det ska vara något!!❤ Min temp har varit väldigt låg sedan ÄL… men idag så hade den gått upp en del. Jag gjorde test med Fertilitetsmonitorn och sen visade på ej gravid. Men när jag sedan tittade på testet så ser man ett svagt streck… det var svårt att få med på bild, men ni kanske ser..(undre är manipulerad). Jag vet att man inte ska utgå ifrån själva testen, utan bara monitorn… men jag har ändå ett hopp om att jag kanske får ett pluss sen i veckan…
#277 åhhhh hoppas verkligen, tänk vad underbart om vi båda plussade 😭 hur mår du i kroppen?
#278 Det hade varit en dröm🙊 jag har haft ont i ena bröstet sedan ÄL och för några dagar sen så fick jag ont i båda brösten, igår var jag väldigt gasig🙈 och ganska krasslig i magen..(kan bero på lite annorlunda kost såklart), inatt och imorse när jag vaknade vid nått tillfälle och vände på mig så stramade det till i tjejmagen precis som att man sträcker sig i en muskel och jag har nu lite molande.. jag törs ju knappt känna efter 🙄
#279 låter ju väldigt lovande 😍 jag har också ont i ena bröstet haha, förra gången jag var gravid så hade jag faktiskt bara ont i ena tutten 😂 Har dock haft det förut så jag inte varit gravid så det behöver inte betyda något.
Jag har också ont i mina bröst, jag har varit lite gasig och har haft mensliknande smärta i magen. Jag kände igår hur jag spydde lite i munnen (svårt att förklara) och har mått illa plus har haft halsbränna. Jag vågar inte riktigt än tro på att jag är gravid. Vi har försökt i ett år nu utan att lyckas. Gjorde ett test men jag vet inte om det är spökstreck bara. Några har sagt att man ser strecket och att jag kan vara gravid, men borde inte då sträcket vara starkare? Någon som har varit med om att de har fått svag streck o sen visat sig vara positiv? Bilden där det står nr 1 är efter några min och bild nr 2 är efter 3 timmar.
#281 jag skulle säga positivt 😁 mitt + var inte så stakt heller. Väntade en vecka och tog clearblue digital antal veckor och fick solklart positivt 😁 Jag håller tummarna för alla er som kämpar ❤ vet hur jobbigt det är när man bara väntar och funderar. Snart är det eran tur 😍
Få se om det snart kanske är dags för vår del att börja försöka. Vi försökte i mer än 2,5 år innan vi valde att ta en paus på grund av hur livet såg ut just då. Har nu ätit minipiller i 1 år och vi pratade om att börja försöka igen när sista kartan är slut, och den har jag påbörjat nu. Sonen fyller snart 7 år och jag har längtat efter ett syskon i många år nu.
#277 jag har tyvärr fått mer streck än så utan att va gravid 😢 men hoppas de ökar på för din del och innebär de bästa 🤩
#280 nä det är ju det som är grejen: att man haft liknande förut utan några positiva resultat😒 #281 Jag tror absolut att det är ett positivt test!! Men testa igen om någon dag ❤ #283 Kul att du vill dela med dig av din resa också❤❤ #284 Använder du också fertilitetsmonitorn advanced??☺☺ kan tänka mig att det spökar en del.. dock så har det varit helt blankt alla andra gånger, så detta är isåfall mitt livs första spökstreck😅 vet ej ifall jag ska fira eller sörja🤪
OMG JAG ÄR GRAVID 😭😭😭😭😭
#287 OMG GRATTIS! 😍🤩 åhh så underbart!!
#288 taaaaaack ❤️ Är helt skakig och begriper inte hur jag ska kunna jobba idag 😂 Ikväll ska jag ta min första spruta med blodförtunnande, nervöst 🥺
#287 Grattis grattis grattis!!❤❤❤❤ sååå roligt!
#290 Tusen tack ❤️ Känns helt SJUKT. Har liksom inga direkta symptom 🤭 Lite ömma bröst (mest de ena), kunde inte äta frukost igår men trodde det var för att jag åt någonting dåligt dagen innan, och okej, jag har väl varit lite extra känslig. Men väääldigt vaga. Så fick verkligen en chock när det blev ett så tydligt plus ❤️
#284 ja jag använder den :) Pasca92 GRATTIS!!! Jag är så glad för er skull ❤️
#292 Tack snälla ❤️❤️ Är din ägglossning över nu? 😊
Ja jag är på äl+5 idag 😀 väntan är som alltid olidlig.. men Fredag ska jag testa! Eeevighet dit 🙈
#294 Jag vet, den där väntan är sååå seg. Så roligt, kommer följa med spänning ❤️
#295 Har du känt av något i magen då?☺❤ Jag sov dåligt i natt och tempade lågt imorse igen.. det gick inte uppåt som jag trodde att det skulle fortsätta med.. idag så kommer en större molande värk i vågor(tjejmagen) och jag tror att kroppen förbereder sig på mens..
#296 Nja, jag har inte gjort de tidigare. Men började med progesteron idag och har sååån molvärk och spänningshuvudvärk av den 😭 Min tempkurva känns också oklar, hade jätte hög temp igår men idag gick den ner något. Kan visa bild
#297 Hoppas det går över snart så du slipper det i alla fall😖 Mycket info angående livmodertappen: har som sagt vågor av menssmärtor i tjejmagen och kollade livmodertappen ifall den börjat öppna sig och kommit längre ned. Men den är helt stängd, långt uppe och väldigt mycket till vänster (även böjd ditåt), såpass att jag inte får fingret mellan tappen och väggen. Jag har aldrig upplevt detta förut, men jag kanske helt enkelt missat dom dagarna det är så🤔😲 Bilden är från grafen idag, vet ej om jag ens ska räkna med dagens då jag sov väldigt hackigt..?
Rättar mig lite: böjd bakåt/snett åt vänster
#300 Jag ska erkänna att jag har katastrofalt dålig på livmodern och hur den ska kännas när. Ska den va stängd och högt upp när man är gravid? Men oavsett, de faktum att den inte brukar bete sig så är väl positivt 😊 När ska du testa igen? ❤️
#302 Vet knappt heller.. skiljer nog alltid från person till person 😕 idag har jag känt mig slut, haft lågt blodtryck, varit illamående och skakig.. samt svullen tjejmage och molande. Jag är så fruktansvärt rädd att mensen ska komma imorgon då NC har beräknat BIM.. Jag är inte hemma förrän om några dagar, så jag hade egentligen tänkt vänta tills jag får mens istället för att ta fler tester. Men får jag den inte på hela morgondagen så kommer jag säkert inte kunna hålla mig ändå 😊
Hej! Känner att jag vill delta i denna tråden 😊 Jag plussade den 17 maj för att sen få tidigt missfall den 20. Sen dess har jag haft tre ägglossningar utan att få plus. Eller har/Har haft den tredje nu i helgen. Enligt NC ska jag ha ägglossning imorgon men min kropp och ägglossningstest (som var nära positivt i lördags, sen svagt söndag och idag) säger mig att jag hade det i lördags eller igår. Ingen nämnvärd tempökning än dock… Håller verkligen tummarna för att det kanske ska ta sig denna gången men är inte alltför hoppfull då det blivit begränsat antal försök pga jobb..🙄
#304 Välkommen in i tråden ❤Jag beklagar missfallet😔😔 ska du göra äl-test imorgon också? Jag kollade min monitor nu och den säger att jag är på bim-3 idag medan NC säger bim-1 😣😣 vet inte vad jag ska tro längre..
#305 Tack! ❤ Nej, jag tror inte att jag gör det.. Har tagit tre dagar i rad och var starkast den första så känns inte som att det blir mer utslag 🙄🙈 Nc brukar ändå ha rätt för min del men som sagt, hela min kropp skrek ägglossning främst i lördags 🙄 Så svårt att veta vad man ska gå efter…😕
#306 Okej, ja det kanske helt enkelt var i lördags☺ Såg nu att NC säger bim-2, så det skiljer endast 1 dag mellan dom. Känns som att den stora chansen har minskat då eftersom mycket kan ändra sig bara imorgon.
#308 Det är starkt och fint❤ hoppas på att avtagandet av värken i brösten bara är din kropp som är snäll! Försök att lita på testet.
Min låga temp verkar visa på att jag aldrig haft någon ägglossning denna månad.. och det gör mig ärligt talat rädd för att jag aldrig haft någon de andra månaderna heller..? Känns otroligt jobbigt att vänta till nästa månad för att kolla ifall det sker samma sak eller inte. Ifall det visar sig vara utebliven nästa vecka också så måste jag väl kunna kontakta dom på samma fertilitetsutredning som jag var på? Så bör väl dom kunna hjälpa på en gång? Det gör riktigt ont i hjärtat just nu…
Utebliven nästa cykel* menar jag förstås
#311 Fast din temp är inte onormalt låg! Jag brukar ha mellan 36.50-36.70 efter ägglossning. Allt handlar ju om vad den basala temperaturen ligger på innan ägglossning, har du normalt väldigt låg temp så blir den ju inte heller jätte hög efter ägglossningen. Jag förstår att det är jobbigt, men avvakta lite och se om det blir ett plus eller om mensen kommer. Kommer mensen kan du iallafall se vad din temperatur är innan ägglossning och kanske blir lite klokare ❤️
#313 Åh, dina ord höjer hoppet litegrann igen. Jag hoppas att det är så för mig med.. jag är riktigt nära på att köpa ett test idag så jag kan få det svart på vitt imorgon oavsett om mensen dyker upp då eller senare.. ena bröstet har minskat i ömheten igen, fastän jag har lite kvar i andra.. jag känner mig riktigt förvirrad😣 Vad har du för temp ungefär innan ägglossning?
#314 Klart du ska ha hopp kvar ❤️ Imorse hade jag inte ont i brösten alls som sagt, men de kom tillbaka nu i eftermiddag. Sånna saker kan ju komma och gå. Jag brukar ligga på ungefär 36,0-36,30. Min temp innan mens är väldigt hoppig sen efter ägglossning så jämnar den ut sig, din ser lika jämn ut som min brukar göra efter ägglossning ❤️
Precis som Pasca säger. Min ligger också på 36,50-36,70 efter ÄL. Jag har ganska låg temp i vanliga fall. Mellan 36,10-36,30. NC har nog lagt ut din coverline för högt. Kommer säkert ändras när du har tempat lite längre. Och om det skulle vara så att ÄL uteblev denna månad så behöver det inte betyda att du ej haft ÄL de andra månaderna. För en normal och frisk kvinna så har man ca 10 ÄL om året. Det är inget ovanligt att ÄL uteblir nån månad :)
#315 #316 Tack hörrni! Det känns tröstande.❤ När jag tänker efter så tror jag dom tog blodprov efter ÄL för att se så man haft det och det såg inte konstigt ut på något vis.. så jag tänker fortsätta tempa och se hur allt ser ut! Känner mig lite nedstämd, förvirrad och känslig just nu faktiskt.. känns som att jag står i något sorts mellanting och bara trampar.
#317 Förstår hur jobbigt det är!! Väntan och ovissheten är olidlig emellanåt. OM din mens kommer, försök se det som en ny chans. Det gjorde det lättare för mig när jag insåg att jag kunde påverka min cykel och det blev som en kämparglöd att göra små justeringar för att öka min fertilitet. Från mensdag 1 signalerar hjärnan att det är dags att mogna nya ägg. Vi vill stötta östrogenet som får äggen att mogna! Dels vill vi få i oss tillräckligt med järn eftersom vi blöder, gärna rött kött. Eko eller gräsbetat om ekonomin tillåter. Sen bygger alla våra könshormoner på kolesterol så gärna massor med riktigt SMÖR. Gammalt östrogen vill vi få ut genom tarmen varje dag, så att kroppen inte återanvänder det. Töm tarmen varje dag, öka fiberintaget om det är svårt eventuellt ta ett tillskott av Magnesiumoxid. Tillaga grönsaker så tarmen lättare tar upp näringen. Levern bryter ner våra hormoner. Om den är upptagen med att bryta ner t.ex koffein så kan det påverka nedbrytandet av könshormoner negativt. Man kan också stötta levern med t.ex broccoligroddar eller tillskott. D-vitamin som är ett prohormon är superviktigt för follikelutvecklingen. Försök gå ut med bar hud i solen så mycket du kan eller ta tillskott! För att tillgodogöra D-vitaminet vill vi sova i mörker, mörklägg sovrum väl eller eventuellt investera i sovmask. Sen har D-vitamin ett balansförhållande med de andra fettlösliga vitaminerna, så A-vitamin från lever (som är ett riktigt superfood) är superbra. Man kan köpa lite nötlever och mixa ner i nötfärsbiffar t.ex. Eller tillskott av fiskleverolja. Tillsist även magnesium som finns i grönsaker eller i form av tillskott t.ex Magnesiumglycinat som har hög biotillgänglighet. Högintensiv intervallträning samt löpning kan för vissa ställa in ägglossning! Är man orolig för det skulle jag satsa på en annan träningsform som styrketräning, yoga, zumba osv. Det du gör idag påverkar inte bara denna cykeln utan även din cykel minst 3 månader framåt, så ibland tar det tid att se resultat när man utesluter något eller tillför tillskott osv. Jag hoppas du och alla andra som kämpar plussar snart! 💗
Jag börjar själv bli riktigt sugen på att försöka få till ett syskon till sonen. Men jag känner samtidigt att det är lite fel tid i livet då vi precis har fått börja sova igen samt jag har startat företag 🙈 Är livrädd för hur 2 barn ska påverka min ork som redan är låg. Men jag vill uppleva bebistiden med nya ögon ❤
Tog ett nytt ägglossningstest idag iallafall, lika svagt och negativt som de senaste dagarna. I lördags var det som sagt i det närmaste positivt. Har dock fortfarande inte fått någon vidare temphöjning så NC säger fortfarande ägglossning idag. Absolut har tempen gått upp men inte tillräckligt för att NC ska tycka att jag haft ägglossning.. 🙄🙈
#318 Tack så mycket för alla tipsen!❤ Jag har faktiskt slutat med koffein sen jag läste vad du skrev för strax över 2 veckor sedan. Dricker kanske en kopp kaffe en gång i veckan när jag blir bjuden. Det känns som en bra start med tanke på att jag varit koffeinberoende länge.. sen försöker jag verkligen se till kosten.😊 Jag har köpt ett test som jag ska ta imorgon, men tack vare alla andra "tusen" negativa test så har jag inge större förhoppningar då det känns dom att blanka test har blivit en vana. Men jag ska försöka vara neutral till morgondagen 😊
#321 Håller massa tummar för dig imorgon ❤️🥰 Du har en bra inställning!!
#321 håller tummarna för att det äntligen ska vara positivt 🥰
#322 #323 Tack hörrni! ❤ det värmer mitt tomma och känsliga humör idag! Jag är så trött just nu och har nästan lust att kasta mig i säng snart😅
#321 Håller tummarna för positivt resultat 💓
#325 Tack❤ såg att du skrev att drt var närmast positivt äl-test för dig i lördags? Hade du då också testat dagarna innan? Så tokigt när det blir så osäkert..
#326 Nej, testade första gången på lördagen eftersom jag inte skulle ha ägglossning förrän tisdag. NC rekommenderade test söndag och måndag 😎 Så vi får väl se helt enkelt.. Drygt bara 🙄🙈
#327 Hur lång cykel har du? Tänkte så att det inte är så att det starkaste lh-testet kanske skulle synts på fredagen eller så?🤔
#328 Jag har 27-28 dagars cykel. Så jag borde ha ägglossning typ idag om man går efter min cykel..🙄 Men det är ju möjligt att den var supertidigt denna gången och att testet hade varit positivt i fredags. Tveksamt dock då jag testade inför förrförra ägglossning (efter missfallet). Då testade jag varje dag och en dag var det nästan positivt för att nästa dag vara negativt igen.. Har hört om vissa som bara för stegring några timmar, vet inte om det kan vara så 🙈
#329 Ja, jag har också hört om att det ibland ses bäst på kvällen, ibland på dagen eller ibland på morgonen 🤔 ☺ luriga, luriga kropp!
Testet var väldigt blankt 😶
#331 Åh, ledsen för din skull ❤ Fick tempökning imorse! NC har fortfarande inte bestämt sig för vilken dag det var ägglossning 🙄
#331 Så tråkigt vännen 😕 Men spännande att lära känna kroppen ännu mer under nästa cykel, det är intressant att temp faktiskt ❤️
#332 ❤ #333 Grattis!🎉 #334 Ett positivt test hade varit en sol i mörkret just nu. Men tyvärr.. tappen är mjuk, lägre ned, men fortfarande stängd.. fick dock en våg med menssmärta för någon timma sen. Så jag tänker att mensen dyker upp när som helst.🙄❤
La ut denna bild i tempgruppen också, jag tror att den kan visa på mens idag?😅 TASSEN94 ifall du ser detta: Du skrev tidigare att man skulle äta riktigt smör, hur gör en sån som jag som dragit ned på kolhydrater(förutom de från grönsaker) och helst inte äter mackor(mycket även pga ej sugen). Hur får jag i mig smöret? Jag har inte uteslutit, men jag har minskat.😊
#336 Stek din mat i smör eller ghee. Ha i smör i gröten om du äter det. Lägg en klick smör över kokta eller ugnsstekta grönsaker. 🥰 Sen är jag av uppfattningen att vissa kvinnor behöver liiite kolhydrater i form av ris och potatis för att driva igenom ÄL. Har du uteslutit det helt eller bara dragit ner?
Går ju även utmärkt att göra ört/vitlökssmör till de flesta former av kött! En klick på biffar eller vad som 😄
#337 Jag har inte uteslutit helt, jag har varken orken eller disciplinen för det😅 men jag väljer många gånger bort pastan, potatis, ris, bröd osv. Men det händer att jag har måltider eller dagar då jag äter normalt med sådant också☺☺ tack!
Norrlandsbruden hur går det med tempningen, blir du klokare på vad din normala temp ligger på? Varför ska man äta rikligt med smör förresten, har inte hört det förut! 😊
Hej! Är på Äl+11 och igår så kände jag som stick i livmodern? Super konstig känsla, men nu känner jag ingenting förutom ömma bröst men det kan även vara eftersom jag är på BIM-3. Testade mig idag och gravtestet var negativt? Är de helt kört den här månaden då och bara invänta mensen?
#340 Jadu, klokare vet jag inte än, men jag har insett att jag nog har ganska låg temp. Eller ja, jag vet inte vad som är "normalt" och inte, men under denna mensen så ligger jag i alla fall på strax över 36 bara. Tack vare Tassen94 tips angående att sänka koffeinintaget så har jag faktiskt inte haft en sån där rejäl gråtfärdig smärta när mensen kom, som alla andra månader 🙏 jag har stora förhoppningar inför denna månad angående kost och mående❤
#342 Åh men så roligt! Jag blev ju gravid efter att ha tempat i två månader så vem vet, det kanske är hemligheten 🤷🏼♀️ Kul iallafall att du har lite nya strategier planerade, det gör det lite roligare tycker jag 🥰 Jag följer dig med spänning!
#343 Jag tipsar om att äta riktigt smör (ej margarin eller rapssmör), eftersom det är mättat fett och våra könshormoner bygger på mättat fett (kolesterol). :)
#342 Vad härligt att höra att din menssmärta är lindrigare! Det tyder på högre nivåer av progesteron, vilket är superpositivt :)
#344 ahhhh så spännande, hade jag ingen aning om! Häftigt 😍
#343 Ja, men verkligen! Upptäckte du något annorlunda när du tempade? Typ att du hade ÄL tidigare/senare, eller att ÄL skedde kanske 36h efter ÄL? Hur såg din graf ut runt ÄL och efter ÄL när du blev gravid?☺☺❤ #345 Åh underbart! Jag hade fått utskrivet starka tabletter, men har endast använt någon Alvedon, jag hoppas på att slippa värktabletter i överlag de (förhoppningsvis ej) kommande menstruationerna.
#347 Jag hade tempohöjningen ofta 4-2 dagar efter positivt ägglossningstest. Vet inte om det betyder att ägglossningen skedde lite efter positivt test kanske? Men det va så skönt när den väl steg och man visste att nu var det över för denna gång. Jag tempade tyvärr inte innan ägglossningen den gången jag blev gravid. Började tempa bara för att bekräfta att det hade skett när vi kom hem ifrån semestern. Du kan se att när jag först tempade denna gången var den fortfarande låg, dagen efter steg den och så visste jag att ägglossningen hade skett 🥰
Kan bifoga hur det sett ut när jag inte varit gravid. Ingen jätte stor skillnad, den är mer hackig nu dock 🤔
Hej! NC bestämde sig till sist för att jag troligtvis hade ägglossning på lördagen som jag trodde 😁 Tog ett testa tidigt idag på äl+11, dock inte morgonurin… Vet att man ej ska läsa av efter tiden men så svårt att låta bli. Oklart om jag såg något inom tiden, inbillar mig det. Men 5-10 minuter efter att tiden gått ut ser det ut såhär..🙄 Är det dumt att hoppas? Ska ta nytt med morgonurin imorgon eller fredag tänkte jag 👍
#351 ser ju verkligen positivt ut :) grattis!!
#351 Absolut, men vågar inte ta ut något i förskott. Det är ju efter tiden och då gills det inte.. Har dock aldrig fått positivt resultat på negativa test innan. Hade varit intressant att höra om folk varit med om det och vad det visat i slutänden 😊
#356 jag ser ett svagt streck, men sådär såg mina test ut också och det var tyvärr negativt 😕
Tog ett nytt test igår som jag inbillade mig att jag kunde se ett supersvagt streck på men oklart om det faktiskt var så. Imorse hade min temp gått ner så känns som att jag kan vänta mig mensen imorgon.. 😥
Nu är ägglossningens ”över” för denna gången, så nu är det bara att vänta igen….hade sjuka ÄL-smärtor igår men vi lyckades ändå mysa. Tempen verkar hålla med om att ÄL var igår.
Jag har precis startat en hemlig Facebookgrupp för oss som vill bli gravida! Där vi kan diskutera allt mellan himmel och jord på resan mot bebis! Skriv pm till mig om du vill vara med, namn och efternamn samt hur din Facebook profilbild ser ut! Den är alltså hemlig, ingen förutom dom jag bjudit in kan se att gruppen ens finns! Välkomna!
Jag har precis startat en hemlig Facebookgrupp för oss som vill bli gravida! Där vi kan diskutera allt mellan himmel och jord på resan mot bebis! Skriv pm till mig om du vill vara med, namn och efternamn samt hur din Facebook profilbild ser ut! Den är alltså hemlig, ingen förutom dom jag bjudit in kan se att gruppen ens finns! Välkomna!
Vet att de är många som tempar, och kanske är sugna på att börja tempa. Då kan jag dela med mig av min 20% så kanske steget blir lite lättare att ta 🤑🥰 https://signup.naturalcycles.com/sv-SE/signup/secret?code=referralid20&referral=87hlod6tbkxf60tn Kram kram
Hej! Ni som har testat positivt med clearblue veckoindikator och fått 2-3. Hur många veckor är man då? Jag har väldigt svårt att veta exakt hur många veckor jag är. Jag hade mens den 8 juni senast och sen fick jag inte i juli, testade med ägglossningtest den 10 och 11 juli och det var positivt. Vi myste de dagarna och gjorde gravtest den 29 som visade positiv, det visade 2-3. Kan jag ha haft ägglossning tidigare och att när jag gjorde ägglossningstestet den 10 och 11 att jag var gravid och därför visade det en smilegubbe? Jag har inte tid förrän den 11/9 då de ska se exakt hur många veckor jag är.
Heej, Jag är ny i detta inlägg. Vi har hållit på i några månader nu och börjar hamna i stadiet där det känns omöjligt. Hur länge har ni hållt på och gör ni något utöver mys?
Hej! Efter 1 års försök har vi lyckats bli gravida på egen hand (skulle ta letrozol nästa mens)!!! Men nu känner jag mig lite lost! Hur tidigt hör man av sig till barnmorskan? Och hur räknar man ut bf? Min senaste mens var 7 juli och ägglossningen 28 juli.
#367 Oj, jag är inte alls så duktig på att räkna ut sånt där. Jag tror att du måste ha en ungefärlig koll på när din ägglossning sker efter mensen. Men om jag får gissa utifrån vad jag tror så var du i vecka 2 om man räknar utifrån din ÄL som var ca 10e/11e.😊 Grattis!🎉 #368 Välkommen! Jag och min sambo har försökt i 1,5år utan något resultat alls. Vi har genomgått utredning som inte visade på något tokigt och båda äter multivitaminer, samt så äter jag även bidrottninggele. Vi har en CB fertilitetsmonitor advanced, men har förra månaden börjat med NC tempning. 😊 håller tummarna för er! #369 Grattis!🎉 Jag vet tyvärr inte hur man gör, men jag vet att det finns några hemsidor som kan räkna ut sånt åt en😊
Idag så känner jag en stor hopplöshet och besvikelse. NC hade räknat att min ÄL skulle vara idag, så vi hade planerat att mysa till det flera dagar i rad som ett test denna månad. Men idag så ändrade den sig till att ÄL var i förrgår… och jag känner att jag borde förstått det utifrån äl-testen och tempen.. så nu är vår enda chans myset dagen efter och jag känner mig riktigt ledsen faktiskt. Jag känner mig less på att behöva köpa en till bidrottninggele för att den inte fått en riktig chans och att jag ska behöva genomgå en till mens och sorg igen. Usch…
Hej jag är ny här! Jag har velt bli gravid så länge jag kan minnas! Jag är förlovad sen 1 år tillbaka och vi ska gifta oss den 12 september. Vi bestämde oss att försöka denna månaden för vi vet inte hur länge de kan ta innan. Jag använder mig av Natural Cycles sen 3 månader tillbaka och den funkar superbra för mig! Står att jag ska ha min ägglossning på måndag men vi har varit i full gång sen mensen tog slut (8de) och den 9de började vi försöka efter som att de va min första röda dag enligt appen. Vet att detta är första månaden men håller tummarna på att de händer efter första försöket annars är de bara att fortsätta testa. Nästa ägglossning är på bröllopsdagen 😋 Jag är 27 och han fyller 36 i september.
Någon som har fått svamp under graviditeten och vad har ni i så fall använt? Fick tips om en kräm som heter Cortimyk för att Pevaryl får man inte använda när man är gravid. Första gången jag får svamp och tycker att det är väldigt jobbigt.
#374 Du kan börja med att prova t.ex Ecovag och underhålla med Lactal Balans för att göra ph-värdet mer surt. Då trivs inte svampen. Det är mildare för slemhinnorna än cortimyk! Annars rekommenderar jag dig att rådfråga mödravårdscentralen 🥰
#375 jag glömde att skriva att jag har fått svamp under brösten.
#376 Testa skriva i den andra gruppen "bebisar 20/21" och se ifall någon där har erfarenhet 😊
#373 Hoppa gärna in i gruppen där vi diskuterar NC och tempning!☺☺
jag och min sambo arbetar på att bli gravida, och min ÄL var för 10 dagar sedan, och igår fick jag en rosa röd flytning. Det var mycket litet, och BIM är beräknat enligt appen om 5 dagar. Tänkte om någon annan fått något liknande, om det kan vara tidigt graviditets symtom eller om det kan vara mensen som är påväg?
Hej, raggar lite tjejer som vill prova att tempa så jag kan få bli 🌟cycler ❤ Om man använder sig av min rabattkod får man 20% och en gratis basaltermometer https://signup.naturalcycles.com/sv-SE/signup/secret?code=referralid20&referral=87hlod6tbkxf60tn Kram kram
#379 Det låter ju som att det kan vara en nidblödning☺
Idag fick jag smiley ÄL test så väntar på att fästmannen ska komma hem från jobbet så vi kan börja testa!
#382 Heja heja!😄
Heja!!!
Vi myste aldrig igår då han va riktigt trött utan vi myste idag istället. Är de försent denna månaden eller finns de fortfarande en chans?
Dom brukar ju säga att ägglossning sker typ dagen efter + sen har man typ 1 dag på sig! Så passa på o kör imorgon också 🤣
Jag har haft ont i vänstra äggstocken i prinsip hela dagen, de hugger till ibland med och slår till i vänstra sida av rygg med! Fick ju en smiley på clearblues ÄL test för 2 dagar sen, och vi myste igår. Kan detta vara ägglossning? Har aldrig varit med om detta innan då jag aldrig tänkt eller obsarverat kroppen så mycket som jag gjort dennna månaden då vi försökt för första gången. Känner man även ifall ägget fäster med?
#387 När ägget släpper skapas en liten blödning som kan irritera området och det kan man få ont av i ett par dagar. :)
Hur tidigt har ni testat CB graviditetstest och hur tidigt visar dom resultat? Jag är på ÄL + 4 och har CB digital som visar veckor. Har varit extremt trött dessa två dagar och gör ont i bröstvåtorna. Brukar inte ha de alls annars innan mens! Vet att de fortfarande är förtidigt men har inget tålamod 😂
#389 Jag tror tyvärr att det är blankt 😔 #390 Jag vet inte ifall jag någonsin testat ta med CB någon gång faktiskt 🙈 Nu är det 3 dagar kvar till NC har räknat att BIM är. Jag tror inte att det tagit sig något. Men jag hoppas på att ömmandet i brösten går över snart😅 jag har haft det sen ÄL och kan knappt ligga på mage ens! Tempen gick ned pytte i morse, så jag räknar med att den fortsätter nedåt nu kommande dagar.
#391 nej det var helt blankt, tempen gick ner imorse och mensen kom kl 10. 3 dagar sen…så frustrerande.
#392 Jag beklagar, håller tummarna till nästa månad☺
#391 nej det var helt blankt, tempen gick ner imorse och mensen kom kl 10. 3 dagar sen…så frustrerande.
Någon som har BIM på måndag som börjat känna av symtom eller fått ett positivt?
#396 jag är bara på äl+8 på måndag (alltså +6 idag) och ja börjar misstänka symptom ☺️ Detta är första gången utan letrozol på snart 1 år och ja lyckades få ägglossning iallafall (tjoho, heja kroppen!!) och nu har jag börjat få rejält ont i brösten!
Så irriterande, denna månad är min man bortrest alla fertila dagar 😒 får väl mysa dagarna innan han åker och dagen han kommer hem och hoppas på det bästa. Så typiskt!!!
Har någon testat på morgonen och fått ett negativt grav test och sen testat senare på kvällen och fått positivt? Är på äl+11 har BIM imon enligt nc har fått neg de senaste dagarna, men har haft mensvärk i några dagar vilket jag inte brukar ha och nu mår jag illa, inte så att jag vill spy men de är där lixom
Okej allihopa, berätta för mig hur era liv och vardagar ser ut i bebisverkstaden! Kost? Hobby? Fokus? Vad gör ni i väntan på ÄL och sedan plusset? Jag behöver lite pepp och kanske även tips på något jag kan förändra i mitt liv också för att göra tiden uthärdlig ☺☺
#400 vi har försökt bli gravida med 2a barnet lite mer än 2år nu utan att lyckas. Vi kommer inte att sluta försöka! Men jag har börjat gymma sen 2 mån tillbaka nu vilket känns super. Äter mycket bättre än förut, mer hälsosammare kost. När jag väl har fått ÄL och väntar på BIM så försöker jag inte tänka på det så mycket, jag fokuserar mycket på min son, min sambo, gymmet och vad jag vet själv kan få mig att må bra så inte det blir en så stor besvikelse. Förut va det mycket gravtester, ÄL tester, köpa massa hjälpmedel som tabletter/krämer, försöka hitta symptomer som tyder på graviditet å massa stress osv.. men nu vill jag fokusera på min lilla familj och mig själv. Har precis börjat med natural cycles som jag hoppas kommer få mig att lära känna min kropp mer. Jag vet att min tid kommer så småningom och att jag kommer få mitt efterlängtade plus! Håller tummarna för dig :)
Äl+9 idag och smärtan i brösten är galen! Jag minns att när jag plussade förra året (tyvärr missfall) så slängde jag en sport-bh för att ja trodde de var den som fick mina bröst att ömma så men så plussade jag några dagar senare 🙈 hoppas på samma lycka nu! Detta är dagens test, tycker mig ana något men eftersom att de är tidigt och RFSU vågar jag inte mer än hoppas ❤️
Åh de liknar ju!! Åh va ja hoppas och önskar ❤️ Tack snälla för att du är så fin och peppar!
Godmorgon! Nu är jag här igen 😁🙈 Sist la jag ut en bild på ett testa tidigt som visade positivt typ tio minuter efter avläsningstiden gått ut. Det var inte positivt tyvärr.. Dock så är jag inne på nästa månads cykel och är på BIM-2 och tog ett vanligt test nu på morgonen. Så här såg det ut 😍 Hoppas verkligen att det inte är spökstreck 🙄😥
Hej🌸 sugen på att börja tempa? Här kommer en kod som ger dig 20% billigare prenumation och en gratis basaltermometer 🥰 https://signup.naturalcycles.com/sv-SE/signup/secret?code=referralid20&referral=87hlod6tbkxf60tn
#406 okej ja förstår :( Åh men grattis 😀
Jag ska sluta bomba er med men så svårt när man inte har någon att prata med..🙄 Någon som har koll på varför testet visar 2-3 veckor? Jag har BIM imorgon och NC menar på att min ägglossning var på dag 13, den 22/8. Så tänker att det borde stå 1-2 veckor på testet? 😁🙈
#410: grattis! :) vet inte varför det står 2-3 v på ditt test men ta ett nytt isåfall. Eller så hade du ägglossning tidigare den månaden:)
#411: Tack 😍 Tog ett nytt digitalt 2 dagar senare som också visade 2-3 veckor 😁 Är ganska övertygad om när ägglossningen varit då jag både tempat och gjort ägglossningstest 😁 Men det känns ju ändå som en bra grej att det visar mer än mindre iallafall 🙈👍
Jag la även ut denna bild + liknande text i NC-tråden:
Var verkligen ÄL på cd 18? Jag tycker att den logiskt sett ska ha varit på cd 14… Idag så smakade mycket beskt och brösten gick från att vara som vanligt till att ömma en hel del på bara denna dag. Känns dock inte logiskt att det ska vara något än, med tanke på tidsspannet.
Någon som har en åsikt?
- Redigerat 2020-09-14 20:29 av Norrlandsbruden
Idag så har jag fortsatt väldigt ömma bröst, smått molande i tjejmagen som går ut mot ryggen och typ ett stickande i livmodertappen(har ofta det innan och under mensen).
Förstår inte varför jag ens känner efter då det inte alls är troligt att vi lyckades träffa av ÄL så bra.. försöker väl hålla upp modet med ett önsketänkande antar jag.🙄
Haha jag fortsätter att prata med mig själv på denna sida 😂:
Idag har det molat i tjejmagen och kaffet smakade inte lika gott idag heller, jag som älskar kaffe(drack knappt 1/3 kopp då jag dragit ned massor och bara dricker någon gång i veckan) Men gång på gång så påminner jag mig själv om att inte tro eller tänka för mycket men som vanligt så sitter jag bara och hoppas att "denna gång så blir det något".
Jag kommer att bli lika besviken och nedstämd som vanligt när mensne dyker upp nästa vecka..
#415: Håller tummarna för dig! 💓
#416 Tack! Hade du några symtom innan BIM?☺
#417: Nej, inga symtom innan.. Har haft mer symtom cyklerna jag inte plussat 🙈
Hej på er härliga mammor/soon to be’s 😁
Jag har bara tittat in här nu och då senaste tiden, men var väldigt aktiv när jag väntade både min första andra pojk (2015 & 2017).
Nuu är det äntligen dags för ett lillasyskon. Tog ut min Kyleena för en månad sen ca och idag fick jag ett positivt ägglossningstest. Så nu kör vi igång på riktigt.
Är så himla nervös inför en tredje knodd, men vet samtidigt inte hur jag skulle klara att vänta ännu längre på en till 🙈
Ville bara säga hej 👋🏼
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#418 Jag kan tänka mig att det var så, man är ju duktig på att lura sin egna kropp med symtom, så ofta får man många fastän man inte är gravid alls🙄 jag misstänker att det är så för mig denna månad, jag bara vill det så mycket att jag letar och letar. Detta är… 19e försöket tror jag..😒
#419 Hejsan och välkommen tillbaka😊😊
#420: Ja tyvärr är det ju så 🙈 Åh, hoppas verkligen att det ska gå vägen för dig denna gången! Jag lider med dig. Tyckte det var kämpigt de få gångerna jag fick mens när jag försökte. Kan inte föreställa mig hur alla som får känna så länge har det..😥
Slutade äntligen med p-piller för en månad sedan och misstänker jag ägglossade för ca 9-10 dagar sedan. Testade inte med ÄL-test, men hade samma känningar som jag brukar ha (rejäla äggviteflytningar och kraftig molvärk). Igår började jag känna mig febrig fastän jag inte hade feber och lätt ömma bröst. Men eftersom jag slutade med p-piller för en månad sedan kan det lika gärna vara omställningar i kroppen. Dock var det precis så det började med sonen, att jag kände mig febrig från ÄL+8 och sen plussade jag på ÄL+11. Kunde såklart inte låta bli att ta ett RFSU idag fastän det är tidigt och jag TROR jag ser en linje. Men litar inte på mina ögon vid det här laget.. Försökte i 2½ år utan att lyckas innan vi tog beslut att pausa ett år, så har sett många linjer, både svaga riktiga (tidiga missfall) och inbillade linjer. Kan ni se något?
#422: Ser en skugga!
Nystartad tråd där ni kan fortsätta: https://gravid.ifokus.se/discussion/1484063/vi-som-planerar-barn-2020-10
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2020-09-19 22:04 av Cireea