Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 3020 ggr
[AmandaO]
0

Börjat försöka :)

Hejsan, Är ny här och ville bara skriva ett inlägg. Satt och lusläste en massa inlägg igår kväll och nu tyckte jag det var dags att skriva ett eget.

Är 23år och sambo med en underbar pojkvän. Nu har vi bestämt oss att försöka bli med barn. Ppillerna slutade jag med i måndags och nu är det bara att ligga i, bokstavligt talat. Alltså har vi knappt ens börjat försöka, men nu finns planen där och såklart önskan.

Vet att det kan ta lång tid och är inte stressad över när det sker, men har bokat in en gyntid på torsdag för att se ifall det ens går, så att allt står rätt tid. Han ska också boka. Då vet man ju iallafall ifall det finns en chans. Håll en tumme.

Ville bara skriva att jag är väldigt lycklig och förväntansfull och hoppas verkligen att allting går vägen i framtiden.

Har ni några tips om vad man ska tänka på? Liten hjälp på traven.

Tack för ett bra forum. Efter jobbet ska jag fortsätta min streckläsning här inne. (vet inte alls vilken grupp jag skulle posta i)

Sarah E
0

Välkommen hit!

Det du kan göra är att äta folsyra-tabletter. Finns på apoteket. Folsyra är ett viktigt ämne för kroppen när man vill bli gravid och i början av graviditeten.

Om mannen din röker eller snusar kan han dra ner på det/sluta helt för de små simmarnas skull.

Annars är det väl bara att leva på som vanligt :)

Lycka till!

[AmandaO]
0

Jag var nära på att klicka hem det igår men var lite osäker, gör det när jag kommer hem då. tack :) Han röker inte men snusar så ska hälsa han att han får trappa ner. Dock röker jag men började trappa ner som tusan igår. Rökte inte ens i närheten av hälften så mycket, gick rätt bra trotts att man jobbar utomhus hela dagen och alla kollgor röker. Bra början iallafall. Tack så jätte mycket för ditt svar:)

[Tess86]
1

Jag och min sambo är i samma sits som er, jag slutade med piller för en och en halv månad sedan. Jag började äta folsyra på en gång och har inte druckit någon alkohol sedan dess. Du borde nog sluta röka helt på en gång, både för att vara säker på att du kan låta bli när du väl blir gravid, och för att det är lättare att sluta när kroppen inte samtidigt är påverkad av en graviditet. Och om du skulle bli gravid väldigt fort kommer ju fostret annars att påverkas av att du röker. Lycka till med bebismakeriet!

[AmandaO]
0

Okej, All lycka till er :)

Jo jag vet att jag borde sluta röka helt, men det funkar inte riktigt, rökt i nästan 10år men en rejäl nedtrappning blir det nu och en väldans massa tuggemin. När/om jag blir gravid kommer jag såklart sluta tvärt, men inte innan dess. Låter dumt jag vet, men så är planen.

[FruStein]
0

Lycka till!

[AmandaO]
0

Tack så mycket! :)

[Tess86]
5

#4 Det är ju såklart upp till dig, men hur vet du exakt när du blir gravid? När man får veta att man är gravid har man ju ofta varit det i en eller två veckor, och farliga ämnen från cigaretterna är ju kvar i kroppen ännu en tid efter det. Fostret får troligtvis inte de bästa levnadsförhållandena i början av sitt liv.

Om du inte är beredd att sluta röka så vänta hellre med att försöka skaffa barn. Låt inte barnet "straffas" för att du inte är redo. För om du inte känner dig redo att sluta, hur vet du att du är det bara för att en provsticka visar två streck?

PogoPedagog
1

Jag måste oxå vara tråkig och hålla med #7. Fick själv en CMV-infektion precis i början av graviditeten och läkarna sa att det var den absolut sämsta tiden! Precis i början av graviditeten ska alla viktiga organ bildas, den mest kritiska tiden i fostrets liv. Har du då fortfarande massa gifter i kroppen borde det definitivt påverka fostret.

[AmandaO]
0

Jo men nu är det så jag har bestämt mig för. Är redo att skaffa barn och har trappar ner oerhört mycket på rökningen. Det tycker jag är bra. Läste även att om man är stressad och spänd blir det svårare att bli gravid, så då är detta det bästa för mig. Är medveten om allt ni säger men nu får det vara såhär.

Greeen
1

#9 Jag förstår dig till 100%! Har varit i precis samma tankar som du men tro det eller ej, jag är inne på min tredje försöksmånad att bli gravid och har varit rökfri i 45 dygn nu (ja jag räknar)! Jag har alltid tänkt att när jag väl blir gravid ska jag sluta tvärt men nu när vi väl började försöka så kändes det självklart att sluta röka redan nu. Det går! Du kan! Det handlar om vilja. Jag har rökt i tio år och slutade utan något hjälpmedel alls.

[Tess86]
1

Visst, det är svårare att bli gravid om man är spänd, men är det inte värt den väntan istället för att skaffa barn till varje pris (och tyvärr bara på barnets kostnad)? Om du istället är spänd när du blir gravid (för att du slutat röka då) får barnets växa i en miljö full av stresshormoner. Jag vill inte låta elak men på ditt resonemang låter det som att du inte riktigt är mogen för att skaffa barn, att sluta röka är bara en av alla uppoffringar man får göra när man väljer att bli förälder.

[AmandaO]
0

Och jag kommer sluta röka. Jag är i fullgång med det. Var ju och träffade en som jobbar med gravida idag och hon tyckte jag gjorde helt rätt när jag berättade min plan.

[AmandaO]
0

Sen måste jag även säga att jag tycker det är tråkigt att du kan med att säga att jag inte är mogen med att skaffa barn för att jag inte slutar tvärt. Jag vet inte om du någon gång rökt och behövt sluta, men det spelar igen roll, alla fungerar olika. Och jag försöker verkligen.

[Tess86]
1

Jo, det är säkert jättesvårt och det är såklart bra att man inser sina begränsningar och gör allting i sin egen takt, men då tycker jag inte att det skadar att skjuta upp barnplanerna så att man själv hinner med i takterna. Jag menar inte att du måste kunna sluta tvärt, det har jag aldrig sagt, jag tycker bara att mognad är att inse när man själv är redo eller inte.

blondiie
0

# Att vara redo att sluta röka är inte samma sak som att vara mogen nog att skaffa barn.

[AmandaO]
0

#15 Precis! Jag är hur redo att skaffa barn som hellst :)

blondiie
0

Nu får ni skälla på mig hur mycket ni vill, men jag är i v.32+5 och har fortarande inte slutat rökt.

Däremot så har jag mycket andra problem som gör att jag "måste" röka. Vet att de inte är bra för barnet men de är bättre för mig att röka än att må så dåligt att de går över till barnet.

[AmandaO]
0

Jag förstår dig fullständigt! Tycker alla borde få göra som dom vill och fortfarande vara superbra mammor. Och man måste få följa sitt eget hjärta.

[Devya]
4

#17 Men du bryr dig inte om hur det påverkar barnet då du röker?

Folk får göra hur de vill men det är otroligt tråkigt om det skadar barnet i processen. Jag hoppas att ditt barn inte får några fel.

Menar inte att hoppa på dig här utan jag hoppas faktiskt innerligt att allt går bra för dig trots att du röker.

#18 En superbra mamma är enligt mig en som tänker även på barnets hälsa. Om ens hjärta säger att man ska röka.. Ja, jag vet inte. Det låter bara väldigt skrämmande i mina öron. Mitt hjärta säger nämligen något helt annat - nämligen att se till så att barnet har de bästa förutsättningarna för att vara i bra skick.

Jag hoppas som sagt att ni som röker har tur och får friska barn. Det är alltid hjärtskärande att höra om barn som föds med en massa problem.

Tina-A
5

Min mamma rökte när hon var gravid med mig och här sitter jag med massor med allergier och astma på det. Härligt - eller inte.

Jag tycker också att det är självklart att sluta röka under graviditeten. Att fortsätta röka trots att man är gravid är väldigt själviskt. Då sätter man inte barnets hälsa i första hand eftersom man vet att det påverkar och skadar barnet. Att man skadar sin egen hälsa genom att röka - fine, absolut. Det är ens eget val! Men BARNET i magen har inte valt det här, den blir ofrivilligt utsatt och kan inte välja något annat. Det är hemskt själviskt att utsätta sitt barn för sånna skador och barnet blir ett offer i magen och kan inte värja sig..

Sen att man röker fram till att man plussat kan jag faktiskt förstå. Det vore väldigt mycket bättre om man slutade innan så att alla gifter hinner gå ur kroppen, det vore det mest osjälviska och moderliga att göra för sitt barn. Att sluta röka sekunden man plussar är dock acceptabelt tycker jag och det näst bästa man kan göra. Kan inte tycka det är dåligt faktiskt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
4

#17: Det kanske är bättre för DIG att röka men absolut inte för ditt barn. Det bästa för ditt barn vore om du bara tog dig i kragen, satte ditt barns välmående i första hand och slutade röka för att du älskar ditt barn. När ditt barn väl är fött kan du röka igen (om man nu gör det bra - dvs utomhus och alltid långt ifrån barnet).

Tina-A
1

#2: Det är en bra början! Se till att sluta snart, gärna även innan du plussar för barnets skull! Lycka till!

[AmandaO]
0

Jag håller på att sluta och det går rätt bra, väldigt förvånad över mig själv. Röker fortfarande såklart, vilket jag lär göra tills jag plussar. Men nu röker jag bara en fjärdedel än vad jag gjorde för några dagar sedan.

Jag förstår de som röker när de är gravida, samtidigt som jag förstår de som hetsar upp sig som tusan över det. Men jag tycker alla ska få göra som de själva vill. Man behöver inte röka som en skorsten utan nr #17 kan mycket väl mena att hon tar en cigg varannan vecka. Jag tycker det är okej att röka bara man inte sittter där och kör ett paket om  dagen. Någon cigg då och då skulle jag inte hetsa upp mig för.

blondiie
0

#21 Men som sagt så mår jag bättre av att röka skulle jag inte röka skulle tex både jag och barnet varit döda idag. Men om/när jag får medicin som hjälper så kommer jag sluta röka men de kommer nog inte hända innan hon är född.

[Devya]
0

#24 Får man fråga hur mycket du röker?

blondiie
0

Olika, men oftast runt 5 per dag

[Devya]
0

#26 Okej. Jag vet inte hela storyn så jag ska vara försiktig med det jag skriver.

Är du orolig över hur det påverkar ditt barn?

blondiie
0

klart man är orolig. men dom flesta läkare/psykologer jag pratat med har hållt emd om att de är bättre att jag röker än inte, just nu.

[Tess86]
3

En jag känner sa till mig en gång att jordens största egoister är rökare. Jag hade väldigt svårt att hålla med, det är ju ett frivilligt val som bara påverkar de själva. Då skulle jag snarare säga att rökare som röker där folk inte kan gå undan (t.ex. i en kö eller folksamling) eller en rökare som kastar sina fimpar på marken är egoister. Men jordens största, nja, det är nog att överdriva.

Men rökare som är villiga att skada en liten bebis, deras eget kött och blod, som är beroende av dem och hela deras liv och hälsa hänger på det. Där måste jag nog säga att jag ser en av jordens största egoister, även om det är ett starkt uttryck.

Jag har aldrig tvingats sluta röka, jag vet inte hur svårt det är. Men jag vet att i dagens samhälle behöver ingen föda barn om man inte vill, man kan aktivt planera graviditeter. Jag säger inte att man måste kunna sluta röka, jag säger att man inte ska skaffa barn om man inte kan bära ansvaret. Ja, du kanske mår dåligt, du kanske inte kan sluta röka, men låt inte en annan människa skadas på grund av dina problem.

Min bekantas mamma rökte när han låg i magen på henne. Han har allergier, astma, föddes för tidigt och växte fel i magen vilket resultetade i att hans ena hand inte har utvecklats på rätt sätt. När han var liten var han för smal och hade för svårt att ta upp näring att de gav honom en otroligt fettrik kost, vilket resulterade i att hans matsmältningssystem blev felutvecklat och han än i dag har problem med detta. Jag har svårt att se hans mamma idag och känna att hon var värd att få bära barn.

[Tess86]
1

Förresten TS så vänder jag mig inte bara till dig med mitt inlägg, du har ju sagt att du ska sluta röka. Inlägget jag skrev är en kommentar till hela diskussionsämnet, inte riktat till en person.

Tina-A
2

#24: Jag kanske är okänslig men jag har svårt att se att några cigg mindre skulle leda till din död. Låter verkligen inte tryggt och stabilt. Det är bara att ta tag i det ordentligt och bestämma sig för vad som är viktigast - jag själv eller mitt barn? Svaret är alltid mitt barn. Cigg är inget livsuppehållande. Om du behöver något för att lugna ner dig för att inte ta livet av dig skulle jag tipsa om att leta upp något som inte är direkt skadligt och farligt för ditt barn. Osm det inte finn en bra medicin så prova hypnos, hypnoterapi och så finns det väl en del akupunktur för att ta bort rökberoende. Ta tag i det medan du kan, det är aldrig för sent att göra något osjälviskt för sitt barns hälsas skull! Lycka till.

[AmandaO]
0

Du har för länge sedan gjort klart för oss vad du tycker om rökning och att vara gravid, men att säga att de är de största egositerna för att dem vill ha barn tycker jag är helt fel. Alla är värda att få en unge om de så känner sig mogna och vill det. Den enda som har någonting att säga till om rökning osv är pappan till barnet alla andra ska bara sitta tyst och tänka istället för att tala.

Har du inte testat på att sluta röka så ska du absolut inte älta en massa om det, det är otroligt svårt och ska jag vara ärlig så skulle jag själv kunnat minska ner ännu mera än vad jag gjort. Men för att fungera och orka röjja undan massa träd på jobbet och sedan vara en bra sambo så har jag hållt mig till en relativt bra nivå.

Har talat med flera stycken vars barnmorskor håller med, mår man inte bra mår barnet inte bra. Att ta en cigg då och då är inte världens undergång. Det finns en period under graviditeten (kommer inte ihåg när nu) men den varar i typ en vecka och då ska man vara extra försiktig med rökning mm, då barnet är utan skydd. Sen är det som det är, vill man ska man tycker jag, man ska hålla sig tills det inte går mer, sen hålla sig lite till, sen kan man ta ett bloss.

Hade jag tex blivit gravid nu så hade jag ändå utsatts för rök då som jag skrivit innan, mina jobbarkompisar röker. Men å andra sidan så kommer det alltid finnas rök omkring där man är, och passivrökning är ju också farligt. Ska jag aldrig kunna bli gravid då utan att folk dömmer en på studs och pekar med sina pryda pekpinnar?

Ne jag tror på att man ska få följa sitt hjärta.

Tina-A
3

#32: Min mamma följde sig hjärta och rökte trots att jag låg i magen. Tycker du att det var rätt gjort av henne? Jag, hennes barn, har och kommer få leva hela mitt liv med alla besvär som jag lider av varje dag och inte kan välja bort. Om jag hade fått välja hade jag aldrig velat ha den här skiten. Det här påverkat mitt liv varje dag och kommer göra det resten av mitt liv, för att hon följde sitt hjärta. Jag tycker INTE det var rätt. Hjärtats röst är inte alltid ultimat.

Tina-A
2

Borde inte en mors hjärtas röst säga 'jag gör det bästa för mitt barn i alla lägen!' ? Att röka under graviditeten är inte det bästa för barnet. Som jag redan sagt måste jag bara skriva igen att jag tycker det är okej att sluta sekunden man plussar och aldrig mer ta ett bloss igen, precis som du tänkt. Det är först då man fått bekräftat att man ska bli mamma och jag förstår att många väljer att sluta röka först då! Ville bara komma med mer input och tankar! :-)

[AmandaO]
0

Jag tycker att din mamma gjorde vell var som var rätt för henne. Jag vet många morser som rökt när de vart gravida, även de som gjort värre ting (då har de inte fattat att dem är gravida) och deras ungar har blivit helt perfekta. Sen finns de dem som inte gör någonting alls och följer allt till punkt och pricka med mat och grejer man ska käka, och deras ungar kommer ut med något fel. Ibland är det helt enkelt generna.

Jag tror iallafall verkligen att jag inte kommer ta ett bloss till efter jag plussat. Och det ska jag kämpa för.

[Tess86]
4

#32 Jag antar att ditt inlägg var tänkt till mig så jag svarar lite kort på det även om du inte längre verkar tycka att jag ska delta i diskussionenen.

Jag vet att jag "för länge sedan" gjort klart vad jag tycker om rökning och graviditet men jag trodde att jag ändå fick fortsätta skriva i diskussionenen, eftersom det är ett öppet forum.

Du skriver att du vet vad jag tycker men ändå påstår du att jag sagt precis tvärt emot vad jag hela tiden säger. Jag har aldrig sagt att man är egoist för att man som rökare vill ha barn. Jag säger (och har försökt upprepa det många gånger nu för att alla ska förstå) att jag tycker att man ska vänta med att skaffa barn tills man är redo. Jag tycker inte att man är redo om man inte kan sluta röka, men när man har tagit tag i det (inte bara för barnets skull utan också för ens egen skull) så ska man självklart skaffa barn om man vill det. Redan i mitt första inlägg skrev jag att man borde sluta innan man blev gravid även för ens egen skull, för att slippa abstinensbesvären när man redan mår dåligt att graviditet. Jag förstår inte hur detta på något sett kan tolkas som att jag tycker att rökare inte ska få skaffa barn?

Du tycker att alla andra ska sitta tysta och tänka, varför har vi då ett forum? Vill du skriva ett inlägg och sedan ska alla sitta tysta och läsa det utan att svara? Eller är det så att man bara får svara om man delar din åsikt?

Nej, jag har inte slutat röka (eftersom jag aldrig börjat) och jag är ärlig och talar om det. Men mina inlägg handlar inte om att det skulle vara lätt att sluta röka (jag har t.om. sagt att jag tror att det är svårt), de handlar om att foster skadas av rökning. Att foster skadas av rökning är ett faktum och har ingenting att göra med om jag själv röker eller inte.

Du har rätt i att passiv rökning skadar lika mycket, om inte mer eftersom röken då inte går genom ett filter först. Men bara för att det finns en sak som är farligt finns det väl ingen anledning att inte sluta med en annan sak som är farlig? Det är faktiskt inte särskilt svårt att undvika passiv rökning heller, världen är tillräckligt stor för att man ska slippa stå nära någon som röker. När folk väl vet att man är gravid brukar de heller inte tända en cigarett brevid en. Att hålla på och vara rädd för passiv rökning är ju bara att skapa sig själv problem, det är inte svårare än att man kan flytta på sig.

Tina-A
2

#35: Nu tror jag faktiskt inte jag förstår riktigt hur du menar,.. Hur kan det vara rätt att frivilligt och medvetet skada sitt eget barn?

blondiie
0

Bara för att man röker under graviditeten så betyder de inte att barnet mår sämre när de kommer ut. Och jag kan ärligt säga att jag behöll barnet för att de va ett barn och inte för att jag önskade de. (men ju längre jag gått ha jag oxå ändrat inställning) Dock en bekant till mig försökte medvetet att bli med barn och behöll barnet trots att hon drack, knarkade och rökte genom hela graviditeten och vet ni "vad" som kom ut? Jo, en fullt frisk tjej som fortfarande lever och mår bra! Och då har hon otroligt mycket ärftliga sjukdomar i släkten dessutom. Så jag håller med min BM/läkare/psykolog när dom säger att de är bättre att jag röker lite än att jag mår dåligt och barnet oxå gör det. Jag va på mitt 4 UL förra veckan och BM säger att barnet kan utvecklas fel och få för lite näring om man röker men plus att jag inte åt något på 2veckor så ligger min tjej exakt på kurvan!

#24: Jag kanske är okänslig men jag har svårt att se att några cigg mindre skulle leda till din död. Låter verkligen inte tryggt och stabilt.

Inte för att låta dryg, men va fan vet du om vad jag gör? De är så att om jag inte hade rökt så hade jag tagit bådas liv för länge sedan.. Jag går till 2 olika psykologer och läkare nästintill varje vecka (dock ha du egentligen ingen rätt att veta de) för att jag ska klara av vardagen så hon ska må bra både nu och när hon är född.

Tina-A
2

#38: Ja det där lät ju som sagt inte särskillt tryggt eller stabilt. Ta tag i det där för ditt barns skull. Jag gav några exempel, sök hjälp.

Och ibland har man tur, men man vet att det skadar barnet både att röka, knarka och supa. Det gör det, punkt. Att göra det frivilligt är att frivilligt skada sitt barn och utsätta det för onödigt risker. Otroligt själviskt och helt fel.

blondiie
1

#39 Med risk för att låta dryg igen, men vad är de du inte förstår? Ha jag inte skrivit att jag försöker få hjälp? Du ska veta att bara för att man söker hamnar man inte högst upp på listan och lyckas man inte få en akuttid så kan man få vänta flera månader.

Tina-A
2

#40: Du har förstås provat alla de 3 sakerna jag tipsade dig om? Det FINNS hjälp att få, man får inte ge upp och sluta leta bara.

Och TRO mig, jag vet. Jag vet exakt hur det är när man söker hjälp, att vården suger bajs och vad som krävs när man hamnar på psyket.

Samtidigt vet jag att det finns hjälp om man vet var man ska söka sig. VILL man ha hjälp så skaffar man sig hjälp helt enkelt. Det är en fråga om drivkraft och beslutsamhet bara.

blondiie
0

Men nu är de så att jag redan varit inlagd på psyket i sommar. Och dom tre sakerna du tipsa om, kostar inte de pengar?

Tina-A
3

#42: Självklart kostar det lite, men är inte dyrt. Barn är väldigt mycket dyrare! Hjälp får man helt enkelt se till att ha råd med, det får man lösa.

blondiie
0

De går mindre bra då jag lever på soc och 3000kr i månaden och då är de ganska svårt att få råd med nå annat än de viktigaste.

Tina-A
4

#44: Upplever det som att du inte vill ha någon hjälp och att du ser problem snarare än möjligheter. Tråkigt, går visst inte att få dig att ta dig samman. Lägger ner detta! Lycka till med livet!

blondiie
1

Nej, när man går till 2 olika psykologer och andra läkare nästan varje vecka så är de klart att de är för att de är kul. Upplever de som att du bara är negativ och tänker därför lägga ner diskutionen med dig.

[Tess86]
2

blondiie, det låter som att du har det riktigt tufft i livet och även om det inte hjälper dig så tycker jag synd om dig.

Men det jag inte förstår med hela den här diskussionen, inte bara riktat till dig nu, är varför har man så bråttom att skaffa barn ifall man mår så dåligt själv att man inte kan leva ett hälsosamt liv? Varför utsätter man ens sig själv för pressen? Varför söker man inte hjälp först och skaffar barn när livet är tryggt och stabilt?

[AmandaO]
0

Det var inte meningen att det skulle bli någon diskution av tråden, ville ju bara se om ni hade några tips. Sen när folk fick reda på att man var rökare då blev det ett rackarns liv.

Jag kan säga som såhär, jag lever ett bra och hälsosamt liv, äter bra och rör mig var eviga dag. Har ett tryggt och stabilt liv med min sambo och bra ekonomi. Det ända kruxet är ju egentligen rökningen, men det är ju på g att ordna upp sig med den med. Thats it.

[Tess86]
2

#48 Jo, jag tror att många människor känner väldigt starkt för barn och hur barn far i livet, även om det inte är ens egna barn. Det blir väl lätt så att man jagar upp sig då.

Och som jag sa innan i diskussionen så var mitt vidare inlägg inte riktat mot just dig, eftersom du har sagt att du ska sluta, utan det var ett inlägg just i ämnet vi kom in på.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er, att du och din sambo har ett nytt litet liv att vänta snart :)

bambiina
0

jag blev gravid trots p-piller så det var inte planerat och har från den dagen jag fick veta jag var gravid försökt sluta röka och enda jag kan säga är att det är ett rent h*lvete. går i sluta rökagrupp går till en "tant" på vårdcentralen som är specialist just på sluta röka. använder både plåster och nikotintuggummi (läkarens ordinationer) och ja de funkar MEN min graviditet gör jag inte kan använda det som jag ska har fått otrolig klåda vilket gör jag hellre flår mig själv levande än har plåserna för något med dom som gör de kliar så jag vill slita av mig huden och tuggummina ger mig halsbränna/surauppstötningar, illamående, diarre med mera. och eftersom jag inte kan använda mina hjälpmedel som jag borde ger det mig ett extremt humör (lägg till hormonerna), huvudvärk och andra abstinensbesvär så mitt tips är att kan du inte sluta rätt av utan behöver hjälp med plåster, nikotintuggummi och liknande sluta då innan du blir gravid för försöka göra de medans man är gravid är hemskt för allt får helt andra effekter än vanligt och det blir mycket mycket svårare och tro mig svårt nog innan man är gravid. är nu i vecka 17+ 3 och idag är första dagen jag inte rökt någon ciggarett men också en dag då jag inte fått gjort någonting alls har en huvudvärk som får de kännas som huvudet ska explodera, sur och arg på allt och alla och det är bara endel av allt.

så har ni möjligheten sluta innan för både er och bebisen skull eller var berädd på ett rent helvete och gäller inte bara er för kombinationen hormoner och abstinens är inte den roligaste för omgivningen heller.

men önskar er som försöker all lycka till med få era efterlängtade barn.

[AmandaO]
1

Jag är beredd på ett rent helvete när det i princip kommer till allting (rökning, minska ner på koffien, äta mer mm). Men jag vet att jag kommer klara det, det är bara att ge sig fan på det.

bambiina
0

det sa jag också. alltid sagt jag ska sluta röka den dagen jag ska ha barn. men de är mycket svårare än man tror. men bra du är berädd på det men ställ in dig på det är MYCKET värre än du tror. och ge sig fan på det jo de är kanske lätt säga nu normalt är jag extremt envis och får alltid min vilja fram genom min envishet men just när det kommer till rökningen är det inte riktigt så enkelt. det är ett gift vi tillsatt kroppen under så många år det är en vana vi vant oss vid under lika många år och det är jobbigare än man tror. testa ha rökfria dagar redan innan du blir gravid så vet du på ett ungefär vad som väntar fast värre.

[AmandaO]
0

Äsh, ska jag vara ärlig så får det bli som Det blir. Så många odds som talar mot att vi ska få barn nu ändå.

bambiina
0

haha oddsen hade inte jag litat på jag åt som sagt p-piller och blev ändå gravid:P tror faktiskt det är störst chans när man inte vill eller längtar för tror att när man gör de blir de för stor press och blir svårare bli gravid då.

[AmandaO]
0

Jo det är sant. Men det har ingenting med något sådant att göra, men håller en tumme för att det sker ändå:)

bambiina
0

kan tyvärr inte ge varken tips eller råd på hur man bäst lyckas då vi inte ens försökte.

[AmandaO]
0

Ne men jag vet vad som måste göras, käka mera så löser det sig till slut.