Gravidvänlig fetaost
Som många av er vet så ska man undvika getost när man är gravid. Men jag måste bara tipsa om Apetinas fetaost, den är gjord på komjölk! Kollade ett gäng andra igår, Ica, I love eco, Fontana, Zeta men de är alla gjorda på får- och getmjölk. Ibland är det bra med fusk ;)
/Christine
Jag hade ingen aning om att man skulle undvika getost! :O Nu äter jag inga mängder av fetaost men det händer. Varför ska man undvika det?
Det är listeria som i andra kittostar/mögelostar.
/Christine
Oj ok, trodde inte att fetaost var inräknat där. Tur att du sa det :)
Nu har jag inte läst fetaost som fetaost, utan jag har läst att just getost innehåller listeria, men där ingår ju bla feta :)
/Christine
http://se.babycenter.com/x3175/%C3%A4r-det-s%C3%A4kert-att-%C3%A4ta-ost-n%C3%A4r-man-%C3%A4r-gravid Här är det som jag har gått efter när det gäller ostar…
Jag är en ost-o-man, speciellt dessertostar. Dock så får man ju inte äta någon av de jag tycker om. Men, när det vankaes nyårs-förätt så kom jag faktiskt på att man kunde lägga en bit på en brödskiva och in i ugnen. Smakar precis som vanligt, men man måste vänta tills osten bubblar sig. Ringlar man även lite honung över blir det perfektion.
Jag har alltid trott att osten skulle bli som en sås på mackan, men det höll formen någelunda. Detta får man vell göra? Eller har jag missuppfattat allting helt?
Jahaja, där stod det att feta var säkert :P Kollade livsmedlesverket och där stod chevre med att man ska undvika (vilket ju är en getost), men jag läste i en bok att man ska undvika getostar… Vad lurigt det blev nu… :P
/Christine
#7 Ja nu känner jag mig också osäker :/
men feta gjord på komjölk verkar ju fortfarande ok iaf…
/Christine
Man ska även kolla om det är pastöriserad. Men apetina är min favorit feta även om det är ko istället för get så här äter jag feta som aldrig förr
Fetaost gjort på pastöriserad mjölk oavsett ko/get verkar ok enligt livsmedelsverket vad jag kan se. Jag fortsätter äta det iaf :)
Äsch, det här blir man ju inte klok på! 
/Christine
#12 Nää fast nu har jag läst på två olika ställen att fetaost är ok om den är gjord på pastöriserad mjölk. Så jag går på det :)
#14 - Vi kör på det ;)
/Christine

Som jag förstår det är det så här: Alla opastörisrerade ostar och alla mögelostar går bort. Vilken typ av mjölk det är spelar ingen roll.
Om man hettar upp osten ordentligt får man äta alla sorter.
Pastöriserad fetaost går bra ja, det ska inte innehålla listeria
Det har inte med mölken att göra. Det står också på babycenter att opastöriserad mjölk är dåligt.
Enbart Apetina vi använder i vanliga fall ändå så nu blev jag extra glad av att veta att den är ok. :)