Väntar barn

Vi som väntar barn 2019 #3

2018-11-04 11:59 #0 av: Livingthelife

Dags för en ny tråd då! 

Länk till den gamla finns HÄR

Anmäl
2018-11-04 13:50 #1 av: pernillaa

Jag beklagar teezan.... jag vet känslan. Har varit med om det 7 ggr. Det tar sig tillslut ska du se. Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

Anmäl
2018-11-04 13:51 #2 av: pernillaa

Här blöder jag fortfarande lite till och från. Men inga smärtor mer än vanligt. Illamåendet har blivit bättre. Kan vara larmat efterom jag gått in i v 13. Men orolig blir jag ändå. Usch vad onsdag känns långt borta....

Anmäl
2018-11-04 13:52 #3 av: pernillaa

Ska stå normalt. Inte larmat.

Anmäl
2018-11-04 21:11 #4 av: pernillaa

Vet inte hur många av er som har koll på livmodertappen men jag har det och inser att den gått från hård och stängd till väldigt mjuk och öppen. Och illamåendet är markant bättre idag än igår. Känner mig inte så hoppfull. Ska se om jag kan få en tid tidigare på gyn. Ska ringa imorgon. Jag inser att jag är själv att skriva här än så länge och förväntar mig inget vidare svar men behöver lufta så jag skriver ändå. Känns långt borta till onsdag då jag redan småblött en hel vecka och undrat. Är ju ändå i v 13 så ett missfall nu vore extremt tungt och omständigt att gå igenom.

Anmäl
2018-11-05 07:13 #5 av: Emmmm

Blödningar är ju väldigt vanligt så behöver inte alls betyda något. Tänker att det är ett gott tecken att det inte gör ont. Ett sådant sent missfall känns som att det borde blöda mer och göra ont så det behöver ju absolut inte vara något fel! Sen efter vecka 12 försvinner mångas illamående så det behöver ju inte heller betyda något. Har ingen erfarenhet av att kunna känna på livmodertappen men det vore ju jättebra att du får ett ultraljud så du får svar och förhoppningsvis kan känna dig lugn sen!

Anmäl
2018-11-05 08:13 #6 av: mollyt

#4 Hmm... jag har valt att inte känna på tappen längre när jag är gravid för att minimera att få in bakterier osv. Men jag kände regelbundet tidigare för att kartlägga cykeln. Tycker det låter lite konstigt att den blivit mjuk och öppen? Den borde väl snarare vara stängd fram till förlossningen. Bra att ringa gyn tycker jag och prata med dem!

Anmäl
2018-11-05 08:45 #7 av: pernillaa

Ja det är det jobbiga med det hela att jag står vid ett vägskäl nu där det både kan vara normalt och onormalt. Jag började ändå blöda en rätt kritisk vecka där moderkakan och navelsträngen blir mer belastade och ska ta över helt. Det finns ju en anledning till att man säger att efter v 12 är missfallsrisken mindre. Jag vet att man kan blöda rätt länge innan det liksom bär av vid ett missfall. Alla missfall är inte lika. Det släpper inte alltid helt direkt så det är inte säkert att det måste störtblöda direkt. Men det kan ju också vara helt normalt med blödningar. Smärta har man till och från hela grav på olika sätt och smärtan har också förändrats lite. Tänker kring livmodertappen att det förhoppningsvis har att göra med att jag just slutat med gulkroppshormonet. Det är en vaginaltablett. Kanske har tappen mjuknat för att jag slutat med dom. Hoppas det. Ja vi får se. Kände igår så tydligt en hård klump på höger sida av livmodern och känner igen det så väl från tidigare graviditeter. Det blir så verkligt då, att det ligger ett barn där inne. Ja är nu allt okej vid vul så kan vi ju iaf pusta ut ganska säkert efter det. Det kan också bli en fantastisk upplevelse om vi får se ett levande barn där på onsdag. Det är nog inte av något värde att analysera kroppen just nu för jag vet ändå ingenting förrän onsdag. Ursäkta att jag skrivit så mycket om det här senaste dagarna. Vet att det inte går att få något svar här mer än det jag redan vet. Tack för era svar. Det blir nog bra.

Anmäl
2018-11-05 10:15 #8 av: Surpan

RUL idag kl 13.00... Nervös! Oberörd

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2018-11-05 11:16 #9 av: pernillaa

Lycka till på rul! 😊

Anmäl
2018-11-05 11:23 #10 av: oh-la

#8, lycka till idag!!

#7, min livmodertappen har också varit mjuk både denna och förra graviditeten. Tappen har ändå varit sluten och flera cm lång så det betyder inte så mycket.

Anmäl
2018-11-05 15:34 #11 av: Surpan

Det blir en liten lillebror! Dock så har han extra vätska i ena njuren så vi kommer få gå och titta det på ett TUL i vecka 32.

/Surpan

Anmäl
2018-11-06 09:55 #12 av: Surpan

Det är alltså vidgat njurbäcken vår bebis har. Nu har vi hunnit smälta det lite och jag skulle inte säga att vi är oroliga, vi vet ju vad det är och vad behandlingen eventuellt kan bli (på ett ungefär). Vi fick information muntligt av barnmorskan och fick även en broschyr med oss. 

Det var såklart tråkigt att behöva ringa runt till alla förväntansfulla nära och kära igår och förklara att allt inte hade sett perfekt ut. Mest känns det lite surt. Och bittert. Även fast jag vet att kan kommer bli helt frisk tillslut, det kanske bara är lite extra jobb innan dess. Lite orolig är man såklart för vår förstfödda. För hans skull är man såklart lite orolig för sjukhusvistelser och liknande.

Ingen annan här som har fått detta besked?

Och hur tusan gör man för att undvika att vältra sig i trådar på familjeliv? Man vill så gärna höra från folk som fått samma besked men mest är det skräckhistorier som finns att läsa..

/Surpan

Anmäl
2018-11-06 11:41 #13 av: Tassen94

#12 Aldrig hört talas om det, men från vad jag kan läsa mig till så går det oftast tillbaka av sig själv när bebis är född och att endast 10% behöver opereras. Men att man får gå på lite extra kontroller. Men det har du säkert kunnat läsa dig till också.

Hoppas det ser bättre ut på nästa ul! Kram

Anmäl
2018-11-06 17:00 #14 av: mollyt

Inget jag heller hade hört om #12 men googlade lite snabbt och det verkar ju vara rätt bra prognos rent generellt. Inte ens säkert att det blir extra läkarbesök för er och storebror så försök att inte förutsätta det  sämsta och planera för det ännu. Även om det är lätt att tankarna drar iväg.

Anmäl
2018-11-07 07:31 #15 av: Surpan

Jo klart att det kunde vara mycket värre men inte kul besked ändå såklart. På barnmorskan så lät det i alla fall som att vi skulle ställa in oss på att behöva ge bebisen antibiotika i förebyggande syfte direkt efter förlossningen. Vi är glada över att lilleman kommer bli frisk tillslut men det är ändå en känsla som ligger i bakgrunden och stör. Förhoppningsvis så smälter vi det lite mer när tiden går.

På måndag är det dags för besök på MVC så kanske får vi mer info då.

/Surpan

Anmäl
2018-11-07 09:36 #16 av: oh-la

#15, stort grattis till en lillebror! Tråkigt att höra att allt inte vad ua... Kan tänka mig att det inte spelat så stor roll att prognosen är god, man är så inställd på att allt ska vara bra att det måste kännas märkligt när det inte är helt bra. Hoppas du får bra info av bm...

Och familjeliv... Alltså, där är mest skräckhistorier... Det upplevde jag när jag väntade dottern och blödde... Hamnade alltid där och mådde så dåligt för där var det aldrig bra. Försök verkligen, även om det är skitsvårt, att vänta till besöket hos bm.

Anmäl
2018-11-07 11:04 #17 av: Rowanmc

Precis varit på ultraljud, är i v 7+4 och väntar tydligen tvillingar xD så BF i juni då. Från ett barn till tre. Har inte hunnit smälta detta än!

Anmäl
2018-11-07 12:00 #18 av: Tassen94

#17 Herregud! Grattis! Men vilken chock det måste varit att se 2 små hjärtan där inne! Så roligt :)

Anmäl
2018-11-07 12:34 #19 av: pernillaa

Men åh grattis #17! 😊

Jag ska på vul 13:45 för att se om allt är okej då jag haft blödningar till och från i mer än en vecka. Symtomen har kommit och gått men jag har ändå en positiv känsla.

Anmäl
2018-11-07 14:39 #20 av: Rowanmc

#18 ja det var verkligen en chock, har inga tvillingar i släkten så trodde aldrig det! :-)
#19 lycka till! Hoppas att allt är fint.

Anmäl
2018-11-12 09:34 #21 av: Surpan

Idag ska vi till MVC. Antar att vi ska prata lite om ultraljudet.

Jag har skrivit ner en lista på saker jag vill ta upp och fråga om. Tänk att man redan gått igenom en graviditet om ändå ibland kan känna sig helt lost denna gång? Förra gången var jag så upptagen med att vara rädd och orolig att jag inte hade tid att fråga om andra saker. Gapskrattar Min lilla lista att prata om ser ut såhär i alla fall:

- Vidgat njurbäcken
- Nya karolinska
- Remiss till Aurorasamtal
- Myrkrypningar
- Brustabletter med järn + C-vitamin
- Eksem, infraröd bastu?
- Spabad

/Surpan

Anmäl
2018-11-12 19:42 #22 av: pernillaa

#21 vad bra att du är förberedd.

Vi var in förra veckan på vul och allt såg bra ut. Jag får kanske vänja mig vid att blöda då och då. Tydligen är det livmodertappen som blöder.
Det var helt fantastiskt att få se hur mycket den lill* sparkade och vevade. Riktigt pigg liten krabat.

13+3 idag. Mår fortfarande illa och kräks. Var hos bm idag. Lågt järn så ska börja med nifferex. Behöver visst vaccinera för röda hund för mitt försvar var på gränsen för det. Nästa besök blir det influensavaccination. Nåhon fler som ska vaccinera.

Anmäl
2018-11-13 15:49 #23 av: Tassen94

Då har vi köpt hus nu också och vi hinner flytta innan bebben kommer! Lycka!!!

Anmäl
2018-11-13 16:58 #24 av: oh-la

#23, stort grattis till huset!!!

Anmäl
2018-11-15 16:01 #25 av: Bjallstal

Så för att inte veta att man var gravid till att vara i vecka 28+6 på två veckor är nog det sjukaste jag varit med om. Misstänkte det väl lite sedan ca fyra veckor tillbaka, men med regelbundna mellanblödningar, inga symptom och väldigt liten mage så blir det väl så. Många jag träffar dagligen som tror jag driver med dem.
Nu ska jag och sambon bara lyckas hinna med allt som måste hinnas med innan och försöka ta det lugnt och njuta 😂😂

Anmäl
2018-11-15 16:09 #26 av: RoxannaS

Grattis tjejer!

Anmäl
2018-11-15 16:10 #27 av: Tassen94

#25 Oj vilken chock! :o Hur reagerade ni när ni förstod att ni var så långt gångna?
Ta det lugnt, ni hinner! Jag tycker faktiskt inte det känns som man behöver så himla mycket första tiden. Mycket jag känner att jag kan köpa senare :)

Anmäl
2018-11-15 16:13 #28 av: RoxannaS

#25 Oj! Grattis! Hur känns det?

Anmäl
2018-11-15 17:29 #29 av: mollyt

#25 precis så var det för min kompis! De tog ett test och fick veta att hon var gravid i v29. Men allt gick jättebra! Lite annan prioritering i den pågående renoveringen hemma bara, hehe.
Jag kan tänka mig att det är en jättestor omställning, men det kommer säkert att gå bra! Lycka till med allt!

Anmäl
2018-11-16 10:23 #30 av: Laxi

Hej vill kolla om det är någon här som är duktig på att ”gissa” kön och vill gissa genom att titta på min ultraljudsbild? :)

Anmäl
2018-11-16 10:41 #31 av: pernillaa

Flicka skulle jag tro. 😊

Anmäl
2018-11-16 11:20 #32 av: Aftonstjärna

Alltså, kanske vågar mig in här nu. Gravid i vecka 4+5 så väldigt tidigt ännu. Har fått fyra missfall i vecka 4+3, men då hade jag ytterst svaga gravtest. Nu har de ökat fint, och det är bara att ta en dag i sänder. :)

BF 21 juli.

Anmäl
2018-11-16 11:24 #33 av: oh-la

#32, stoooort grattis, och välkommen in hit 😊

Anmäl
2018-11-16 11:24 #34 av: Tassen94

#32 Håller verkligen tummarna!!! Vi kan ju konstatera att just nu är du gravid i alla fall så välkommen :D

Anmäl
2018-11-16 12:12 #35 av: Livingthelife

Härligt att det konstant trillar in nya i inläggen! Grattis till er!

En annan själv börjar ju förstå mer och mer att nu är det BARA 68 dagar kvar tills min lilla pärla är beräknad 😍
Går knappt fatta stundtals att tiden gått så fort.

Anmäl
2018-11-16 13:50 #36 av: Tassen94

#35 Visst går det fort periodvis! Andra trimestern har flugit förbi. Här är det 104 dagar kvar så snart nere på tvåsiffrigt!

Anmäl
2018-11-16 17:01 #37 av: Livingthelife

#36 ja, tiden har verkligen flugit förbi! Var nyss maj och man vaknade vid 4 för att åka till jobbet och fick sig ett svagt positivt gravtest :o

Anmäl
2018-11-16 18:27 #38 av: mollyt

#32 jag hoppas verkligen det ska gå hela vägen nu! ❤️

Anmäl
2018-11-16 20:47 #39 av: oh-la

Ja verkligen, tiden bara flyger... Skönt tycker jag. Med dottern var det mer spännande med själva graviditeten, den här gången vill jag bara ha min lilla pojk. En vecka, så är vi under 100 dagar kvar!!

Anmäl
2018-11-16 21:26 #40 av: Bjallstal

Tack, jodå jag börjar landa i det nu. Sambon landade innan mig haha men det är så vi är som personer. Han är den lugna som håller mig på jorden.
Börjar planera och titta ut grejer nu. Babyskydd är beställt nu ikväll (pappa har lusläst tester i råd och rön) och ska nog beställa spjälsängen som passar oss bäst imorgon. Mina föräldrar står för barnvagn så det ska vi väl med börja titta lite smått på.

Anmäl
2018-11-17 08:21 #41 av: Höstblomma

Hejsan!

Jag har i veckan fått veta att vi är med barn, och är nu i v4 (+4). Det är tidigt, men ringde bm dagen efter vi fick veta. fick tid hos henne i början på januari - borde jag vara orolig för att hon inte ville träffas tidigare? Det är vårt första barn och första försök, vi är väldigt förväntansfulla och glada över beskedet och samtidigt är vi båda också oroliga - det är ju ett livslångt åtagande och blir en stor omställning.

Även om det är tidigt så försöker vi tänka och utgå ifrån att allt kommer gå bra, och att vi blir föräldrar i juli.

Anmäl
2018-11-17 08:58 #42 av: Livingthelife

#41 grattis! jag hade inte min inskrivning hos bm försen i v9. Däremot bad jag om ett hälsosamtal när jag ringde bara för att få komma ner och prata med någon :)

Så det är inte konstigt. Kan också säga att fram till v20 hade jag knappt några bm besök alls!

Anmäl
2018-11-17 12:02 #43 av: Höstblomma

#42 tack för ditt svar nu känns det bättre gällande bm :) ser att du inte har så långt kvar, spännande! Å självklart grattis till dig med !

Anmäl
2018-11-17 12:18 #44 av: Aftonstjärna

#41 Grattis! Vi är rätt lika, jag är i vecka 4+6 idag. Jag har tänkt att boka tid hos BM i början av nästa år, kanske när jag är runt vecka 13. Dock ska jag boka NIPT privat i vecka 11.

Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt landsting gällande KUB (i vissa erbjuds alla KUB, eller om man är över 35). Om du vill göra KUB kanske du borde ha en tidigare tid? Annars görs ändå inte så mycket de första veckorna. Jag gjorde KUB i vecka 11 förra gången.

Anmäl
2018-11-17 17:18 #45 av: Höstblomma

#44 tack å grattis själv ! Vad roligt att vi är så nära i tid :) ska kolla upp detdär med KUB, men verkar som att det är det vi ska göra när vi ses i Jan. Hon sa jag skulle va kissnödig och att hon skulle ta ett blodprov, mer hann hon inte säga verkade som för samtalet avslutades skyndsamt.

Så underbart att hitta denhär tråden :)

Tänkte berätta för våra föräldrar kring jul, tills dess har jag bara er att vända mig till förutom bm och killen. Underbart att ni finns!

Anmäl
2018-11-17 23:16 #46 av: Tassen94

Varit iväg på en liten gala ikväll, suttit ner på en stol läänge och fick så himla ont tillslut så vi fick åka hem tidigare. Fick massor med sammandragningar när jag kom hem, minst 10 st med kort mellanrum. Men sambon masserade mina fötter en stund så lugnade allt ner sig sen. Märks att kroppen börjar säga ifrån när det blir för mycket!

Anmäl
2018-11-18 08:44 #47 av: oh-la

#46, märkte samma här igår. Hade en heldag ute i trädgården och fixade med rabatterna, krattade uppfarten från löv, eldade massa skräp och städade ur bilarna. När jag kom in hade jag så mycket sammandragningar, och så ont ner i benet med domningar att jag fick lägga mig.

Anmäl
2018-11-18 19:54 #48 av: Aftonstjärna

Är det någon mer som varit andfådd i tidig graviditet? Har googlat, tydligen många som kan bli det, men...

Jag vet att jag blev andfådd med de andra, när jag gick fort etc. Men inte så här, är andfådd bara jag rör mig. Har astma, men jag blir mindre andfådd när jag inte rör mig (hade det varit astman hade jag haft lika svårt att andas, om inte värre när jag ligger ner). Före jag blev gravid sprang jag 5 km två ggr i veckan, så jag är ju inte i jättedålig kondition heller. Har liksom svårt att ta hela andetag. Är ju bara i vecka 5+0, bara det inte blir värre.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.