Gyn cellprov?! Snälla svara!
Hej, Jag fick min mens nu den 16:e dec efter att ha slutat med neovletta den 6:e november :) Nu undrar jag om man planerar att skaffa barn å försöker väldigt mkt, är det då bra att gå på en cellprovtagning om man försöker det? Har nämligen fått tid den 14 januari, lagom när min nästa mens ska komma! Hur ska jag göra??
Cellprover är bra att ta och det gör absolut ingenting om du försöker bli gravid, dom ska bara ta en liten liten liten skinnbit så det är ingenting som påverkar ditt försök till att bli gravid.
Däremot kan den inte tas om du har din mens - men det är ju bara att ringa och avboka.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Du ska absolut ta cellprov! Jag lämnade ett cellprov i v12-13 nån gång så det är inget konstigt. Men avboka inte! Omboka tiden till när du inte har mens ;)
/Christine
Kan man avboka dagen innan eller samma morgon? Jag har tid 8,30 å man kan ringa dit 08.00 på morgonen :) Jag tror att min mens kommer nångång då iaf! Gjorde ett prov för 3 år sedan :-)
Varför inte ringa nu och boka om så du får några dagar tidigare?
/Christine
Kan ringa imorgon i så fall :) de har teletid 08.00-09.00 :) Tycker inte om sånna prover :/ oroar mig jämt :P
Ja, ring så snart du kan, avbokar man samma dag så kan man debiteras på det. Klart det finns roligare saker att göra, men bättre att få veta tidigt så det går att förhindra än att strunta i det och få veta det för sent =)
/Christine
1) Hur lång är din cykel? Är den regelbunden?
2) Om du har en hyffsat normal cykel så kommer ÄL runt dag 14-16 efter sista mensens första dag.
/Christine
Hade min pillermens den 6:e november å nu den 16:e december, men alltid regelbunden innan jag slutade med pillrena :-) så tror väl att den är det :-)
Om det nu var riktigt mens den 16:e så får du ÄL runt nyår med andra ord ;)
/Christine
Ja det är riktig mens, vad skulle det annars vara :-) har blödit ända sen den 16:e å blöder fortfarande :-)
Nyår passar bra eftersom jag å sambon har varit förlovade i 6 år då :-)
Jo, det stämmer att det är 14 dagar innan, men har man en cykel på 28 dagar är det ju lättare att räkna från sista mensen. Har man oregelbunden mens med månader emellan så är ÄL 14 dagar innan, men det är svårt att räkna på det då när man inte vet.
/Christine
Om du har en Smartphone så är appen P Tracker jättebra!
Den startar du när du har din mens och avslutar när den är slut och den räknar ut när du har ägglossning och när du har som störst chans att bli med barn. Den använder jag och den är jättebra =) Lätt att komma ihåg också.
Du kan ställa in humör osv på den appen också
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Tror man kan ta cellprov till omkring vecka 13-14 någonting. Stod på min kallelse vilken vecka som man skulle vara i för att det fortfarande skulle vara okej. Jag pasera veckan så fick lov att avboka. Men ska boka ett nytt så fort jag fått barn och fått okej att det går bra att ta ett test. Antar att det är hormoner m.m som gör att man bara kan testa under graviditet till och med en viss graviditets vecka.
Så i ditt fall TS så är det inga problem att göra testet pga att du försöker bli med barn. lycka till
Men är den pålitlig :)?
Ja den är pålitlig =)
Blev gravid när den sa att jag hade störst chans, tyvärr missfall då men men =)
-Albert Einstein
Okej förra månaden kanske inte gick så bra för mig, trodde jag blivit gravid men mensen kom 12 dagar försent enligt den appen :) Och gjorde test hos bm som först visade ett streck men som försvann å sen var det neg 4 dagar senare :/ men får väl testa efter den här mensen :-) slutade ju med pillrena förra månaden :-)
Vad tycker ni, om man vill bli gravid, kan man dricka på nyår eller ska man hålla sig till alkoholfritt? Vill inte att så många ska få veta att vi försöker då det går mkt snack här :/
Det är väl ingen som behöver se vad du dricker? Ett glas cola med citronskiva och sugrör kan ju lika gärna vara cuba libre ;) Och Chapell Hill är ett jättegott mousserande vin som är alkoholfritt. Ska ni inte vara hemma hos er så kan väl du vara chaufför? Jag har i stort sett inte druckit på hela året men det är ingen som frågat något.
/Christine
Min är också lite till och från, den kommer när den vill efter missfallet.
Säg att du är chaufför istället! Då frågar ingen utan det blir mer 'Fan va bra, då har jag skjuts hem sen!' :P
-Albert Einstein
Det beror väll på hur du vill göra och vart i planingen av barn man är. Skulle jag ha ägglossning före nyår skulle jag inte dricka alkohol. Skulle ÄL vara efter nyår skulle jag unna mig något glas vin och något till tolvslaget i alla fall. Men vi alla är olika. Finns det som dricker alkohol i måttlig mängd under hela graviditeten. Så det är upp till var och en vad den bestämmer. :)
Varför inte bara dricka o festa om du nu känner för de ?! :P Innan när jag rökte så bolmade jag, rökte jätte mycket o ofta, och drack ofta på kvällarna hemma för att lugna ner mig efter jobbet. Jag hade ju festat o grejat undertiden jag va gravid men de va då de inte syntes på testet sen hade jag redan gått en månad om inte mer när de väl visade, så tycker inte du ska tänka på de så mycket :P
Ha sex varannan dag e ju de bästa o slappna av, och tänk inte på de för mycket så att din kropp börja ljuga för en :)
#26 - Att ge nån "rådet" att röka och dricka när man planerar barn är väl ändå mindre bra? Det påverkar ju hälsan bara negativt, inte bara för kvinnan utan även för mannen. Klart man ska fortsätta leva så normalt som möjligt men sånt där är så otrolligt lätt att undvika.
/Christine
Haha men lilla vännen xd sa att jag rökte ?! xD sa inte att hon skulle börja o sen sa jag att varför inte festa om hon nu vill de?? Bara för man festa så behäver inte de vara att man super sig full utan man kan dricka ändå en öl eller 2 ?`xD Varför ska alla ta en så ordagrant! ;)
Du "lilla vännen", det är ingen som har sagt att hon inte kan festa heller. Men man kan ha hur kul som helst utan alkohol, och det är upp till var och en hur man vill göra. TS bad om råd hur man ska göra, och jag anser det inte lämpligt att förstöra sin kropp på det viset. Vissa har det inte lika lätt att bli gravida som en del andra.
/Christine
Det var ju inte meningen att det skulle bli såhär :P Jag är inte en sån stor festdrickate om jag ska vara ärlig :) Och har valt att inte dricka nu när vi planerar att skaffa barn oxå :)
Nej men de vet jag väl. Du prata precis som jag inte vet något :P Du behöver inte typa upp dig nu ChristineL! Sa precis som jag menade bara!
Mej men vad bra TS! :) Om du nu redan ha bestämt så gör inte de, du kan ju likväl säga att du inte e sugen på att dricka heller ? :P Inge måste på nyår ;)
Kallar ni mig TS? :) vad står det för?
#32: TS står för Trådskapare. 
#31 - Jag menar inte att du inte vet något. Däremot så skriver du som att du tycker det är helt okej att dricka hursomhelst när man planerar barn, jag skriver att jag inte tycker det är okej. Vi har bara olika åsikter, och jag säger inte att någon av oss har rätt eller fel.
/Christine
Det är helt enkelt upp till var och en :)
Väntar nu på att bm ringer upp mig så jag kan omboka tiden :-)