Magen & halsen gör ont..
Hejsan!
Varför får jag halsbränna så fort jag gör något ansträngade och speciellt när jag gör saker så jag måste luta mig framåt mot golvet stående.. typ när jag grejar med djurburarna som står på golvet.
Då börjar det bränna som tusan i halsen och jag blir illamående. Detta går fort.. bara på några sekunder är den där äckliga känslan där. Och så fort jag har stått raklång i ca 2-3min försvinner den helt. Vad kan de bero på? Känner ni detsamma?
Sen så undrar jag varför det hugger till i magen.. alltså övredelen av buken? Så fort jag ska upp ur sängen oftast efter att ha sovit/vilat så sliter det till.. de gör så ont att jag tappar andan. Har haft problem med det i ca 2 veckor tror jag.
Är i v.22 .. så fostret ligger ju inte så långt upp.. tycker att det verkar lite konstigt.
Mvh. Sanne & Djuren
Dels ökar syraproduktionen i magen av hormonerna men den främsta anledningen är nog att magmunnen vidgar sig, blir slappare pga graviditeten. Vi producerar hormoner som gör att vi blir mjukare, mer töjbara, för att vi ska få ut bebisen lättare och tyvärr så blir det lite mjukare på alla andra ställen också hihi
Kallt vatten, äta lite och ofta och bara livsmedel som inte är så syrebildande, kan underlätta. Min första graviditet var hemsk. Jag kan än idag inte tänka på "Rennie" utan att må illa, och då är detta 25 år sedan:-)
Tur att det går över efter barnet är fött!
Det är fullt normalt med halsbränna under graviditeten, men novalucol är sånt man kan ta för att lindra det. Och undvika att äta/dricka som som innehåller mycket syra som bär, citrus, ananas, kaffe, juice mm.
/Christine
Kaffe måste jag dock dricka minst en kopp per dag, annars slår min mage volter.. nä men den dör. Har så lätt att bli förstoppad annars. Har magkatarr som tjorvar :) å kaffe är det enda som har hjälpt.. konstigt nog
Mvh. Sanne & Djuren

Jag har oxå problem med halsbränna o jag har kommit på att iskall mjölk hjälper för stunden om man inte vill knapra tabletter hela tiden
Grejen med min halsbränna är ju att jag ENDAST får den när jag böjer mig.. de vill säga när jag gör något så huvudet blir riktad mot golvet.. typ tar upp saker från golvet en längre stund eller så.
Får aldrig annars halsbränna.
Så kan inte tänka mig att jag ska behöva ta tabletter eller visa grejer för den, tänkte mer om fler hade likadant som mig.
Eftersom jag tycker det är lustigt att jag ENDAST känner av det när jag är böjd.. sedan går det över på ca 2min när jag varit raklång.
Mvh. Sanne & Djuren
#5 Det beror helt enkelt på att magmunnen är slappare nu när du är gravid. När du böjer dig framåt, kläms magsäcken ihop och det tränger upp magsyra i matstrupen. Och det gör ont. När bebisen växer, kommer magsäcken vara ihopklämd hela tiden, och då kan det hända att du behöver Gaviscon..
#6 Okej :) tack..
----
Men ingen som vet något om magsmärtan jag känner?
Nån som har likvärdig som den?
Mvh. Sanne & Djuren
#7 - Det är ligamenten som drar ut sig, växer och gör svinont men försvinner rätt snabbt. Jag fick det också när jag nös och hostade ibland, hua!
/Christine
Ja när du säger det så.. jag har också fått ont när jag hostat å nyst.. :) då så då vet jag vad de är.. men är det inte lite högt upp för mig att ha det just under brösten typ.. tänkte när jag inte är så långt gången än?
Mvh. Sanne & Djuren
Tja, jag kände av det supertidigt, lite längre ner dock, men vi är alla olika skapta :) Och vecka 22 är ju mer än halvvägs så det är rätt långt ändå.
/Christine
Kan du inte sitta på huk och fixa burarna istället för framåt lutad.
#11 Nja.. blir svårt, rengör burarna i badkaret, så blir långt för mig att nå ner till karetsvatten nivå.. om jag nu inte fyller karet till toppen.. har så korta armar :(
Mvh. Sanne & Djuren
Då önskar man ju att man kunde förslå trädgårdsslangen och göra det ute. Men du kanske inte har hus eller den möjligheten.
Utnyttja situationen och låt din karl göra sånna grejer du inte klarar, det är det han är till för :)
/Christine
#0 Köp en pall för barn på ikea, en badrumspall. Och sitt på den när du fixar burarna i badkaret! Denna här: http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80159519 Den använder jag när min son badar, är dock inte gravid:p men det är kanon att sitta på den, jag slipper massa onödig påfrestning på min redan onda rygg :)