Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6773 ggr
CelsiusT
0

Mensvärk och förlossning

Jag har hört att folk som har väldigt svår mensverk tränar upp sin livmoder så att själva förlossningen går smidigare/lättare/gör mindre ont.

Om folk har sagt detta till mig för att det stämmer eller om det är för att jag inte ska gråta så över min mensvärk, det vet jag inte och tänkte väl nu ta reda på.

Vad har ni för koppling mellan mensvärk och förlossning?

Tänkte också slänge in frågan om er mensvärk har förändrats efter att ni fött barn?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anne.K
0

Innan jag var gravid så hade jag svår mensvärk som gjorde att jag ofta grät till och med. Min förlossning däremot gjorde såklart ont men jag grät aldrig av smärtan. Tyckte faktiskt allt var hanterbart, behövde inte ens bedövning. Men huruvida det stämmer att det var hanterbart pga att jag förr haft svår mensvärk vet jag inte :P . Och hur min mens blir nu efter förlossningen vet jag inte än då det bara var 9 dagar sedan jag födde :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

CelsiusT
0

#1 Okej, du får dela med dig sedan när du får mens då =P tänkte det att när fler skriver så kanske man ser lite samband av olika berättelser.

noir
1

En tanke jag fick var att om man har svår värk, exempelvis mensvärk så kanske man har en högre smärttröskel. Men är van att det föekommer kraftig smärta. Kan ha jätte fel men så tänkte jag när jag läste Ts fråga.

CelsiusT
0

#3 Ja, kanske, fast det är inte tvärt om? Att menssmärta beror på låg smärttröskel? Jag får alltid höra att jag har så låg smärttröskel. Klagar alltid på att jag har ont där och där och att jag får ont bara någon petar på mig.

Jag vet inte om jag har lägre smärttröskel än andra eller om jag har mer ont än andra. Men jag vet att både jag, min syster och min mamma har problem med svåra menssmärtor.

noir
0

Fast det finns väll både och?
De med låg särttröskel som inte klarar vanlig mensvärk och det som verkligen har problem trotts hög mensvärk. Den enda som kan avgöra om man har hög eller låg smärttröskel är väll egentligen en själv?

CelsiusT
0

#5 Ja fast hur vet man det egentligen. Det är ju något som inte går att jämföra med andra.

Jaja, jag vill höra fler berättelser om menvärk och förlossningsupplevelsen. Och mensvärken före och efter förlossning.

Tina-A
0

Hade typ ingen mensvärk alls innan jag fick barn.

Hade en helt okej förlossning och använde mig av dyktekniken och behöver inte ryggbedövning under förlossningen. Jag tror hur ont man har under förlossningen beror i allra högsta grad på hur mycket man slappnar av under värkarna och hur man tar emot dom, inte på hur mycket mensvärk man haft tidigare i livet.

Efter förlossningen har jag fått mer mensvärk än innan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

szirius
0

Jag hade tidigare svår mensvärk, sådär så att jag svimmade första dagen av kramper. Jag tyckte att värkarna påminde väldigt mkt om min mensvärk, men har bara " varit med" tills jag var öppen 5 cm, sedan blev det akut kejsarsnitt, så jag gissar att värkarna på slutet är annorlundaFlört.

Efter att jag fått min son har jag knappt haft nån mensvärk, det händer bara nån enstaka gångGlad

CelsiusT
0

Låter ju positivt om det är så att man iaf kan bli av med mensvärken. Men inte så kul att ha fått mer mensvärk efter förlossningen. Det är väl som det är helt enkelt.