Vi som ska ha barn 2013 #3
Nu börjar tråd nummer två bli så lång så nu var det dags för en ny tycker jag 
Wiie nu börjar jag känna bebisen sparka mer regelbundet!:) gick in i v 17 idag:D
Gå in i v13 exakt på söndag och jag längat att få känna dem dära eftertraktade sparkarna ;)
Har nog överansträngt mig senaste dagarna
. Släpat mkt hö, vattendunkar och hållit på med täckesbyten på häst(fick ju över 43mm regn på 2 dagar!) + varit ute med hundarna o fixat ute. För igår hade jag väldigt ont i magen hela dagen och kvällen, den blev hård o värkte och kändes som kramp i sidan. Mkt obehagligt, får nog ta det lugnare.
Går in i v 30 imorgon, yay
!!!
På måndag är det dags för andra träffen med föräldragruppen, ska bli kul.
Sen har jag börjat få problem med kramp i vaderna tidigt, tidigt på morgonen vilket gör att min dåliga sömn nu är ännu sämre
.
Har fortfarande inte kommit igång med att fixa babyrummet, ångest! Måste köra igång, menar, tiden rinner iväg och vips så är det dags för förlossning. Vill ju ha allt klart innan dess.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Trodde aldrig att jag skulle tycka det men nu börjar det bli jobbigt ibland när bäbisen far runt i magen. Trycker på nerver när jag ska sova och emot revbenen så jag är alldeles öm. Och på nätterna har hen ofta hicka också, stackarn. Det är såklart fortfarande mysigt också, men börjar känna att det skulle vara mysigare om bäbisen kom ut istället 
Vecka 37 idag, tjoho! Läskigt fort har tiden gått, tyckte jag nyss blev gravid och nu räknas jag plötsligt som fullgången.
#3 Låter som att du skulle behöva ta det lugnare! Ta hand om dig och lillen/lillan.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
V. 12+2 idag och mamma beter sig som om jag inte kan leva ett normalt liv :P Sambon fyller 30 på tisdag så blir ganska stort party här imorron kan man ju säga och hon är alldeles till sig över att jag nog inte borde ta hem folk utan ta det lugnt hela tiden. Bah!
/Christine
#5 , Gud jag vet inte vad jag skulle ta mig till om min mamma hade vatt som din! :P haha , hade gått i taket!! Tycker bara min mamma e dryg när hon fråga hela tiden om magen, så bruka jag säga JAG DÅ!!!!??? haha
#6 - Sån är hon, vi har våra duster kan man lugnt säga ;)
/Christine
#1 Åh hur känner du det, jag har funderat på om det är bebisen jag känner ibland. Känns som om någon nyper mig. Typ som små barn kan göra föra att busa, inte hårt, bara så man ska reagera fast från insidan? haha Hur känner du?
#5 Känner igen det där ;) Bara att stå på sig och säga att du känner vad du orkar med. Du känner din kropp bäst! :D
Jag går in i v.9 på söndag, längtar tills den värsta tiden är över. Är så orolig att någonting ska gå fel :/ Men det är ju bara att vänta och hoppas på det bästa!
Var på ultraljud idag :) bebisen var v11+4 när man mätte huvudet o v11+6 när man mätte kroppen, så snart vecka 12 :) var roligt att se den lille o små hjärtslag =)
Ska till BM på tisdag. Längtar lite. Visserligen bara inskrivning men kommer boka ett tidigt vul för att jag fick MF i somras. Så längtar till de!! Gått 8+0 idag :)
Fortfarande kramp o ont i magen trots 1 1/2 dags vila, pratat med förlossningen idag o om det inte släppt till imorgon så skulle jag höra av mig igen.
Strikt vila är vad jag blivit tillsagd nu för det är tydligen förvärkar och än vill jag inte ha bebben.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#8 oj det är så svårt och förklara, men det känns som man får en spark/putt fast på insidan:P
#13 önska man kunde överföra känslor! haha…
vågar inte tro att det jag känner från och till verkligen är sparkar haha
men snart lär jag nog märka dom jag med ;D
#8 Det första jag kände var som bubbel och känslan av att nåt snurrade runt därinne. Nu är det tydliga knuffar, sparkar där hela magen rör sig och går i vågor.
Undrar om det är det jag uppfattar ändå… känns nästan som när jag ätit något olämpligt, som ett obehag. Sen så försvinner det lika fort som det dyker upp typ. Känner så flera gånger per dag. Funderarde på om det annars är illamåendet som är på väg tillbaka.
Första rörelserna tyckte jag kändes ungefär som nervryckningar och en helt annan känsla än något jag haft förut.
#10 Härligt 
Jag känner väl det som att det inte kan vara ngt annat än sparkar! Som med mitt första barn! Kändes som han satt en häl i sidan första gången jag kände det:)
Man får helt enkelt lita på sig själv:) Känner man att det sparkar och snurrar runt som en fisk i magen så är det troligtvis bebis som härjar runt:P
Åh sätter en tass här, missade totalt att vi fått en ny tråd 
#19 Det är så härligt att verkligen få dem små liven!
Jag får se pyret (igen) i min mage om 11 dagar. Nedräkningen har börjat! :D
Mvc avklarat för dagen. Fortsatt inskrivningssamtal, pratade mycket om våra familjesituationer, tog blodtryck som såg fint ut och passade på att ta cellprov då det var tre år sedan jag gjorde det sist. Nu blir inte nästa besök förrän 26/2, men innan dess RUL 14/1, det är ju något man ser fram emot såklart!
Vecka 12+5
/Christine
Är i v 17 nu, och RUL är den 13/12! Längtar galet mkt, även om jag sett plutten redan 2 ggr:P
Men denna gången ska vi se om vi kan få reda på könet:D
är i vecka 9+1, förhoppningsvis går det bra de sista 3veckorna och inget mf inträffar.
och snart dags att boka in ett första ultraljud!

Just nu kan jag bara beskriva situationen som ett enda lyckorus 
I lördags fick jag veta att en gammal barndomsvän till mig väntade tvillingar och det blir nästan samtidigt som mig! Och ett par timmar senare fick jag veta att ytterligare en i vårt gäng (vi var 4st som umgicks jämt när vi var yngre) är gravid och ska ha i juli. I dag fick jag veta att den 4é i vårt gäng också ska få barn men i juni! Det är helt sjukt och jag har verkligen inte fattat det! Så roligt! Tyvärr så har en flyttat till norrland och är här sällan, dessutom är hon och en av dom andra tjejerna jätte osams sen ett par år tillbaka. Den tjejen jag träffade i dag har också flyttat men bara 10-12mil så vi kan ju ändå träffas. Men det roligaste är nog att den tjejen som bor kvar här som jag umgås ganska mycket med är gravid. Jag är så glad så det känns som jag bara svammlar nu 
Någon av er som ha reagerat på någon viss mat?! Asså jag kan typ inte dricka mjölk eller käka mat med grädde i för jag få såå sjuukt ont i magen o måste på toa!! Sen e de över, men jag ha aldrig reagerat såhär förr förens nu :S
Jag har fått trögmage. vissa perioder kan jag bara bajsa som mest varannan dag, vilket betyder gasig och uppblåst mage som gör jätte ont varannan dag eller vid otur flera dagar i rad. Så jar börjat tänka efter mer vad jag äter och blandar i saker som får igång magen med det som kan göra den trög.
#27 trög mage då du bara kan bajsa varannan dag
? Det skulle vara som rännskita på mig om ni ursäktar språket.
Här gås det på toa för att bajsa som mest(om jag har tur) 1 ggr/vecka.
Annars är föräldragrupps träff nr 2 avklarad och känner mig som ett proffs på smärtlindring
.
Har börjat läcka ur brösten och väcks nu varje natt av lillens nya ovana att karate träna intensivt mellan 02-04
.
V 30 och stor som ett hus.
Haha! men närmare förlossning är inte tarmarna väldigt skumma då? Min svägerska sa något konstigt om att det kryper/töms för att bebisen lättare ska hitta ut? Så först blev hon förstoppad och sen några veckor senare bode hon på toaletten och sen kom deras söta lilla tös. Som sagt jag lyssna med ett halft öra för att jag kände att jag inte ville höra om jobbiga saker som händer en nära förlossning när jag hade så långt kvar och inte ens visste om vi skulle få ett barn. tror det var i vecka 6-7 någonting. Nu har jag fått större öron och snabbar gärna upp det mesta. Vill inte få en chock Hellre tror jag att jag kommer spricka upp till öronen än att inte vara medveten om att man kan spricka o.s.v ifa ni förstår vad jag menar.
jag får halsbränna av det mesta..
bajsa en gång i veckan?! :O här sker det minst 1 gång om dagen^^
#29 haha jag e med rädd för att spricka i mellan gången eller i slidan över huvudtaget! Det är det enda som jag nojjar för (än sålånge) medan allt de andra man hört verka inte "lika farligt" typ :P
Nej få kolla upp om jag e laktosintolerant! För detta e jobbigt!! Visst e trögare i magen nu än "vanligt" men de e ju inte så konstigt men tänkte om de kunde komma upp sådana skumma ällergier i sammanband med grav, så som diabetes lixom?!
Bm-besök idag. Huvudet nere nu men ruckbart, sf-mått 35 och hjärtslagen låg på 142
Magen har känts stenhård sedan igår och barnmorskan kände att livmodern var spänd. Men annars inga tecken på att något skulle vara på gång.
Va hos BM idag oxå :) allt gick bra. Enligt henne va jag i vecka 10 men jag trode vecka 8, får se vad som stämmer sen efter ul :P . RUL blir i början av februari nån gång, ska även få en remiss på tidigare ul, så får se när de dyker upp. Längtar! Vill se krabaten där inne å att allt är bra! Vågar inte riktigt tro på de än bara för ja fick ett sent MF i somras.
Nu är jag i v 33 och känner mig nästan som vanligt förutom återkommande halsbränna och foglossningar.
Det känns lite konstigt att det inte är så långt kvar nu. Väntan har varit jäääättetråkig, långsam och har känts oövervinnerlig. Nu är det bara 7 veckor kvar!
Fortfarande stenhård mage och värk längst ner i ryggen. I morse hade jag "mensvärk" också. Men annars inga tecken på att något skulle vara på gång. Nu ligger h*n och hickar för fullt därinne stackarn 
Uräkta infon men detta är andra gången jag spy på morgonen!! Jag är in i vecka 14 nu och jag ha inte kännt någonting alls hittills förutom igår o i mosse :S Och jag måste äta såfort jag vakna för e piss hungrig varje gång asså, men de gå verkligen inte att äta, och inte dricka heller -.-
- Nggon mer som ha vatt med om detta att de kommer senare i grav?! Hoppas verkligen INTE att de håller i sig länge för jag behöver äta innan jag bli häxan surtant på motgonen! (väldigt grinig när jag är hungrig) xD
#36. Jag är inne i v12 eller 13. Glömmer alltid. Och jag har i princip inte kräckts någonting.. Förutom denna veckan. Nu har det börjat och det håller på hela dagarna.
Kan inte ens behålla citronvatten och kaffe som jag envisas med att dricka på morgonen, försvinner så fort jag tagit 3klunkar. Har legat i fosterställning i 3dagar och behövt ta ledigt från jobbet. Kräcks så fort jag tänker på mat nästan. Usha, hoppas det går över för oss.
#37 - Kärks du under dagen också eller bara på morgonen? Kan ju vara magsjuka eller nån annan bakterie bara… Går så mycket konstigt nu.
/Christine
Hela dagarna. Trodde också det var magsjuka först, men håller inte det bara i sig i ett dygn?
#39 - Njae, det vet jag inte, det brukar nog inte hålla i sig i flera dagar iaf… Ring 1177 eller din barnmorska imorron om du inte mår bättre :)
/Christine

#37 Det skulle kanske kunna bero på att både citron och kaffe gör en sur i magen? Har du provat med något snällare? fast dte är ju lättare sagt än gjort när man tycker precis allt är vämjeligt:P
Jag spydde jämt :) inget konstigt!! Är i vecka 24 och kan fortfarande göra det en dålig dag!
Citron och kaffe har jag druckit varje morgon i ca 2års tid, så min mage tål det :)
Ska ringa och kolla imorgon, känns inte som att jag kommer må någe bättre, tycker bara det blir värre ju mer klockan blir.
Nej jag vet att de e vanligt typ, men vill inte inse detta xd haha, kan ju vara glad att de e på morgonen och inte vid varje måltid! :P

#43 Fast man fungerar ju inte riktigt som vanligt när man är gravid. Så det kan säkert vara dina vanor som ställer till det i alla fall. När jag kräktes så gjorde jag det under hela dagen och inte bara på morgonen.
Men äter du direkt när du kliver upp då? :) Det hjälpte mig jättemycket, jag som egentligen inte är en frukost-människa! Det räckte att det var en frukt eller ett kex, bara någonting direkt när jag slog upp ögonen :)

#45 Precis. jag har supermage och tål precis allt i vanliga fall men just sur mage är ju väldigt vanligt hos gravida.
Jag är en väldigt svår människa när det kommer till att bryta en rutin, det kan ta månader även fast jag vill det. Men ska försöka att skippa åtminstonde någonting av det imorgonbitti och hoppas på att det lugnar ner sig lite. Hellre vara utan något än att spy upp båda :)
Bra att ha ett paket knäckebröd, kex eller liknande på sängbordet, så kan man äta lite innan man går upp!
Jag har druckit kaffe varje morgon i över tio år, men en dag smakade det helt enkelt inte, det var rätt tidigt i graviditeten, v.6 eller nåt. Jag tål knappt lukten längre och ersatte det med te istället, det är värt att prova AmandaO och te är skonsammare för magen och halsen :) Hoppas du fårt ordning på det iaf, inget kul med massa kräkningar.
Här går man in i vecka 14 idag, känns jättekonstigt att man redan är här samtidigt som tiden går så långsamt :P
/Christine
Doften av kaffe tål jag inte, bara mitt eget och sen måste kaffekoppen väck så fort jag druckit det. Det som annars brukar dofta så gott.
Det där med te har jag tänkt på, köpte faktiskt nyligen hem allting man behöver, till och med en speciell te-kanna. Kanske dags att testköra den idag då :)
Jag äter alltid såfort jag vaknat om jag inte måste ut med hunden innan men annars så. Kom på mig själv imosse att jag kunde ju inte äta o jag som e vrålhungrig xD Få typ vänta 40min till 1timme sen kan jag äta :S

Jag ska fota bröllop på onsdag och ser ut som ett troll i håret. Någon som vet om man kan färga håret utan att riskera något när man är gravid?
#53 Jag färgar håret varannan vecka ungefär och det har fungerat bra. Frågade även barnmorskan och hon gav tummen upp. Jag brukar dock ha dörren öppen så man inte blir helt instängd i det.
#53 - Dom rekomenderar inte att man färgar håret de första tre månaderna men sedan ska det inte vara någon fara.
/Christine
#53 Jag frågade också min barnmorska och det är okej. De som jobbar som frisörer får lov att fortsätta jobba som vanligt så..

Okej! Jag färgade mitt i början utan att jag tänkte på det. Men då kör jag en färgning nu då ;-)
trodde man inte fick färga alls! Men det låter ju bra att man få det:)
Jaa hårfärg åker ju inte direkt in i hjärnan så klart man få färga de ? xD Någon som ha sagt att de inte gå sen sprids de o folk tro på de :P
Nu har inte jag pratat med barnmorskan om det, men vad jag läst mig till och vad min frisör sa så rekomenderas det inte de första tre månaderna. Och det handlar inte om hurvida det går in i hjärnan utan mera om den starka doften och att huden tar upp det och på så vis tar bebisen upp det. Och alla vet ju att de första tre månaderna är riskfyllda. Men alla säger ju olika som med allt annat 
/Christine

#59 Det är ju ganska mycket skit i hårfärg och jag tycker inte det är konstigt att man funderar på det efter som det finns ganska mycket kemikalier som kan vara skadliga för både människor och djur. Har man då en bebis i magen vill man ju inte utsätta den för gifter som kan skada.
Anledningen att jag funderat på detta är mest för att ett ex till mig blivit utsatt för ångor från kemikalier och han var sjuk i över ett år på grund av det. En vuxen karl. Då kan man ju ana vad vissa kemikalier kan göra med ett växande foster.
Ja men gud jag mena nu inte att hårfärg e heeelt ofarligt för de nämnde jag inte xD Jag sa att de e klart man få färga de när man e grav, men ha inte jag tänkt på att man helst inte ska göra de dem 3 första månaderna o hitan ditan .. Men klart de inte e bra så sett, men just saken i sig pratade jag om nu !!
Vill varna innan någon färga håret!!!
Jag skrev i den andra tråden om hur det gick för mig. Jag klarade halva huvudet innan jag låg som en säck på golvet och hulka över toaletten och telefonen var i hallen och jag orka inte ta mig dit och ensam var jag.
Kommer ALDRIG färga håret själv/ensam hemma igen och nästa gång jag färgar så ska sambon få hjälpa mig så jag kan sitta ner utan att rammla ihop till en säck!
Det var alltså doften som gjorde att det blev som det blev. Mitt luktsinne är helt ändrat sen jag blev gravid.
Sen så kan det vara bra att veta att hormoner påverkar även hårfärg. Så om man tar sin vanliga färg och färgar som vanligt så betyder det inte att det blir samma resultat som vanligt. Det kan bli en helt annan färg och ton.
Ja, min kusin , när hon va gravid så skulle hon färga håret o blev en helt annan färg nyans typ o alltid haft densamma färgen jätte länge. Typ de jag nojjar över nu när jag ska färga min utväxt igen, gaash .. ha rött i hårbotten o vill ju verkligen inte ha en annan färg än rött där !!! xD haha
Jag har färgat håret regelbundet under hela graviditeten. Både hemma och hos frisör. Jag har haft turen att det gått bra varje gång, det har inte varit någon skillnad vare sig i resultat eller känslighet mot doften nu mot tidigare. Tänkte färga håret nästa gång nu på söndag, kan ju hoppas att resultatet stämmer med den tänkta nyansen även denna gång, annars kommer det inte stämma med mitt löshår. Jag ska på bröllop på onsdag så nu får det inte gå fel:)
Här var en bra kort och informativ text om ämnet tyckte jag
Jag har bara färgat håret en gång under graviditeten, färgar inte så ofta. Men det var i alla fall inga problem med resultat eller doft för mig heller, färgade också hos frisören.
Idag är jag otroligt trött.. på måndag har jag gått 13 fulla veckor och börjar tankarna om det är bebis jag börjat känna den! känns som något stryker mig på insidan på magen! men vågar inte tro att det är bebis ( mina tarmar känns så mkt mer än så här)
Kan man känna bebisen så tidigt?! :O vanligt vid v18 att börja känna vad jag ha läst :) Annars ha du bara tur tycker jag för jag längtar efter att käna vår bebis, e i v14 nu :)
Måste fråga en sak som inte ens ha med ovanstående o göra .. Men när "hårdnar" magen?! :O Alltså i ca vilken vecka?! Bara en sak som slog mig precis :P
#68 - Man kan känna så tidigt, jag har också känt rörelser i magen, men tror mest det är tarmar och grejs som flyttar runt. har man varit gravid tidigare så vet man hur det känns och då brukar man känna av det tidigare också.
/Christine

Jag började känna runt v 15. Men det var inte förän någon vecka senre som jag var säker på vad det var, vågade inte känna efter för mycket förän efter vårt FVP då vi inte visste innan om barnet var sjukt (fick CMV-infektion, funderade på abort). Det kändes som nervryckningar i huden först. Ni vet så där man kan få i ögat och andra ställen.
Jag har kännt saker i ett par veckor (18+2) men jag vet inte exakt vad det är och det är återkommande i nedre delen, dvs där livmodern bör befinna sig. Men vet ju inte säkert hur en liten puff känns kan ju vara annat :)
Okeey, vi få se när de kommer för min del då :) Ha "bara" 3 veckor kvar tills v18 :D Tiden bara flyger iväg REDAN, kan tänka mig sen då! :D
Men vissa känner ju inget förens efter v20 och lite till så jag intalar mig att jag får gott vänta ett tag till innan jag kanske känner något som jag vet är en puff
Jag vågade inte lita på att det vsar sparkar jag kände förrän i v 20-21, men jag tror nu i efterhand att det var barnet jag kände redan i v 17-18:)
Första gången jag verkligen kände att det måste vara sparkar var i förra veckan när vi skulle landa med flygplanet. Alltså i vecka 21. Då kom det upprepade små sparkar/puffar inifrån magen
Nu har det gått ytterligare en vecka men jag har inte känt det lika tydligt igen… 
Jag har känt sen vecka 17-18! Började som nervryckningar i magen och någon vecka senare kände mannen dom! :) Nu när det är slutet av vecka 24 så har jag lärt mig litens dygnsrytm! :) Kvällar och vid lunch är då gymnastiken pågår som värst! Mysigt dock :)
HÄRLIGT !!!! :D

Här om kvällen fick bebis in en riktig karate spark så hård att jag slog mig för magen och vek mig dubbel! Jag är i vecka 21+4 nu. Undrar just hur det kommer bli när den vuxit sig ännu starkare! Fast jag tror att den sparkade till någon muskel i magen för det kändes samtidigt som kramp på något konstigt sätt.
kan med 100% säga att det är bebisen som rör sig. känner någon som smeker mig. och min tarm smeker mig inte den puffar :P idag går jag in i v 14 =) underbart =) mår fortfarande inte bra och i helgen har vi haft magsjuka här tack o lov bara sambon som fick det!
Igår gjorde vi gipsavgjutning av magen! Sulligt men kul 
Gipsmage à la vecka 38
#81 Vilken rolig idé 
Här är ännu en, är i v. 15 o väntar med spänning på att börja känna nånting.
#82 Finns på Panduro 
#84 Det måste jag testa när jag blivit lite större 
#85 Ja gör det, det känns kul att ha kvar den sen när bäbisen har kommit ut och magen är borta 
Jag slutade med mina P-piller den 5:e nov å fick mensen den 6:e! Nu är mensen sen med 8 dagar å har mått illa till och från i 1,5 veckas tid.. Sen är jag trött, bubblar i magen, molande värk i nedre delen av magen.. Så fort jag ätit blir jag hungrig igen å kissar oftare än vad jag brukar! Jag var hos bm i måndags å tog ett test, visade jättesvagt positivt fast det försvann efter några minuter å till och med bm tyckte det var konstigt! Vad kan det bero på? Är chansen stor att jag är gravid?
Låter ju ändå som att du e det men skumt att de försvann, du få vänta en vecka o testa igen så få du se, för mig så visade det inte förens jag va en månad gången, så beror ju helt och hållet på sin kropp.
Bm sa att jag skulle komma tillbaka på fredag för att göra om det! Det visade jättesvagt positivt på en gång i några min för vi gick från ett rum till ett annat å hon letade efter sina glasögon å sen började hon fixa med inskrivning men då var det helt borta :/
#89 vad konstigt att det blir så!:/
Men ett plus är väl alltid ett plus?! Vänta en vecka o testa igen:)
Imorgon är det RUL för våran del! Hoppas man kan se könet på den lilla!
Känner sparkar varje kväll nu <3
Ja hon sa att jag skulle leva som gravid iaf tills på fredag då vi skulle göra om testet :) mår illa just nu å kissar typ en gång i timmen :P
#90 Gud vad kul för er!! Själva ha vi 2 och en halv vecka o kan inte sluta tänka på de! :P haha. Hoppas ni kan se könet på den lilla knodden så den inte retas o ska skymma ;)
#91 Hoppas det visar possitivt o at de stå kvar då Katta87 :)
Ja hoppas jag med :) fast sen gör det inget om det inte visar det, vill i så fall bara veta vad som händer med kroppen :) trots allt allra första försöket :)
Känner mig kissnödig så fort jag tar på mig byxor :P haha
Okeey, men du vill ha barn eller? :P Vaddå händer med kroppen mena du? Under graviditeten mena du ? :P
Det kan vara skengraviditet också, om du hoppas för mycket så luras kroppen liksom, ta det bara lugnt och lev normalt skulle jag säga, det är inte så stor skillnad mot att leva som gravid ;)
/Christine
Ja vi vill ha barn :) nää jag menade om jag inte skulle vara med barn :) eftersom mensen snart är 1,5 vecka sen ;P
Men skulle skengraviditet visas som positivt på ett test?
Då e det ju konstigt om den e så sen :S Håller tummarna för er Katta87!! :D du få skriva sen när du ha testat igen så måste vi höra om resultatet :P
Ja håller med :/ för om det skulle vara skengravid, skulle det visa sig på ett test då?
Eller?
#101 kan inte tänka mig att skengraviditet kan visas på stickan!
Då borde det väl vara nått?? Om jag inte är gravid borde det väl inte ens bli två streck?
Är det första barn för flesta här? :)
Här är man i vecka 7 (8), mår illa dygnet runt och har yrsel. Mindre skoj men det blir bättre i slutändan. Ett bebis är väl värt all pina under graviditeten, eller hur? ;)
#104 väntar min andra och så har jag med haft och har det ännu är i v 14.. blir inge bättre, men är värt det i slutet =)
#105 Ja, alla graviditeter är ju så olika. Denna är min tredje, knappast någorlunda likt första eller andra ggn.
Näe? v14 och fortfarande så illa? låter inte alls kul :/
mitt illamående på morgonen kom när jag va i vecka 14, sjukt drygt !!
Jag är i vecka 25 och mår fortfarande illa :) Dock så spyr jag knappt om det inte är morgon och frukosten inte inner slinka ner tillräckligt fort! Annars så växer magen för fullt och den lilla sparkar och har sig i mängder! Dock så har jag fått någon helvetes ryggont/foglossning! Så har varit sjukskriven i drygt en vecka och ska vara det två till för att sen göra en utvärdering om förlängning :( Ett tag var det så illa så jag knappt kunde sova, och när jag väl somnade så vaknade jag varje gång jag försökte vända mig i sängen bara för att fet gjorde så ont!! Men det är väl värt allt i slutänden så… :)
För mig blir det första :) är i vecka 10+6. Längtar till tisdag då vi förhoppningsvis får se den lilla första gången :D
#100 Nej skengraviditet ska inte visa på stickan. Men det som jag funderar på angående stickan är att olika märken funkar olika. Jag har testat både olika stickor och test och det ser lite olika ut när man tar testet. Vissa har visat två sträck medans urinen klättrar upp i stickan, sen när tiden har gått och det är dags att läsa av stickan är alltså sträcket borta och testet är då alltså negativt.
Men jag testade inte positivt förens BIM+1 och kände mig gravid och min sambo sa att jag bara skulle bli ledsen om jag inte sluta tro på att jag var gravid trotts alla negativa stickor. Men sen så när jag tog ett test bara för att så var det positivt! :D
Så håller tummarna att du får det svaret du vill ha!
imorgon blir det min tur för att RUL! :D
Är så förväntansfull! :D
V.15 med första barnet för oss. Mår som en prinsessa bortsett från växtvärk och behovet av mammajeans! Som för övrigt inte finns i kombinationen billiga och små :P
RUL idag! Det blir en liten flicka<3 Hon växer och mår bra:D
nä usch o må illa för allt.. men sjuka att det är bättre när jag är borta o har någon att umgås med eller prata med!! men det är ju så när man är någon stans där man trivs och mår bra
#113 , Gud vad kul för er !!! :D Grattis! :D :D Längtar med nu till vårt RUL, vill bara se så allt är OK så man kan slappna av !!
#115 Tack så mkt!:) Ja det förstår jag:P
UL på tisdag å jag har blivit sjuk! :( visst är det inga problem att gå på ul även om man är förkyld å halsont? Eller måste jag ställa in det om jag fortfarande är dålig på tisdag?
#113 Grattis 
#117 Nej, det ska väl inte spela någon roll för själva ultraljudet. Men är du väldigt förkyld kan det ju vara trist för barnmorskan som riskerar att bli smittad.
Va bra. Jo de e klart. Får hoppas det blir bättre. Är ju ett par dagar kvar :)
#119 Håller tummarna 
En liten fråga, är i vecka 25, och har sen igår haft som hugg mellan naveln och revbenen.. Mest irriterande är det när jag andas ut.. Kan det ha och göra med att det börjar växa uppåt mot revbenen tro? Tänkte om någon haft något liknande, känner mig även som en ballong i hela magen :(
#121 kan vara så! Är det vid ansträngning eller hela tiden?
Det kommer och går.. Känns minst när jag ligger ner.. När det inte hugger/krampar så känns det som världens träningsvärk, har kommit på att området nog kallas för mellangärdet.. Sjukt tråkigt att i princip bara kunna ligga i soffan :( Läste något om magkatarr, men jag har aldrig haft det förr så jag vet inte :/ Men den lilla sparkar på som vanligt iallafall vilket lugnar mig :)
I fredags gick jag på vårt RUL. Lite besiken kring att Bm inte kunde se kön. Men annars så tyckte hon allt såg bra ut, vilket är huvudsaken. Men fått höra av svägerskan att hon oftast bara gissar/slårvad och har inte haft fel på någon i min svägerskas mammagrupp. Så vi får väll se om hennes gissning till oss var rätt. Isf tror hon och jag på samma kön :D
Bifogar en bild på de lilla krypet som mest pilla sig i näsan under ultraljudet haha
Förstår dig :) vår lilla plutt ville inte heller visa oss ;) Men nu när vecka 26 snart är här så tycker jag att det är ganska mysigt att inte veta! Fast visst, när den lilla håller på som mest i magen så kan jag inte låta bli att tycka att det hade varit mysigt om vi visste vad det var för något :)
vi får se, men funderat på 3D eller ovisshet. Sambon är väldigt sugen på 3d, dock inte för att veta könet utan för att han tyckte de verkade så coolt när han fick se några kompisar till våra kompisar 3d bilder och film
Vecka 18 och 2 veckor kvar till ultraljud. Har lite mage men den är inte sådär jätte stor men det kommer väll. Spy epidemi har jag däremot numera, kräkningar kommer allt oftare tycker jag, i morse spydde man magsaft och det gjorde inte. Fått foglossningar, ryggont mm.
Men av någon anledning, vilket min BM skrattar skämtsamt åt, är jag inte riktigt övertyg om att jag är gravid än. 

Är det någon mer än jag som redan har barn och som tycker att bebis denna gången ligger väldigt långt ner?
#128 jag har barn sen innan men är inte så långt gången ( v19) för att ha fått den uppfattningen ännu:) Kommer väl sen:P
Jag kände nånting igår kväll, jag kan inte svara på vad det var men det var då inte vanliga tarmrörelser utan det kändes som en puff, vilket kändes konstigt för var det bebisen så trodde jag inte att det skulle kännas så tydligt så tidigt. Hmm, vi får väl se… Nu på morgonen har jag haft spänningar i magen, känns nästan som att det dragit åt två håll lite, foglossning? Ligament? Vad tror ni?
Vecka 14+4 idag.
/Christine
#130 jag har känt min bebis och jag är i v 15 imorgon! så det är möjligt att du känner bebisen =)
Själv slutar inte mitt illamående och komma! trött på att vara gravid när man ska må skit hela tiden
#131 - Jo, jag såg det, men du har barn sen tidigare va? Har läst att man ofta känner tidigare då ;) Mamma däremot kände i vecka 16 på alla tre barnen. Men vi är alla olika, osäker på om jag känt nåt idag, men längtar som tusan efter att känna regelbundet!
/Christine
På tal om ingenting sådär så kollade jag på bebisa som sparka i magen på Youtube, o de såg sjukt läskigt o obehagligt ut! :O haha

#133 Sist jag var gravid tyckte jag att det var otroligt obehagligt ibland när bebis sparkade eller vände på sig! Det går inte att beskriva känslan men nu är jag i vecka 22 och kan inte säga att jag ser fram emot det :-\
#132 japp har en 19 månaders son redan sen innan, han kände jag med i v 14-15 typ denna var redan i v 13 =) men längtar tills man känner och ser rörelserna =)
När jag var på ultaljudet förstod jag att alla små pet och nyp jag känt är bebisen. Då jag såg hur bebisen rörde sig och peta tillbaka när ultaljuddosan rörde och buffla på magen för att få bebisen att röra sig och visa upp sig så hon kunde kolla igenom att allt såg bra ut :D
åh, imorrn gäller det. Ska förhoppningsvis få se bebisen för första gången, men jag e sååå nervös! Tänk om det inte finns nått där, är så orolig att det ska vara som förra gången när jag fick Mf å de va bara tomt. Jag komma inte våga titta på skärmen :O
#137 Tyckte också det var jobbigt att vänta ända till RUL på att få bekräftat att det var en levande bäbis därinne, men hade ändå från början en annan känsla (en bra känsla) denna graviditet jämfört när jag fick mf. Det kommer säkert gå jättebra för er i morgon!
#138 Ja jag hoppas att det går bra. Vi fick oxå ett tidigare ul så detta e inte RUL. Jag är i vecka 11+3 idag. Har känt mig mer gravid denna gång än förra oxå, men sista veckan tycker jag att symtomen inte är lika starka som innan, vet inte om de e för att man börjar komma upp i veckorna, eller om det e för att jag legat sjuk nu å att de inte känns lika mycke då. Hoppas bara allt e som det ska.
#139 Okej, lycka till i alla fall!
Ensiffrigt i nedräkningen här idag! 9 dagar till BF.
Lycka till SaraC :D Hoppas allt kommer gå kanon för er alla, du få lägga in en bild på bebisen sen :D Kram
Nu är bilen parkerad i stan, dags att gå å käka lite mat och om 45min ligger jag på UL bordet :) sååå spännande! Å nervöst!
#142 hur gick det på ul??
Ååh det gick jätte bra! Va nervös innan men sen såg vi vår lilla krabat
#144 Skönt o höra! Är glad för eran skull!:)
Oj! Allt jag skrev kom inte med :S jaja. Vi är jätte glada iaf. Nervositeten har minskat nu när vi fått höra att bebis e frisk å allt såg normalt ut. Han beräkna oss att vara i v 10+2 så det blir ett litet sommarbarn, mitt i semestern (juli) hihi. Blir så mycke verkligare nu oxå :D Ska se om jag kan få upp en bild imorrn så får ni oxå se :) #145 Tack så mycke! Vi är jätte glada. Har gått runt med ett leende på läpparna hela kvällen ;)
Har inte skrivit på ett tag nu men brukar läsa tråden varje dag. Jag har haft fullt upp det senaste, jag har nämligen gått och gift mig:D Förra onsdagen, 121212, i smyg medrenbart våra vittnen. Underbart romantiskt och lagom! Fint restaurangbesök på kvällen och övernattning på hotell. Vi tänkte fira med släkt och vänner när vi har barndop: Igår jobbade jag mitt sista pass på länge…Nu ska jag gå på havandeskapspenning de sista fem veckorna och försöka njuta trots foglossning och sammandragningar. Min plan är att lära mig virka amigurumifigurer:D
#141 Tack så mycket
Ingenting alls på gång här än så länge i alla fall!
#147 Grattis!
Vi gifte oss också i smyg, i oktober. Bjöd på fika för de som ville några veckor senare och var nyss på en mini-bröllopsresa. Skönt att ha det "avklarat" och slippa hela faderuttan med faderskapsintyg.
#148 Då får jag säga grattis tillbaka! :D Det känns som en bra bonus ovanpå allt annatåatt slippa krångla med faderskapsintyg!
#147 - Stort grattis! När har du BF?
/Christine
#150 Tack så mycket!:D Bf ör 25 januari, jag håller tummarna för att den vill komma några dagar tidigt;)
Oj, oj, tror ni inte att jag kände ett litet buffbuff igår kväll när jag hade lagt mig? Och ett imorse när jag precis hade vaknat! Pratade med mamma om det och hon passade på att säga att jag spräckte ett revben på henne i v.38
Jäklar vilken illbatting jag måste varit, men tydligen var jag en liten ängel när jag väl kom ut. Väldigt lugn och skrek nästan aldrig. Får se vad det b lir för släktdrag på våran lilla filur. Idag är det 15 fulla veckor!
/Christine
#149 Tack 
Verkar som att jag blir 2012-mamma.. Vattnet har gått 
#155 Åhh lycka till nu!! Hoppas du har bilder att bjuda på sen :)
#155 - Åh, vad spännande Sara! Här hålls tummar och tassar (blir några stycken ;))
/Christine
#156/#157 Tack! 
Vi har nu varit inne för att ta en kurva och kolla så att det verkligen var vattnet som gått. Det var absolut vattnet och allt såg bra ut på kurvan.
Medan jag låg där med ctg:n började jag få lite mer onda sammandragningar, de har sedan kommit med 5-15 min. mellanrum. På vägen hem började värkarna komma tätare och mer regelbundet så nu sitter jag och försöker klocka dem.
Om det inte drar igång av sig själv får vi åka in igen i morgon och då kommer de sätta igång mig.
Gud vad spännande! En liten julbebis! :D
#158 vad spännande! ! Lycka till! :D och grattis!

#158 Så spännande!
Ni vet väl att det finns både appar till mobilen och sidor på nätet man kan klocka värkar med jätte smidigt?
åhhhh, vad roligt o få bebis redan!
Vecka 19 nu enligt BM och just nu i skrivande stund känner jag rörelser. Känns som jag har en kickboxare i magen. 
#158 Hoppas allt går bra nu och att det blir en någorlunda smidig förlossning 
Haha jag fick hem ett brev från ultraljudsmottagningen idag… jag ska nämligen göra ett till ultraljud i vecka 32 nån gång då moderkakan såg ut att sitta för nära utgången (hoppas, hoppas att hon såg fel, vill helst slippa kejsarsnitt). Hur som helst så står det att nästa ultraljud ska göras den 19 december 2013
Då ska jag väl förhoppningsvis ha fått min lilla! Har förövrigt gått 24 fulla veckor idag och jag mår underbart! 
Tack så mycket allihop 
Tyvärr går det trögt, fortfarande oregelbundna värkar
Var nere på 5 minuter ett tag men sen avtog det, gud vad besviken jag blev. Sen dess har det pendlat mellan 4-12 minuter.. Men det gör ont! Så ont. Kan inte sova men är trött. Får se hur det utvecklar sig.. Har skickat karln i säng nu i alla fall, så får någon av oss vila lite.
Åh, men lycka till nu Sara, håller tummarna för att det sätter igång av sig självt!
/Christine
försök vila så mkt du kan

Känns som SaraC borde ha fått nu?! Håller tummarna för att allt har gått bra!
#168 - Hon fick en liten dotter nån gång mellan 22-23:e 
/Christine
På fredag är det UL för min del för första gngen. Sjukt nervös och eftersom jag inte har mycket till mage, vad jag själv tycker för min man håller inte med, så är jag ännu mer nervös.
Går i tankarna "tänk om alla tre grav testen bara visa positiv fast jag inte är gravd" eller "tänk om barnet inte lever". Min barnmorska säger dock att grav test inte visar positiv om man inte är gravid och hade barnet inte levt hade jag inte haft kvar alla symptom så som enorm hunger, ständiga toabesök mm samt att jag garanterat hade känt att något var fel.
#169: Åh, vad roligt för henne!!
Jättegrattis SaraC!! 
Jag passar på att hoppa in här också förresten, för idag blev det bannemej ett plus! Bara 3+3 än så länge, men ändå!
Allting känns så nytt, så stort och så underbart!
Jag tror stenhårt på att det var spolningen som hjälpte det sista lilla på traven! Om allt går vägen, och jag tänker inte tro annat, så är fröet beräknat till 7 September. Åh, kan knappt vänta att få berätta för våra familjer på nyårsafton! Första barnbarnet för båda våra familjer! ♥

#169 Åh så roligt! Hoppas att hon snart berättar hur det gått för henne och den lilla tösen!
#170 Hoppas UL går bra!
#171 Grattis!!
#170 - Åh, vad spännande, berätta sen hur det går! För oss är det också snart dags, lite mindre än tre veckor. Och jag är också nervös, trots att vi fick se den lilla i vecka 8 men saker kan ju ha hänt sen dess. Och jag misstänker mer och mer att det är två där inne, annars har jag nog en väldigt framåtlutande livmoder bara som gör magen så stor.
#171 - Stort grattis och välkommen till den här tråden! Vad skönt att det hjälpte med spolningen, det gjorde det inte för mig, hur upplevde du det? Jag tyckte att sjäkva spolningen gick bra, det var lite obehagligt men jag hade så fruktansvärt ont efteråt! Gick nästan framåtlutad därifrån av smärta :S
#172 - Ja, jag hoppas också på att få reda på mer, kan tänka mig att det är lite rörigt nu i dagarna med jul och nyår och allt, men hoppas hon kikar in här snart och ger oss en liten uppdatering :)
/Christine
#172: Tack! 
#173: Tack tack!
Jag har bara positiva erfarenheter från spolningen. Dels kände jag verkligen ingenting medans de höll på och kände inte heller ett smack efteråt. Vilket jag faktiskt är förvånad över. Hade räknat med åtminstone lite lätt molvärk. Men nope, ingenting!
#173 Jag har inte sett min en enda gång (här gör man bara UL en gång under graviditeten och lyssnar sen på hjärtat när det närmar sig förlossning) men däremot känt sparkar någon dag sedan och sen dess inget. Jag är konstigt nog inte övertygad om att jag är gravid än men det ska tydligen vara en vanlig känsla enligt BM.

#175 Jag är i vecka 24 och har känt bebis röra sig i flera veckor. Detta är andra barnet och jag har fortfarande inte fattat att det är en liten där inne 
#176 Första egna barnet för mig så allt är så nytt för min del. Är väll olika hur man känner sparkar och hur ofta barn sparkar antar jag.
Men när det hände någon dag sedan så satte karln min örat fort mot magen och fick sig lite kickar i huvudet vilket gjorde att han sken upp som en sol medan jag bara ville det skulle sluta för det var inga små sparkar. 

#175 - Jo, i normala fall görs bara ett ul på de flesta ställen, men då detta är en IVF så kollar de i vecka 8 för att bekräfta att det är som det ska.
/Christine
#171 Stort grattis till er! Vad roligt att det gick nu :)
#179: Tusen tack!
Ja, det känns så härligt att det äntligen ville ta sig!
#180 Stort grattis till er!:D
#181: Tack! 
#183: Tackar! 
Tack för gratulationerna 
Klockan 10.31 den 23/12 kom hon äntligen! 52 timmar efter förlossningens start, phu! Det blev snitt till sist. Hon vägde 3260 g och var 50 cm lång och helt perfekt
Idag fick vi äntligen åka hem från BB och det är så skönt att vara hemma och mysa med prinsessan.
#171 Stort grattis! Det var verkligen er tur nu!
Åh Grattis SaraC, jätte söt liten tjej! :)
Sen en allmän fråga, jag är in i v17 nu o mina bröst ha redan vuxit en kupa och idag när vi var på stan så köpte jag den storleken som jag nu då hade o då va bh:n nästan förliten IGEN! :S Jag ha vuxit ut en Dkupa nu -.- Kan de va så att jag växer nu o sen stannar de typ eller fortsätter de hela tiden ?! Känns som man kommer få mega boobies sen om de fortsätter såhär xD haha
SaraC, oj, jösses vad kämpigt! Vi ser fram emot en förlossningsberättelse när du orkar :) Stort grattis till tösen igen!
Idag går jag in i vecka 17, hittils har jag tyckt att tiden har gått väldigt långsamt men nu börjar jag nog tycka att den rinner iväg :P
/Christine
#185: Vilken liten ängel! Men vad du fick kämpa!
Även fast det syns svaga streck på testen och jag vet att jag är gravid, var det ändå skönt att få det bekräftat i text. ♥
#185 Hon är jättefin! Det låter som att ni haft en väldigt kämpig förlossning, vad skönt att allt gick bra till skut!
Ultraljud idag vid ett tiden. Har haft en enorm värk på höger sida av magen hela morgonen utan att kunna sätta klämm på vad det är. Jag misstänker njurarna efter allt julgott, mina njurar är inte så haj på att foxa kolsyrade drycker. Men är ändå orolig. Har dock inga blödningar eller så bar som en enorm molande värk, inte likt mensverk. :/
segt dagarna går mellan jul o nyår! längtar tills jag får se min bebis med! längtar som skam
#187, #188, #189 och #190
Tack så mycket! 
#192 - Titta vilken liten fining du har där :)
Idag har vi gått bananas på rean, fick nästan lite ångest. Det var så lite grejer som verkligen var på rean så vi är lite besvikna på det. De allra flesta barnkläder som var på rean var könsbestämda in i minsta lilla tråd men vi hittade lite annat vi slog till på iaf. Tre par strumpor, två dreglisar och tre bodys med matchande byxor. Oops ;)
/Christine

Är det någon mer än jag som får små proppar i ena lungan emellanåt?
Hm, bra om jag redan tänkt kika på barnvagn?
Satt bara och kikade lite på vad barnvagnarna häromkring kostar och såg en som såg väldigt fräsch ut för bara 800kr, som finns 5 min från oss! Då bara måste jag ju kika..
#197 Det var riktigt billigt. Vi köpte barnvagn direkt när jag plusade men en ny då för ca 5000kr med både ligg och sittdel, pump, mygnät, regnskydd, åkpåse mm. (Kronan Duo)
#198: Ja, det är därför det känns dumt att inte kika på den. Är den fräsch så är det ju världens klipp!
#198 Köpte också kronan duo. Så prisvärd vagn, la till extra för att få en mjuklift också.
Kan verkligen rekomendera ALLA att i alla fall kolla på vagnen!
Alla jag känner som jag visat vår vagn för önska de visste att den fanns när de köpt sina vagnar. Min kosta nästan lika mycket helt ny som svägerskans beg. vagn med samma tillbehör. Min var ca 1000kr dyrare bara.
#200 jag skaffa ingen mjuklift. Förstår inte riktigt vitsen med den när det finns åkpåse?
Jag hade redan vagn innan jag blev gravid :P men det är för sonen hade har en som bebis kommer få ärva =) så jag har allt i vagn väg klart till bebisen
#185 Åh så fin hon är
Stort grattis igen! Kan tänka mig att det var skönt att bara få komma hem och mysa efter en uttrdagen förlossning.
På tal om barnvagn… är det bara jag som tycker det är krångligt med alla dessa delar som hör till?? Dvs. mjuklift, hårdlift etc. Jag skulle nog behöva en artikel eller något som förtydligar vad som är vad och vad man bör ha vid en viss ålder… eller vad man speciellt ska tänka på när man köper vagn. Känner mig ungefär lika borta i barnvagnsdjungeln som jag gör när vi ska titta på bilar 

Gör det inte krångligare än det är. Det är mitt tips! Säljare vill gärna få dig att tro att du behöver en massa saker som är helt onödiga. Jag hade en sittvagn med mjuklift i till dottern. Det var perfekt. När hon vuxit ur mjukliften låg hon ner i sitt delen utan problem! Det jag tycker du ska fundera på är hur stor plats du har för vagn i ex bilen. Vart kommer du köra vagnen mest dvs skogen eller på plan mark. Det är avgörande för vilka hjul du ska ha. Jag har en Emmaljunga sport och är jätte nöjd! Tyvärr tar den lite stor plats i bilen men den har så mycket bra att det är värt det!
Efter att ha läst mig snurrig så satte vi oss bara ner o listade vad som var viktigt. Pris, användningsområde (stan, skog - grus, asfalt..), storlek på bilen, typ av vagn (kombi, duo, sitt, ligg..) sen traska vi iväg till närmsta barnvagnsaffär, räkna upp "kraven" o fick förevisat de som motsvarade.
Mjuklift är juben smak sak. Personligen tycker jag inte om dem, enda fördelen med dem är att manbkan gå runt och bära barnet i det om man tex bor några trappor upp och inte har hiss. Hårlift är likadant men tyngre dock stabilare än mjuklift. Vi har varken eller utan har åkpåse i liggdelen samt filt, fäll, kudde mm. Men så bor vi också på markplan fri från trappor och har inget behov att plocka isär vagnen varje gång. ;)
#201 Jag tycker då jag verkligen behöver en. Jag bor tre trappor upp när jag köpte vagnen, nu ska vi flytta så vi bara har en trappa men vagnen kommer inte få plats i hallen = jag kommer bli irriterad över att behöva tränga mig förbi och vi har inget vagnföråd. Därför kommer vagnen stå i garaget och mjukliften blir transportmedlet till och från vagnen. :D
#207 ja på så sätt är den ju bra. :)
#209: Snygg!
Det är ungefär det jag kan säga om den, för i övrigt har jag noll koll på barnvagnar än så länge. 
#209 Skit snygg!
En sak man kan tänka på när det kommer till vagnar är däcken, punkteringsfria däck är hårda och gör vagnen rätt guppig och skakig vid körning. Pumpningsbara gummidäck är mjuka och funkar även de som stötdämpning. Ett litet tips till andra bara.
#209 - Vad är det för vagn? Tycker den ser rejäl men samtidigt liten och kompakt ut :)
Vi ska börja titta på vagnar här rätt snart också, men vi ska också köpa ny bil så dom måste anpassas efter varandra så vagnen får plats där bak utan problem.
/Christine
#211 bra att du säger de för de undrade jag med! Men tur e så e dessa sådana som man få pumpa så de e väl bra ?! :)
#212 Jag vet inte alls vad de e för märke :S Ha den ståendes hos mamma fortfarande :P Den e super rejäl! Det är även stora fjädrar vid däcken o sen är det sådan bra vagn så man kan ändra handtaget så man kan ha ungen fram. Den e liten men kompakt ja! :) Vi båda e små så bli förhoppningsvis INTE en stor bebis så bli nog bra med denna ett tag ;) hehe
#213 Ja jag läste en hel del om vad man ska tänka på vid vagnköp regler för vagnar, vilka man ska se upp för mm. Jag har ju som sagt Kronan Duo som är p-märkt vilket innebär att den uppfyller kraven för säkerhet mm.
Okeey, himmla tur att det finns sådana sidor! Men tur jag ha mammsen som kan detta med barnvagnar så ;) hehe
#215 ja och din vagn är så sjukt snygg! Skit söt. :)
Måste fråga en sak bara! Kan man begära i förtid efter kejsarsnitt eller måste de va speciellt orsaker för att man ska kunna få sådant?! Min mamma ha trångt bekene (Stavning?!) så de va knappt så jag o syskonen kom ut så fdem fick använda sugklocka o allt där emellan!
Men jag ska prata med BM om att jag vill kolla upp mitt beckene senare i grav för o se om jag e trång o beroende på hur stor bebisen är oxå självklart. Men just om de finns möjlighet att bestämma de eller om de verkligen behöver ha särskilda skäl till de ?!
#217 - Prata med BM, jag tror man bör ha särskillda skäl för att få planerat kejsarsnitt, men har man trångt bäcken så tycker jag nog det är anledning nog till det. Så ingen av dina syskon snittades? Ja menar, de lär ju vetat att det var komplikationer efter första förlossningen så konstigt att din mamma fick föda vaginalt med de andra tycker jag…
/Christine
#217 ställde den frågan till min BM och honbsa att kejsarsnitt görs endast om behovet finns alltså vid särskilda skäl.
#217 Min mamma har trångt bäcken så jag + 4 syskon är födda med kejsarsnitt. Hade samma oro som dig men min son föddes vaginalt för snart 6 månader sen utan större problem :) behöver alltså inte alls hänga ihop.
Okeey, jaa mamma ville inte alls göra kejsasnitt därför hon envisades med att föda vaginalt. Nej för mamma berättade att de kan va ärftligt ?! Men få fråga BM om de o få väl göra en undersökning om beckenet sen när de väl närmar sig isf o kolla läget :)
Evelina1991: Kolla upp vagnen mer noga. Vissa (jag skulle vilja säga alla) vagnar ska man vara väldigt försiktig med i trappor, t.ex inte hålla i handtagen och guppa upp/ner vagnen. Det blir ett slitage som inte är tänkt på vagnen och den är alltså inte gjord för det. När jag leta vagn lärde jag mig detta och flera med kända vagnar hade råkat ut för olyckor i samband med trappor eller helt random men slitage från att ha guppat med vagnen i trappor.
Vi köpte en Kronan duo vagn då jag själv inte tycker det finns någon annan vagn som håller mina mått + att den är väldigt prisvärd. Men det blir inga trappor för min vagn. Så har köpt en mjuklift som jag kan ha bebis i när jag tar mig upp/ner för trapporna och vagnen får stanna nere i garaget.
Tänker på att du får inte bära någon vagn för några trappor alls när du är nyförlöst och blir det snitt så får du absolut inte bära något. Man brukar säga sitt barnsvikt inte mer.
Grattis till er vagn, den såg fin ut och det är inte alltid man har lyxen att få en sån fin present. Vagn har ju förmågan att kosta en del! :D
jag ha inte hängt med vad mjuklift e redigt men men ska köpa en åkpåse för det är de enda som fattas och sen är de ju denna lilla "krubban" eller vad man nu ska säga som bebisen ligger i xd Vi ha så jääkla trångt i vår trappuppgång så kan inte sätta den där o i källaren så e de även trappor där :/ Jag ha alltid min kille hemma eftersom han plugga distans så de e han som få fixa detta med vagnen hit o dit med :P Men kanon bra att du sa de med slitage så man tänker på de, för en sådan sak e inte det första man tänker på direkt :P
Mjuklift är en lätt och stabil "påse" till bebisen. Den sätter man i vagnens krubba och tar bara upp den när man ska göra nått istället för att ta med hela krubban.
skickar en länk till kronan tillbehör. Där ser du både deras mjuklift och åkpåse. Åkpåsen är som en sovsäck och mjukliften som en mindre kompackt krubba som inte väger något direkt.
jaahaaa , jaja klart jag vet då vad de e men ha aldrig hört mjuklift :P haha.. Men mjuklift ha vi då, trode det ingick i alla vagnar ?! :O Men då hänger jag med nu vad vi snacka om, tjeena! ;) hehe (trög)
Drar alltid min vagn upp och ner för trappor, har inte märkt några problem än eller några konstiga slitage
#225 haha ja olika tillbehör till olika saker. jag har t.ex en åkpåse med i min ;)
#226 Det är väll det som är problemet att man inte ser att något är fel med vagnen och sen går den sönder. Rekomenderar att du säger att du gör så med din vagn om du ska sälja den då det är något jag skulle vilja veta precis som jag skulle vilja veta om en bilbarnstol varit med om någorn bilolycka stor som liten.
Säger som sagt inte att din vagn måste gå sönder bara för att du gör det, men det är många som råkat ut för slitage pga det som sedan skadat barn. I min handbok till min vagn står det även att man inte ska dra vagnen i handtaget upp för trappor av just den anledningen. Säger det inte för att skrämas utan för att många vagnar inte alls tål det och långt i från alla läsa handböcker till sina vagnen för att det kanske köper en begangnad vagn eller så.
Så hoppas din vagn håller och du slipper problem i framtiden.
vagnar är svårt. men kan tipsa er alla som har fb att gå med i "barnvagnar!" och mammisar super bra sidor på fb för mammor och barnvagnar!
Fördelen med kronan duo är ju att den har handtag bak som gör den lätt att lyfta. Gud värt när man ska ha vagnen över ett hinder eller dylikt.
Läste i emmaljungas handbok, hittade inget sånt i den! Har bytt vagn så nu ska jag rota fram handboken till den o se om jag hittar ngt:P Blev så nyfiken då jag aldrig har hört talas om detta innan :)
har nu lusläst hela intruktionboken och det enda jag hittar är:
" lyft aldrig din Bugaboo Donkey och chassit med bärhandtaget då ditt barn ligger i liggdelen eller sitter i sittdelen"
O det går ju att tolka som man vill, eller har jag fel?
Inget elakt nu jag är bara nyfiken! Hur hade ni tolkat det?
#231 det är just för att Bugaboo Donkey och Bugaboo Cameleon är kända för att ha handtag som kan lossna av sig själva. Stått i DN om det. Något jag utan tvekan ser som en säkerhetsrisk.
#232 Det visste jag ingenting om! När stod detta? borde ju vara något dom har fixat till får man ju hoppas!
Igår fick våra familjer veta och svärfars reaktion var helt klart roligast.
Svärmor jobbade, så svärfar fick öppna presenten först (slog in den igen sen). En liten minisnöglob att hänga i julgranen, som det stod "Bästa Barnbarn" i. Först stirrade han på maken och sen på mig. Jag nickade åt honom och då utbrast han "Äntligen!". Haha, märks inte nå att de väntat på barnbarn. 
#203 Tack 
#234 haha, vilken rolig reaktion :D Vad sa svärmor när hon öppnade den då ?! :D
#233 det har varit ett känt problem rätt länge och företaget åtgärdar det inte då de inte ser det som en säkerhetsrisk trots kunder som klagat på problemet, råkat ut för det och reklamerat vagnar. Vagnen är ju inte svensktillverkad utan holländsk. 13/12, 2012, alltså i år, skrevs det om på DN.

SaraC - Du fick oxå avsluta förlossningen med snitt om jah inte minns fel ? Har du koll på när det var ok att börja träna efteråt?
jag fick pratat med en sjukgymnast dagen efter men minns<inte vadhon sa och jag får så ont i ryggen av att jag inte har några mag eller ryggmusklet att tala<om.
#236: Det vet jag faktiskt inte, för hon kom hem mitt i natten från jobbet. Men enligt maken, som var uppe fortfarande då, så blev hon ju såklart glad hon med. Men ingen sådär spontan reaktion som svärfar. 
#239 haha okeey, hade vatt kul o se hennes med. Vi va rädda att träffa sambons mamma o berätta för hon ha rätt starka åsikter så vi ringde o berättade xD AHHAHAH, men nu e hon typ överlycklig o detta så gick bra iaf :) När vi berättade för min familj så skrev mamma så jag blev as rädd , asså av glädje :P o lådsas pappan stod o flinade as nöjt o syrran började gråta :D haha
Vet någon hur stor risken egentligen är att de verkligen är de könet som dem säger på ultraljudet?! Om de e 50/50 eller något ?!
#241 Har för mig att det är säkrare om de säger att det är en kille, eftersom de troligen ser nånting som sticker ut mellan benen. Men överlag kan det väl variera, de säger väl nog hur säkra de är på sin sak.
Har också hört att det är säkrare att säga att det är en pojke både på ultaljud och fostervattenprov.
#238 Ja, det stämmer. Vad jag fick höra var att man ska vänta tills man är färdigläkt och att det ska ta cirka 6-8 veckor. Jag tar det nog lugnt tills efterkontrollen.
Go fortsättning alla blivande mammor å pappor! I år är det vårat år ;)
japp iår är det vårat år =) vi får våra fina bebisar <3 längtar massa just nu
Känns så skumt att det inte är så långt kvar. När det var 2012 var det som sagt inte ens samma år, vilket det är nu… hjälp! ;D
#247 - Jag vet vad du menar! Tycker tiden börjar rinna iväg nu, jag är snart halvvägs tänker jag! 1, 5 vecka till RUL, med jämna mellanrum känner jag bebisen, men än så länge bara kvällstid när jag har lagt mig. Sambon längtar efter att få känna han med men det tar nog ett tag till.
17 fulla veckor idag!
/Christine

Jag har en app på mobilen som räknar ner. I dag står den på 105 dagar kvar! Tidigare har jag inte tänkt så mycket på förlossningen och tiden strax innan/efter den. Utan mer levt i nuet. Men nu har jag börjat tänka på det och längtar jätte mycket tills vi kommit in på förlossningen och jobbet har börjat! Lite tråkigt att det nog är sista gången jag är med om det.
Skrev en liten fråga för någon vecka sen ang propp i lungan, men fick inget svar så jag testar igen.
Är det någon av er som får små proppar i ena lungan emellanåt? Jag får normaltsett någon eller ett par små proppar i vänster lunga som löser upp sig själv varje år och har fått det så länge jag kan minnas. Men nu har jag fått 7-8st bara sen jag blev gravid och läkarna verkar inte bry sig. Han sa egentligen bara att jag ska åka in akut om det är en stor propp som inte löser upp sig själv. Tycker det låter väldigt märkligt!
#249 - Oj, just det, minns att du frågat. jag tycker det låter skitläskigt! Och att dom inte bryr sig? Tycker nästan du ska åka in akut nästa gång du märker det ändå, det kan ju inte vara hälsosamt nånstans!
/Christine

#250 Men visst låter det lite skumt att dom inte ens funderar på att sätta in någon behandling? Jag är ju lite rädd för en stroke, så vad är det som säger att jag INTE får nästa propp i huvudet? Tycker det är märkligt av en läkare som säger att jag måste åka in akut om benen svullnar eller om det blir tungt att andas för då är det brottom :-/ Mm, men om jag är ensam hemma då? Ska jag köra 3,7mil ensam eller ringa efter ambulans? HUR brottom är det? Ska ju till bm den 7é så jag får ta detta med henne också och se vad hon säger!
Ingen mer än jag som får sånt här?
Låser denna tråden =)
/Christine