Mår ständigt illa, vad äta?
Jag är snart i vecka 9 tror jag och mår nästan konstant illa. Inget smakar bra och på jobbet äter jag extremt dåligt.
Jag kör lastbil och har bara kyl möjligheter så hittills har jag haft med mig mackor och lite frukt. Men jag kan verkligen inte äta mackor längre! Det går inte. Inte heller youghurt får jag ner utan att må ännu mera illa.
Är det någon som har tips på vad jag kan ha med mig och äta som inte behöver värmas?
Min man är just nu nere och köper nyponsoppa och blåbärssoppa för det är ju riktigt sugen på, men det kan jag ju inte leva på hela dagarna!
Det bättre att dricka blåbärssoppa och nyponsoppa varenda dag än att inte få i sig något alls.
Du kan testa syrliga/sura saker att äta. Funkar för vissa. Jag åt t ex blodgrapefrukt väldigt mycket ett tag när jag mådde som mest illa.
Gurka är ju vattnigt och smak/lukt-löst. Kanske fungerar? Frysta gröna ärtor? Dem kan du ju pilla i dig en i taget liksom.
Drick ordentligt, ät ofta ofta men lite lite.
Det är urjobbigt med illamående, jag vet, mådde själv sådär dåligt. Men jag kan trösta dig med att det antagligen går över. Mitt höll i sig till v 17 ungefär men det var inte sådär hemskt hela den tiden utan avtog ngt.
Lycka till och hoppas det släpper snart :)

Tack för tipsen! Ska prova med blodgrape det är ju super gott!
Du får nog testa dig fram lite. Vad som funkar ena dagen kanske inte alls går nästa dag. Håller med om att syrliga saker kan fungera. Vanlig fil kanske går bra? Frysta bär, frukter, morötter, keso, ja du får prova dig fram vad du är sugen på för dagen helt enkelt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
De första veckorna vvar det kräm( i alla möjliga smaker) med mjölk som var min basföda! Och vitt bröd med bara smör på! Jag som i vanliga fall älskar rovt bröd och starka ostar och kryddiga korvar som pålägg
Ät det du får i dig, min barnmorska sa att det viktigaste är ATT man äter, eftersom det bara är en period(oftast iaf) så gör det inget om det inte är supernyttig mat. Jag har ätit vitaminer sedan jag fick veta att jag är gravid:)
Knäckebröd och salta kex levde jag på!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kanske sallader av olika slag? Det är ju lätt att slänga ihop och sen ha i kylen.
Frukter, morotsstavar etc, saltakex eller riskakor?
Finns ju mycket men det är ju nått man får testa sig fram och känna vad som funkar.. :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)