Kräks varje dag
Sen jag blev gravid har jag kräkts varje dag, menar verkligen varje, och alltid efter att vi ätit middag. Misstänker att jag hör till de som kommer kräkas hela graviditeten ut men allvarligt det börjar bli jobbigt att inte kunna behålla maten.
Hur är/var det för er andra?
Jag har haft väldig tur och inte kräkts en enda gång. Jag hoppas verkligen att det inte sätter igång, är bara i vecka 10 så det kan det ju gott göra.
Jag är i v.15 nu och har inte kräkts eller mått illa alls. Måste vara jättejobbigt att inte få behålla maten! Hoppas det blir bättre för dig :)
Själv är jag i vecka 23, utifall någon skulle undra.
Tyvärr så råkar ju en del ut för sånt här, och andra inte, vilket är fruktanvärt tråkigt. Jag är i vecka 20 och har kräkts fyra gånger och sett sambandet med att antingen har jag ätit en frukt som kanske egentligen var övermogen, eller borstat tänderna strax efter att jag har ätit. Det där med tandborstning läste jag faktiskt om, kräkreflexerna är igång som mest efter att man har ätit så att just borsta tänderna kan dra igång det. väntar man en timme eller så kanske så funkar det bättre, har det gjort för mig iaf.
TS, har du testat de här illamående grejerna som finns? Vet att det finns både tabletter och något som heter seaband…
/Christine
#4 För mig är det inte tandborstningen som är problemet utan just när jag äter middag. Vid frukost eller så är jag sällan illamående och kräks därmed inte.
Nej, jag kan inte ta några mediciner då jag är allergisk mot de flesta.
#5 - Knepigt… :/ Nej då vet jag faktiskt inte…
/Christine
Kontaktat din barnmorska? Tanke på allergier och annat har de garanterat tips på alternativa metoder som kan funka.
#7 Har pratat med henne men hon sa bara "fortfarande" och sen prata hon om annat. Funderar dock på det där seabandet jag såg var ett armband om det är värt att testa.

Jag började kräka v 12 o sen har jag hållt på o kräka varje dag. Är i v 20 nu
Jag spydde fram till vecka 17 ungefär. Riktigt jobbigt! Jag fick ut lergigan på recept och det hjälpte ganska bra, innan det åt jag postafen och det funkade väl sådär. Vissa dagar gjorde det ingen skillnad alls. Seaband gjorde inte den minsta skillnad för mig men det kanske funkar bättre för de som inte har så kraftigt illamående?
Hoppas det blir bättre för dig snart! Tycker kanske att din barnmorska borde hjälpa dig mer? Det är ju verkligen inte roligt att gå runt med ständigt illamående!
#10 Jo kan jag också tycka men jag har också bara träffat henne två gånger under graviditeten hittills och inte haft behov av att ringa. Mediciner skulle säkert rekommenderas om jag tröck på henne mer men som sagt är jag känslig för de flesta mediciner och vågar därmed inte testa. :/
Jag hade en period mellan vecka14 till vecka17 ungefär som jag mådde illa på morgonen och va tvungen att vara vaken några timmar INNAN jag kunde äta, men nu e de som vanligt igen. Annars ha jag inte haft några problem med de o jag är överlycklig för de :D
Idag har varit värst för mig. Varit uppe sen 04.00 och mått illa samt spytt luftspyor med jämna mellanrum. För att inte tala om hungern, äter hela tiden men hungern stillas inte och iom hunger är ju också illamåendet skarpt. :(
Ush! Tycker verkligen synd om dig o håller tummarna att de försvinner för dig snart! De e ju så sjukt jobbigt att gå runt o va hungrig o inte kan äta :S
#14 Äta kan jag men det vill bara upp igen eller så är jag fortfarande hungrig oavsett hur mycket jag äter. Åt överdrivna 6 mackor till frukost, 1 timme därpå var jag så hungrig att det kändes som om jag inte ätit någonting så stoppa i mig en drös mwd frukt men det hjälpte inte för ett tag efter det var jag vrålhungrig igen. Förstår inte den hungern Har inte spytt upp något idag, inte än, utan bara spytt luft.
Konstigt! :S Hoppas ändå de ordnar upp sig, med tanke på att de e ju verken mysigt eller något man vill ha ju! :P

Jag kräktes ett par gånger om dagen fram till vecka 12-13 ungefär. Som tur var slutade det sen för det enda som hjälpte var Lergigan och det fick jag sluta med ganska tvärt när mitt hjärta höll på att ge upp pga dom 
Seaband fungerade när jag var gravid med dottern, så det tycker jag är värt att prova TS!
Hade som dig en vecka ungefär men alla måltider. Sen fick jag blödning med koagel och missfall enligt läkaren men kom tillbaka två veckor senare och då tickade hjärtat. Nu är jag bara hungrig hela tiden.
Jag är i v 11 och har inte kräkt men känt lite lätt illamående nån gång. Jag stötte på den här artikeln
http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/
och funderar på om det kanske beror på att jag ätit magnesiumtillskott senaste 1-2 åren? Ingen aning och kanske jag börjar må illa snart, man vet aldrig. Men du kan ju prova att köpa magnesium och se om det hjälper. Jag brukar köpa på hälsokosten, typ Holistics eller Great Earths produkter.
Kan nämna att min ena syster kräktes konstant under sina tre graviditeter och min andra syster hade mer "normala" kräkperioder under sina två graviditeter. Så jag har typ varje vecka varit inställd på att illamåendet ska sätta igång… 
#19 - Du vet att du ska undvika hälsokost-tillskott nu under graviditeten? Naturläkemedel är inte ordentligt testade på gravida så eventuella fosterskador och liknande är inte kartlagt.
/Christine
Men vitaminer-och mineraler ska man väl inte undvika? Jag käkar ju folsyra också, men den har jag köpt på apoteket.
#21 Man ska vara försiktig med vitaminer och mineraler eftersom eventuella överskott av vissa ämnen kan vara direkt skadligt för fostret. Man ska prata med läkare om det för att försäkra sig om att man får i sig rätt saker och till rätt mängd.
#21 - Bara folsyra som tillskott rekomenderas om inte barnmorska säger annat. A-vitamin exempelvis är jättefarligt för fostret i för höga mängder, det är bättre att äta allsidigt. Det här med vitaminertabletter över huvud taget är det sällan någon som egentligen behöver.
/Christine
Nja, jag håller inte med, jag tror folk överlag inte får i sig allt de behöver och det beror både på sämre kvalitet på maten och ändrade kostvanor. Många lider av D-vitaminbrist under vinterhalvåret och nästan all lax i butikerna är odlad och ger inte alls samma mängd omega3. Många äter inte inälvsmat, blodpudding, sill etc som var stapelvaror förr och dessutom allt spannmål som ger magproblem och försämrat upptag i tarmarna. Bara några exempel..
Rekommenderat intag av magnesium är för gravida 280 mg/dag och nu gick jag in på minmat.net och registrerade det jag ätit till frukost och lunch och jag har fått i mig 91g magnesium än så länge idag.
Men jag ska absolut tänka över vilka vit/min-tillskott jag tar och se så jag inte får i mig för mycket av nåt.
Tack för era kommenterarer!

#22 min barnmorska sa jag skulle börja med vitaminer för gravida medetsamma jag pratade med henne v8. När man e gravid o kräker så får man ju omöjligt i sig det man behöver i vitaminväg
#25 Ja jag äter också graviditetsvitaminer. Dock tänker jag inte ta några andra tillskott om de inte godkänner det 
med sonen -11 så spydde jag 17v utan att få behålla ett skit o då blev jag inlagd
Hade ungefär en vecka när jag spydde som en tok och låg däckad, utöver det slapp jag illamående!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag spydde nästan dagligen från plusset tills den dag dottern föddes. I vecka 13 blev jag inlagd på sjukhuset för kroppen ställde in sig på svält och uttorkning, har inget minne av att sambon kom hem från Norge och skjutsade in mig till akuten. Jag fick dropp och akupunktur. De 4dagarna jag fick akupunktur är de enda under graviditeten jag inte mådde illa eööer kräktes. Eller under vecka 34-37 mådde jag iofs bra men sen började jag kräkas varje dag till jag var öppen 5cm 6dar över tiden. Inga mediciner funkade, förutom akupunkturen när jag var inlagd. Vilken jag nu i efterhand önskar att jag fortsatt med, men det blev lite väl mycket med flytt, undersökningar hit och dit då dottern har en cystnjure man ville hålla koll på.

AKUPUNKTUR!!!
Jag kräktes 4-6ggr/dag under v.9-12. Jag åt Lergigan (illamåendetabletter) och hade åksjukeband men de hjälpte föga. Tappade totalt 4kg under den tiden för jag fick inte behålla nån mat.
Sen fick jag tipset om Akupunktur. Inte från BM, nej nej. Där får man Tjata sig till information om alternativ medicin.
Akupunktur mot illamående går till som så att man punkterar två körtlar under tungan. I dessa samlas en massa "gegga" och jag hostade slem hela dagen efter första punkteringen. vid återbesöket en vecka senare kom nästan bara rent blod ur kärtlarna. Den veckan kräktes jag 3ggr.
Efter detta har jag kräkts 2ggr. Det var Mirakelkur för mig!!!
På min MVC har de en barnborska som gör akupunktur (både denna och mot tex foglossning) och det kostar 100kr/gång. Fråga din BM!
Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#31 Funkade det? =)

#32 va synd att det inte höll i längre. =/
Jag kommer varmt rekommendera den behandling jag fick! Den var fantastisk för mig!