Börjar försöka
Nu har jag och min sambo bestämt oss för att börja försöka skaffa barn. Vi hade inte tänkt använda något specifik metod förutom regelbundet samlag och sedan vänta och se.
Det jag har börjat göra nu är att äta folsyratabletter, slutat helt med alkohol (tidigare drack jag sällan och röker gör jag aldrig) och vara noggrannare med att verkligen få i mig bra med grönsaker och frukt varje dag. Jag har också tänkt sluta med koffein (dricker inte kaffe men te och cola ibland och det tänkte jag sluta med), försöka äta mindre produkter med E-ämnen och dra ner på sockerintaget (i alla fall tillsatt socker). Är det något annat som vi borde tänka på nu såhär innan?
LYCKA TILL!
Slappna av :) :) :) och lycka till !
Tack så mycket! Det känns inte som att det spelar så stor roll om det skulle bli barn nu snart eller om ett år så jag känner mig inte alls stressad över ifall det skulle ta tid innan jag blir gravid. Däremot tycker jag att det är mycket viktigt att barnet får en så bra start som möjligt i livet, och därför vill jag att min kropp ska vara så "nyttig" som möjligt att växa i :)
Låter bra det du tänkt tycker jag! Lycka till!
Tack!

Sambon kan ju också tänka extra på vad han äter o dricker nu, så att det är bra kvalitet på spermierna
Zink är bra för fertiliteten. ::tips::
#6 Ja, han har också börjat tänka mer på vad han stoppar i sig, redan innan vi började försöka faktiskt. Han tyckte att han började få lite för mycket mage så han har börjat äta nyttigare och gyma några dagar i veckan, förutom den vanliga träningen med hunden.
Jag har ju slutat helt med alkohol. Är det bäst om han också gör det eller räcker det med att han inte dricker någonting innan och runt ÄL? Han dricker inte mycket annars heller men brukar ta någon öl på helgen.
#7 Ja, just det. Det har jag också hört talas om någon gång. Tips på zinkrik mat? :)
Jag tror att det räcker att han lugnar sig runt ÄL! Vi fick höra att mannen helst inte ska duscha jättevarmt heller under den perioden eftersom att de små simmarna inte klarar av temperaturen :) Vi tänkte också att vi skulle börja tänka på allt sånt där men innan vi visste ordet var så kom det ett plus! :) Mycket handlar väl om som för oss, vi var medvetna om när ÄL var, och la väl ner lite extra energi då, men vi hade ingen press och inga krav! Vi trodde att det skulle ta tid, slutade med p-piller för 3 månader sen och fick höra av alla att det tar tid för kroppen att komma tillbaka! Men detta blev vårat första "försök" då vi la ner lite extra tid på det, och visst lönade det sig :) nu hoppas vi bara att knotten vill stanna kvar!
#9 För varmt vatten är nog ingen risk. Han klagar alltid över att jag duschar för varmt :P
Jag läste en undersökning om att kvinnor som ätit p-piller en längre tid snabbare blev gravida än andra kvinnor i undersökningen. Men det är säkert väldigt individuellt också.
Jag har fått höra att om man räknar första mensdagen som dag 1 så är det bra att ha sex dag 12, sedan uppehåll en dag för att ha spermier till dag 14, då ägglossningen ofta sker, och sedan kan man ha sex ett par dagar efter också bara för att "boosta" med lite mer spermier. Låter det som ni har hört?
#8 Man kan köpa tabletter på en hälsokostaffär. Annars kan du kolla upp "zink" på wikipedia här:

#10 Om du inte är kanonsäker på när du har ÄL skulle jag satsa på sex från dag 9-16 något sådant. Spermierna kan klara sig i upp till fem dagar i dig och vänta på ett ägg som dyker upp. Men var inte för petig i början utan roa er, mer avancerade detaljer kan ni ta om det inte tar sig på några försök.
#11 Tack! Jag ska kolla in det.
#12 Kanonsäker är man väl bara om man gör ett ÄL-test va? Det har jag aldrig gjort och som du säger känns det inte så viktigt såhär i början. Vi brukar ha sex varannan-var tredje dag i alla fall så det är ju egentligen inte så mycket att planera.

#13 Jag känner tyvärr av exakt när jag har ägglossning utan test. Jag får nämligen humöret från helvetet då:P Värre än pms-dagarna, men om man slipper det kanske man behöver test haha.
#14 Haha, ja jag har då aldrig känt av någonting. Jag står nog totalt vid sidan om min hormoncykel, tycker då aldrig att mitt humör påverkas varken upp eller ner.