Viktuppgång
Jag gick upp typ 13 kg och födde v.38+0.
/Christine
Nu i vecka 19 har jag gått upp lite drygt tre kg, undra vad jag hamnar på till slut :)
Jag är i vecka 36(35+6) och har hittills gått upp 24 kilo. Det lär säkert bli mer innan den här rackaren bestämmer sig för att titta ut. Kan ju tillägga att jag hade en startvikt på 57 kilo, så nu ligger jag alltså på 81.
Är i vecka 36 (35+2) och har gått upp ca 13 kg :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Går in i v 28 imorgon och har gått upp 8 kg än så länge.
Jag gick upp ungefär 20 kilo totalt.
#1 Fin stor mage! Men ser tungt ut, hur pallar ryggen med? Har du mycket besvär?
Gick upp 15-16 kg totalt.
Jag har hört att "snitt-vikten" är 15 kilo, någon som vet säkert? Väldigt kul att se hur det varierar och säkert även olika mellan gravidteter också.
#8 Den är tung, har svårt att gå pga foglossning men har knappt ryggont. Någon kväll i svanken om jag suttit mycket, försöker mest ligga ner även i soffan då det trycker åt alla håll annars.
Kollar man enligt SF-mått så är 39 på översta strecket vid vecka 40 , medelkurvan vid samma tid är 36.
Min mage har 42 ,mätt igår i vecka 36 (35+3)
#10 - Man säger att en graviditet "väger" 12 kg, då räknas bebis, fostervatten, moderkaka, förstorad livmoder, bröstmjölk med. Snittvikt vet jag då inte.
/Christine
Gick upp 13 kg, födde i vecka 37+4.
Gick upp 25kg med dottern, varav 7kg bara försvann när hon föddes, min bov var godissuget. Sen hann jag inte gå ner innan jag blev gravid igen, denna gång försöker jag att inte gå upp så mycket i vikt, fördelen denna gång är att jag inte har ett godissug.
V 30 med tvillingar, gått upp 10 kilo. Hade dock 10 kilos övervikt också som jag inte fått bort sedan förra graviditeten. Väger 90 kilo nu.
Jag var ganska liten när jag vart gravid denna gången. Men går in i vecka 38 på torsdag och har gått upp från 56 kg till 80. Men gick upp ca lika mkt dom andra två gångerna med. :-) men har inom 8-9 månader lyckats gått ner 1-2 kg mer varje gång efter åt. :-) men har hört att medel är på ca 12-14kg. Ändå alla som jag träffar tycker att jag är väldigt liten fortfarande fast jag själv inte tycker det. Väldigt fin mage du har. :-)
Jag är i v 22 och har inte gått upp något ännu, men antar att det kommer snart ;)
Med barn nr. 1 gick jag upp ca: 13kg och han kom i v. 36+2. Är nu i v. 35+1 nu och har gått upp 3-4kg.
Och till dem som känner att de är gravida och ensamma sitter med +30 kg. Jag gick upp 45kg och dog inte och inget hemskt hände förutom att jag väger lite mycket. Gått ner 15 kg 3 veckor efter förlossning och nu kämpar jag för att bli av med resten.
V.37 (36+2) och har gått upp 13 kg. Har absolut inte snålat med småätandet och sötsaks-intaget.. Och trodde redan från första stund att jag skulle gå upp betydligt mer med tanke på hur mkt (och vad) jag äter. Men kroppen verkar sköta det där rätt bra själv! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Gick upp 17 kg och födde i vecka 39+5. Mesta av vikten kom i början av graviditeten då jag i praktiken åt hela tiden för att inte må dåligt. Allt eftersom tiden gick så ersattes "övervikten" av "bebis-/graviditetsvikt".
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Är i vecka 34 nu & har gått upp 12kg. Får tacka att jag har ett jobb där jag rör mig hela dagarna med tanke på hur mycket onyttigt jag ätit under sista delen… dock så kräktes jag första 16 veckorna konstant så viktuppgången har kommit efteråt, följer kurvan när vi vägt & mätt så ! : ) dock är jag sjukskriven nu så nu får det bli att tänka sig för lite så kanske jag lyckas hålla det på en stadig nivå : ) Får väll se vad det slutar på om cirkus 6 veckor : )
Jag gick upp tolv kilo den här gången och jag kan säga att jag blev förvånad över hur lite det var eftersom jag i princip varit rörelsehindrad sen vecka tretton-fjorton. Trodde att jag skulle väga långt över tjugo kilo. Med första barnet gick jag upp lite över tjugo kilo och då hade jag inte foglossning alls lika länge och barnet var inte så stort heller.
Födde en vecka efter bf och gick upp 30kg. Inte så lätt att bli av med dom där sista 6 kilona..
Sajtvärd på Iller.ifokus
med äldsta sonen gick jag upp 6 kg & han föddes v 36
Med yngsta 3 kg & han föddes v 37
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Nu i vecka 34 har jag gått upp 3 kilo. Är ganska liten sedan innan, vägde 55 kilo när jag blev gravid och väger alltså 58 nu.
V. 19 och jag har gått upp 4kg bara, tyvärr. Är en av de få som vill ha en massa kg (som gärna får stanna kvar efteråt).
#25 Vad skönt att inte behöva bära på så mycket extra vikt! Men kan det vara för lite? Vad tycker din barnmorska? Ofta hör man ju om gravida och risker kring att lägga på sig för mycket men sällan tvärtom ifall det är risker att inte gå upp "tillräckligt".

# 27 Så länge barnet växer som det ska bör det inte vara några problem. Däremot kan det ju vara skönt att ha åtminstonde några kilo extra efterå¨t då det tar på kroppen att tillverka stora mängder mjölk.
Är inte det bara en myt att mm tappar i vikt vid amning?
#29 det är väl högst individuellt hur kroppen reagerar men många tappar mycket i vikt under amningen men lägger på sig ganska lätt igen då man slutat amma. Det tar mycket på kroppen att amma!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Gick upp 13 kilo och tappade 15 kilo de första veckorna. Så är väl mer eller mindre mig själv igen 🙂
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#27, barnmorskan har gett mig "fria tyglar" att äta precis vad jag vill sista tiden, just för amningens skull. Däremot är den uteblivna viktuppgången inget att fundera på, jag har förmodligen gått ner i vikt "i mig själv". Bebis mår bra i magen men vi ska göra ett TUL då han ligger en bit under medel på SF-kurvan nu, medan han låg över medlet de första två mätningarna. Men alla prover och hjärtljud ser bra ut, så det är nog bara så att jag inte bär på någon 4,5-kilos bebis direkt :)
Jag har tappat alla de 20 kg jag la på mig nu efter tre månader och är rätt säker amningen hjälpte till. Min läkare sa åt mig att vara försiktig och se till att jag äter tillräckligt eftersom amningen tar rätt mycket näring och kalorier. Jag är rätt övertygad om att min kropp la på reserver som den sen använde till mjölken, för det är först nu jag har börjat bli lite hungrigare. Under graviditeten fram tills för nån vecka sen har jag ätit som jag alltid gjort, men nu vill som sagt kroppen ha lite extra.
Undrar hur fort mina kilon rasar då jag inte kommer amma. Verkar vara en nackdel med mitt val om man ska läsa era kommentarer, men jag får väl promenera dagligen.
Myt eller ej med viktras och amning. Även jag har nästan gått ner varenda ett av mina 17 extra kg och lillkillen är idag bara sex veckor gammal. Ingen träning utom enstaka promenad och kan ju inte säga att jag försökt tänka på vad jag äter (blir lite av varje av det goda i livet).
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Finns ju de som ammar som inte tappar ett kilo när de väl slutar rasar de i vikt.

#36 Ja absolut, det är högst individuellt, men eftersom många ändå tappar av amningen brukar man säga att det är bra med ett par extra kilon om man är väldigt smal sedan innan.
Jag är lite orolig över om jag kommer kunna gå upp tillräckligt i vikt för att kunna amma just för att man kan tappa så mycket i vikt. Men det problemet tacklar vi sen när pyret är ute.
Jag ammar typ konstant men jag går inte ner i vikt för det. Jag tror att det kommer när jag kan börja gå promenader och så småningom träna som jag gjorde förr.
Jag har 6 veckor kvar och fortfarande lite tid att lägga på mig något extra kilo utöver de 3 jag har gått upp. Min mamma har gått upp kring 20 kilo varje graviditet och all vikt har rasat vid amningen, men hon säger också att hon blivit hungrig som ett djur och ätit maaaassor när hon ammat.
Jag gick upp 18 kg när ja va gravid. .
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Jag gick upp ca 5 kg. Jo det är sant.
Skynda långsamt så går det fortare.
Nu har jag fått min bebis och min vikt gick från 56 kg till 84 nu en dag innan hon kom. Det är några kilo så nu startar mitt jobb att träna men många kilo i slutet var vatten.