Gravid iFokus

Gravid

Etikettförsta-trimestern
Läst 9048 ggr
[Tess86]
0

Inskrivning hos BM

Jag är i vecka 9 nu och på fredag är det dags för det första besöket hos BM. Vad pratade er BM med er om vid första mötet? Vad frågade ni själva om? Och var er pojkvän/sambo/man med på mötet?

ChristineL
0

Mycket prat och frågor om hälsa, matvanor, alkohol, rökning, vad vi har för relation med familjen. Mycket som för oss redan kändes självklart. Jag tror inte vi frågade så mycket, men efter det besöket började vi med anteckningsbok och penna vid sängen för det är så mycket man kommer på när man ska sova :P Så det är ett tips och fråga på om allt ni kommer på! Och självklart ska partnern vara med! Naturligtvis inget tvång, men dom rekommenderar väl iaf just inskrivningsbesöket. Sen är min karl en sån som absolut vill följa med på alla besök och jag vill också att han gör det. Fyra öron hör bättre än två ;)

[Tess86]
0

Ja, BM sa till mig att jag skulle läsa livsmedelsverkets kostråd innan jag kom dit, och viktigast av allt är folsyratillskott. Men allt sånt läste ju jag på redan när vi planerade barn och ännu mer direkt efter jag plussat. Och precis som för dig är det redan självklart för mig att helt avstå från alkohol och tobak. En fundering jag har är varför första mötet är så sent in i graviditeten, det borde ju vara så fort man plussar. De första veckorna i graviditeten är ju så viktiga för fostret så när man väl har mötet kan det ju vara för sent, om man nu röker, dricker eller inte tar folsyra t.ex.

Min sambo kommer att vara med på mötet men det jag reagerade på var att BM inte sa någonting om det eller frågade. Hon frågade bara när jag kunde komma och sa att jag var välkommen. Då när jag sa, på slutet av samtalet, att min sambo skulle med också, så sa hon bara att vi var välkomna båda två, ingenting mer om det. När de säger på det sättet kanske inte vissa tänker på att partnern borde med utan tänker bara på att det är ett möte för dem själva.

Tina-A
0

#2: Tror det är så sent dels på att det ofta kan ta lång tid innan de har en ledig lucka i kalendern och att de också vill "sålla bort" missfallen då missfallsrisken är högre tidigt i graviditeten. Iaf inför inskrivningen. Infosamtalen brukar kunna hållas rätt tidigt, tror jag hade mitt i v. 5/6.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

evelina1991
0

Ja som de står ovan att de e sådana frågot om du ha tatt droger, hur mycket du uppfattar dina alkoholintag, om du röker.. livssituation, sjukdomar, kost, motionen o allmänt helt enkelt om typ ALLT! :P Folsyra så ska du helst ha den med 500 sa min BM, o man behöver tydligen inte äta dem längre än till vecka 20 för dem gör "ingen" nytta nu ändå sa dem när jag va på möte förra veckan :P Man kan käka folsyra tills barnet kommit o under tiden man ammar om man så vill :)

Min kille & pappa till barnet följde självklart med, dem skrev in o journalen om han oxå! Fast dock inte lika iingående som för en själv :P

Lillalukas
0

Första samtalet när man pratar om alkohol mat o allt sånt, så sa barnmorskan att jag kunde komma själv eftersom allt skulle handla om mig, o då fick jag en tid sambon ej kunde följa med på ändå. Men sedan tyckte vi att båda alltid borde vara med så vid inskrivningen var han med och då säger vår bm att det är ju mest prover på mig man tar så att min sambo inte behöver följa med i fortsättningen, snacka om att jag blev förvånad. Dom borde uppmuntra killarna att följa med o delta,det är redan mycket dom missar (upplevelsen att ha en liten i magen) o så mycket dom kan vara med annars på saker tycker jag att dom skall vara involverade. Så om både du vill o sambon vill så tycker jag att han skall följa med. Och har du frågor så skriv ner dom, det var en del jag tänkt att fråga o trodde jag skulle minnas men icke, minnet är bra men kort :)

noir
2

Min sambo följer med på alla besök som handlar om mig och barnet. Alla har varit positiva till att han är med också. Min barnmorska ger han uppmärksamhet och inbjuder till samtal och frågor som kanske mer mannen har än kvinnan och bollar oss lika under besöken. När jag går och tar prover o.s.v så sitter dom och pratar och jag tycker jätte mycket om min bm, just för att hon bjuder in min sambo så mycket.

Greeen
0

Jag hade inskrivning och infosamtal på samma besök. Har bara varit en gång och då var min sambo med. Hon var positiv till att han följde med och gav honom chans att ställa frågor samt informerade till båda oss, inte bara mig. Det var i v.8 nånting så känns länge sedan, nu är jag i v.17.

[RMSLiners]
0

Första samtalet var en genomgång av frågeformuläret man ska fylla i tills besöket koncentrerat enbart på modern då fadern inte var sådär jätte viktig. Gubben min var med på första träffen, därefter har han bara varit med när vi lyssna på barnets hjärta vilket var igår. Annars har han inte känt att han behövts där då de bara tagit urinprover och eventuella blodprover samt kollat vikten.

Nästa träff med BM kommer han inte hänga med på heller då vi bara ska ta prover igen men däremot föräldraträffarna och förlossningsinformationen kommer han befinna sig på.

Jag frågade inte så mycket och har inte gjort heller då mycket av mina frågor går att få svar på via nätet. Sen hade jag läst på en hel del innan jag blev gravid också så jag var redan väl insatt vilket min BM gilla skarpt.

[Tess86]
0

#3 Det är nog så som du säger, att de sållar bort missfall. Men synd för dem som inte får missfall och heller inte vet så mycket om hur de bör sköta sin kropp för barnets skull. Det kan ju vara för sent när man väl får komma. Jag fick inte något erbjudande om infomöte tidigare utan inskrivningen är det första mötet.

#4 Ja, vad gäller kost, motion, alkohol, droger osv har jag nog koll. BM går väl efter livsmedelsverkets kostråd för gravida och de läste jag tidigt. Jag tar folsyratabletter med 500, så det var ju bra :) Min BM sa också någonting i telefonen om hur länge man ska ta dem men jag kommer inte ihåg exakt, hon tar nog upp det igen när vi ses.

Vad kul att barnets pappa också blev inskriven i journalen. Killens livsstil kan ju faktiskt påverka barnet indirekt eftersom det påverkar mamman.

#5 Vilken tråkig BM som säger så där. Jag kan tänka mig att killen inte känner sig särskilt välkommen längre då, även om han var intresserad innan och ville följa med. Min kille vill vara med på alla mötena, så till största möjliga mån kommer han nog alltid att vara med, om det inte är någon rutinkontroll där det är för krångligt att hitta en tid tillsammans.

#6 Vilken bra BM det låter som att du har. Jag hoppas att jag får en BM som jag trivs lika bra med.

#7 Så som det blir för mig då, men jag är i v. 9 vid besöket.

Fanns det någonting som ni ätit/använt (hudvårdsprodukter eller dylikt) som ni fick reda på att ni inte fick använda vid första mötet med BM? Dvs var det någonting ni inte kände tills trots att ni läst på innan?

[RMSLiners]
0

#9 Det vi fick veta.

Möggelost, fetaost av får, brieost och mjukost ska man helst inte äta pga bakterierisken informerade hon om men det visste jag redan.

Kaffe/te får man dricka men endast ett par koppar om dagen. Läsk ska man akta sig för då det kan orska för tidig födsel. 

Järnrik mat är viktigt att äta då man under graviditeten kommer få 2 liter mer blod och järnbrist är inte helt ovanligt under en graviditet så vill man slippa knapra järntabletter är järnrik mat det bästa. Jag har hittills sluppit tabletterna.

Och något hon poängtera var att man inte ska upphöra med sitt liv som många tror. Så eventuella aktiviteter man gör osv kan man fortsätta med så länge man klarar av det. Jag tex red och höll på med hoppning tills vecka 16, då började magen ta emot i ridkläderna. Samt att jag syssla med draget till vecka 18, sen orkade jag inte mer.

[Tess86]
0

#10 Det där med ostar har jag hört. Dock hörde jag i en annan tråd här på forumet att fetaost går bra, även från får, och mjukost tror jag står med på livsmedelsverkets lista över det man får äta.

Kaffe dricker jag inte och te vill jag helst inte dricka så mycket heller, trots att de säger att man får. Men jag dricker grönt te då och då faktiskt. Läsk händer att jag tar ett glas på helgen men inte mer än så. Då väljer jag helst bort cola på grund av koffeinet.

Jag äter ganska mycket spenat och får ju även järn från kött. Jag brukar ha bra blodvärden när jag lämnar blod, men då får man ju järntabletter att ta efter. Vi får väl se om jag kommer att behöva det eller inte.

Jag hade fått plats på en ridskola nu i januari men den sa jag faktiskt upp så fort jag testade positivt. Det berodde på att jag faktiskt inte brukar rida, plus att kursen håller på till sommaren och jag är beräknad till skiftet augusti/september. Det kändes onödigt med pengarna att bara kunna rida i början av kursen. Det kändes tråkigt att säga upp platsen nu när jag äntligen skulle få göra något som jag drömt om i flera år, men det jag väntar på nu är ju ännu bättre!

Däremot tränar jag som vanligt. Mina pilatesövningar har jag bytt ut till pilatesövningar för gravida, som ger smidighet och styrka i kroppen vart efter magen blir större. Med hundarna är jag ute och går i skogen, tar långpromenader, åker skidor, är ute på jakt osv som vanligt. När snön smälter kommer jag nog att cykla med som jag brukar också.

[RMSLiners]
0

#11 Jag var skit aktiv med mycket i början tills foglossningen slog till då gick det inte längre, fick dra ner på allting tills den dag då ingenting gick längre. Hunden orkar jag numera bara gå 500 meter med innan höften säger stop. Så jag hoppas du slipper foglossning för det är ett rent helvete. :(

[Zorita]
0

Här vet jag inte om jag kommer få träffa nån barnmorska överhuvudtaget. Är de på nåt sätt annorlunda än läkarna?

#10 Vad är det i läsk som orsakar det? Är det all läsk eller bara viss? Jag dricker mycket cola, fast utan koffein.

Lillalukas
0

#9 min kille följer med ändå men han har svårt för vår barnmorska o det har jag med vissa stunder, men sen känner jag mig dum om jag skulle byta men får väl se hur det går nästa gång :) Tänk på att börja äta folsyra eller välja gravidvitarminer som innehåller folsyra, det är bra att börja med så fort som möjligt. Jag köpte aco gravid på Apoteket, innehåller lite utav varje som är bra o även folsyra

noir
0

#13 Min barnmorska har inte sagt läsk i sig utan att det är sockret man ska komma ifrån och då nämnt att läsk är en stor bov och att man ska försöka få i sig så naturliga saker som möjligt och då faller läsk bort igen. Hon mena att man mer får unna sig såna saker någon gång.

[RMSLiners]
0

#13 höga sockerhalten om jag inte minns fel. Finns även att läsa mycket om på nätet. http://www.dn.se/nyheter/sverige/mycket-lask-kan-ge-tidig-fodsel

Destany
0

Vi pratade mat o vad sambon jobbade med o så o hans telefonnummer o sånt. Jag hade inte så mycket frågor då. Min sambo var inte med. Det enda han varit med på är Ul v18

[Zorita]
0

#15 16 Meh här får man ju knappt få i sig nåt längre hah! Jag dricker inte såpass mycket läst, det är bara de senaste dagarna jag har varit colasugen, så då är det nog ok. Jag gillar inte socker eller söta saker så det är det enda sockret jag får i mig ändå.

[Tess86]
1

#12 Vad besvärligt. Man vill ju kunna hålla sig aktiv både för att hålla sig pigg och för att det är kul att träna, men också för att det är bra för kroppen att man rör på sig hela graviditeten. Men får man foglossning går det ju inte.

#13 Här går man först på besök hos barnmorska och sedan får man tid hos läkare. Läkaren kommer att undersöka kroppen mer ingående medan barnmorskan, i alla fall vid första mötet, bara kommer att prata med en, informera och svara på frågor.

#14 Egentligen ska man ju byta om det inte känns bra, men ofta är man ju för artig för att säga något sådant. Men du kommer ju i alla fall att ha en annan (eller flera) barnmorskor på förlossningen så då får vi hoppas att du får någon du trivs med.

Folsyra började jag äta ett halvår innan jag blev gravid, då vi började försöka skaffa barn, och äter fortfarande varje dag. Något vitamintillskott har jag inte tagit ännu. Jag försöker äta en nyttig och varierad kost istället och vill inte tillsätta vitaminer utan råd från läkare och läkarundersökning, med risk för överdosering. Överdosering är ju ofta värre än underdosering.

#17 Nej, jag känner inte heller att jag har så mycket frågor ännu, det kanske mest blir följdfrågor på det hon säger.

[Tess86]
2

Jag har förresten glömt att skriva hur det gick. Jag och min sambo gick dit tillsammans och bm var väldigt trevlig och pratade och frågade oss båda saker. Jag fick ge blod- och urinprov och så frågade hon om sjukdomshistoria, rökning, alkoholvanor och träning. Och så om vi hade några frågor såklart.

Det blev ett ganska kort möte. BM tyckte att det inte fanns så mycket mer att ta upp och att vi redan skulle bli perfekta föräldrar :P Hon tyckte att vi var så pålästa att det inte fanns så mycket mer att säga.

Jag ska inte på något läkarbesök utan det jag har framför mig nu är provtagning på labb för olika sjukdomar och sånt, sedan ultraljud i v. 16-20 tror jag, som jag skulle få hem en kallelse till, och sedan ska jag tillbaka till BM i v. 20 för att lyssna på barnet.