En dag med en bebis
Hur brukar en vanlig dag se ut för er? När äter dom, sover dom, vad brukar ni göra? Vilken tid går ni upp på morgonen? Beskriv er standarddag med er bebis :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ska bli kul att läsa om hur andras dagar ser ut! 🙂
Min dotter brukar vakna någon gång mellan 04.00 och 07.00 och äta, sedan somnar hon om. Vaknar igen mellan 07.00-09.00 och vill upp. Brukar försöka "underhålla" henne i sängen ett tag så jag hinner klä mig. Ibland hinner jag också borsta tänderna, göra i ordning hennes mat och lite sådant. Sen tar jag upp henne ur sängen, vi byter blöja och tar på kläder. Går och sätter oss i soffan och hon äter.
Sedan brukar hon oftast behöva somna om en stund och brukar då sova allt mellan 30 minuter och 1,5 timme ungefär. När hon vaknar igen "pratar" och busar vi kanske lite innan det är dags att äta igen. Runt 13.00-14.00 någon gång brukar vi klä oss och ta ut hunden. Oftast ligger bäbis i vagnen, men ibland sitter hon i bärselen. Går en promenad på allt mellan 30 minuter och 1 timme ungefär. När vi kommer tillbaka sover hon oftast kvar i vagnen någon timme till. Då passar jag på att göra allt möjligt som är svårt/omöjligt att göra när hon är vaken 🙂 Typ dammsuga, äta, diska, laga mat.
Skruttan vaknar igen allt mellan 15.00 och 18.00 ungefär, beror på när vi gick ut och "dagsformen"! Då är det dags att äta igen. Har jag tur kan jag sedan sätta henne i babysittern och laga middag, är hon trött brukar hon sitta i bärselen när jag gör det och andra gånger är det inte tal om möjlighet att laga någon middag alls! Eventuellt ett mål mat till för henne sen, beroende på när hon vaknade. Hon äter ganska precis var tredje timme.
Vid 19.00 kommer pappan hem. Har jag hunnit laga middag brukar vi antingen turas om att äta medan den andra har bäbisen eller så lägger vi henne till exempel emellan oss i soffan och "roar" henne samtidigt som vi äter. Har jag inte hunnit laga middag brukar pappan ta dottern och jag göra det. När vi ätit middag brukar vi släcka ner lite, ta på lillskrutt pyjamas och försöka ha lite lugnt. Pappan brukar få "ta över" henne lite när han kommer hem, så kan jag fixa med sysslor i hemmet, ta en dusch och lite sådant. Men runt 21.00 tar jag över igen så pappan får gå och lägga sig då han ska upp tidigt.
Någon gång mellan 21.00 och 23.00 brukar bäbis sedan somna för natten. Tidigare har det varit mellan 23.00 och 02.00.. Men nu har det varit tidigare kvällar ett tag så håller tummarna att det har kommit för att stanna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bastian är nu 3,5 mån och riktigt lätt att hja att göra med:) Framförallt är jag glad att han sover fint ( i mitt tycke, haha) Vi har jobbat in att det är läggdags runt kl 9, med amning och sedan somnar han antingen i sin säng eller först i min famn beroende på dagsformen. Sedan sover han till runt kl 8 på morgonen med 2-3 nattmål där han oftast somnar om med en gång i sin egen säng.
Under dagen är det oftast ganska korta vaken-pass som gäller, han är oftast vaken ca 1,5 h i taget och sover sedan allt mellan 20 min- 2, 5 h. Ammar gör han med mellan 1,5-3 mellanrum. Nuförtiden ammar jag bara på ett bröst i taget vilket gör att han kräks mindre. BVC verkar absolut tycka att jag sak amma på båda jämt men eftersom hans viktkurva skjuter i höjden ändå ser jag ingen anledning till det.
På dagarna läser vi ramsor och böcker, pratar och så ligger han själv på golvet (fårskinn) och gympar en del. Det bästa är när vi någon enstaka gång har fått det så varmt inne att han kan vara naken, då blir han tokglad och spratllar loss på golvet:) Framåt kvä'llarna är det lite kinkigare och då åker oftast selen fram för då vill han ha mycket närhet.
Efter som vi bor i hus får jag oftast slänga mig ut och såga ved / elda / renovera ditten och datten så fort han somnar. Lite stressigt tyvärr, men nu börjar det bli så varmt ute att det går bra för honom att sova ute med mig i vagnen medans jag jobbar.
Vi har äntligen bestämt att vår dotter ska heta Tilda och hon är 3veckor imorgon! I början var hon ganska snäll och kunde dricka sig mätt å sov 2-5 tim i sträck. Första veckan väckte jag henne varje 2-3 tim för hon skulle äta. Nu är det hon som väcker mig. Hon kan vakna flera gånger och ljuda lite och somna om när jag smeker hennes huvud för att lugna henne. Hon kan sova mellan 23 - 04:30 och det brukar vara blöjbyte och matning mellan 3 och 4:30. Nu orkar jag inte sitta uppe på nätterna med amningskudden så hon får ligga och dia, hon verkar gilla det och ligger gärna på sidan i fosterställning. När hon är mätt så släpper hon bröstet och myser å sedan lyfter jag över henne till hennes baby snuggle nest där hon ligger mellan mig och min sambo. Min sambo går upp kl.7 och då brukar jag byta blöja och mata henne å sedan somnar vi om. Går upp runt 10:30 och jag flyttar med hennes nest till vardagsrummet och det brukar vara amning flera gånger fram till kl.13 om hon är kinkig. När hon väl har somnat så kan jag passa på duscha, äta klä på mig och oftast blir det i turbofas. hon sover mellan 15 min till 1,5 tim om jag har tur. Hon har blivit mer kinkig så ibland kommer jag inte ens ur morgonrocken. Igår funderade jag på att hon kanske inte äter sig mätt. Har provat pumpa ut bröstmjölken och då får jag 15ml/bröst som mest. Hon kan suga länge och vill oftast suga eller använder mig som napp å leker med bröstvårtan, suger, drar å har sig typ… Å sedan släpper hon och slocknar. Många gånger har det varit svårt att få henne att sova mellan 14 och 17 å när hon är vaken så är hon hysterisk å ska tugga på sina händer, så oftast hamnar hon vid bröstet och ligger gärna å somnar på amningskudden. Flyttar man på henne så vaknar hon och skriker. Tvättar man henne å klär på henne så skriker hon sig illröd/lila. På dan vill hon varamest i famnen å slumra till… Oftast kämpar hon emot att inte sova. Har börjat ge henne mjölkersättning i små mängder för att introducera flaskan å så kan min sambo vara mer delaktig. Hon får 30-60 ml åt gången och det verkar slå knock out på henne, hon blir lugn å ganska avtrubbad. Det är då vi kan gosa med henne och hon somnar gärna på min mage eller axlar, annars har det aldrig gått. När sambon kommer hem kl. 17 då tar han över och hon banne mig somnar snäll på hans axlar! Då lagar jag mat å göra annat för att komma från henne lite. Skulle hon inte vilja sova eller är hon hysterisk så blir det bröst hela kvällen å sambon får laga mat. Vi äter tillsamans framför tvn med henne i sin nest på soffan bredvid oss, eller så ligger hon i sin nest där vi har henne på matbordet. Å på kvällar ibland sover hon och ibland vill hon suga hela kvällen. Mjölkersättningen har funkat som sömnmedel när inget annat hjälper. Hon är även en bajsare så det blir många blöjbyten. Att se henne sova och skratta, verkligen le å skratta i sömnen typ "hehehe"! är värt allt som har varit jobbigt med henne. Nu är hon bara 3v men det ska bli lite mer rutin på det hela när vi har lärt känna varandra. :)

#3 Låter lite liknande våra veckor runt den åldern. Men även om det känns som varje dag är evighets lång när man inte får en sekund för sig själv och ens bebis inte är nöjd trots att man försöker allt vad man har så blir det nog snart bättre. Jag var så orolig för att det "kinkiga" tillståndet han hade då aldrig skulle gå över och jag såg mig själv bärandes på en skrikande baby i ett år men plötsligt så bara kan de sova själv eller äta. Jag har börjat lära mig nu att det verkligen går i faser, en vecka kan de amma som fullblodsproffs, nästa fungerar inget, sedan perfekt igen.
Jag har för mig att deras magsäckar fortfarande är så himla små när de är så unga så hon får antagligen i sig tillräckligt. Prova att pumpa på samma gång som du ammar på ena bröstet en gång, då kanske du får helt andra mängder. Jag kan fortfarande inte pumpa utan att amma samtidigt, får som du bara någon matsked annars men uppemot en dl/ bröst om jag ammar.