pappans och mina skyldigheter?
vi fick ett ganska snabbt slut på vårt förhållande och då han har fast jobb och jag är student undrar jag om han har några skyldigheter att hjälpa mig ekonomiskt med barnvagn, säng, skötbord och liknande?
undrar även hur pass stora krav han kan ställa på mig. då vi inte fick ett så bra slut så bråkar vi en hel del och jag vill inte ha med han till ultraljudet då jag inte orkar bråka mer de räcker som det är men han vägrar att acceptera, så kan jag neka honom det? han vill även veta könet och det vill inte jag och åter igen har han svårt att acceptera och det är därför han vill med för han vill få veta könet så har han rätt att fatta dom besluten mot min vilja?
Jag vet inte hur det ser ut under graviditeten, men när barnet är fött har jag förstått det som så att mamman aldrig får neka pappan umgänge. När pappan vill träffas får mamman alltså inte neka, som jag förstått det.
Likaså är mamman skyldig att se till att de får träffas om pappan är förhindrad att komma till barnet, säg att pappan t.ex. sitter i fängelse men vill träffa sitt barn. Då är mamman, om jag förstått det rätt, skyldig att ta barnet till pappan.
Vägrar man så kan han alltså ställa en inför rätta.
Nu sitter jag inte i den här situationen själv och är inte alls påläst, men ja.. Jag har förstått att det är något sådant - någon som har mer koll som vill rätta mig?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
problemet är nu under graviditeten hur mycket han har rätt till och inte.
vill att han och barnet ska ha en så bra relation som möjligt och han får träffa barnet precis hur mycket han vill när det är fött. men just nu är såren av lögner och svek väldigt färskt och de leder till mycket bråk och stress och börjar bli för jobbigt för mig vill kunna slappna av men kan inte det när han är runt mig.
Han har inte rätt att följa med dig någonstans. Så som det är nu så finns det ju egentligen inget barn än, utan detta handlar endast om dig och dina "sjukhusvistelser" som ingen har rätt att följa med in på. Han får inte ens vara med på förlossningen om du inte vill det.
skulle inte neka honom vara med på förlossningen men känner mig trängd när han ska gå in och bestämma om saker speciellt då han vet jag tycker motsatsen och han inte kan acceptera det. men han har inga skyldigheter hjälpa till med vagn och liknande?
Antar att faderskap först måste fastställas, innan man kan ha rätt att kräva något?
Testa hör med soc/familjerätten?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ett argument du kan ge angående könet är att det inte ingår i ultrljudsundersökningen. Finns flera sjukhus som faktiskt oavsett om det är 100% säkra på vilket kön barnet har inte berättar för föräldern.
Så då får man bege sig till en privatklinik och betala en summa för att få reda på könet. Men med ultraljud är det inte 100% säkert.
_"Man kan inte kräva att få veta barnets kön eftersom det inte ingår i den medicinska undersökningen. Vissa privata mottagningar utför könsbestämning som patienten själv får betala, men den möjligheten finns inte inom den landstingsfinansierade vården."
_http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Undersokningar/Ultraljudsundersokning-av-graviditet/
Ja, alltså det räcker med att en förälder säger att "jag vill inte veta könet" så berättar dom inte det. Det är inget som ingår i ultraljudsundersökningen att ta reda på kön och det är absolut inte något ni har rätt till att veta även om båda skulle vilja! Ultraljud görs endast av medicinska orskaer.
vi var från börjar överrens om att vi ville veta könet men pågrund av hans familj vill jag inte det längre då dom endast vill ha en pojke och vill inte dom gör skillnad på barnet bara för det skulle bli en flicka. men jag kan alltså neka honom att följa med till ultrajudet?
vet inte om du kan neka att följa med. det har jag ingen koll på. Men säger du nej angående vilket kön det är så kommer det inte avslöjas, vilket det kanske inte ens skulle göras om ni båda ville veta.
Det är väll blandannat därför som de inte säger vilket kön det är för att man inte ska välja bort barn efter kön. Men även för att det kan ha väldigt fel och tror man att det är en pojk på väg och ut kommer det en tjej så kan man bli väldigt förvirrad och ha svårt att knyta an till sitt barn.
OM han skulle komma med - när du skakar hand med sköterskan och presenterar dig säger du också att 'innan vi börjar vill jag bara säga en sak, jag vill verkligen inte veta könet' :-) då säger hon inget även om pappan skulle tjata.
Jag tror att du kan neka, jag menar, än så länge så är det DITT läkarbesök.. Jag tror inte att någon annan skulle kunna säga något om det.. Det är ju faktiskt så att besöket när det bokas står i ditt namn och vill du inte ha honom med så ska du inte behöva det!
Vad gäller ekonomi så tror jag att det är så att om barnet endast bor hos ena föräldern har den andra skyldighet att betala underhåll. Den andra betalar då en fast summa varje månad, inte för specifika saker till barnet. Om föräldrarna å andra sidan har delad vårdnad betalar troligtvis båda föräldrarna själva för det som barnet behöver hemma hos en.

#16 Det stämmer inte riktigt. Det beror helt på hos vem barnet bor mest. Bor det bara varannan helg hos pappa tex så ska han betala underhåll. Men bor de varannan vecka hos föräldrarna behöver ingen betala underhåll. Den som har barnet mest har rätt till underhåll så det har alltså inget med vårdnaden att göra.

Vill du inte ha med honom på dina bm besök, ul eller vad det nu kan vara så har han ingen rätt till det. Han har ingen rätt att vara med inne i förlossningssalen heller, men du kan nog kanske inte neka honom till att sitta utanför (tror jag).
Ang kostnader osv så ska ju det delas på rakt av, så spara ALLA kvitton osv. Så fort han skrivit på faderskaps papper så ber du honom betala hälften av allt du köpt som är nödvändigt. Du kan nog inte kräva att han ska betala hälften av en barnvagn som kostar 15 000:- om han inte varit med på en så dyr vagn från början osv.
Sen är det ju så att bebisen måste bo hos dig det första om du ammar osv och då är han skylldig att betala underhåll. Sen får ni ju se hur relationen utvecklas och om han och du kommer överens om varannan helg eller varannan vecka osv. Men det där kommer socialen att hjälpa till med. Vet du inte hur mycket han ska betala så fixar dom det åt dig, det är deras jobb.
okej tack för ett bra svar.
gissar jag måste föda bebis innan vi kan ta itu med bitarna om vårdnad och liknande men hur pass snart efter förlossningen kan man göra det? och måste jag kontakta dom eller hör dom av sig?