Täcke och kudde?
Såg precis på Ikeas hemsida att deras täcken och kudde till spjälsäng rekommenderas från 12 månader.
Vad använder man för täcke/kudde innan dess? Förvirrande det här! :P
Kudde behöver man inte använda men vill man ha en så finns det spädbarnskuddar att köpa. Täcke används inte då det blir för varmt och med tanke på kvävningsrisken om barnet råkar dra det över sig. Man kan däremot använda en åkpåse i spjälsängen om man har ett iskallt rum.
Man kan ha täcke, men det ska inte ligga för högt upp på barnet. Åkpåse är inte så Skönt kanske men det finns sovpåsar, eller så kan du sy en egen. Eller en typ gallerfilt :-) Jag hade mitt barn i sängen och vi delade täcke.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#2 sovpåse hette det ju. :D Jag fick av min bm veta att täcke inte är bra då spädbarn inte kan reglera kroppsvärme och kan riskera att bli för varma med täcke på.
Sovpåse som de andra pratar om. Men man kan även ha täcke om man vill. Men IKEA säger 12 månader för att det inte är alla spädbarn som kan/bör ha täcke. Kvävningsrisken är större ju mindre de är och jag tror det är lite för att skydda sig själva som företag. Inte så bra om en del barn dör med IKEAs täcken och de inte har upplyst om att täcken kan kväva barn som inte kan få av sig täcket.
Jag har personligen bestämt mig än. Men sovpåse låter smart.
Jo sovpåsar har jag tänkt mig men ändå svårt att bestämma mig om täcke och kudde! Vissa säger att man ska ha täcke och vissa säger att man absolut inte ska ha det…så svårt :/
Vi kommer bara köra på en kudde och sen kommer barnet ha pyjamas på sig.
Däremot är det ju vanligt att de sparkar av sig täcket helt .. :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#6 Skaffa en tjock pyamas i så fall. Nyfödda har ju väldigt lite fett och har svårt att hålla värmen och fryser hemskt lätt. Men en rejäl pyamas +mössa är säkert jättebra.
Jag kör personligen på rejäl pyamas + täcke upp till midjan på lillen. Då håller jag mig lugn för att jag slippe tro att han ska kvävas eller frysa ihjäl. Den första tiden hade han mössa oxå.
#8 precis det vi har tre par av.