Val av förlossningsplats
Har börjat fundera på var vi vill att vårt barn ska födas. Jag har tyvärr en hel del (dålig) erfarenhet av sjukvården på Sahlgrenska och har väl inte varit jätteglad över att alternativen för förlossning står mellan Östra och Mölndal. Skräckscenariot hade dock varit att behöva åka till NÄL för att det är fullt på de andra ställena. Ytterligare ett alternativ är Borås och dem vet jag faktiskt inte så mycket om, inte mer än att sambon är född där, så jag vet inte vad jag ska tycka om dem.
Men för en vecka sedan träffade jag min kusin och hans fästmö som väntar sitt andra barn. De hade en jobbig första förlossning med felbehandling i Sahlgrenskas regi och funderade därför nu på att åka till Varbergs förlossning istället när det är dags. Fråga mig inte varför men jag trodde inte att det var helt ok att föda i ett annat landsting än där en är skriven. Nu så här i efterhand låter det ju dock självklart att få välja vårdinstans i mån av plats. Och efter vad min kusin och fästmön berättade så överväger jag starkt att vi också ska göra ett besök där nere och se om Varberg är så bra som alla påstår.
Hur tänker ni andra inför förlossningen? Tar ni "det ni får" eller väljer ni aktivt? Är det kanske till och med någon som överväger att föda hemma?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Var exakt bor du?
Vi bor i Lerum och var helt inställda på Östra från början, det är ju närmast. Hade inte en tanke på något annat alls förrän barnmorskan påpekade att vi egentligen tillhör Borås. Aha, tänkte vi, ett alternativ till som tar typ dubbla tiden att åka till… Det kändes väl lite sådär.
Sen började vi i föräldragruppen där i stort sett alla hade lovord att komma med om Borås. Någons moster jobbade på Östra och rekommenderade ändå Borås. Borås är nyrenoverat sen i höstas och har i åtanke att pappan ska få vara kvar så länge han vill. För ett par veckor sen hörde jag på nyheterna att det i Göteborg saknas totalt 15 barnmorskor på förlossningarna (Östra och Mölndal) och dom räknar med 10% fler födslar i Juli i år jämfört med förra året. Känns det lockande? 😮 När ska barnmorskorna få semester och hur mycket hjälp får man där egentligen tänker jag? Sen det där med att man ställer in sig på ena stället men det är fullt så man får åka till andra, och pappan kan få bli hemskickad pga platsbrist. Det tycker inte jag låter så kul.
Sen var vi på en profylaxkurs där folk också rekommenderade Borås framför Göteborg. Valet för oss blev enkelt, vi åker till Borås! Det är bara första milen genom skogen som oroar mig så slingrig som den är, men sen är det ju motorväg resten.
/Christine
Vi väljer aktivt, men det är ju också lite skillnad eftersom vi har privatvård. Just nu har vi två sjukhus att välja på, och vi bor mittemellan dem så avståndet spelar ingen roll. Sen ska det finnas fler privatsjukhus längre bort, men vi har hört bra saker om sjukhuset närmast så vi tänker nog ta det. Där får vi en egen sal med övernattning för pappan också, och sjuksköterskor som alla pratar engelska. De har också stöd för amning och nära föräldraskap, vilket är en inställning vi gillar. Det andra sjukhuset har ingen hemsida så vi vet inte riktigt så mycket om dem.
Det enda som kan vara en dealbreaker är om det ena sjukhuset har lustgas men inte det andra. Det sjukhuset vi tittar på nu har inte det, så möjligtvis byter vi längre fram. Vi ska få besöka förlossningsavdelningen snart för att se själva, och så ska vi höra med vår barnmorska om hon rekommenderar det ena mer än det andra.
Vi bor inne i centrala Göteborg (nära Chalmers) så det är ungefär hugget som stucket att ta sig till Mölndal eller Östra. De andra alternativen innebär ju förstås längre resväg men just på grund av det du skriver Christine (och mycket annat) så vet jag inte om Sahlgrenska (som Mölndal och Östra trots allt går under) är så lockande. Hört andra som varit positiva till själva förlossningarna på Sahlgrenska men totalsågat eftervården.
Borås är bara en mil närmare än Varberg för oss så även där gör ju skillnad i avstånd inte så mycket. Ska nog ta tag i sambon när han kommer hem och boka in några besök på de olika sjukhusen. De flesta verkar ju ha stängt för besök under sommaren (vilket är mer än förståeligt) och vi ska inte till vår BM fören i mitten av juli igen. Vi har ju inte BF förrän i slutet av oktober så förhoppningsvis är det inte så stort tryck på förlossningarna då.
Värdinna på Fantasy
#3 - Östra har ju iaf infoträffar varje vecka, men det kanske var stängt under sommaren då? Och Borås ska ha regelbundna träffar också. Infon på Östra var faktiskt bättre tycker vi, men ni hinner ju åka till båda och kolla läget. Och kan boka in privat är ju det bra så man slipper anpassa sig efter deras tider. Sen var det svårare att hitta till Borås förlossning, av nån anledning var det inte skyltat men vi visste att det låg nära rehab och dit var det skyltat :P Och jättegropig väg upp dit! Vet inte hur dom har tänkt att man ska klara av att åka den gatan upp med värkar… Menmen, på det stora hela tror jag mer på Borås.
/Christine
Jo alla har ju vanligtvis träffar en eller flera gånger i veckan. Men över sommaren och runt jul/nyår verkar ingen ha öppet för den möjligheten. Men det kanske går att boka privat under de perioderna ändå. Är ju så långt kvar tills nästa besök hos BM och jag är väl otålig och vill ha koll på "allt" så fort som möjligt så jag har tid att utvärdera 😛
Värdinna på Fantasy
#5 - Det är bra att ha koll tycker jag, så länge man inte blir manisk :)
/Christine
Hmm kanske är dags att börja fundera här med så man har en plan. Vi bor i Kållered så vi hoppas ju på Mölndal men har nog ändå Varberg som andra val. Vi har ju oxå BF i slutet på okt så hoppas oxå på mindre tryck men vem vet :)
Vi bestämde oss redan sen förra förlossningen att det blir det andra sjukhuset nästa gång och det håller vi fast vid. Hoppas bara att det inte är fullt där eller nåt så att vi hamnar där vi var sist ändå..
Nu ska jag inte ha fler barn, men om så skulle det bli ungefär så här:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article16874061.ab
#9 Haha! Nej jag tror faktiskt jag väljer sjukhuset. Av någon bisarr anledning tycker jag om sjukhus fastän jag bara varit inne för dåliga saker, fram till nu då. Kanske för att jag fortfarande kommer ihåg lukten på BB, nu 20 år senare, från när min minsta lillasyster föddes.
Nu har jag ju kommit hem från Borås förlossning och har bara positivt att säga! Särskilt om patienthotellet, sjukhuskänslan försvann helt men vi hade ändå BB-personal ett knapptryck bort. Vi stannade två dygn efter att hon kom och supersmidigt för pappan att kunna äta och sova där bäst han ville.
/Christine
#12 - Ja, det var verkligen super! Och iom att det renoverades i Borås i höstas så kunde det ju inte bli fräschare :)
/Christine