Latensfas under förlossningen?
Igår lärde jag mig något nytt, att det finns en latensfas under förlossningen. Vet att det finns en annan som har med mensen och sånt att göra, har inte dykt djupare ner i den, men den här blev jag nyfiken på. Om jag förstått det rätt så kommer latensfasen under öppningsskedet? Men vilken del av den? Jag har sökt lite på google men jag ska vara ärlig och säga att jag inte orkar läsa igenom allt jag hittat… Har läst lite men är ändå inte helt klar över vad den innebär.
Någon som på rak arm kan berätta om denna latensfas?
Är inte latensfasen när vattnet går och värkar börjar eller slempropp och allt som händer innan öppningskedet börjar. Typ då man ringer till förlossningen och pratar med bm och kanske behöver åka in innan allt startar på riktigt.
Jag rekommenderar dig att läsa vår artikel här inne som heter "vaginal förlossning", där står det om latensfasen :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kort är latensfasen den period man öppnar sig till 3-4 centimeter. Den kan vara väldigt seg och vara i flera dagar och värkarna kan vara oregelbundna. Eller regelbundna från början. Vattnet kan ha gått eller så har vattnet inte gått, det kan man inte säga hur det blir, det kan bli både och. Under latensfasen kan man passa på att vila, det går inte snabbare för att man knallar runt. Det är först i den aktiva fasen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]