Det här med namn!
På måndag är det dags för oss att göra ultraljud, vi har redan bestämt vad barnet ska heta. Vi har ett namn för en flicka och ett namn för en pojke, alltså inga alternativ;) Hur känner ni andra angående att bestämma namn innan barnet kommit ut?
#1 Vi får helt enkelt vänta och se hur det känns när barnet kommer ut:) Har du barn?

Jag hade ett bestämt namn på min son innan han föddes, men när han kom ut såg han inte alls ut att heta så. Så det blev ett helt annat namn :) Så till nästa barn, om det blir ett till, vill jag se vem det är först innan jag bestämmer vad det blir för namn :)
Har haft mina favvis namn länge och dom är hårt rotade men får väl se hur barnet ser ut och så. Kanske inte passar alls med dom namnförslag jag har nu men jag hoppas
.
Har ett pojknamn och två flicknamn men får se först 13/9 på RUL vad det är för kön.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#6 Jepp, der var två väldigt olika namn, det jag tänkte han skulle heta var ett kort namn och han skulle bli först i sverige att heta så, medan det han fick är ett långt och väldigt vanligt namn :P Hade inte ens det uppskrivet i listan över tänkbara namn, så man behöver inte stirra sig blind på alla namn. Att skirva listor är självklart kul, men bara för det behöver det inte betyda att något av de namnen passar :P
Vi har ett pojknamn som vi på skoj sagt att vårt barn ska heta i flera år, nu har vi vant oss med det så kanske känns konstigt med ett annat namn på en pojk. Vi får se! Tjejnamn har vi några stycken vi gillar. Tycker absolut man ska planera, det är ju kul
Vad det sedan blir i slutänden är en annan sak!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det är verkligen jättekul att planera! Jag och sambon har aldrig varit överens när vi pratat om namn på framtida barn, men nu när jag blev gravid kom vi överens direkt:) Vi satt i bilen och pratade så vi har inte ens skrivit listor! Jag har en känsla av att man gärna håller barnens eventuella namn för sig själva?:) Det skulle vara intressant att höra era favoriter, även om barnen i slutändan får heta något annat. Men vill man inte dela med sig är det helt förståeligt! De namn vi har är Elise på en tjej, Levi på en kille:)
Vi sa att vi inte skulle bestämma helt, men ha förslag.. Verkar dock som vi har ett som vi redan båda har bestämt oss för.. Men kan ju bli något helt annat när bebis är ute!! Mellan namnen är bestämda iallafall..
#9 Fina namn, Elise gillade jag särskilt 
Mina absoluta favoritnamn håller jag helst för mig själv
Men några namn jag tycker om är; Majken, Alicia, Ester, Alva, Vera, Signe, Lova, Märta, Hilda, Sigrid, Hedda, Hilma, Arvid, Oskar, Axel, Fred, Olle, Edvin, Nils, Alfred, Ville, Valter, Elis och Harry!
Andranamn har vi bestämt till en pojke, det blir Ingemar efter sambons morfar! Till flicka har vi flera olika, så där får det avgöras efter vad som passar ihop med tilltalsnamnet vi väljer.
#11 Det var också väldigt fina namn:) Andranamn känns som ett kapitel för sig, andranamn väljer man ju oftast på lite andra premisser. Vanligast är väl att man tar namn som går i släkten som man tycker om:) vi har alltid haft två andranamn i min släkt, så det är en tradition vi för vidare, då kan vi dessutom ta ett namn från min släkt och ett från sambons:) På en pojk har vi bara ett andranamn klart, det är Josef. På en flicka blir det Linnéa Constantia:)
#12 Ja, det är absolut lättare!
#14 då gissade jag iaf rätt på vad det betyder:) Det är inte så långt till 13/9! Jag blir ju väldigt nyfiken på dina flicknamn när de är hemliga men inte pojknamnet!;) Grim är fint! Har ni funderat på andranamn?
#15 Ja då både morfar och farfar heter Jan så antar det blir Grim Jan fast personligen gillar jag Grim Michael bäst.
Till flicknamnen så är andra namnen spikade. Till ena namnet blir det Marianne efter killens mormor och min älskade moster som nu har gått bort och till det andra blir det Alva efter min mormor. Anledningen till de "hemliga" flicknamnen är att de är lite ovanliga så vill inte sprida dom ännu
.
Jag hoppas verkligen på en flicka men spelar igentligen ingen roll bara det går bra.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Vi hade ett pojk och ett flicknamn som vi gillade. Kom inte på några andra namn som kändes aktuella. När dottern sedan föddes passade flicknamnet perfekt på henne som tur var! :) Andra namnen är Maria som är släktnamn på min sida och Violeta som är en karaktär från mitt favoritband ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi diskuterade namn redan innan verkstaden hade börjat och kom överrens om ett flicknamn och ett pojknamn men då vi väl fick veta att det var en tjej så var vårat "utvalda" namn inte lika aktuellt, det som vi hade tänkt oss var Irmeli men det som den lilla nu är tänkt attheta är något helt annat =)
Mellannamnen och efternamnet är spikat och klart så det återstår bara att se om vårat namn passar tösen :)
Och nu när vi bestämde oss ändå ganska tidigt vad hon skulle heta så blev det att de flesta redan vant sig vid hennes blivande namn och även vi själva kallar henne redan det då hon gör något :)
Innan min son föddes hade vi bestämt oss för Joakim, men när han kom ut såg han inte alls ut att heta så. Han såg ut som en Melvin och det heter han förstås =)

Vi hade bestämt oss för Hilda om det blev en tjej, men när hon kom ut var hon en klockren Ella.
Denna gången kommer vi nog ta det som det kommer helt enkelt.
Det är roligt att läsa vad ni tänker och hur ni gjort:)
Har inga barn men visst har jag allt några namn jag sedan barnbens älskat så dom kommer nog med på förslagslistan. Jag skulle dock vara för nyfiken på vad för filur som tittar ut för att kunna bestämma något innan. Det kommer nog sluta med några olika förslag så får man se vad som känns rätt sedan. Tycker dock det är fint att bestämma namn redan innan