Vi som planerar barn 2020 #10
Den förra tråden började bli full så jag gör så att ni kan fortsätta här istället.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2020-09-19 22:03 av Cireea
Gårdagens supersvaga var nog bara ett torkstreck. Fick ett supersvagt idag med, men efter tiden gått ut. Har min vanliga känsla i nedre delen av magen som jag brukar ha när mensen är på ingång. Påminner om känslan vid "tusen nålar". 😎 Tror jag startar upp fertilitetsmonitorn när mensen anländer. Mest så jag kan få ett hum om hur fort min kropp återgår till normalt.
#1 Vad använder du för märke på ditt test? När har du BIM?😊
Jag har ett svagt molande i tjejmagen sen några dagar tillbaka och vaknade imorse med ett ganska så rejält molande. Detta brukar vara en hint för mig att mensen är på g. Enligt NC så ska mensen dyka upp på onsdag, men tempen och känslan säger tidigare än så 🤔 jag har i alla fall en nedstämd känsla över mig idag.. är så trött på att det aldrig blir min tur.
/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
#2: hur lång lutealfas har du? Om/när mensen kommer så får du iaf bekräftat när ÄL egentligen skedde :) eftersom den var så oklart denna gång.
Jag förstår precis känslan. Har för mig att vi har försökt ungefär lika länge.. Man blir så uppgiven, nedstämd, deppig mm. Alla möjliga känslor. Det känns riktigt tungt ibland. Vet inte hur länge man står ut. :(
#3 Tror det pratas om runt 6 dagar 😊😊
#4 Enligt NC så är lutealfasen 12 dagar +/-1 typ🤔 men jag skulle säga att det NÄSTAN exakt brukar vara 14 dagar.. menmen.
Eller hur, jag blir bara mer och mer orolig över att jag aldrig ska få uppleva en graviditet. Blir inte heller bättre när släktingarna skojar om att "ni får skynda er lite nu" etc och att det bombas med bebisbilder på instagram. Jag känner en sån nedstämd avundsjuka.. vill bara gömma mig under täcket.
#2: Använt både RFSU och Testlagret. 🙂 Var nog bara torkstreck dock, för mensen drog igång i natt. Ska starta upp min fertilitetsmonitor igen tänkte jag, för att se hur kroppen återhämtar sig efter pillerstopp.
Jag fick nyss en brun spotting på papperet och bröt ihop totalt. Jag kan inte sluta gråta. Det känns som att jag ska gå ned i en depression snart, jag förstår bara inte vad det är som gör att jag inte blir gravid!? Jag förstår inte vad mer jag ska göra?! Vad är det för fel på min kropp?😭
#7: Förstår dig! 😥 Går det inte att få hjälp av sjukvården efter så många besök? 💓
#7: åh jag förstår precis ❤️ Har också brutit ihop totalt flera gånger när mensen har kommit. Det brukar kännas bättre efteråt, men fan vad tungt det är alltså.. Vi få inte sluta tro att det kommer bli vår tur nångång. Skitsvårt, men vad gör man.
#10 Från igårkväll så skulle jag räkna inom närmaste 24-36h, så ÄL sker säkert just nu😊
#7: Känner såväl igen känslan! Sonen tog nästan 1½ år innan han blev till och vi genomgick fertilitetsutredning som inte visade på något direkt hinder. Nu med syskonförsök så försökte vi i 2½ år utan lycka innan vi tog ett paus på ett år. Har precis startat upp försöken igen..
#13: Ägget överlever ungefär 24 timmar, om jag inte missminner mig.
#14: Ja, ägget kan släppa 1-2 dagar efter positivt ÄL-test. Det är lite olika från person till person och ibland från gång till gång. Jag själv brukar få positivt ÄL-test och sen temphöjning dagen efter = ägget släpper inom ett dygn efter för min del.
#15: Aha. Mitt ÄL test ikväll var fortfarande positivt (men aningen svagare än imorse) och även fått ägglossning smärta nu ikväll (brukar inte känna av min ÄL alls i vanliga fall..) Så funderar på om ägget håller på att lossna redan? Kan väl inte vara det.. äggblåsa är ju bara 17mm idag, och förmodligen 19mm imorgon.. Känns för tidigt för att lossna?
Så förvirrande allt det här 😅
Förstår ingenting. Igår kväll kände jag av ägglossning smärta, och imorse steg tempen. Inte mycket, men straaax över medellinjen… Har ÄL redan skett?! Var som sagt på vul igår och hade en äggblåsa på 17mm bara. Läkaren trodde jag skulle få ÄL imorgon och sa att jag ska ta ovitrelle då. Men det kanske inte är lönt nu?
Kanske borde ha myst igår trots alls ….. nu är det väl försent.
Undrar om det kan bli en lite kortare cykel än vanligt. Innan p-pillren låg min cykel på runt 30-31 dagar med ÄL runt dag 14-16. Startade upp min fertilitetsmonitor för att se hur fort kroppen återhämtar sig efter p-pillerstopp. Har som tidigast fått Hög på dag 9 och hade då ÄL på dag 14. Idag är det bara dag 7 och har redan fått Hög. Så antingen får jag bara fler dagar med höga värden, eller så kommer ägglossningen någon dag eller två tidigare. Återstår att se antar jag. 🙂 Börjat med vitamin B, C och D samt folsyra för några veckor sedan. Vet inte om de kanske har någon inverkan på det.
Hej!
Jag är gravid i vecka 14 nu och idag på morgonen när jag skulle torka mig så såg jag färsk röd blod. Fick panik och skrek på min man att han ska komma. Jag har inte ont någonstans och mår bra för övrigt. Jag är väldigt orolig nu. Jag ringde till barnmorskan och hon sa att jag inte ska vara orolig och att mindre blödningar är vanliga. Ska jag vara rädd eller är det inget att oroa sig för?
#19: det är inte alls ovanligt med mindre blödningar under graviditet. Jag hade det med min äldsta ungefär samma vecka som du (och tidigare). Min vän som är gravid just nu har också haft så. Försök att inte oroa dig 😊
#20 jag är väldigt orolig för att det är första barnet. Jag fick ingen tid för ultraljud heller för att de sa att det är inte bra med många ultraljud för barnet. Jag har bara haft den blödningen och inget mer sedan. Kan jag ringa min barnmorska och få en tid för att få lyssna på barnets hjärta? Kan man lyssna på barnets hjärta i vecka 14?
Hoppar in här då vi igår startade stimulering inför IVF! Skräckblandad förtjusning men nu har vi försökt med syskon i snart 2,5 år utan resultat. Sonen blev till på naturlig väg efter nästa ett års försök.
// Sofia
Hej alla fina 🌸
Vill dela med mig av min kod så ni får 20% på en årspremunation och en gratis basaltermometer 😍😍
Och jag kommer ett steg närmre att bli en 🌟 cykles 🤩🤩❤
https://signup.naturalcycles.com/sv-SE/signup/secret?code=referralid20&referral=87hlod6tbkxf60tn
Har 8-9 dagar kvar till beräknad mens nu, men hoppas att det istället är ett litet plus på stickan om några dagar. Många olika tidiga symptom här. Svårt att komma ihåg exakt hur det var dem andra 3 graviditeterna just i början. 😅
Idag har jag ömma stickiga bröst. Vilket jag inte brukar ha så innan mens. Samt stickningar/ömm ovanför "blygdbenet " typ. Någon mer som känner så? Och svullen/gosig/trög mage. 🙈
Gosig=gasig 😅😅😅
Är på ÄL+9. Har testat sen ÄL +7 🤦🏻♀️ (Varför gör man ens så mot sig själv?) negativa test.
Har dock i 2-3 dagar haft ont i mina bröst, framförallt bröstvårtorna är suuperkänsliga. Tycker brösten känns större och tyngre och har aldrig ont i brösten, inte vid ÄL, mens eller därimellan. Huvudvärk, näsblod, trött och idag har jag verkligen HULKgråtit över att min sambo påminde mig om att mata surdegen. Trodde att jag skulle döda min surdeg, sen grät jag över att hans morgonrock behöver tvättas. Förra veckan när vi hade sex vid ÄL fick jag en tanke direkt efteråt att ”nu tog det sig”. Aldrig tänkt den tanken.. men fortfarande negativa test och jag är så rädd att jag bara inbillar mig, är skengravid och nu har jag lyckats googla mig till att jag har bröstcancer med för jag tror inte på att det skulle kunna vara en graviditet.
Herregud vad knäpp man blir.. hur går det för er andra? 🤍
#26 Jag håller tummarna för dig ❤
Enligt NC så har jag BIM på måndag som är äl+11.. och så anser dom att jag bör testa på äl+14 ifall den inte kommit.. men ifall mensen nu är beräknad på äl+11, borde inte ett test kunna visa ganska så säkert den dagen då?
Är på ÄL+11 eller +12 beroende på vad jag går på. Men räknar med ÄL+11. Har haft ömma bröst sen ett par dagar efter ÄL och nu är de dessutom svullna med ömma bröstvårtor. Återstår att se om det är något som växer därinne eller bara vanliga cykelhormoner som orsakar detta. Såg i alla fall något svagt på dagens test, men litar inte på det förrän det blir starkare. Utifall det blir svagare och försvinner som så många gånger tidigare.
Hej, när plussade ni på era barn efter ägglossnin/mens? Jag hoppas på att bli gravid och har pco. Dock hade jag lite blödning i ca 6 dagar och ett antal dagar efter det så misstänker jag att jag hade ägglossning. Dels att sexlusten ökade mer under dessa dagar.
Jag testade igår och idag, vilket blev negativt tror jag. Och jag förväntar att få mens i helgen om jag nu hade ägglossning.
Efter ägglossning/beräknad mens ska de stå
Plussade idag på äl+10 bim-4 och försök nr 2 för oss! Kan inte riktigt förstå att vi ska ha en 3a i skaran. Bf 7/7 -21 om allt går vägen!
Hur går det för er andra?
#31: jag har än så länge negativt vad jag tror men är osäker om jag har ett svagt plus på ett test. Ska ha mens imorgon tror jag. Och har haft symtom. Idag har jag varit gasig och blev helt plötsligt sugen på fryst broccoli. Faktiskt ganska tokigt. Ska testa om inte jag får mens. Grattis 😍
Mensen dök upp i förrgår eftermiddag, så väntar på att den ska ge sig. Sen är det bara att ge sig på nästa försök. Ger Borago ett nytt försök den här cykeln. Provade för något år sedan utan att märka någon direkt skillnad. Men det ska ju hjälpa till mot torr hud också och det klagar jag inte på, torrboll som jag är.
#33: Visst är det så att du har fått flera kemiska graviditeter? Eller missminner jag mig? Har du läst om lågt progesteron/östrogendominans? Bla vulverinekoos på instagram skriver om det, även blogg vulverine.se. Samt Martina Johansson i sin bok Hormonstark som handlar om att optimera hormoner via kost och livsstil.
#34: Ja, jag har haft några kemiska graviditeter. Har läst mycket om lågt progesteron under dessa månader. Har provat att smörja med progesteronkräm och en cykel fick jag dessutom progesteronsuppar skickade till mig av en bekant att prova när jag fick ett svagt +, men det gjorde tyvärr ingen skillnad alls. Läste att vitamin B, C och D kan hjälpa progesteronet också så det försöker jag boosta lite extra för att se om det gör någon skillnad. Sen klurar jag på hur många av de svaga streck jag sett som faktiskt varit kemiska och hur många som berott på felaktiga tester eller till och med en cysta. Läste att cystor på äggstockarna ibland kan ge utslag på test. Svårt att veta antar jag.
#35: Jaa, tyvärr har sällan progesteronkräm och sånt effekt om man inte åtgärdar orsaken till att man har lågt progesteron. Koffein, lågt D-vitamin, stress(högt kortisol) kan vara orsaker till progesteronbrist. Jag fick bättre menscykel 2 månader efter jag slutade helt med kaffe, coca cola osv. Då hade jag inga bruna spottings innan eller efter mens, som också är tecken på progesteronbrist. Och min mensvärk samt pms minskade. Jag började sedan ta högdoserat D-vitamin (5000ie dagligen) och nu har jag typ perfekt cykel.
Högintensiv träning som t.ex löpträning utsöndrar kortisol, stressar alltså kroppen tillfälligt. Så om du tränar så kan du fokusera på typ yoga, styrketräning och simning istället för cardio.
Jag fick också flera missfall när vi försökte bli med barn, hade mycket problem med menscykeln osv.
Sen är ju sköldkörteln ofta en bov vid menscykelbesvär så kan vara värt att kolla upp den! Man vill ha ett TSH mellan 0,8-2,5 när man försöker bli med barn.
#36: Tränar gör jag inte, så det kan jag stryka. Däremot har jag fibromyalgi, så kroppen är väl mer eller mindre under en viss typ av stress och därmed är nog antagligen kortisolnivåerna inte vad de borde vara. Sköldkörteln har jag också kontrollerad, i höstas hade jag ett TPO på 190 och fick en kur med kortison. Mitt TSH har sedan 2017 sakta gått från 1,4 till 3,3 i februari. Nu i höstas låg det på 1,9 och TPO har gått ner. Jag kommer att få ta ett nytt prov om någon månad eller så för att kolla det igen.
Mensvärk har jag väldigt lindrig sådan, har så gott som aldrig behövt ta någon värktablett för det. Har en relativt regelbunden menscykel också, mellan 29-31 dagar förutom någon enstaka cykel då och då som är annorlunda. Det enda är ju mina bruna spottings som börjar 2 dagar innan och sen har jag dem även i ca 2 dagar när mensen håller på och försvinna. De problemen hade jag inte när vi försökte med sonen. Men sen satte jag i en hormonspiral och hade den under 3 år, sen några månader efter den togs ut så började de bruna spottingsen komma.