Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 5565 ggr
Memommy
0

Skolios och ryggmärgsbedövning?

Fram tills idag har jag sagt att jag tror att jag vill föda utan bedövning, nu satt jag och sökte runt lite på nätet om bedövningar… Efter ett tag kom jag på "Jag har ju grov skolios", kan de verkligen sätta en ryggmärgsbedövning om jag skulle vilja det.

Så nu blev jag orolig, hela min rygg rad är vriden åt olika håll. Snurrad och sned på 4 ställen…Har haft stora problem med ryggen hela livet och jag har pratat med bm om detta eftersom att graviditeten kan göra det lite svårare för ryggen, eftersom att jag bara är i vecka 10+4 så har vi inte direkt hunnit prata om bedövning än. Men nu kommer jag att grubbla på det här och oroa mig dag ut och dag in! Ska till BM igen om exakt en vecka så ska ta upp detta redan då, men tänkte se om någon här har erfarenhet av ryggmärgsbedövning och skolios?

http://bebisimagen.blo.gg

SaraC
0

Min rygg är inte alls så sned men för mig gick det i alla fall bra! Tog lite tid att få till det bara, men det kan det ju göra många andra orsaker också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
1

Tips är att kolla upp andra sätt och smärtlindra under en förlossning. Det kommer din barnmorska kunna hjälpa dig med.

Jag har hela livet sagt att jag vill ha ryggmärgsbedövning. Nu är jag tvärt om och har det bara som ett alternativ om det känns annorlunda när man väl ska föda. Jag ska fokusera på mig själv, lustgas och TENS.

Aldrig trott på tens, men nu har jag foglossning och värktabletter hjälper inte alls. så det är värdelöst att ens stoppa i sig. Fick låna en TENS av sjukgymnasten och upptäckte att det faktiskt fungerar. Fattar jag de rätt så går signalerna från TENSEN snabbare än smärtsignalerna till hjärnan. Hjärnan blir då förvirrad och fokuserar på TENS signalerna istället. Man släpper även lös kroppens smärtstillande endorfiner!

Så försök utforska andra alternativ du kan ta till ifa att du inte kan ta en ryggmärgsbedövning. Håller dock tummarna att det går som DU vill <3

Tina-A
0

Det beror lite på var böjningarna sitter. Är det långt ner kanske det inte går men är det högre upp kan det funka.. Dock finns det ju massa olika smärtlindringar under en förlossning och ryggbedövning behöver du inte använda om du inte vill eller om du inte kan! Det finns en artikel om olika smärtlindringar här på siten, titta bland artiklar! Där kan du läsa bland annat om ryggbedövning och se att det finns ganska mycket nackdelar med det, så om du väljer något annat är det bara gynnsamt. En narkosläkare kan förresten undersöka din rygg och göra en bedömning om det skulle vara möljigt med eda eller inte, om du vill kolla upp det!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
1

Fast nackdelar finns det med de flesta olika smärtlindringsmetoder, lite missvisande att säga att bara man väljer en annan än Eda så är det gynnsamt. Däremot håller jag absolut med om att man ska kolla upp de alternativ som finns!

Tina-A
0

#4 : ja, absolut finns det nackdelar med olika typer men eftersom det finns flest risker med just eda och rutinerna kring just eda med dropp och allt vad det innebär är det väl ändå ganska rimligt att säga att allt som inte är det värsta är mer gynnsamt än det alternativet? Kan man välja bort det med största riskerna är det ju gynnsamt vad du än väljer annars, även om det finns risker med det också så länge de inte är lika stora som med just eda. Det är självklart inte givet att det uppstår komplikationer när man tar Eda, allt kan flyta på normalt ändå(!!) men riskerna är högre där än om du väljer bort det och tar ett annat alternativ.

SaraC
0

#5 Jag förstår hur du menar men jag håller inte med om att det i realiteten är så svart eller vitt. Det finns ingen metod som alltid är bäst för alla, eller tvärtom.

Tina-A
0

#5: Det är ju bara ren statistik… Man måste ju som sagt inte drabbas av komplikationer med eda men riskerna är höga. Mer än 30 procent av alla förlossningar med eda slutar med klipp, klocka, tång eller snitt. De höga siffrorna kommer du inte upp i med någon annan smärtlindring…

JossanH
1

Jag hade också sagt innan att klarar jag mig utan edan är det bra men får inte se det som ett nederlag om jag tvingas ta den. Fick edan och öppnades då 4 cm på en timme för att kroppen äntligen slappnade av. Hade inga problem förövrigt utan kände krystarna utan problem och ut kom en liten tjej på 4 ordentliga kryst och sprack väldigt lite. För mig var edan väldigt hjälpsam.

Sajtvärd på Iller.ifokus