Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 87404 ggr
[Golgadoth]
38

Ovanliga namn

Har ni några ovanliga namn ni tycker om, ett namn som ditt barn har, ska få, eller nåt du bara tycker om?

Jag är inte gravid, och kommer nog inte bli det på några år (är bara 16) men jag har nåra fina namn i huvet.

Tjejnamn; Leah och Morticia.
Killnamn; Emanuel och Zoltan.

JMax
3

Leah och Emanuel tycker jag var riktigt fina, de andra två var lite konstiga för min smak.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MimmieM
0

Leah och Emanuel är väl inte direkt ovanliga :)

Carpe Diem

sandra1977
0

min pojke heter Caspian..det är inte så vanligt..Glad

Peregrin
4

Apropå annorlunda namn. Min pojkväns bror och hans sambo blev föräldrar i februari, och deras barn har/kommer få namnet Falk.

Lite nyfiken på vad andra tycker om det som namn, ett tillägg, de bor i Danmark

[Golgadoth]
1

#1 tack :) det var det som var meningen, med att de två andra skulle vara väldigt annorlunda. ;)

#2 Nja, 20800 (tjugotusenåttahundra) över 15 år har namnet Emanuel i Sverige. Leah är det bara 1355 som heter, betydligt färre. :) så lite ovanligt är det ju.

#3 Haha, jag tyckte att det var ett ganska vanligt namn, men när jag kollade upp det så var det bara 12 stycken som har det namnet i Sverige, hm. :P

#4 Oj, Falk har jag aldrig hört.. lite udda och speciellt. :D

Har någon sett filmen The Family Addams Value? Jag antar det.. där heter ju det yngsta barnet Pubert, det tycker jag är lite på gränsen mellan snuskigt och gulligt. ;)

MimmieM
2

Tja, mitt namn Emmi (med just den stavningen) är inte så jättevanligt. Bara 494 st i Sverige (enligt Svenska namn).

Om vi får en pojke nu i April så blir det troligtvis en Walther.

Carpe Diem

MimmieM
1

En väninnan fick en dotter för en vecka sedan, hon heter Villemin :)

Carpe Diem

Peregrin
2

En av mina barndomsvänner heter Anthon, det bästa med hans namn är att han heter Berg i efternamn :) Han hade kul varje gång det var choklad som godis :P

Walther är ett fint namn, har dock inte sett den stavningen tidigare,

LaSadie
3

Hade en vän som heter Telly, det är ganska ovanligt. Sen har min sambo och hans bror ovanliga mellan namn då deras mamma är persisk och alla får ett persiskt namn :)
Om/när vi får barn så har jag siktat in mig på ett par namn, bland annat Kami (som annars är ett namn på en japansk artist som är hyffsad Glad)

[Golgadoth]
1

#7 Villemin var ett väldigt annorlunda namn! Enligt birthday.se finns det bara en i sverige som heter det xD som är över 15 år ^^

#8 Haha, ja folk kanske tror att han är känd och har uppfunnit Anthon Berg-chokladen. :P

#9 Kami låter intressant :)

Peregrin
1

#9 Kami är fint :)

#10 Mm precis så :P

Crispig
1

#Kami betyder gud på japanska va? De har jag för mig iaf. :) De finns så många fina, japanska, namn.

Min brorsdotter heter Mädchen, de e de inte många som heter i svergie :P

De e många som döper sina barn till lite halvudda namn just nu. :)

[Golgadoth]
1

#12 Mädschen, det påminner lite om Madelene och Märta xD

Har nu fastnat för namnet Mary.

sandra1977
1

mädschen betyder flicka på tyska…bara ett instick..Glad

[Cute]
1

Jag gillar namnen Millie & Nino & funderar faktiskt på att ha någon av dom på vår väntade bebis..

Vill ha ett ovanligt namn & inte nått så kallat vanligt svenne namn ;)

Lenore
0

Vår dotter heter Ronja Leona.
3454 st har namnet Ronja som tilltalsnamn och 735 st har namnet Leona, så det är väl ganska ovanliga namn utan att dom känns udda eller konstiga. :)

Nästa barn ska heta Lenore i andranamn, ett namn som bara 77 personer har. Tilltalsnamn är inte bestämt men vi funderar lite över dessa:

Eden (226 kvinnor och 10 män har namnet som tilltalsnamn)
Miranda (2010 kvinnor har namnet som tilltalsnamn)
Demi (45 kvinnor och 3 män har namnet som tilltalsnamn)

sandra1977
0

min 9-åriga flicka heter oxå Ronja…-00 när hon föddes var det väldigt ovanligt som människonamn..däremot fick jag ofta höra..det heter min mormors hund el det heter min katt..Glad

Lenore
1

#17 Haha, det har vi aldrig fått höra. Fick mest höra under graviditeten att hon bara skulle kallas för Ronja Rövardotter om hon fick det namnet. Ingen har kommenterat något om det sen hon föddes dock. :P
Tycker vår Ronja är ganska lik i sitt temperament som Astrids sagofigur. En tjej med temperament och attityd, full av bus men samtidigt väldigt snäll. :)

[Golgadoth]
1

#15 det är samma här, jag vill inte heller ha nåt svenskt namn xD
Millie är väldigt gulligt.

#16, så många fina namn det finns! Leona och Demi är ju otroligt fina..

#17 känner ingen som har ett djur som heter ronja, dock har jag hört talas om två barn som heter ronja. Tänker på Ronja Rövardotter när jag hör det namnet, men det är fint ;P

#18 min biologiska mormor tyckte jag såg ut som en ronja när jag föddes.. men sen blev det ett annat namn, haha.
Ronja-Rövardotter-barn är väl de bästa 8)

destroyed
3

Jag har alltid gillat engelska namn eller liknande. Får jag en son så kommer han att heta Liam, Damien eller Kevin

Dotter har jag aldrig riktigt tänkt på men Melody har jag alltid tyck om dessvärre snodde en tjejkompis till mej det:/ Men annars Melanie är snyggt:) Tanya har jag också tyckt om men det låter lite som en tysk strippa:P

Peregrin
0

#20 Liam är fint, och tror att det börjar bli vanligare i sverige också :) Damien kan ju vara svårt eftersom det är annan uttalsbas i det namnet än i vanlig svenska..

[Golgadoth]
1

#20 Damien är ett namn jag tänkte på förut, som jag tyckte var fint. Kevin är ganska vanligt, det gillade jag också förut. Melody låter ljuvligt, min kompis i sexan hade det namnet dessutom. Hennes pappa var amerikan, så det var väl därför antar jag. :)
Tanya, rysk strippa, hahaha. Min f.d. bästa vän i malmö heter det, hon var ingen rysk strippa (vad jag vet) Tungan ute

#21 tror man kan säga det som man säger "dam igen" eller "dämien", beroende på hur man uttalar det^^

destroyed
0

21# jo det blir ju vanligare och vanligare men jag har alltid gillat namnet Liam så man får väl se vad det blir för något.. Jag gillar inte att bestämma namn innan ungen är född utan brukar vilja se vad bebisen ser ut som och hur den är innan:)

22# Jo Damien tycker jag är jättefint men som sagt det kan ju bli svårt att uttala för många men man brukar oftast lära sig uttala namnet efter ett tag och dte kommer nog blir svårast för killens föräldrar då dom är inte dom mest engelskkunninga personerna jag vet:P

jag uttalar det som "Däjmien/Dejmien" det engelska uttalet

melia
2

Vilton skulle vår son ha hetat, det var i stort sett bestämt, det är inte så vanligt tror jag :) men sen ändrade vi oss och det blev en Valter istället Glad

Crispig
1

De viktigaste är ju att de passar barnet bra :)

[Sephrenia]
0

Mortica heter inte Familjen Addams mamman det? ;P

Crispig
1

#26 Jo, jag tror det. Men, om man ska välja från familjen Addams, så gillar jag nog Wednesday bättre :)

[Sephrenia]
0

#27 Håller med dig hoppas bara att barnet föds på Wednesday Flört

[Golgadoth]
0

#26 japp, det gör hon! :)

#27 Wednesday är fint, men det är just att det har en betydelse som gör namnet mindre intressant. xD

Crispig
0

Nästan alla namn som inte är direkt "påhittade" har ju en betydelse. Eller iaf ett ursprung som har betydelse. :) Svårt att komma ifrån.

Crispig
0

På tal om det. :)

Morticia skulle jag gissa på kommer från ordet "mortician". Kanske inte så konstigt när man vet vem karaktären som fått namnet är. :P :)

[Sephrenia]
0

Jag tycker Sephrenia, Dweia osv från Eddings böcker är mycket fina namn.

[Golgadoth]
1

#31 Morticia betyder död/häxa. :P

#32 Kanske lite svårt att uttala det bara. ;)

[Sephrenia]
1

#33 Dweia är iallafall inte svårt att utala och sephrenia utalas Seferenia.

Såg på bröllops fotografen igår, där hade dom namngett ett barn Metallica, det lät faktiskt inte helt fel när man grunnade på det ett tag ^^

[Golgadoth]
1

#34 Metallica, var det en tjej eller kille? Jag såg en film där det var en tjej som hade nåt liknande namn.. Man är ju lite fundersam över hur barnets kompisar i typ tonåren kommer reagera. :/

LaSadie
0

#35 Finns ett par i Kungälv som fick efter mycket tjafs döpa sin dotter till Metallica

Crispig
0

#33 Hur betyder det död/häxa? Det enda jag hittat är det latiska ordet Mortis som betyder död någonting så de kan jag förstå, men häxa?

Bara nyfiken :)

[Sephrenia]
0

#35 Tjej var det, troligen kommer dom i tonåren inte ha hört så mycket av Metallica i deras tonår om de ej har Metallica lyssnande föräldrar tror jag.

#36 Jag förstår verkligen ifrågasättandet av vissa namn som föräldrar vill ge sina barn som Alqaida (stavning?), Q, Stjärna, Hallon, Vinter, Offline med mera med mera men jag tycker ändå att Metallica inte är direkt så konstigt, hade gruppen ej funnits hade troligen den inte associerat med något konstigt.

[nataschaj]
0

Känner än som har en son som heter Dominic ( nu stavar ja nog inte hans namn rätt men ah) men vet itne om de är nått ovanligt men fint..

en kill kompis son heter Dexter de e fint å betyder höger ben elr nåt liknande på sjukhus "språk" men dem 2 namnen gillar jag =)

[Sephrenia]
0

Dominic då tänker jag på den vita valen ^^

LillaBenice
0

Jag själv skulle heta Benice..typ som denise fast med b ch uttalas då ju inte denise,Jag fick istället namnet Ida,Men jag vill heta benice så därför har jag bästämt mig för att om jag i framtiden får en flicka så ska den heta benice om jag ska vara ärlig så tror jag inte ens det fins med i almanckan:D är ju bvara 14 så det får vänta minnst 6 år mid barn:D

regskylt
1

min dotter heter Elva. inte så vanligt längre, men enkelt och fint.

[Golgadoth]
0

#37 jag vet inte varför det betyder häxa, men jag läste det nånstans ;P

#38 Alqaida och offline… hahaha.

#39 Dominique? :) det är ett fint namn.

#42 japp, Elva är fint. Älva också. :) gillar namn som har nån betydelse liksom, som typ Klara, Älva, Tinda, osv.

Trollhassel
0

Själv heter jag Myra. Ganska ovanligt :) Min dotter fick heta Julia som är mindre ovanligt, men vackert. Om hon hade varit en pojke så skulle det blivit Dexter…och det är ju inte speciellt vanligt :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Golgadoth]
1

#44 det vet jag ju :D jag har bara hört en som heter Myra, men hennes namn utalades Mira :P

Julia heter många.. :) min äldsta kusin som fyller 4 heter också det (Y)
haha.

Kopierade detta från en sida, "meaning of baby-girl name Julia Youthful"
så det är väl nåt positivt.. antar jag :)

HagensYeats
0
HagensYeats
0

min lillebrorsa har några udda namn nämligen Paulus Christian Mahonri Moriancumer. å sen andra brorsan Jared, de e vanligt i USA men inte här :).

[Golgadoth]
0

#47 kommer ni från usa? :) Jared har jag hört på nån amerikansk serie tror jag ;D

min halvsyster kommer från usa, Emily heter hon, fast jag tror inte att det är så ovanligt.. mest stavningen isf :]

[Mova]
4

Hörde en mamma ropa på sina barn en gång hon ropade Varg & Vide. Ganska ovanliga men jätte tuffa tycker jag. Kan man heta Björn så kan man la heta Varg :)

[Golgadoth]
0

#49 eller hur Skrattande

SandyCipper
0

Jag heter Emmie, det är inte  så vanligt ( ? )

MimmieM
0

#51 Väldigt nära mitt Emmi :)

Carpe Diem

[Golgadoth]
0

#51 vet en del som heter Emmi / Emmie, så det är väl inte så ovanligt. :)
Men kanske inte vanligare än Emelie.

Hannapanna
0

Min son heter Elliot (3475 st enligt scb), inte så ovanligt numer och min dotter har fått namnet Nelli (228 st), inte ovanligt i uttal men betydligt vanligare med andra stavningar (Nellie 3788 st, st Nelly 2355 st)

destroyed
4

här kan ni få se ovanliga namn

[Cute]
0

#55 Länken fungerade inte, i alla fall inte när jag försökte klicka på den.. ? :/

destroyed
1

www.learning4sharing.nu/listaoverovanligafornamn-194965.html

det är iaf själva adressen men jag tror att det är något fel på sidan.. Igår fungerade den utmärkt men idag så verkar den ligga nere. I vilket fall så står det hur många som har ett namn och hur många som har det som tilltalsnamn. exempelvis så finns det 20 personer i sverige som heter Citronfärgad. Finns dom som heter Anale, kadaver och Sexmus

destroyed
2

se om detta fungerar istället ovanliga förnamn

[Sephrenia]
0

Jag kom på ett japanskt namn som jag tycker är jätte vackert Chihiro, utalas chehiero.

[esile]
0

Min dotter heter Heira och var den första (ja, vad jag vet och iaf i nutid) i Sverige som hette så. Nu vet jag att det iaf finns en till liten tjej med samma namn plus en på Åland. :)

Sonen på två veckor heter Alvar, inte lika ovanligt dock.

HagensYeats
0

#48 nej de gör vi inte men morsan o farsan tyckte om de så då blev de så:P lite orättvist att brorsorna får snygga och ovanliga namn medans jag får ett vanligt:P

ho0mii3z
0

tips på ovanliga namn:

Flicka: Leontiné , Wendela,

Pojke. Ailo (ajilå uttalas de)

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Jensa90
0

när jag va lite yngre (visst gillar jag namnet nu med, men lite svårt o långt att hålla på med)  så ville jag ha en dotter som hette  Chicicita. =P (inte chicita som bananerna.)

Resistance is futile. 

Linn
1

Jag ville väl egentligen ha i alla fall lite ovanliga namn på mina barn men som det lutar åt nu så blir det en Alice eller William och de namnen ligger 1:a och 3:a på namntoplistan just nu så det blev visst väldigt vanliga namn helt plötsligt. Får se om det hinner ändra sig tills Lilla Liten kommit ut.

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Theriss]
4

Dexter och Sinister, perfekt till tvillingar, eller? Höger och vänster betyder det. Min hund heter Demi. När hon föddes var hon hälften så stor som resten av syskonen, därav namnet. Demi betyder nämligen halv på franska. Eller vad sägs om Melena, visst låter det rätt fint? Inte när du vet vad det betyder… "Tack mamma och pappa för att ni döpte mig till Blod I Avföringen, tack!".

Jag själv tycker att de flesta ovanliga namn är ganska hemska. Jag skulle aldrig vilja heta siffror, höger eller annat som betyder mindre roliga saker. Verkar vara sån hysteri på att namnet ska vara så UNIKT som det bara går. Vissa personer verkar bara ha det i huvudet, att deras barn ska vara typ den enda med det namnet. Tänker man på barnet när man döper den till Tupp och Metallica eller är det ens eget ego man stillar? Jag tycker inte att man blir mindre intressant för att man heter Linda eller Erik, eller att man blir mer intressant för att man heter ETTA.

Gäller att veta vad alla "namn" och namn betyder innan man ger det till sitt barn kan jag tycka. Och ta sig en funderare på om det här namnet verkligen är så passande. Sen fattar jag med att alla har olika smak och vissa tycker Albin är det vackraste namn de hört medan andra spyr över det.

[esile]
0

Theriss: Fast jag valde ju just det vackraste namnet jag visste (för det är inte påhittat), sen råkade det vara ovanligt, blir det sämre för det?

[Golgadoth]
1

#65 Dexter och Sinister låter bra för tvillingar :D dock så trodde jag inte Sinister var ett namn man hette, utan bara typ smeknamn.. :P

Hahaha, Melena.. Det var fint trots betydelsen. :D

#66 det blir inte sämre :)

Själv har jag kommit på några nya fina namn, Meredith och Mary är ju väldigt fina namn.

xcess
2

Om jag får en dotter ska hon heta Neela det är inte så många som heter det i sverige i alla fall men inte heller super duper ovanligt.

destroyed
0

Samatha har jag fått i huvudet nu..:P Jag har fäst mej vid det namnet

skrollan
0

walther och falk tänker jag på efternamn :)

Jag tycker om namnet: Lithea, Offelia, kate, katelin, Liam och fler jag inte kommer på just nu. Tycker om att lyssna på fina namn fast det är långt kvar tills vi planerar barn :)

skrollan
0

Wincent, Ruben, viking..

[Golgadoth]
1

#70 Kate och Caitlin funderade jag länge på, tycker också att dom är fina.
Min morbror fick en dotter för nåra dagarn sen, han och hans tjej har inte kommit på något namn än, men jag hoppas på Vera eller Petra!
Deras andra dotter heter Siri, så jag tycker att det skulle passa, lite gammalt och så. :)

Crispig
1

#72, i sådanna fall tycker jag petra passar bäst med siri :)

[Golgadoth]
0

#73 ja, vi får se vad det blir :D det är ju ändå deras unge så jag kan ju tyvärr inte välja  xD men det passar :D

LillaBenice
0

Kollade på en blogg där det var en som hette ändjela,uttalas exaktlika dant som angela,Bara en annan stavning.Tyckte det var en skit cool stavning

Sigriiid
0

Jag är inne på lite äldre namn jag. Typ som Sigrid, Svea, Albert, Alfred mm. Sedan jag var i 10-års åldern så hr jag velat döpa min framtida dotter tilll Vilda då det var ovanligt då men idag heter var o varannat barn det så nej, blir ingen Vilda eller Tindra för mig. Är iofs inte gravid lr planerar o ha barn än på något år.

Själv heter jag Emmily, 31 st heter det i svergie så den stavningen är inte alls så vanlig :P

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[LucyInTheSky]
1

Min syster stavar sitt namn Emmili inte så många som har den stavningen heller =)

andaloce
1

Här i Hälsingland finns det en familj där barnen heter Björn, Lo och Varg!

Sen såg jag i tidningen att någon hade gett sina barn namnen Diesel och Lotus sen den tredje kommer jag inte riktigt ihåg men det var typ Ferrari eller nåt liknande.

Tiger vet jag ett barn här i kommunen heter.

Det är inga namn jag skulle välja, men det är väl tur att alla har olika smak.

crazydreamer
0

Min dotter som är 8, heter Cassandra. Och det var ett sånt namn som bara dök upp i huvudet på BB.. vi hade ett annat flick- pojk namn.. men det blev bara så..ler.

Nu är jag gravid med barn nr 2 och vill ha ett ovanligt namn igen.. men nu står det still i skallen..

// Nyfiken Jenny

lindsibumsy
0

Jag ska döpa mina barn från Sagan om Isfolket. Dock är jag bara 14 år men när tiden är inne blir det namn som Sol Angeliqa (dubbelnamn) och Irmelin. Om det blir en kille är det nog Dominic eller Emil (Emil är dock inte taget från serien). =)

Sigriiid
1

Min pojkväns kusin fick en kille idag =) Han kommer troligen att få heta Zion, rätt tufft!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[Golgadoth]
0

#79 det kanske är så att man sitter i evigheter, och kanske till och med i flera år innan man får barn, och har bestämt sig om vad han/hon ska heta, och så när barnet kommer, så blir det ett helt annat namn :)

#81 tycker du har häftigt namn, min syster heter också så, fast med bara ett M ;> Zion är tufft ja :D det får mig att tänka på den lilla platsen i utah, i usa x)

Emmiiz
0

Jag var gravid med tvåäggstvillingar för 2år sen..

dom skulle heta Domino och Dominic (om det var en kille och en tjej) Gillar även Dimitri, det skulle nästa son heta..:)

Tyvärr så gillade inte fadern att dom blev till, Så det föddes aldrig några tvillingar..:(

LillaBenice
0

#83 Ussh stackare:'(

Emmiiz
0

#84.. jag klarar mig.. har sörjt dom i över 2 år redan.. hoppas min nya kille vill ha barn snart.. kanske blir tvillingar igen?..:P

Piggeline
0

Om jag och min man får en son så blir det William och det har blivit väääldigt vanligt men om vi får en dotter så blir det McKenzie :)

Älskar engelska namn.

/Piggeline Glad Min scrapblogg

RosaKiwi
0

JAg gillar namn så som Dakota, Dimitri, Lexi, Irma :P

Har ingen bebis just nu, men om allt går som planerat har vi väl en inom 2 år ^^

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Piggeline
1

#78 haha!

Lite samma här. Min biologiska pappa heter Sten, hans bror Mark och deras pappa heter Stig.

Och enligt mig är dom alla fulla med grus ;)

andaloce
0

#88 Haha, fyndigt Glad.

Min svärfar heter Karl-Evert, och hans syskon heter Karl-Åke, Karl-Arne, Karl-Gerard och Laila, lite fantasilöst tycker jag, men kanske lämpligt att kalla alla för Kalle Flört.

[Sephrenia]
0

#86 gillar också engelska/amrikanska namn… McKenzie har jag aldrig ens funderat på :)

Chelsea är vackert :)

LillaBenice
1

#85 okej ja det får vi hoppas på:)

Piggeline
1

#90 Ja Chelsea är jättefint. Både coolt och vackert :) Vi funderade först på Chelsea men när jag bodde i London så hette sååååå många det så det blev lite för mycket för mig hehe man ja, det är fortfarande ett av mina favoritnamn.

RosaKiwi
0

Min lillasyster är gravid och Chelsea är ett av deras alternativ =)

[Sephrenia]
0

#92 surt, men det är ju namnet chealsea's huvudstad ;P

#93 Ååh så spännande :) Vad har dom för andra namn på tapeten?

RosaKiwi
1

Ja verkligen ^^ Dem vet att det ska bli en flicka och syrran är förälskat i namnet Selinn, lite annorlunda stavning. Mesta kända stavningen är väl Celine skulle jag tro.

[Sephrenia]
0

#95 Celine är fint i båda stavningarna, dock gillar jag inte orginal stavningen riktigt för jag tänker bara på "my heart will go on" ^^

RosaKiwi
0

haha det gör jag me :P

[Golgadoth]
0

#87 Dakota och Lexi gillar jag med :D

Tycker att Alex på en flicka kan vara fint också, eller Jacqueline, fast det kanske inte är så vanligt..

När jag var liten, kanske 9-11 år, så drömde jag om att min mamma fick tvillingar, och dom skulle heta Hampus och Josefine, och själv ville jag ha tvillingar, som skulle heta Hampus och Jaqueline xD

crystalica
0

Vilka roliga namn man får allt inspiration till framtida barn! *lägga på minnet alla namn*

Min stora syster heter Lani, kanske inte helt vanligt va? :)

[Golgadoth]
0

#99 nja tror inte det är så vanligt :)

Jag som älskar utländska, konstiga, knäppa, annorlunda, ovanliga namn, har nu kommit på ett till namn jag gillar. May. :) fast det kanske inte är så ovanligt egentligen.. :P

elyse
0

#95 "Selin" är ett vanligt turkiskt flicknamn.

skrollan
0

cecilya

Liberation
0

Här kommer flera mycket ovanliga namn,som dessutom är väldigt vackra som jag tänker skriva ner här. Det är förnamn som jag personligen blir glad av att höra och se.

Flickor:   

Påla    Råttalinda    Meralda    Ramalda    Råttan    Lillit    Råtta

Muslina    Zätra    Kjella    Råttis    Fernandia    Åtta    Xylona     

Rågerina    Qna    Xita    Rata    Kala    Gugga    Lycia    Cenita        

Brisby   Ratta    Ola    Tama    Berita    Musa    Juniana   

Ila    Snuttan    Dagali    Wicky    Tesla    Tilla    Uta    Ina    Öna   

Salla    Hädda    Unnur    Lella    Målly    Ärla    Ta  

Pojkar:

Tempelton    Råbbe    Xylon    Hanne    Rummel    Råbban    Målle

Ganesch    Stickan    Ratty    Junius    Öne    Qno    Gugge    Wilbur

Junian    Kal    Fievel    Musse    Tame    Rabalder    Rizzo    Kålle   

Lelle    Mulle    Muse    Jeremy    Zet    Åse    Ärland    Remy    Jane

Emile    Django    Vishnu    Brune    Alve    Tille    Templeton    Xit

Nille    Jone    Vilde    Göste    Råger       

Jag hoppas att dessa namn kan glädja fler personer än jag,så det är därför jag nu skriver ner namnen här på denna sajt.

Crispig
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dotter heter Tia. Det har jag inte träffat nån som heter. Men det är vanligare som dubbelnamn med stavningen Tiia. Typ, Tiia-Maria.

Finskt som ni kanske ser.

IceLinn
0

Tycker Melanie är jättefint :)

gillar namnet Älva också :) en nära vän till mig heter det :D

Anterrabae
0

Har en släkting som heter Zinc och ett Kusinbarn som heter Pim-Pim

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

somjagvillvara
0

Mitt namn hörs då och då, men inte så ofta.

Fredrika

[Emma--]
0

Nu har jag ingen bebis på G, men jag längtar så och sitter och plågar mig på den här sajten lite haha.
Jag har funderat över namnet Aurora. Men en släkting hann före. Tungan ute Tycker det är fint i alla fall. Vet inte hur vanligt det är idag.

jojanpike
0

Ett flicknamn jag fastnat för är Elodie :)

www.smaraldus.eu

Mauo
0

Tja, det finns bara 15 i sverige med mitt namn enligt statistiken här.

Maurine :)

HagensYeats
0

Jag tycker om det afrikanska namnet Kammika väldigt mycket, men vet inte om det är ovanligt hos Afrikaner. Glad

Anterrabae
0

Styvdottern heter Talita i andranamn

//Ida

spiros
1

Jag tycker att Mino är ett fint gossenamn:)

Crispig
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min dotter heter Tia. :) Inte så vanligt. Men i finland är de valigare med Tiia.

[Mova]
0

Min kusin heter Lova Li inte alls vanligt, enligt namnstatistiken är det bara hon i sverige som heter det :)

Tina-A
0

Min dotter heter Minna. Inte jätteovanligt men inte jättevanligt heller, bara dryga 3000 i Sverige som heter det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Elenih
0

Får jag en pojke ska han heta Adrijano, får jag en flicka ska hon heta Angel

elenihadjipetrou.blogg.se

[mysvensk]
1

Jag var på en skola i Norge en gång och då såg jag en namnskylt där det stod "Storm-Henrik" det var lite udda^^

Har en kompis (som heter Lukas, hyfsat vanligt) fast hans yngre bröder heter Kani, Sani och Kit^^ Lukas döpte för övrigt Kit^^

Wand
0

Jag vill inte ha barn, i alla fall inte biologiska. Men om jag väljer att skaffa barn i framtiden (då adoptera) så ska detta barn heta Torak eller Mio. Mio om det är en flicka, Torak om det är en pojke.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Moalinn
0

Kunde inte låta bli att hitta den här tråden, skulle kolla efter några ovanliga namn till en kompis och så hamnar man här. Jag vet några ovanliga namn, därav mitt namn är ett av dom, Moalinn. Finns dock folk som heter Moa-Linn tror jag men inte så många det heller.

En av mina syskonbarn heter Benyamin (Nihlo i andranamn) (Benyamin är väl inte jätteovanligt även om det är y och inte j men ah.. ovanligare än med j iaf)
En annan syster, hennes nyfödda (nästan iaf) tvillingar heter Caspian och Harley. Hennes pojk på 1 och ett halvt år heter Vincent, dock inte lika ovanligt :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Wand
0

Alla mina syskon har lite ovanliga namn.

Jag heter Tula-Lina.
Min storasyster heter Sol Felicia.
Min äldsta lillasyster heter Malva-Klara.
Mina yngsta systrar, som är tvillingar, heter Liv Timjan och Lin Vilda.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Idrus
2

Kul tråd! Jag tycker Heilie (engelskt uttal) är väldigt fint! :)

Besök gärna min blogg.

Zvintos
0

Tja, efter en snabb googling får jag väl konstatera att mitt namn inte är supervanligt. Såg att det bara är ca 1360 personer som heter just Ninni. Annars är det väl ett vanligt smeknamn.

I övrigt så är jag och sambon väldigt förtjusta i fornnordiska namn, ex Idun och Freja. Freja var väl ca 3000 pers, medans Idun var betydligt ovanligare. Något fornnordiskt pojknamn har vi väl inte än, som vi tycker om.

Anterrabae
0

Fornnordiskt pojknamn som jag gillar är Atle.. Glad

//Ida

Zvintos
0

#124: Googlade lite snabbt (vet jag kollat när jag döpt djurkullarna) och föll för ett på en gång, som även sambon tyckte om, nämligen Eirik. Glad

Tane
1

Våran son kommer att heta Benjamin ganska vanligt men vi ville ha något bibliskt namn :) så det blir Benjamin

[Theriss]
0

#125 bara ni inte tycker att det är jobbigt när alla kommer säga Erik, för det lär bli oundvikligt.

Det är det som är nackdelen med alla ovanliga namn och stavningar, man får jämt uttala, stava och rätta folk.

Zvintos
0

#127: Jag är van att folk frågar mig om jag faktiskt är döpt till Ninni. Så om någon skulle säga Erik åt Eirik är inget som skulle störa mig direkt.

[Theriss]
0

Förr blev jag alltid tokig på när folk inte kunde stava mitt namn rätt fastän de sett hur det stavas tusen gånger, men till slut orkade jag inte bry mig. Till slut orkade jag heller inte bry mig att folk säger fel namn till mig… heter Sophie men nästan alla säger jämt Sofia. Man kan ju undra varför det är så svårt ;)

Moalinn
1

I skolan på låg och mellanstadiet var jag irriterad på lärarna för dom skrev alltid MoaLinn eller Moa-linn och även i skolkatalogen och på klasslistan stod det det, och det försvann inte förrän i typ 5an eller 6an. Och jag får alltid rätta folk som ska säga mitt namn, eller så frågar dom hur jag uttalar det och så frågar dom alltid hur jag stavar det :p

men jag är van, knappt så jag orkar bry mig längre.. stavningen blir jag fortfarande irriterande över.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anterrabae
0

På tal om dubblenamn med eller utan särskrivning och bindesträck.. Men svägerska heter FebeLisen, med två versaler och inget sträck..

Och en annan släkting heter Anamaria, som ett ord.

//Ida

skrollan
0

Tulia

Nilam
0

#108 Min sambos mamma heter Aurora och om vi får en flicka kommer hon få det som mellannamn. :)

Dock, eftersom vårat barn blev till när vi var på semester i grekland, så letar vi namn i grekiska mytologin (vilket är den mest spännande mytologin enligt oss).

Sweelin
2

Meynie och Ayline Flört

Uttalas -Mejni- och -Ajlin-

Tycker jag är fina namn ^^ Aldrig sett namnen dock utan kom bara på dem spontant. Dock är jag inte med barn haha

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Impreza
0

Jag har några fina namn (tycker jag) till pojkar och en flickor Glad

Flicka; **Hilma, Filippa, Freya, Ylvali (uttalas Ylva-li), Ambrah, Alba
**

Pojke; Levi, Svante, Frej, Vincent

**Tintin är också är häftigt namn som passar för båda könen !
**

Väntar inga barn, men det är några namn som jag skulle kunna tänka mig i framtiden Glad

matilda karlsson, http://mmkk.bloggplatsen.se/

Illemann
1

Jag heter Bolette och enligt statistiken finns det endast 37 i Sverige som heter likadant. Min sambo heter Anton Berg - och det skojas en del med choklad även om han stavas utan h. Mitt favorit godis hela livet har alltid vart "Anthon Berg Choklad" så det var kul att det blev oss två. Glad

Själv skulle jag ville kalla våra framtidsbarn för något av dessa namn:

Pojkar: Oliver, Magnus, Melwin, Milo, Benjamin ell. Philip.

Flickor: Amanda, Mille, Molly, Melua, ell. evt. kanske Alice.

Tane
0

har kollat på namnet benjamin nogrannare det är fler som heter benjamin med denna stavning än de som stavar det med y alltså benyamin. men vi kommer att stava våran son med ett j alltså benjamin namnsdag den 28 december beräknad förlossning för mig är 29 dec :) vore coolt om han kom just den dagen han har namnsdag :)

smurfan-13
0

Våran son heter Enok, ett namn han delar m 422 andra svenska män varav 69 har det som tilltalsnamn

LillaBenice
0

Mitt kusin barn heter Ferrari :) tyckervatt de e jätte fint t henne .

Denna kommentar har tagits bort.
skrollan
0

Ida-Li :D

Lupin
0

Mina barn heter Lancelot, Målgan och Eluna. Lancelot och Målgan är väl inte jätte ovanligt men Eluna är det men dock kanske inte Luna som betyder måne då. :)

www.vovvensdagis.se

Fejhn
1

Har upptäckt att nästan alla som vill döpa ungarna till nåt ovanligt tar dom vanligaste namnen, haha.

Har jobbat på dagis och är fullt med ungar som heter Tindra, Kevin, Love, Nicole, Viggo, Tilda, Vilda, Lova, Saga, Noa, Liam, Alva och Noel, vilka brukar räknas upp när det är nåt ovanligt dom är ute efter.

Man rår inte för vad man heter, jag och min syster heter Zara och Ida, dessutom har vi samma mellannamn. kan nämna att vi är 90talsungar. bytte själv till Z när jag var typ 14, och tröttnade på att bli ihopblandad med dom 4 andra (I MIN KLASS!) som också hette Sara..

Tycker rätt synd om alla ungarna som blir döpt till allt möjligt konstigt. speciellt om dom är döpta efter karaktärer i populära tvserier, böcker och filmer. en hund kan heta Varg, Metallica osv, vet även en häst som heter Ferarri, men allvarligt, ett barn?

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

xXElmizXx
0

Hej! 
Jag heter Elma, det tycker ju folk såklart är ovanligt men jag gjorde lite resech och så visade det sig att det fanns 1542 kvinnor i sverige som hade det namnet….
Jag tycker att Awa är väldigt fint!
Tack för mig!!Glad

Krokodiilsvans
0

Nora är kanske inte ovanligt, men inte såå vanligt heller. Det ska mitt barn heta. Blir de en kille så ska han heta Dominick, Vincent eller Maximilian :)

Sen tkr jag Love är fint på pojkar

Flicknamn tkr jag Kaylyn och Lima :)

Trollhassel
1

Love är väldigt fint. Min lillebror heter det. Skrattande

Åh, jag fick syn på datumet för när tråden skapades. Blev lite tårögd. Tråden är alltså snart 2 år.

Tre timmar efter att tråden skapades så föddes min dotter. Helt onödig information för er alla, men det bjuder jag på!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Sarah E]
2

Har inte orkat läsa hela tråden så med risk för upprepning…

Namn som jag gillar:

Valdemar (heter min äldsta)

Lorentz (heter mellankillen i andranamn, släktnamn)

Liv (låter så fint när man säger det)

Ester (bara fint helt enkelt)

Dagmar (vet ej varför, men gillar mycket)

Tja, det var det :)

[AmandaBorg]
0

Det här var en väldigt gammal tråd men jag tänker skriva här i alla fall.. 🙂

Jag har tre kusiner vars namn är Uma, Vincent och Elliot. Jag är ganska säker på att Uma är ett ovanligt namn, de andra har jag sämre koll på. 

Ett par killnamn jag gillar är Milo och Liam (mest Milo), ett tjejnamn jag gillar är Thindra, och jag börjar gilla Tora mer och mer. 🙂

[Zorita]
0

Jag funderar lite på Tristan till pojken jag väntar. Inte helt ovanligt men heller inte vanligt, speciellt inte i Sverige.

Problemet med ovanliga namn är att folk hela tiden ska skriva fel och rätta en, som om man inte kunde stava sitt eget namn. Mitt namn har en stavning som är ganska likt andra svenska namn, och folk går alltid in och ändrar mitt namn. Oförskämt är det, men många är korkade.

Så jag kan tipsa om att använda en stavning som inte är för komplicerad för det är skitjobbigt att hela tiden rätta andra. Speciellt som de allra flesta skriver om mitt namn så det blir ett killnamn… Men även annars är det frustrerande, man vill ju gärna att dokument ska ha rätt namn på.

noir
2

Jag heter som oftast Carina när jag träffar nya människor. Men i verkligheten heter jag Carin, folk brukar bara se på namnet och inte läsa igenom vad det faktiskt står.
Sen blir det ALLTID Karin om folk ska skriva mitt namn, spelar som oftast ingen roll att jag säger Carin med C, blir fel i alla fall.

Visst kan det vara jobbigt, men är mer nöjd att vara en Carin med C än en med K just för att det är ovanligare med C.

Mabrotnosh
0

När det skulle delas ut prov eller böcker i skolan med namn på fick jag alltid två. Jag heter johanna och en kille i klassen hette johan A. Fick alltid hans böcker, lite irriterande var det. Inte för att johanna är ovanligt. Funderar väl kanske inte på ovanliga namn men jag skulle vlja ha gamla namn som typ, märta, esther, svea, oscar. Gillar nog inte konstiga och ovanliga namn överhuvudtaget, tycker bara det är konstigt. Finns en k stan som döpt sin son till taurus. Tycker inte det är gulligt ens.

PogoPedagog
0

Vi gav vår son namnet Bastian. Tyckte om Sebastian men det finns en i beknsskapskretsen + att sonen inte såg ut att passa i ett så långt namn. 

Jag tycket det var ett ganska enkelt namn men jag måste alltid förklara femton ggr vad han heter, "Bastian, bara, utan Se framför". Det var en tråkig upptäckt att man gjort sitt barn en otjänst:(

ChristineL
0

Jag heter ju då Christine och får allt som oftast heta ChristinA, E:et är stumt men bara för det är en extra bokstav verkar folk räkna med att det är ett A.

[RMSLiners]
4

Har en vän (manlig så klart) som heter Odysseus, inte varje dag man stöter på det namnet precis. 😉

Jase
1

Gandalf och Champagne vet jag två som heter ;)

#153 Och när det är omvänt att folk heter tex Sofia så säger de Sofie istället. Visst är det märkligt! =P

[RMSLiners]
0

Våran dotter fick namnet Cassandra när hon föddes. Jag har då aldrig stött på en enda person i mitt liv med det namnet vilket inte heller mina svärföräldrar/föräldrar/farföräldrar gjort så det kan ju inte vara allt för vanligt.

Enligt statistiska centralbyrån är det bara 2805 personer som bär namnet Cassandra varav 2004 av de har det som tilltalsnamn.

Marre89
0

Vi funderar på Cassandra till våran dotter oxå :) känner ingen som heter så.. Vill ha ett lite ovanligt namn, men inte för krångligt heller :)

Michaela-N
0

#156 #157 En Cassandra känner jag, men ni har rätt i att det inte är något vanligt namn 🙂 Men tycker annars att det är ett fint namn!

Ett av mina favoritnamn på flickor är Helin.

villavägen
0

Jag tycker Selina är fint. Selina betyder himmel, 534 med det namnet i Sverige.

Rutan_
0

#156 Har haft några stycken i min närhet. Minns en artikel för många, många år sedan där de skrev om vad man inte bör döpa sitt barn till och där var bland annat Cassandra med, tror det var på grund av Kassandrakomplexet. Kanske därför det inte finns så många ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.