Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 10389 ggr
Sarah E
0

#4 Vi som ska ha barn 2012

och då var det dags för tråd nr 4 på detta tema. Trean började bli så lång :)

PogoPedagog
0

Fortsätter på funderingarna kring om det är någon skillnad på att få pojk- eller flickbarn. Jag tänker mig att det är svårare med pojkar. Flickor har större frihet medans pojkar har en mycket snävare mall för "hur man ska vara". Vilka instressen man ska ha, hur man ska bete sig, hur man ska klä sig osv. T.ex. en sk pojkflicka är något bra men en flickpojke är jättekonstigt.

pernillaa
1

Men då samtidigt ur uppfostringssynpunkt, enligt ditt tänk att pojkar har mindre valmöjligheter, borde det vara lättare att uppfostra pojkar.
Alltså nu pratar vi ju om hur lätt eller svårt det skulle vara för föräldrarna.
Sen tänker jag framförallt att tjejerna kan vara knepigare när de börjar komma i puberteten och så, än vad grabbar är.
Och alla de här valmöjligheterna som du nämner att flickor har, kan ju definitivt försvåra också. Det är inte nödvändigtvis något positivt. Tror tjejer lättare blir förvirrade hur de förväntas vara och hur de ska passa in m.m. Är det inte så att det är främst tjejer som har psykiska problem?

Ha en bra dag! // Pernilla

Nilam
1

Vill peka ut att bad har lugnande effekt på många bebisar, inte för att de vill bli rena, men för att det är varmt och mysigt. Kom ihåg att de simmat runt i varmt mysigt vatten de första 9 månaderna i deras liv, inte konstigt att ett bad uppskattas ;)

Våran tjej älskar också bad, synd bara att man inte har badkar så man kunde bada tillsammans. Hon ser så nöjd ut när jag tar en handfull vatten och öser över hennes huvud :) Att bli lindad i stor, mjuk handduk efteråt uppskattas också!

PogoPedagog
0

#2 Ja men jag menar om man får en pojke som inte vill passa in i mallen. Det är svårare att stötta och säga att du får vara precis hur du vill när alla vännerna säger tvärt emot. Men som du säger kan flickor nog kanske ha det tuffare i puberteten. Många val är ju inte alltid något positivt. Jag har ju inga barn än men det här är fudneringar jag har.

pernillaa
0

Ja alltså det går nog inte att säga vad som är svårast. Det är ju precis som att alla åldrar har sina tjusningar och plågor. Det är bara på olika sätt. =) Sen beror det ju på hur man själv är som förälder och person.
Det finns utmaningar i allt.

För att byta samtalsämne… visst var det ett bra tecken att bebben hickar mycket där inne? För alltså min hickar numera mellan typ 10-15 vändor per dag. Lite frustrerande då det guppar mest i ljumsken så det känns som om jag har ryckningar i benet nästan. Haha. :P

Sarah E
0

Jo men de hickar mycket i slutet vill jag minns att min gjorde också. Det slutledning jag se som ett gott tecken:)

JossanH
0

Har aldrig känt någon hicka och är i v30. När började ni känna?? Dock sprattlar det en himla massa där inne ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

pernillaa
0

#7: Jaså, aldrig? Kanske beror på hur den ligger, att du bara inte har kännt av det eller så. =)

JossanH
0

#8 Iof så är jag normalt väldigt bubblig i magen så möjligt att jag har svårt att urskilja hickningar från annat i magen, eller så har jag kanske bara inte tänkt på vad det är jag känner ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

Här knallar det på som det ska, förutom att det inte behagar att vända sig :S men det kommer nog :) Annars får dom försöka vända på liten :)

#5 här kickas det med en hel del :) vilket jag tycker är lite mysigt :)

pernillaa
0

Var det på måndag du skulle till barnmorskan eller? Hoppas lill*n vänt sig till dess. Jag är lur på att min vände sig natten innan jag for till bm för plötsligt kände jag sparkar upp mot revbenen på morgonen där. =)

[jejjas]
0

#11 31:e ska vi ditt så den har några dagar kvar på sig :)

JossanH
0

Och bara för att jag skrev om att jag aldrig känt någon hicka ifrån magen innan så kände jag det idag!!! Kändes inte inifrån men från utsidan när jag hade handen i fickan på min tröja. Har nog känt det tidigare men blandat ihop det med pulsen, men nu hade jag en ganska hög puls och ganska långsmma hick! Mysigt! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

Inser nu i kväll att jag kanske inte ska härga så som jag gör ;) rännsa rabatter som ser ut som gräsmattor är inte vidare bra Tungan ute, men det är ingen som rensar dom åt mig heller ;)

pernillaa
0

Lugna dig ett par dagar nu i alla fall kanske. ^^

[jejjas]
0

Jo det får jag göra :) tack å lov kom regnet annars hade jag nog fortsatt ;) det är ju så kul när man ser klar förbättring ;)

pernillaa
0

Jag blir tokig på den här nedrans förkylningen som inte vill gå över. Vill inte ligga snorig och sjuk och föda. Hoppas det går över snart.

Har ni upplevt en stor hormonförändring i slutet av era graviditeter? Jag har 5 veckor kvar nu och har helt plötsligt blivit väldigt svängig i känslorna och bara gråter åt allt och kan bli tvärarg och har enorma svettningar och så.

JossanH
0

#17 Jag har 10 veckor kvar men svettas som en gris emellanåt! Humöret är det inga stora problem med än. Lite lättirriterad som jag ibland blir precis innan mens.. men det är allt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

Jag känner lite av hormonerna. har drygt 6 v kvar nu , nätterna är jobbigast då det blir ryggit varmt :S fast vi har flera fönster öppna, samma när jag står på jobbet å klipper hundar, annars har det varit ungt med hormonerna ;)

Nilam
0

Är inte alla barn som hickar. Men när de hickar mycket i magen så hickar de ofta mycket när de kommer ut också :) Stämde iaf på min flicka. Hon hickade något enormt mycket i magen och har en lika jobbig hicka nu också. Tror inte det är ärftligt, men vi är flera i min familj som har "problem" med jobbig hicka. När jag får hicka så är de ibland så kraftiga att det gör ont :/

PogoPedagog
0

Jag har blivit tokkänslig mot lukter de senaste dagarna, jobbigt. Är i trettonde vecakn nu. Jag tycker sambon luktar apa, sovrummet stinker, kylen stinker osv:P

Jennielinea
0

#21 Jag förstår precis vad du menar. Är själv i vecka 14-15 nu. Jag hoppas att du slipper åka mycket kollektivtrafik. Jag åker bussar och tåg varje dag och nu när det värsta illamåendet börjar ge sig tar lukt-illamåendet över. Fick gå av på en helt öde hållplats häromdagen för människor kan verkligen lukta riktigt illa. Man får ju tyvärr inte kräkas på dem för att visa missnöje heller=P

PogoPedagog
0

#22 Haha, stackare! Ja jag är glad att jag bor på landet nu. Luktar visserligen lite gödsel men det är just människolukter som är värst.

[jejjas]
0

Nu har vi varit inne för e koll då jag haft fruktansväd huvudvärk och yrsel hala dagen, enligt cyg aparaten hade jag väldigt täta samandragningar, å fick förklarat för mig att om bebisen vill komma i v 34 gör dom inget för att stoppa det :S så om det skulle dra i gång om ett par dar så är det inte farligt :S

pernillaa
0

Men har bebben vänt sig rätt nu då jejjas? Känner du av sammandragningarna själv eller var det som det visade på ctg bara?

[jejjas]
0

Jo då den hade allt vänt sig :) låg så fint med huvudet ner :) jag känner av dom har märkt att dom blir lite kraftigare hela tiden, känner dom hela vägen ner ljumskarna i mellanåt :(

pernillaa
0

Vad spännande. Då kanske det blir bebis snart för dig. Skönt att h*n ligger rätt nu då. =)

[jejjas]
0

Ja lite spännande är det , Tungan ute, käns väldigt gott att den ligger som den ska nu i alla fall :) samandragningarna som kommer är ju inge roliga kan jag säga :( natt sömn har det varit dåligt med

pernillaa
0

Nej det är tufft såhär på slutet. Min syrra gick nästan en hel månad med en massa massa smärtsamma sammandragningar innan det tillslut drog igång ordentligt och det blev bebis. Får hoppas det antingen lugnar sig för dig eller blir gjort snart. =)

[jejjas]
0

ja åt något av hållen går det ju :) efter att pratat med mamma så misstänker hon att dom räknat fel på en eller två veckor, så vi får se vad som händer, då samandragningarna är kvar än

pernillaa
0

Håller tummarna för dig i alla fall. =D

[jejjas]
0

Har nu vari i väg å pratat med dom på jobbet, å dom tyckte jag skulle va hemma dom resterande 7 dagar som jag har kvar innan mamma ledigheten, då det kan vara stressigt på jobbet, har många inestående timmar så det gör inte mycket heller, hellre vara hemma å ta det lungt än stressa å kraftiga värkar. Så nu är det hem å vila som gäller

Trollhassel
0

Jag var med om något riktigt jobbigt igår! Skrikandes

Jag kännde inga sparkar..inte på hela förmiddagen och på eftermiddagen försökte jag verkligen få den lille gossen att röra sig men det gick inte. Han reagerade inte på någonting. Helt stilla. Ringde förlossningen och fick komma in på kontroll direkt. Barnmorskan jag fick träffa klämde på magen, såg stressad ut och sa "Jag känner inte heller någonting. Jag förstår att det här är väldigt jobbigt för dig"

Jag hade ju vid det laget börjat gråta och kände mig både illamående och svimmfärdig. Väl på UL såg hon att min lille pojke levde och mådde bra, men han låg på ett väldigt konstigt vis. Han hade lagt sig som ett litet dragspel med huvudet uppåt och tryck över min navel. Han låg med benen vikta och fötterna mot min rygg så han kunde ju inte röra sig alls. Dumma lilla bebis! Hon försökte trycka på honom för att han skulle flytta sig men han ville inte. Nu har han flyttat sig och ligger bättre så nu känner jag sparkar igen, men fy så hemskt det var!

Skrikandes

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

pernillaa
0

Ja stackars dig! Förstår a5tt det var otroligt jobbigt! Men vad otroligt skönt att det fick en positiv utgång. Vilken liten buse du har där inne. ^^

Sarah E
0

#33 Fy vad jobbigt! Jag förstår att du blev rädd. Men vad skönt att allt visade sig vara bra. Hopas lillen stannar kvar i "kicking position" nu då :)

Själv blir jag nojig om det är stilla bara några timmar. Trodde jag var ensam om att nojja över sånt. Hade liksom glömt den lite jobbiga sidan av att vara gravid. Man ser ju fram emot att känna de första sparkarna som en bekräftelse på att bebisen mår bra. Om det då blir stilla helt plötsligt under några timmar eller under en dag så blir man ju jätteskraj.

Så blir man lika lättad varje gång man känner en rörelse :)

[jejjas]
0

Är det någon mer än jag som snart avlider i denna värme? Tungan ute brukar inte klaga men det går för min del inte att vistas ute nu :(

Sarah E
0

Inte så att jag lider precis, men varmare behöver det ju inte bli för min del. Men jag lär väl lida desto mer i juli när jag hunnit bli riktigt stor och tung :P

[jejjas]
0

Här har det varit olidligt i dag :s men de är klart varmt soligt och sammandragningar är nog inte en så lyckad kombo :p

JossanH
0

Tycker att det har varit bättre idag än de 2 tidigare dagarna som jag tyckte var fruktansvärda! Svettas under natten, på jobbet och bara blir större o större :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Jennielinea
0

Har sett fram emot värmen jättemycket men nu när den väl kommer är det ganska tufft - och jag har inte en massa extrakilon ännu så jag kan bara föreställa mig att det är tugnt för många… Siesta är en riktigt bra grej ändå:)

Trollhassel
0

Jag tycker hittills att värmen är uthärdlig om man varvar solen med glass, vattenmelon och skugga men jag vet inte om jag skulle stå ut om det blev ännu varmare.

Vi har den stora turen här i Katrineholm att en fin Italiensk glassbar har öppnat. Jag och dottern var där i förmiddags och jag kan säga att det INTE var sista gången! Skulle kunnat äta upp hela butiken!

Med Vänliga hälsningar

[jejjas]
0

Här har vi just nu ca 27 grader i skuggan, jag vill Inge hällre än att åka ner till stan eller ett mysig café å ta en glass, men med tanke på att det är 4 dagen med sammansragningar vågar eller får jag inte åka för varesig gubben eller min familj :(, kan inte göra annat just nu än å ligga på soffan :(, vill inte men det är läkarens årder

[jejjas]
0

Liten värkar ha vänt på sig igen :s dom senaste dagarna har jag känner hickan nere vid ljumskarna , men nu känns den uppe vid revbenen :s , måste va väldigt gott om plats i min mage :) då jag inye känt av någon vändning :s

pernillaa
0

Det är inte säkert att den har vänt på sig för det. Ibland känns hickan nere vid ljumskarna för mig och ibland känns det uppåt mot revbenen. Det beror på hur den ligger. Håller tummarna att h*n ligger rätt ändå. =)

[jejjas]
0

Får hoppas att det är så :) i ag är förövrigt 5 dagen med sd , i går fick jag något fruktansvärt ont i nedre delen av magen, men tog två alvedon och givk å la mig Tungan ute, i dag har jag känt lite små värk i ryggen men kan ju ha legat knasigt i natt med ,

[jejjas]
0

Japp dag 8 med SD , å inte blir dom väll bättre för att jag varit i väg till göteborg å lämnat föräldrarnas hund på djursjukhuset där, får lägga mig på soffan å slappa nu,

PogoPedagog
0

Idag är jag sur. Jag har skrivit här tidigare om en jobbig sjukdom jag fått som gör att det är stora risker att vi får ett svårt sjukt barn. Nu har proverna jag tog vid inskrivningen på MVC visat på, än så länge, redan lågt blodvärde, streptokocker och ev. sköldkörtelproblem:( Inget av dessa är ju något så värsta farligt jämfört med det andra vi försöker hantera men jag blir grinig ändå. Som om det inte räckte redan. BLÄ! Har köpt massa godsaker att tröstäta ikväll:P

JossanH
0

#47 Men du har det då sannerligen inte lätt :(
Hoppas att allt reder ut sig för dig och att du och bebis är/blir friska!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

Blää är så trött på att ligga i soffan hela dagarna :( men med tanke på att mitt blodtryck varit en aningen högt finns inte mycket annat att göra :( hoppas det blivit bättre tills på tisdag då jag ska till bm igen, soffan är inte bekväm längre :(

[jejjas]
0

efter att ha haft huvudvärk hela dagen i da, så ringde jag nu förlossningen, samma vissa som för 14 dagar sen in för kontroll, blodtrycket är fortfarande för högt :(

pernillaa
0

Vilket rappel! =/

[jejjas]
0

Känns inge vidare, å igår va det högtryck på förlossningen så när kl va 00:10 beslutade jag att jag ville hem,  då hade jag inte fått träfa läkaren än utan hon/han va upptagen på förlossningen . så fick åka hem å lova att ringa min vanliga bm i dag, så nu sitter jag  väntar på att dom ska ringa upp mig. Huvudvärken är fortfarande kvar, tråts två alvedon och 2 koppar kaffe och även närmare 9 timmar sömn.

det enda posetiva som hänt i dag än så länge är att jag blivit gammel moster =D  igen ;)

Angeln--89
0

Då gick man in i vecka 12 idag, om en vecka ska man till Barnmorskan för inskrivning och hälsokontroll. Jag antar att allt inte känns verkligt förens man har gjort det första ultraljudet och veta att den lille/lilla verkligen lever och mår bra.

pernillaa
0

Skönt att passera vecka 12. Då kan man slappna av lite mer. Nä jag tror inte det blir helt verkligt nånsin faktiskt. ;)
Men lite mer verkligt känns det ju när man börjar känna fosterrörelser och får höra hjärtljuden första gången och även ultraljud.

Jennielinea
0

Idag Är jag i vecka 18 (17+1) och jag börjar äntligen få lite bebismage:D Jaa Om några veckor vankas RUL, flytt och födelsedag:D Underbara Juni! Hur går det för alla andra där ute?

Sarah E
0

23 hela veckor idag! Rejäl mage, sprattlig bebis där inne. Har inga krämpor överhuvudtaget vilket är såå skönt. Även om jag mår jättebra så ska det bli härligt med semester under den varmaste tiden när man börjar bli tung.

Har kollat igenom babykläder, minsta stl, idag. Trodde ju inte att vi någonsin skulle få användning av dem igen, men så blev det. Känner mig mycket tacksam över vår väntade lilla bebis och att jag får bli mamma ännu en gång <3 <3 <3

PogoPedagog
0

Är det någon mer som fått ett plötsligt humöromslag runt v 15? Jag har haft jättefin hy och jämnt och bra humör nästan hela tiden och så förra veckan kom massa finnar och jag är förbannad hela tiden. Det måste ju vara några hormoner som gör det.

Sarah E
0

#57 Garanterat :)

[jejjas]
0

är så trött på att springa hos bm nu, va där både tisdag och fredag förra veckan och ska även fitt i morgon igen, för min del får dom gärna ta ut liten nu ;) så kanske jag slipper huvudvärken som har varit i 5 dagar nu :S

pernillaa
0

Ja huvudvärk är inte roligt. Huga. Hur ligger liten nu då för dig?

Jag får mer och mer smärtsamma sd nu. Får lite panik över att jag får en känsla av att inte kunna andas ordentligt när det drar ihop sig som värst. Är rädd att det ska vara så under hela förlossningen.

[jejjas]
0

ne det är det värkligen inte, nu ligger den som den ska :) . bm skulle prata med deras läkare i eftermiddag angående huvudvärken så då får vi se

Minniie
0

#60 Fy så obehagligt!

Jag ska på ultraljud på tisdag, om exakt en vecka! Är så himla glad! Äntligen ska vi få se lill*n! Skrattande

pernillaa
0

Vad spännande med UL. =)

[jejjas]
0

I dag är de dax förytligare ett besök hos bm, ska be henne göra en liten uppskattning på vikt på liten i dag om hon kan de :) annars sitter huvudvärken kvar , så får se vad deras läkare sagt, men för min del får dom gärna starta förlossningen nu ;)

PogoPedagog
0

Är det någon mer med delade magmuskler och fysiskt jobb här? Det är ju jätteläskigt när man tar i och det känns som halva magen ramlar ur, blir dessutom jättetrött i magen efter 2,5 h och då är det ju rätt lång tid kvar av dagen:P Undrar om man kan ha någonslags korsett eller göra några bra övningar för att stärka sig.

Tar gärna emot tips om hur man gör med detta.

#62 Det låter jättekul med UL, är det första ni får nu?

[jejjas]
0

Nu har jag varir i väg till bm igen och i morgon bär det av till sjukhuset för extra kontroll med blodprover då blodtrycket envissas med att krångla som det gör, i sittande hade jag 140/95 och i liggande 110/75 plus lite spår av äggvita i urinen, Så nu ville bm att det skulle kollas ordenkligt, så för å vara på den säkra sidan har jag packat både min och litens väska :)

pernillaa
0

Ja vad spännande. Får se hur det går då. =)

Någon fler här som har jobbiga gaser och diarre såhär i slutet av graviditeten? Har 11 dagar kvar till BF och får knappt sova för att magen är så besvärlig och gör ont.
Vet ju att kroppen producerar prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen innan förlossningen men borde inte det ske direkt innan förlossningen eller under förlossningen?

Undrar också om det är vanligt att man känner att man får svårare att andas under en förvärk? Någon som haft det problemet under förlossningen också? Det är så himla otäckt när jag har en sån där riktigt smärtsam förvärk och är jätterädd att det ska vara så även under förlossingen. Vill inte ligga där och få panik över att jag inte kan andas. Undrar vad det beror på?!

Sarah E
0

Det där med magen hade jag under mina tidigare grav. Det höll på i flera veckor innan bf. Men jag föredrar nog det framför att försöka bajsa ut små kanonkulor som jag får göra nu :P

pernillaa
0

Haha, den var bra, små kanonkulor. Ja jag ska nog vara tacksam ändå för det är ju fort avklarat i alla fall. =)

[jejjas]
0

Så nu har man varit i väg å dom tog massa prover, men allt så bra ut, inget fel någon stans, bara att forsätta ta alvedon, huvudvärken gör mig galen :(

pernillaa
0

Dricker du ordentligt? Något med synen? Sömnen? Sitter du mycket vid datorn?

[jejjas]
0

Ja dricker ca 2 l vatten om dan, sover 8 timmar per natt plus någon timme på dan, dynen är nyss kollad och den är det ingen förändring på :S , sitter inte hälften så mycket som jag gjort, blir inte klok på detta :(

Minniie
0

#63 Ja verkligen! Skrattande

#65 Det är RUL egentligen även om vi inte vet exakt hur långt gången jag är, är det för tidigt får jag komma en gång till senare bara, och jajamensan, första ultraljudet för oss! Så himla kul! Skrattande

Förresten fick vi tjuvlyssna på hjärtat i onsdags på MVC, första gången för det med, och det var så otroligt mäktigt! Det lilla underbara hjärtat som tickar så fort <3 Blev alldeles rörd och tårögd ^^

[jejjas]
0

Ingen rolig kvällens kväll :( men får kanske skylla mig själv lite dö jag va på en student förut, huvudvärken är 10 gånger värre å jg har kraftiga sammandragningar eller om det är förvärvar då dom känns i både rygg mage i baken med jämna mellanrum :s får slänga på tens apparaten en stund å se om det släpper

Jennielinea
0

#65 Mitt tips är att försöka att inte sanstränga de raka magmusklerna alls! Ju mer de asträngs desto svårare har de för att ta sig till ursprungsläget igen men du kan arbeta med att stärka de sneda magmusklerna - de sitter djupare och stabiliserar upp på ett annat sätt. Exempelvis genom att stå i en sned planka i 1 minut/sida några gånger då och då/dag:)

Angeln--89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var jag och min pojkvän på inskrivning och hälsosamtal hos Barnmorskan. Gjorde en snabb ultraljudsundersökning, som bekräftade att jag var som jag trodde 13 fullgångna veckor igår (ultraljudet visade dock 12+5) men vi räknar från senaste mensens första dag och att det inte var en ofostrig graviditet. Det var en sprallig rackare så bilderna blev suddiga, men hjärtat såg man slog fint. Jag är beräknad att föda den 21/12
Det är en helt ofattbart känsla att en liten levandes i en.
När vi berättade för min pappa blev han överlycklig över att han ska bli morfar :)

PogoPedagog
0

#75 Jo jag har oxå hört detta men det går inte att undvika att använda dom raka mycket i mitt jobb. Jag får väl försöka träna upp dom inre så dom hjälper till. Har börjat linda övre delan av magen när jag jobbar, känns mycket bättre då:)

pernillaa
0

Alltså jag blir tokig. Har bara en vecka kvar till bf och min unge gräver sig snart ut med armarna precis ovanför blygdbenet. Det gör så ont så jag bara vill skrika. Någon annan som upplever det sådär extremt smärtsamt?

SaraC
0

Jag är i v 13+0 idag. Mår jättebra förutom att jag nu åkt på en förkylning.

Igår var jag hem till min syster och lånade hem två kartonger mammakläder Tungan ute Så nu är jag förberedd! Det börjar strama i midjan nu, jeans och annat tight går inte att ha.

#78 Usch det låter inte alls kul Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jejjas]
0

I morgon är de dax att besöka bm igen :) men just nu käns det som om liten kan komma ut när som, hat förvärkar sen igår börjar i magen och smyger bak i rygen, liten kär även gott med huvudet mot något ner till å det är både obehagligt å gör lite ont :S

pernillaa
0

Vad spännande. =)

[jejjas]
0

besöket gick galant =) blodtrycket va helt normalt nu vilket glädjer mig :) huvudvärken är förmodligen hormonerna somspkar med mig, litens hjärta låg på 144 så jag gick ut med OK stämpel i rumpan denna gång ;)

Jennielinea
0

Wow vilken underbar känsla det är att känna Liten sparka! Lustigt nog var det sambon som kände första sparken men de senaste tre dagarna är det konstant aktivitet där inne:D Underbart. Bara 7 dagar kvar till RUL!

[jejjas]
0

Fy i fg är ingen rolig dag :s ont i magen å ryggen svettas å fryser om vart annat, trött som bara den då natten varit lika dan :( för min del får liten komma nu ;)

Minniie
0

Nu har vi varit på ultraljud. Det är mest magiska ögonblick i hela mitt liv. Bebisen är så himla fin! Och sparkade, vifftade med händer och sög på tummen!! <3 
Vi fick även veta att vi var i 16+5 (Trodde att jag var i 16+0, är 17+0 idag.) Så för vår del blir det antagligen då en liten november bebis!

Allt såg fint ut och vi är lättade och lyckliga!

Jennielinea
0

På tisdag ska vi på RUL. På onsdag får vi nycklarna till vår nya lägenhet och på torsdag har jag gått halva tiden för då är vecka 20 avklarad. Så Underbar tid:D

PogoPedagog
0

Jag har oxå RUL snart, på måndag:)

Nu kan jag iaf känna barnet utifrån mycket tydligt ibland. Den kilar liksom upp sig åt ena sidan och då känner jag en tydlig knöl, antar det är huvudet eller rumpan. Det känns ju som om den ligger så himla nära under huden. Är det någon som vet om man måste vara jätterädd om magen nu när den börjar bli lite större?

Det känns ju som att bära tunga saker mot magen eller att ha en hård byxlinning som skär in när man böjer sig fram skulle kapa barnet mitt itu?

pernillaa
0

Alltså barnet är så otroligt väl skyddat där inne så det behöver du inte vara orolig över. Än har den rätt mycket utrymme. Det är en annan sak för mig som har bf imorgon där magen är knölig för att bebben ligger så tätt omsluten av livmodern. Känner knölar av knän och fötter här och var. Och en liten rumpa upp mot revbenen. ^^
Mys!

Nä här händer mycket i kroppen. Orkar knappt gå runt i lägenheten här hemma för jag är så slut i lemmarna. Huvudvärk, rännskita, särskilt om nätterna. Armarna värker och domnar, samma med benen och höften. Har ont i ljumskarna. Får som frossa och illlamående i samband med den dåliga magen. Och så givetvis smärtsamma förvärkar. Så nog är det hormonpåslag i kroppen allt. =)
Hoppas jag inte behöver gå så långt över tiden. Som sagt, har bf imorgon. =)

Jennielinea
0

Jag har fått skaffa större byxor på jobbet och knäppa igen med en tofs haha. ska skaffa hängslen tror jag så skär det inte in för även om det inte är farligt för bebis så är det obehagligt. Men än så länge är det inte någon större fara.

PogoPedagog
0

#88 Tack för de lugnande orden. Jag vet ju egentligen att det inte är någon fara men man blir lite nojig:)

Hoppas du får föda snart! :)

PogoPedagog
0

Allt var fina fisken så vitt dom kunde se på RUL idag:)

Barnet hade växt bra och vi blev flyttade ett par dagar till, har nu BF 29 nov. Det roliga var att den låg utsträckt som en liten pinne med spikraka ben:)

För övrigt är det full fart på den mest hela tiden, känner den massor de senaste dagarna och nu har även sambon kännt den röra sig.

pernillaa
0

Vad skönt att allt såg bra ut.

Jag har haft som kraftig träningsvärk i vaderna i eftermiddag. Kan det vara nån typ av kramp eller senadrag eller något sånt? För enda fysiska ansträngningen idag har varit en väldigt lugn och icke-ansträngande tur till affären. Har inte gjort något igår heller så det kan vara träningsvärk.
Så har snart bf passerat utan någon bebis. :P

[jejjas]
0

#92 hoppas du slipper gå över för länge :) Här är det antingen 4 eller 11 dagar kvar då jag fått 2 bf datum ;) , Är så trött så jag vet inte vad, har jag varit ute säg 4 timmar på förmidagen slocknar jag som ett barn i soffan efter maten slår aldrig fel :) sen sover jag ett par timmar. Liten härjar runt å huvudvärken kvar :( men har kraftiga sd med jämna mellan rum, på midsommar afton trodde jag nästan vi skulle få åka in men gick å la mig i stället å på midsommar dagen va det lungnar :) så nu är det bara den sista väntan kvar :)

pernillaa
0

Hur går det för alla? Känns som om diskussionerna bara dött. :P

Här är det tredje dagen efter bf för mig. Känner ingenting som tyder på att det skulle vara på gång. Bara de vanliga förvärkarna, kramp i vaderna, huvudvärk, ont i höften, benen och fötterna m.m.
Och så dålig mage och illamående. Ingenting som nykommit i alla fall.

Hur går det jejjas? Ingen unge än? =)

[jejjas]
0

Fy va jobbigt att gå över så , du får springa i trapporna mer ;)

Ne ingen unge än ;) men har haft rätt så kraftiga samandragningar både i går i natt å är kvar nu på morgonen, mår illa efter en del :S . Nytt besök hos bm i dag så får vi se vad hon säger och tror , är ju inne på 3 v med huvudvärk men man vänjer sig vid att den är där ändå .

JossanH
0

Jag är också totalt kass i magen sen typ 1,5-2 veckor tillbaka.. Är bara i v 35 än..

Annars är allt som vanligt. Har en liten där inne som spexar med rumpavtryck, ben, fötter och armar så att alla kan se att magen hoppar runt när det rör sig där inne ;)

Tog tillfället i akt igår och badade i mina föräldrars pool så hade lite egen vattengympa och det var så underbart att kunna röra sig obehendrat utan krämpor i vattnet!

Börjar också längta mer och mer tills man kan vrida och vända på sig hur som helst i sängen. Just nu känns det som att bäckenet ska gå mitt i tu när jag vrider på mig.
Hur brukar ni sova? Rygg eller sidan?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

Jahopp i morgon blir det en ny tur till sjukhuset för provtagning då äggvitan låg på 2+ i dag :S har legat på 1+ och spår sen 0 och nu 2+ . så vem vet kanske sätter dom igång mig ;)

pernillaa
0

#96 Känner igen det där med att man nästan tror man ska gå av när man vänder sig. Jag kan inte sova på rygg för det är för mycket tryck av magen. Så jag sover på sidan men måste vända mig typ 50 gånger varje natt för att det börjar göra ont efter ett tag. Eller ja, numera har jag ont så fort jag lägger mig, eller ja jag har ont oavsett, även när jag är uppe och går. ;)

#97 Vad träligt. Hoppas dom sätter igång dig då. =)

[jejjas]
0

#98 ja det hoppas jag med ;) det är ju bara 9 dagar kvar så mig gör det inget alls :)

[jejjas]
0

NU går man å väntar på att bm ska ringa, lite nervigt är det nu, är även ganska säker på att min slemis släppte när jag va på toa nyss :) har ju haft rätt kraftiga sammandragningar i 3 dar å i går kväll fick jag å Lill syran för oss att åka i väg å kolla vildsvin vilket innebar guppig väg ;)

pernillaa
0

Men vad spännande. Håller tummarna att du får hålla ditt lilla knyte väldigt snart. =D

Här är det onödigt stillsamt tycker jag. Såg att jag skrivit igår att det var tredje dagen efter bf men det var lögn. Haha. Det är idag det är tredje dagen efter bf för mig. ^^
Åh vad otålig man är nu alltså. Kan det inte hända något snart?! ;)

[jejjas]
0

#101 ja nu är det spänande :) och även lite nervöst ;)

hoppas det kommer igång för dig med snart :)

pernillaa
0

Ja nervöst ska det vara hördu. Det hör till. =)

pernillaa
0

Har varit hos barnmorskan nu och bebben är då åtminstone helt fixerad. Trodde inte den skulle bli det alls eftersom det är andra barnet. Men det var iofs 6 år sedan snart…..
Ska tillbaka dit på tisdag om det inte kommit någon bebis till dess. Då skulle hon göra en vaginal undersökning och dra lite i tappen och sen boka in en överburenhetskontroll.

[jejjas]
0

Hemma igen efter blodprov och kontroll, 0 i äggvita i dag å trycket perfet, återbesök för nya prover om 1 vecka, men gubben min tror liten kommer i helgen :) å han brukr ha rätt ;) så nu får vi bara vänta å vänta :)

[jejjas]
0

Inget mer har hänt :S så nu ska jag dra igång med att städa hos djuren ;) kanske kanske händer det något då :)

pernillaa
0

Bara du inte kör slut på dig i ett försök att dra igång förlossningen. Vila istället. du behöver all energi till förlossningen.

[jejjas]
0

Ingen fara =) det är bara 16 burar ;) å det är bara 5 kvar nu ;) sen blir det soffan resten av dagen :D

pernillaa
0

Jag har haft lite kraftigare förvärkar idag och ikväll. De känns kraftigare bak mot rumpan, ner i underlivet och ljumskarna och benen än de gjort tidigare.
Är lite dålig i magen dock och tänker att det kan bero på det. Har reagerat med tätare och ondare förvärkar tidigare när jag varit dålig i magen så det är inte alls otroligt. Men hoppas gör man ju. ^^
Tiden lär utvisa om det är min tur de närmaste dygnen.

[jejjas]
0

#109 så har jag känt i ett par dagar :) magen har varit o stabil med :s känner av smärtan mäst när jag sklappnar av,vilket gör det svårt att konsentrera sug på de man gör, tycker sammandragningarna kommer tätare men ändå oregelbundet, liten härjar mer än vanligt i kväll :) å magen bara bubblar :s

[jejjas]
0

Då va man åter på sjukhuset för kontroll å blodprover, huvudvärk som blivit värre å smärta under höger revbens sida :s

[jejjas]
3

hemma igen efter besöket, fick en lite starkare tablet mot huvudvärken, och läkaren gjorde en vaginal undersökning då jag sa att slemisen skäppt i torsdags och då konstatera hon att jag va öppen 1½ cm Skrattande, så nu känns det nära Skrattande

pernillaa
8

Jag överger nu denna tråd då vår lilla älskling valde att komma ut natten mot lördag. Alltså 30/6, klockan 02:42 föddes min lilla pojke på 3920 gr och 50 cm.

Det gick jättebra. Men det gick rätt fort. Skrev ju inlägg #109 klockan 21:06 och var då väldigt osäker fortfarande.
typ en halvtimme efter det insåg jag att det var på gång och strax därefter hade slemproppen gått. Vi skrevs in 23:35 på förlossningen. Under bilfärden på strax över en timme hade det gått från värkar som jag inte ens kunde klocka(alltså oregelbundna och vissa rätt svaga) till väldigt kraftiga värkar med 1-2 minuter mellan. Var rädd att vi inte skulle hinna in.
Men när vi kom in slutade det accelerera så hastigt, troligast p.g.a. att jag blev lugn själv.
Var öppen 4 cm när vi kom in och efter hon konstaterade att jag var öppen 6-7 cm gick det väldigt fort och jag hade väldigt få pauser mellan värkarna. De flöt liksom bara ihop och jag bara skrek i vild panik. Hade ingen som helst kontroll kändes det som.
Från att första krystkänslorna kom till han var född var 18 minuter.
Haha, vattnet gick först 10 minuter efter jag börjat krysta. Barnmorskan hade tur. Hon hade precis passerat nere vid fotänden av sängen när det sa klick och fostervattnet bara sprutade med full kraft ända ut på golvet nedanför fotänden på sängen.
När grabben sen föddes spottade han ut sista fostervattnet på barnmorskan innan han tog sitt första andetag. =)
Nä det var kaotiskt på slutet. var som tidigare nämnt dålig i magen. Skiten bara rann när jag krystade. Haha, så glamoröst. :P
Hade tur, jag sprack ingenting. Bara en liten bristning i slemhinnorna. Fick däremot något knäppt i ena höften efteråt men det har gett med sig nu.

Han är så himla fin och snäll och lättsam. Inatt vaknade han bara en enda gång. Helt otroligt. =)

Lycka till åt er som väntar smått framöver. Det har varit roligt att vara en del av den här sajten. Kikar väl in då och då ändå. =)

Kickan90
0

#113 GRattis till din lilla sötnos :D
visst e de lite oroligt när man inte riktigt vet om de e värk eller ej, men tur att det gick bra för hela familjen. njut nu för tiden går vekligen snabbt, min lilla e redan 6mån så vi har snackat läänge på denna tråden :) bara roligt att det fanns intresse och fler som skrev ;)
menmen åter igen ett stort grattis till er alla

det finns en tråd här för oss som fått barn 2012 barn.ifokus.se/discussions/4f7b2e3988f472669d0000f9-vi-som-fatt-barn-2012

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[jejjas]
0

#113 å Grattis =D jösses så söt han va =) nu längtar jag annu mer efter min egen lilla liten =)

PogoPedagog
0

Grattis, skönt att det gick bra trots snabbt avslut:)

pernillaa
0

Tack så mycket. =)
Ja så länge de kommer ut friska ungarna så spelar inte så mycket annat någon roll. Det är så underbart. =)
Ja tiden går verkligen fort. Han blir mer och mer vaken för varje dag som går.
Haha, när jag låg på förlossningen sa jag "Jag vet att jag kommer få ångra att jag säger det här men jag vill inte gå igenom det här igen." Och jag vill redan ha ett till barn. Haha! XD
Lustigt hur vi fungerar ändå. =)

[jejjas]
0

2 dagar kvar till Bf , magen är orolig har ganska goa mens liknande smärta har haft sen igår, å i morgon ska vi upp till sjukhuset igen för nya blodprover och förhoppnings viss kontroll om hur mycket öppen jag är,

liten härjar runt å mår fint i alla fall :)

Kickan90
0

#118 håller tummarna för dig :)

Medarbetare på

SaraC
0

#113 Grattis! Glad

pernillaa
0

Tack tack. =)

Är inne i tredagars-gråten fast femdagars istället. Hehe. :P
Kan inte höra musik eller tänka en enda känslosam tanke utan att tårarna flödar. Har grinat hela dagen åt ALLT. Haha
T.o.m. reklamerna på tv triggar gråten. Lustigt. ^^
Men det hör väl till mer eller mindre. Hormonerna bara sprutar åt alla håll. =)

[jejjas]
0

Hemma igen, alla prover va bra enligt läkaren nästan för bra . va öppen 2 cm , så sa hon att har det inte hänt något om en vecka skulle jag ringa upp för att få en ny kontroll och om det gick skulle dom ta hål på blåsan, men hoppas värkligen att liten är ute innan dess, så nu ska jag greja rabbater å promenera mycket ;)

pernillaa
0

Men jejjas tänk nu verkligen på att inte köra slut på dig. Det är inte värt det. Vila istället så du orkar med ditt förlossningsmaraton när det är dags. Ungen KOMMER att komma ut oavsett. Tålamod. ;)

[jejjas]
0

Nackdelen är att jag är så rastlös ;) men blev vare sig rabat rens eller promenad ;) blev för trött efter middagen å fastnade i soffan, å nu är jag på tok för slö för att orka gå ut ;)

Jag&Lillen
1

Jag överger nu denna tråd precis som pernillaa då vår lilla älskling valde att komma ut nu i tisdags 14:06. En liten tjej på 3370g och hela 50cm!

Jag&Lillen

Zvintos
0

#125: Grattis!!

JossanH
0

Grattis till bebisarna #113 och #125 :D

#113 Haha, vilken historia! Fontän av både skit och fostervatten :P Nu är jag helt plötsligt inte ett dugg orolig för att bajsa på mig under förlossningen :)

Idag gick jag in i v.37! Vad fort det går!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[jejjas]
0

#125 grattis så söt :) Just nu liggeran i soffan å he ont :s betningen hur jag ska ligga, har tagit ett varmt bad kört med tens:en i 3 timmar inget hjälper :s, smärtan går från magen å ut i ryggen, blä Inge kul alls just nu!

pernillaa
0

Ja alltså jag lade ju märke till just då att "Ajdå, där rinner något som inte borde rinna". Men barnmorskan sa lugnt att "nu torkar jag lite här" och så var det med det. ^^
De ser det säkert rätt ofta ändå. Jag menar ligger man och krystar och det är något kvar i tarmen så kommer det ut oavsett om man vill eller inte.
Det var för mig väldigt oviktigt just då.

Men jejjas, är det dags kanske eller? ;)

[jejjas]
0

Jag hoppas det, men nu se det lungnar sig lite efter att gubben masserat ryggen en stund å jag varit uppe å vandrat runt en stund, bf är ju i dag så inget är omöjligt ;) va ju även så smart så kg va i väg å plocka jordgubbar i morrse ;)

[jejjas]
0

Mäst troligt är det att mitt vatten har gott :) börja i går kväll med att det blev väldigt blött när jag reste mig från soffan, tänke inte mycket mer på det utan rörde mig lite för hade ont med, slutade md att jag fick byta trosor och la en handuk i som din sagt man ska göra ;) så nu har jag legat hela natten med ojämna värkt och toa besök 1 gång i timmen, ö varge gångs jag gått på toa har jag jämnt och hört att det runnit ur någir, Ska ta och vila något timma till sen tror jag att jag ringer förlossningen å pratar med dom :)

[jejjas]
0

efetr att pratat med förlossningen nu på morgonen ska vi upp för kontroll =) hoppas värkligen att liten vill komma nu =) är ju bf+1 i dag =)

pernillaa
0

Lycka till nu jejjas. hoppas det blir bebbe idag. =D

PogoPedagog
0

#132 Säger detsamma som pernillaa:)

[jejjas]
0

Ingen liten :( va endast väldigt vattnig flytning, va endast öppen ca 3 cm, så blir att fortsätta vänta.

pernillaa
0

Typiskt. =/

[jejjas]
0

Kändes lite surt när hon sa det :(, men fick i alla fall fe lite på ett ul ändå =)

Kickan90
0

#125 Grattis till tösen :D

Medarbetare på

[jejjas]
0

Sitter å inser just nu att förhoppnings viss väldigt smet får jag träffa min bebis :), har haft rätt kraftiga sammandragningar sen 5 tiden i morse , dom har blivit kraftigare hela tiden å när jag klickar nu ligger dom med drygt 4,5 min i mellan å för så ont att det käns som om hela underlivet ska dras it eller något.

pernillaa
0

Håller tummarna att det är dags nu då. =D

[jejjas]
2

Va inne förut då värkarna kom med 3 -4 min, blev en undersökning å dom konstatera att det 1/2 cm kvar på tappen då, men det poseriva va att vattnet faktist gott :) men inte vid huvudet utan längre upp, så läkaren va helt hundra på att det skulle komma igång under eftermiddagen :) å gör det inte det har vi tid för igång sättning i morgon halv 9 :) så bebisen är på väg =D

pernillaa
0

ÅÅÅH vad roligt! Grattis! Lycka till nu! =D

[jejjas]
0

Då får även jag lämna tråden nu :) kl 7:12 kom lilla Olivia 2570 och 48 lång :)

JossanH
0

#143 stort grattis! :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zvintos
0

#143: Grattis!

[jejjas]
0

Tack :) just nu längtar jag bara hem, men måste stanna ett par dagar då Olivia är lite för liten och infektions risken för stor, hon får extra mat var 4 timma,

SaraC
0

#125 och #143 Stort grattis!

pernillaa
0

Nej men vad roligt. Grattis! =D

Kickan90
0

#143 stort Grattis :D

Medarbetare på

pernillaa
0

Vill ju se någon bild också jejjas. ;)

[jejjas]
0

Tack bild kommer så fort vi kommer hem :)

flocken
0

Var inne igår på tillväxt ul-igen. börjar bli rätt le på alla läkarbesök 1 gr/v ibland mer. Men så är det när man har en risk graviditet. den följer sin kurva & ligger inom normalt. Men mot sonen så är den liten. Sonen föddes i v 36 & var helt normal. OM vi hade fått gå 40 v så skulle den väga max 3100. Men eftersom det blir planerat snitt ca 10 dagar inna BF om den vill vara kvar där inne så länge så blir den en liten parvel på under 3000g. För oss är det litet ;)

Ska in & mäta om 4 veckor igen & fortsätta med alla kontroller hos bm tills dess & med alla mediciner. Ska ta det ännu lugnare ä vad jag redan gör. Snart känns det som jag är säng liggande. Men det får gå.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[jejjas]
3

Här kommer en liten bild på min lilla Oliva, allt funkar fin hon äter å mår gott =)

Kickan90
0

#152 det är ju inte litet ;) min dotter vägde 2820g och var 48cm lång, det är normal vikt enligt BB där dottern föddes.
håller tummarna för det ska bra för er @--}----

Medarbetare på

StrongHearts
0

varit fullt upp här med all skit hihi

äntligen har jag fått tag på en ny lgh :D snart flytt så har tillbringar dagar med att packa, så min balkong är inte längre en balkong haha

förra veckan rusade iväg och var typ inte hemma något och var även på extrakontroller två gånger :/ och denna har som tur var gått lite långsammare :)

så nu är det 3 dagar kvar till bf här, största fruktan är om bebis kommer idag :P mina förädlrar är på semester och kommer hem först på söndag och syrran jobbar XD då får jag ringa min moster ifrån… helsingborgområdet som får lämna jobbet och köra i full fart hit :P

pappan finns fortfarnde med i bilden men nu har jag tagit "komandot" och sagt stopp pga hans idiotiska beteende. är trött på att han tror att allt handlar om honom hela tiden och att han tror att jag ska anpassa mej efter honom fotfarande. han är inte heller välkommen på förlossnnigen då han inte kan vara något stöd för mej utan bara ett stessmoment, så han får veta att bebis kommit när bebis är född och är sedan välkommen till bb

annars är allt klart… väntar bara på att schenker ska höra av sig då det var fel på babyskyddet så vänar otåligt på det nya ^^ ok, jag har inte bäddat vagnen än men har tänkt göra det idag då jag behövde flytta ut lite kartonger på balkongen haha (och ni gravida vet hur kul det är att bära 20 kg+)

imorgon kommer även min bästa vän ner och det ska bli så underbart att ha henne här i 8 dagar :D så bebis måste komma någon gång när hon är nere så hon hinner träffa sitt gudbarn <3

nej, nu ska jag fortsätta fixa :) måste ta och städa lite med idag innan jag ska grilla med ett par andra mammor :) min lillfis fäller värre än någonsin just nu och jag har lånat ut min furminator haha

flocken
0

#154 För oss är det litet ;) Vi är vana med en klump.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Kickan90
0

#156 jo det är klart ;) Håller tummarna ändå.

Medarbetare på

Trollhassel
0

Hej! Jag har varit väldigt inaktiv här på sista tiden! Mycket att stå i, plus att jag är så sjukt kvällstrött att jag sällan orkar sitta vid datorn. Nu är jag i vecka 39 (hur gick det till?) och känner mig ganska less på min stora mage. Någon mer som börjar känna av oro inför förlossningen?

Med Vänliga hälsningar

JossanH
1

#158 jag som är i v 38 börjar också känna en viss oro- nu ska den ju snart ut! Samtidigt som man verkligen längtar till att få se vad det är för en liten människa som är där inne och sprattlar :) Skräckblandad förtjusning är verkligen rätta ordet för vad som komma skall! Denna vecka har sambon jobbat på annan ort och jag har även haft en akut magsjuk iller hemma som jag varit tvungen att vätska upp hos veterinären 3 ggr på 4 dagar, plus att jag fått medicinera och matat med spruta.. så gissa om jag har haft ångest för om förlossningen skulle ha satt igång just denna vecka :S nu är iaf illrarna friska och i morgon kväll kommer sambon hem! Känns skönt kan jag säga!

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
2

#159 Hur går det för dig? Något på gång än? Glad

Var på UL förra veckan. Det var helt fantastiskt och allt såg bra ut så det kändes skönt! Liten for runt och vevade med armarna därinne, men har inte känt något än. Blev flyttad några dagar så nu är jag i v.18+4 och har BF 27/12, återstår att se om det blir en 2012 eller 2013 bäbis!

Trollhassel
1

Hugaligen! Var på kontroll på förlossningen i natt på grund av plötslig yrsel, huvudvärk och illamående. har gått med svaga värkar sedan sent i går kväll. Oregelbundna och ojämna i styrka. Börjar bli lite irriterande! När jag kom in på förlossningsavdelningenkännde jag dessutom för första gången ordentligt obehag inför vad jag kommer att behöva vara med om. Spännande, ja visst….men jag mår illa av tanken på förlossningen!

Med Vänliga hälsningar

JossanH
2

Ja nu närmar det sig! 2 dagar till bf. Vet inte vad jag har att förvänta mig så känner ingen större panik faktiskt. Vaknade med ryggont i natt och får akuta illamåenden sedan 3 dagar tillbaka som kommer och går. Eftersom jag är så stor tror bm att det redan nu är en 4 kg klump där inne så vill gärna slippa gå över tiden om man säger så ;) Är annars nöjd med ett svalare väder så man får lite mer sömn på nätterna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
1

Har ätit järntabletter sedan v.11 och lär få fortsätta med det fram till förlossningen. Blir dock så himla knölig i magen av dem och har inte fått någon riktig ordning på magen, så min barnmorska föreslog att jag skulle prova injektioner istället. Så nu ska jag snart iväg och få min första!

Börjat få problem med ryggen så nu testar jag akupunktur för det, små plåster med nålar på i öronen - ser inte klokt ut Tungan ute Men tycker att det blivit lite bättre faktiskt!

I morgon går jag in i vecka 22, kan inte förstå vart tiden tagit vägen!

flocken
1

v 32 nu. från att lillen inte växte ok så har den nu växt på sig så den är helt normal.

Ska in på UL den 3/9 & då planera inför snittet & så ska jag skriva på papper för sterilisering.

Har gått upp hela 2 kg Oskyldig. Namn är bestämt. Lite nyfiken är man på vem det är där inne.

…………………………………..

Sarah E
0

Vecka 33+3 idag. Bm konstaterade att älsklingen ligger med huvudet uppåt :/ Hoppas hon tänker vända på sig snart.

Har fått rejäla problem med foglossning och är så i valet och kvalet om jag ska sjukskriva mig. Vill allra helst jobba, inte min grej att gå hemma och göra ingenting :( + att jag har extremt svårt för doktorn på min MVC så honom vill jag ju inte gå till, hehe. Har iaf beställt ett sånt där stödbälte som ska kunna hjälpa ganska bra har jag hört.

Har ngn här erfarenhet av stödbälte? Berätta gärna! Hjälpte det nåt?

Annars är allt bara bra. Jag vill verkligen inte beklaga mig, är så tacksam att jag får bli mamma igen.

[jejjas]
0

#165 jag hade enorma problem i början med foglossningar , men efter att jag fick mitt bällte blev det nycket bättre =) använde det i 1½ månad sen försvan dom å jag slapp dom resten av grav =) så nu ligger det bara å skräpar ;)

Sarah E
0

#166 Låter ju lovande då :) Jag hoppas jättemycket på att bältet ska kunna hjälpa så pass att jag kan jobba.

Min bm rekommenderade ett ställe som jag skulle köpa ifrån, specialister på rehab-produkter, så då beställde jag ju därifrån såklart. Hittade sen flera andra ställen där de var ganska mkt billigare, men det var "vanliga" gravidbutiker som säljer allt möjligt (nätet alltså). Antar att det var lika bra att köpa från rehab-stället, så man får bra grejer.

Tack för ditt svar förresten :)

[jejjas]
0

#166 synd att du redan bestält annars kunde du fått köpa mitt för en billig peng ;)

Sarah E
0

Ja just det. Tänkte inte så långt som att någon här kanske hade ett att sälja, men tänka är inte min starka sida just nu, haha!

Jennielinea
0

Här händer det grejer… Var på ultraljud för ett tag sen och blev "senarelagd" bf är numera 27/11 istället för som tidigare 14/11 (13 dagar :O ) Vilket gör att jag idag är 26+0. Det är party i magen klockan 11,14,17,20 0ch 23 - vissa dagar.. andra dagar är det konstant rörelse och en otroligt utdragen hicka…

Men det är så mysigt och helt helt underbart att följa med och veta var man har liten än så länge. Det är sista veckan för min på mitt jobb för snart börjar skolan igen. Har en termin till innan min c-uppsats ska påbörjas och mina förhoppningar är att komma så långt som möjligt in i terminen nu när jag kan variera mig och sitta mycket stilla jämfört med på jobbet:D

Såg att det pratades om foglossningar… Jag har en sånt bälte eftersom mina satt igång. Går till en kiropraktor varannan vecka eftersom mina muskler jobbar så hårt för att hålla ihop höfterna att jag har konsanta rump-kramper=P     Bältet fungerar. Jag är låångt ifrån känningsfri men det är en stor skillnad på en dag med bälte och en dag utan. Tänk bara på att ha det påsatt på rätt sätt för annars kan det börja göra ännu ondare…

Bälte och Stödstrumpor… Inte supersexigt men oj vad skönt det är jämförsvis!!!!!!

Sarah E
1

Haha! Nej, så het är man kanske inte…bälte, stödstrumpor och tja vad ska vi hitta på… stödskenor på handlederna mot karpaltunnelsyndrom, stadiga gympaskor även till finkläderna…mmmm snyggt!

Sarah E
0

Puttar upp denna tråd lite också, för oss som ska ha barn i år :)

SaraC
0

#172 Hur går det för dig? Inte så långt kvar nu va?

Här far liten runt för fullt i magen nu. Det är så mysigt Glad

Sarah E
0

#173 Nej, inte långt kvar :) Är i v 35 nu, men konstigt nog är det nu på sluttampen som det känns som om det är en evighet kvar :P Här har man gått i 8 mån och nu plötsligt kan man bara inte stå ut med att vänta.

Har ganska mycket foglossningssmärta men bävar för att behöva sjukskriva mig nu, jag skulle ledas ihjäl då  tror jag. Men jag har snälla kollegor som låter mig få göra det jag klarar av (jobbar i skolan).

Bebis ligger med rumpan ner så jag är lite fundersam kring det…vid det här laget borde ju huvudet vara neråt. Men min bm sa bara glatt att det finns tid kvar (för bebis att vända på sig).

Annars är allt fixat och klart här hemma….i stort sett.

Ja, det är det bästa med graviditeten tycker jag, när man känner rörelserna :) Det är inte så skönt alltid, men man blir alltid lugnad av det på ngt vis, eller hur?

SaraC
0

#174 Skönt att du känner dig redo! Det står nog inte på ändå nu, även om tiden verkar gå långsamt Glad

Min har inte fått någon riktig kraft i sparkarna än, så det är bara mysigt än så länge Glad Ja, visst är det skönt med en daglig försäkran om att det finns liv!

flocken
0

v 34 på Fredag. Vikt uppgång +2 kg. Träffa läkaren 3/9 & diskutera när snittet ska göras. Blir omkring v 38.

fått order om att ta det lugnt så pysslar om djuren & bara går hemma.

…………………………………..

blondiie
0

är i vecka 31 ska snart in på mitt 4 ul. men jag vill inte vänta längre. vill att hon ska komma nu!!!! :)

Sarah E
0

Hur går det för er som ska ha bebis snart? Det har blivit så tyst i denna tråden. Hoppas ni mår bra alla.

Själv väntar jag bara nu. Bebisen mår bra i magen och jag märker att det är trångt för henne för rörelserna har ändrats från buffar och sparkar till svepande. Har ganska mkt förvärkar som utlöses av både mina och bebisens rörelser. Men jag bryr mig inte om att försöka få dem att släppa, jag vill ju att hon ska komma NU! <3

Jag som har tre pojkar innan har nu köpt mina allra första flickkläder. Kändes konstigt och overkligt att lägga ner dem i byrålådan bland alla de av brorsorna ärvda pojkkläderna :)

Känner mig nedstämd vissa dagar, men läste nånstans att det är vanligt när förlossningen närmar sig. Är också lite nojig ibland över alla möjliga saker, att bebis rör sig för lite, att vi inte ska få plats på fl pga överbeläggning mm. Därför är jag tacksam att jag fortfarande kan jobba så att jag inta behöver gå hemma och prata med mig själv. Hade en period med riktigt vidrig foglossning så jag tänkte att nu måste jagsjukskriva mig, men jag skaffade ett stödbälte och nu känner jag knappt av det alls, tack och lov!

Aja, det var lite från mig…

PogoPedagog
0

Jag har gått in i 29:e veckan nu och har nästan slutat jobba. Jag är ju byggnadsmålare och det är svårt att hålla den snabbhet som behövs med dagens fäger. Hoppas på att kunna få graviditetspenning pga tungt arbete när det är 60 dagar kvar. Får ingen ersättning nu eftersom jag har eget företag:P Jag är himla nyfiken på hur ni andra gör/har gjort med hur länge ni arbetat och vilket yrke ni har? SarahE t.ex, vad jobbar du med?

Jag mår fint i stort sett men blir väldigt trött i rygg och fötter samt totalt överhettad så fort jag anstränger mig. Idag fick jag dock ett samtal om att jag ska in till medicinavdelningen på Kss. Jag har haft ett värde på sköldkörtelhormon som har legat helt fel hela tiden men dom har inte velat göra något år det. Antar dte har något med det att göra, fick inget veta nu. Hoppas iaf det inte påverkar barnet.

SaraC
0

#178 Oj, nu börjar det dra ihop sig! Skrattande

Jag har ju ganska lång tid kvar, men är snart nere på under 100 dagar! En tredjedel av tiden kvar! Helt oroligt vad fort tiden gått.

Har tyvärr mycket problem med ryggen. Underlättare med akupunktur och stödbälte dock. Ska också få låna en tens-apparat, men hade sådan otur att de var på service och får därför lov att vänta några veckor. Och så är jag trött, trött, trött.. Har ju haft blodbrist hela graviditeten. På torsdag ska jag träffa barnmorskan igen och ta första blodprovet sedan jag fick järninjektionen, så hoppas att den hjälpt!

Så då var det färdigt med gnället! Flört

Bäbisen mår bra och det är ju det viktigaste! Vi lär känna varandra mer och mer hela tiden.

Sarah E
0

#179 JAg jobbar i skolan som fritidspedagog. Inte tungt precis, men det är full fart kan man säga. Det finns inte mycket tid till att sitta ner, men mina snälla kollegor låter mig få göra allt där man sitter. Så det funkar bra. Jag kan ta små pauser om det behövs. Då låter det knepigare för dig. Hoppas du kan få havandeskapspenning.

Sarah E
0

#180 Jo minsann. Men ändå känns det som om det är evigheter kvar konstigt nog :)

Jennielinea
0

Jag satt och smorde in magen idag och tittade på hur det rörde sig där inne och brast ut i världens gråt… Det är så speciellt, de stunder då man verkligen inser att det snart kommer en ny människa till världen som är helt beroende av mig och mannen. Är så otroligt lycklig!

#179 Hur fungerar det med havandeskapspenning som egenföretagare? Det måste väl gå att lösa ändå? Hoppas att det löser sig för dig:)

Jag är ocså i vecka 29 nu. Det verkar som om vi är några stycken som ska ha bara dagar ifrån varandra:) Lite roligt ju!

Jag har jobbat hela sommaren och jag vet faktiskt inte hur jag hade orkat att fortsätta men nu är skolan igång igen och det är väldigt tur det. Det är inte speciellt långa dagar och huvudet fungerar ju fortfarande någolunda bra trots graviditetshormoner.

#180 Hur har akupunktur fungerat för dig? Jag har planer på att prova det eftersom stödbälte inte fungerar för mig. Sitter ner så otroligt mycket att det bara gör ont. Går till en kiropraktor varannan vecka eftersom jag har ryggbesvär sedan tidigare och det är helt underbart.

flocken
0

v 35 nu. Nu börjar mina höfter göra ont & denna rygg. Vandrar med TENS-maskinen på mig några timmar/dag. Underbart.

Har nu fått datum för snittet. Tre veckor kvar. Även skrivit på papper för sterilisering. Gud så skönt att detta blir sista grav någonsin.

Vill nu bli mig själv & kunna gå mina långa promenader med hunden igen. Fick order om konstant vila för bebisen inte växte bra i början. Nu vill jag snittas & läka ihop så livet kan börja igen

…………………………………..

Sarah E
0

#184 Vilken resa du har haft! Jag förstår att du längtar efter att bli "normal" igen. Det gör jag med fast jag haft en väldigt lindrig graviditet jämfört med dig. Bara att kunna vända sig i sängen utan att det tar emot och gör ont nånstans…vilken dröm ;)

Lite nice att veta när man ska få sin bebis. För mig kan det ju dröja allt från en till sex veckor. Jag hoppas sååå att jag inte ska behöva gå över tiden. Beräknad den 4 oktober.

SaraC
0

Nu börjar det närma sig för flera här i tråden. Ska bli så spännande att se när era bäbisar behagar att titta ut!

#183 Jag tycker det fungerar bra. Det är absolut inte så att jag blir smärtfri, men det kapar "topparna" kan man väl säga. Jag valde att ta "nålplåster" i öronen så de sitter där hela tiden i ungefär två veckor, sedan byter jag hos bm. Har du hört om du kan få prova tens?

flocken
0

#185 Jag ska ändå inte klaga. Min förra grav var mkt värre. Men då växte ist magen för fort. Klarat mig utan foglossning & värk i ryggen fram tills nu. Inte gått upp mer än 2 kg ca. Utan har tagit från mig själv. Alla kläder sitter löst.

Det är lite mysko med ett datum. Åker in tidigt på morgonen. Sen vissa procedurer innan, sen snittar dom på fm.

Ryggvärken beror troligen på ett ryggskott jag fick en natt. Har även Fibromyalgi & Bechterews. Så kroppen pallade inte. Bara jag kan ligga apå mage igen ska jag knäcka till rggen.

Precis hemma efter en sväng med hundarna. Städa lite i huset sen ska burar städas. Just nu när man är tjock & ovig är 4 kaniner, 13 marsvin & 2 hundar ett mysterium hur jag orkar…

…………………………………..

Sarah E
0

Ja det låter som du har en del att göra :) Men kanske det är bättre än att bli helt overksam. Så funkar nog jag iaf. Jag menar, så länge jag har möjlighet så gör jag hellre något och håller igång än blir liggande på soffan…och för dem som måste vara stilla är det nog ganska jobbigt och långtråkigt kan jag tänka mig.

Har varit hemma från jobbet nu må och ti pga förkylning och bara det är trist :P

flocken
0

#188 Jag håller alltid igång mkt i vanliga fall. Känns som jag inte gör någonting. Men blir snart ändring på det.

Denna förkylningen som går nu. Först åkte sonen på den men blev frisk åp några dagar. har haft mitt länge nu. Kan iaf andas & hostar inte längre.

Börjat bli yr. Inte speciellt roligt. Blir roligt & se vem som ligger där inne i magen & bråkar med mamma. Nästan allt klart. Är bara vissa kläder vi måste leta efter. Hmm…ligger i någon kartong-någonstans. Sen ska sängen hem & lite annat. Mannen hinner ta hem det sista när jag ligger inne oxå.

Dax för lunch. Sen hämta sonen på dagis

…………………………………..

Sarah E
0

V 37+4 idag. Har varit hos bm som konstaterade för högt blodtryck. Var samma sak för två v sen men då gick det ner när jag fick ligga en stund. Idag höll det tyvärr i sig. Inget alarmerande iofs, ingen äggvita i urinen, men jag bestämde mig för att nu har jag jobbat klart för denna gång. Så nu är jag hemma fram till bebis. Skönt :)

Och huvudet var fixerat! Så kanske vi inte behöver vänta alltför länge på vår lilla älskling <3 Jag trodde inte ens att huvudet skulle fixeras denna gång eftersom det är fjärde barnet…

SaraC
0

#190 Låter som att du gjorde rätt i att gå hem! Passa på att vila och mysa med magen nu Glad

Jag är i vecka 26 nu och den lilla blir vildare och vildare därinne. Var hos barnmorskan för några dagar sedan och allt såg bra ut, fick mäta magen för första gången och den växer än så länge som den ska. Idag var jag in till lab. och lämnade blod för att se om kroppen tagit upp järninjektionen, hoppas det!

Fick information om föräldragrupp också, vi ska boka in oss på en tid om några veckor. Någon annan som varit och vad tyckte ni om det?

Sarah E
0

Vi gick på föräldrautbildning med första barnet men inte med de andra. Men det finns ju grupper för "flergångsföräldrar" också tror jag…

flocken
0

Vi plockade hem de sista bebis sakerna igår. Så skönt att ha det hemma & iordningställt. Kläder fram till stl 86 tvättade. BB väskan packad. iaf den väskan med kläder. Så nu känner  jag mig redo.

Är idag i samma vecka & dag som när vattnet gick med sonen, 36+5. Snitt blir v 38+3

…………………………………..

PogoPedagog
0

Jag har börjat få ont i händerna nu. Det kom i ena ringfingret för någon vecka sedan och de senaste dagarna gör det ont i båda händer från kvällen till förmiddagen, känner mig stel och svag dessutom:P Ska till barnmorskan på måndag så då ska jag fråga om man kan göra något för att förhindra att det blir värre. Jag jobbar ju som målare så jag är rädd att händerna ska bli skadade permanent för då kan jag inte försörja oss, sambon studerar så det blir inte så mycket där.

Jag har blivit så himla hypokondrisk sedan jag blev gravid, var inte alls sådan innan.

Annars väntar jag på besked om jag kommer få graviditetspenning. Hoppas verkligen det! Har inte orkat jobba mer än ca 25% senaste månaden och gått hemma obetalt så lite pengar skulle vara välkommna. Antar att jag får jobba heltid en dag annars för då får jag så ont överallt och mycket sammandragningar att då kan jag nog bli sjukskriven:P Hoppas det inte behövs, känns onödigt att skada oss bara för det.

Sarah E
0

#194 Låter som du har fått karpaltunnelsyndrom. Det är ganska vanligt när man är gravid och kan göra fruktansvärt ont. Jag lider själv av det och jag är rädd att det inte kommer bli bättre med tanke på ditt jobb. Själv kan jag ibland inte ens skriva på datorn för att händerna domnar och börjar göra ont. Kanske dags för dig att kasta in jobbhandduken för denna gång?

SaraC
0

Om det är karpaltunnelsyndrom och det inte försvinner efter graviditeten så är det enkelt att operera. Men det verkar som att det oftast försvinner efter förlossningen, enligt Vårdguiden.

PogoPedagog
0

Jag har bara ett fysiskt ganska lätt arbete om 3-4 dagar kvar nu faktiskt. Så det är skönt, hoppas bara jag får ersättning som sagt var.

Jag pratade med barnmorskan idag och ska få komma till arbetsterapeuten och prova ut skenor. Hoppas det gör att det inte blir värre iaf. Skönt att höra att det går att operera om det skulle gå så illa.

Sarah E
3

Hej alla! Nu tackar jag för mig då vår lilla älskade Matilda föddes igår den 23 september (v 38+2).

Zvintos
0

#198: Grattis!!

flocken
0

#198  Grattis!! Här räknar vi ner dagarna nu. Snart ska denna ut. lite mysko med planerat snitt & ha datum,

…………………………………..

PogoPedagog
0

Gratulerar!

pernillaa
0

Stort grattis! Vikt och längd? =)

SaraC
0

#198 Stort grattis! Glad

Jennielinea
0

Grattis!!:D

Minniie
0

#198 Grattis! Så söt!

Sarah E
0

Tack för gratulationer :) Vikt 3695 g och 50 cm lång.

Började med att vattnet gick på morgonen. Vi fick åka in för kontroll och de ville skicka hem oss men det visade sig att jag var öppen 4 cm. Värkarna var både oregelbundna och kändes som om de liksom inte riktigt kom igång. Själv var jag säker på att det skulle ta måååånga timmar denna gång (de andra har gått på runt 4-5 timmar). Så när jag plötsligt måste krysta fanns bara narkosläkaren (eftersom jag beställt en EDA) och en undersköterska i rummet.

Narkosläkaren som just skulle av sitt pass undrade om hon fick stanna kvar och titta och det fick hon ju såklart och så fick de in en barnmorska i sista sekunden. Hon var ute på 4 krystvärkar.

Hej och hå ludentå kändes det som :) men det gick ju bra och i slutänden tog hela kalaset 5 timmar. Helt ok.

PogoPedagog
0

# 206 Det låter som en förhållandevis behaglig förlossning:) Skönt för er.

Själv har jag varit på tillväxt-UL idag. Är i v 30+3 nu. Jag var nervös innan för att de skulle råka på något som var farligt för barnet men allt såg bra ut! Tjoho! Nu var liten ungefär 1500gram tung och beräknad födelsevikt blev 3100, låter lagom att klämma ut;)

Sarah E
0

Skönt att allt ser bra ut. En liten klimp alltså :)

Sussi89
0

Ni som fått barn glömmer väl inte att göra oss sällskap här: http://barn.ifokus.se/discussions/5000039ed3b4fd7a80002a32-vi-som-fatt-barn-2012-2?discussions-1

Till er andra som får vänta lite; Lycka till med kommande bebis! :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

flocken
2

NU är vår familjemedlem född. Hade planerat snitt till 1 okt. Men 30/9 gick vattnet. Så på kvällen kl 20,32 föddes vår son Micke, 3520g & 51 cm lång. (v 38+2)

Storebror är så stolt. Har repat mig över förväntan från snittet så fick komma hem idag. NU blir det inga fler barn här. Steriliserade mig samtidigt.

…………………………………..

Zvintos
0

#210: Grattis!!

SaraC
0

#210 Stort grattis!

flocken
0

Tack. Så skönt att allt gick bra. Han är en kräk maskin precis som hans bror var. Tyvärr växer de så fort.

…………………………………..

Sarah E
0

Jättegrattis!! Vilken fining!

Fattade jag rätt att det blev snitt iaf eller kom han ut andra vägen? Nyfiken bara :)

PogoPedagog
0

Grattis!

flocken
0

#214 Det blev snitt iaf. Var inne idag på återkontrollen av vikt & gulsoten. Allt såg kanon ut. Så skönt att familjen är komplett nu

…………………………………..

PogoPedagog
0

Idag är första gången jag känner mig lite trött på att vara gravid. Är i 34:e veckan nu och hemma på heltid. Idag ligger den lilla obekvämt till och sparkar utanpå/mellan revbenen av alla ställen! Dessutom har jag ont i ländryggen, många sammandragningar, ben som känns som stockar och ont i händerna, blä! Jag vill bara ligga i soffan hela dagen men så vet jag att det inte går att sova alls på natten.

Nu har jag slutat fråga min rara sambo snällt om han kan hämta saker åt mig och massera mig, nu beordrar jag det haha. Usch, ska bli skönt att kunna hjälpa honom med saker sedan istället.

PogoPedagog
0

Inte många kvar här som ska ha barn 2012. Jag undrar iaf hur ni andra mår? Själv är jag i 38:e veckan nu och mår överlag bra. Svullna ben och tung mage bara. Jag kan inte ligga på sidan om det inte är en jättemjuk madrass för då gör revbenen så ont.

I natt sparkade barnet massor och resten av tiden hade jag en del sammandragningar så det blev inte mycket sömn:P

Det är svårt att hålla huvudet kallt och komma ihåg att det kan vara mer än en månad kvar än, jag vill gärna tolka allt som ett tecken på att det är dags snart:)

Jennielinea
0

Nej det är inte alls många kvar nu! Året är snart slut och de flesta har fått sina bebisar. I'm still waiting tho… Idag är det 37+4 och jag är riktigt trött på att vara så tung!!

I magen är det full rulle - det har varit en vliding där inne från början men nu börjar det bli jobbigt. Revbenen på höger sida är så ömma att jag inte vill ta på dem utifrån och jag har börjat få riktiga problem med att gå på toaletten. Inte världens roligaste ämne och en ännu tråkigare verkilghet. Men snart är det dags!

Just nu "boar" jag för fullt - som bm kallade det… Julpyntet är uppe sedan en vecka och jag har för första gången gjort min egen mall till och bakat eller pepperkakshus så nu luktar det jättegott här hemma. Kan kanske få upp någon bild på det… :)

Den extra energikicken är välkommen eftersom det är så otroligt tråkigt att bara vara hemma och väntar. Gör precis som du #218 och ser varje liten grej, varje lite sammandragning som ett tecken på att det hela ska köra igång. Längtar så!<3

PogoPedagog
0

Jag ska också börja med julstök i dagarna:) Tänker att det gäller att passa på att göra sådant nu för sedan kanske vi inte orkar. Ska baka kakor, det går ju så bra att frysa till jul.

Spännande att höra att du också har ont i revbenen, har nämligen inte hört någon annan klaga på just detta, skönt att inte vara ensam om det.

Jennielinea
1

Nu är hon äntligen här!<3 Det blev en liten tjej som kom den 20/11. Tänkte egentligen skriva lite om förlossningen men det är först nu på hela dagen jag kommit fram till datorn och nu kom mannen hem från jobbet så det får bli lite senare:)

3248g och 49 cm lång liten goding:D<3<3

Zvintos
0

#221: Grattis!!

SaraC
0

#221 Grattis Glad

PogoPedagog
0

Grattis! Nu vill jag ha ut min med:)

PogoPedagog
0

Igår var det full fart med värkar. Vi försökte med en "färdknäpp" och visst tog det! Riktigt ont från ca kl 18-12 sedan stannade det av helt under natten:P Känns så snopet när det tar i så rejält då tror man inte dte ska försvinna. Var samma sak sist vi fått till det, nu är frågan om jag vågar mig på det mer när det enda jag får är ont och inget resultat, sur idag:(

Åt en alvedon dessutom för att kunna somna, den gjorde mig bara genomsvettig hela natten så idag har jag ont i huvudet och bakis-känsla.

Idag är vi på BF+5. Var hos barnmorkskan på förmiddagen igår som erbjöd min hinnsvepning men det kändes inte så lockande. Verkar bara göra ont och jag förstår inte riktigt hur det ska kunna hjälpa om livmodertappen inte är redo ändå.

PogoPedagog
0

Nu har vår lille son komit, den 9:e dec :)

Jag tänkte skriva en förlossningsberättelse senare. Har inte många minuter över nu. Jag tänkte bara lämna en mycket stark varning till er som ska ha barn i vinter.

FÖRSÖK INTE SÄTTA IGÅNG FÖRLOSSNINGEN GENOM HÅRT ARBETE!!!! Jag skottade snö dagen innan, inte så värst mycket heller men tillräckligt för att det skulle göra musklerna slitna tydligen.I mitten av förlossningen sista delen av öppningsskedet, fick jag en fruktansvärd ryggvärk i snöskaottarmusklerna. Så varje värk gjorde superont i ryggslutet, så fort det släppte tog en minst lika hemsk värk i resten av ryggen över. Bespara er den plågan och vila er i form även om ni går över tiden!

Greeen
0

Stort grattis!

Zvintos
0

#226: Grattis!!

PogoPedagog
3

tack så mycket. här kommer e n dålig bild på plutten. han kom på bf+8 o vägde 3610, 51 cm lång. förlossningen var lite jobbig. intensivt arbete i 16 h, sen akut snitt pga att han inte kom förbi spinetaggarna. dessutom upptäcktes en dag efter hemgång när ja skulle kolla såret som svullnat upp o läckte att ja bara hade 63  i hb. In till bb igen i tre dagar o fick 4 påsar blod. Men grabben är så bedårande att det inte känns ett dugg jobbigt:)

skriver lite illa för han ligger på min mafe o kvällsmyser:)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.