Min förlossningsberättelse:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2005-04-28
MIN BERÄTTELSE!
Natten mot den 28:e lade jag mig ca 22 med en molnande känsla i ryggslutet. Jag beslöt att ta det hela med ro och somnade. Jag vaknade flera gånger av samma molnande känningar med gav inte upp om sömnen som till slut enbart blev slummer.
Kl 05:30 förstod jag att dagen hade kommit. Som en tyst viskning inom mig, som förberedde min kropp på vad som höll på att hända.
Jag steg upp och klädde på mig. Därefter väckte jag en mycket trött make och en mycket piggare mams. Jag ägde ett lugn redan där och då, en trygg känsla som tycktes blåst bort all nervositet. När sammandragningarna kom satte jag så äntligen igång mina andningsövningar (de jag tränat på i all oändlighet). Kroppen svarade positivt och jag kände genast att jag kunde kontrollera förloppet på det sättet jag hoppats på.
Klockan närmade sig 8 på morgonen och då kom sammandragningarna med 3 minuters mellanrum.
Dags att åka in till BB!!!
Väl där fick jag min första undersökning.
Mateos hjärtljud kollades, samt mitt blodtryck. Sen kollade barnmorskan hur mycket jag var "öppen". 5 cm visade det sig och allt var som det skulle.
Därefter fick jag frågan om jag ville bada och visst ville jag det!!! :) Väl i badet låg jag i ett jättestort badkar med tända ljus runt omkring och drack apelsinjuice.*skönt*
Min make satt bredvid och masserade mina axlar och pysslade om mig. När sammandragningarna kom tystnade min pladdrande mun och ersattes med andningsövningarna. Efter en stund kom min syster och satte sig ned vid sidan och höll oss båda sällskap. Efter ett tag kändes det bättre att duscha, så jag "hoppade" in i duschen och dansade mig igenom sammandragningarna i takt med andningen. :)
Det blev en hel massa hula-hula och annan höftdans och den var skön för hela kroppen.
En stund senare begav vi oss in i rummet där jag skulle föda.
Min syster och make var underbara stöd och jag kände endast lugn i hela kroppen. Min make började massera min rygg och ryggslut efter de övningar han lärt sig och det underlättade mycket när sammandragningarna ökade i styrka. Jag satt på en jätteboll och rullade fram och tillbaka samt flåsade vidare i profylaxens värld. Tanken slog mig gång på gång (och skulle fortsätta göra så igenom hela förlossnigen) att "det gör ju inte ont" KRAFTER, javisst…enorma sådana for som tsunamivågor genom min kropp, men jag "red" över dem med muncentrerad, lätt andning och visualiserade en dörr som öppnade sig mot ett varmt ljus och som sedan slöt sig på nytt.
Min syster kom med uppmuntrande ömma ord och maken pussade mig en hel massa. Då och då kom barnmorskor in och kolla Mateos hjärtljud och till slut åter hur mycket jag var öppen. 8 cm var det då…WOW…andningen i kombination med avslappningen och min tilltro till min hårt arbetande kropp hade hjälpt mig och än en gång förstod jag…det går att föda utan smärta…dock INTE utan kraftansträngning. Jisses…min kropp överöstes med allt starkare sammandragningar, som kom allt tätare och stannade kvar allt längre. Jag väntade på att fosterhinnan skulle brista, alla väntade på att det skulle brista.
Till slut i en sammandragning som slutade i en krystning sa det POFF!!! Ut ur mig flödade fostervatten och ner över hela sängen samt golvet. Barnmorska tillkallades…fostervattnet var klart förutom lite blod, Mateo mådde bra. :)
Nu började krystvärkarna komma, men jag var fortfarande "bara" öppen 8 cm…dags för lätt andning…allt för att underlätta för livmodern. Nu kom min mamma och blev ett tredje viktigt stöd under förlossningen. :)
Timmarna som följde var en ström av sammandragningar och andning, massage och kärlek. Jag fortsatte visualisera, behöll mitt lugn och sjönk djupt in i mig själv. Så till slut valde jag lustgas för att hinna "flumma" bort mellan sammandragningarna. När väl de kom påbörjade jag på nytt "andningen". Dock ville min kropp inte inte öppna sig helt utan stannade till slut på 9 cm med en liten kant kvar som gjorde att jag inte fick krysta.
Att inte få krysta vet varje kvinna som fött, är en hel omöjlighet, för väl "krystvärkarna" sätter in, så krystar kroppen vare sig du vill eller inte. Jag gjorde mitt bästa att "blåsa bort" behovet att fortsätta krysta då "toppen" var nådd och lyckades åtminstone med det.
Mateo och jag hade nu "arbetat" i många timmar och plötsligt började detta märkas på hans hjärtljud. Det blev viktigt att påskynda förlossningen för hans skull.
Rummet var så plötsligt fullt med personal. Dags för sugklocka! Jag kände mig trots allt väldigt lugn, för jag visste att både Mateo och jag var i goda händer, så jag gjorde mitt bästa för att göra som läkaren och barnmorskorna sa.
Till slut hade jag en barnmorska som tryckte ned på min mage, samt två som höll i mina ben och en läkare mellan benen som fäste sugklockan på Mateos huvud. Efter tre krystningar var så Mateo född.
Jag minns att jag såg hans lilla huvud, med ett ilsket rött märke efter sugklockan och jag visste där och så, att jag fått en son…hur vet jag inte, jag bara visste. Barnmorskorna och min make rusade iväg med Mateo och jag låg kvar för att krysta ut moderkakan samt för att bli sydd.
När man föder med sugklocka får man nästan alltid bristningar och så fick även jag. Det är oftast inget man känner, men visst upplevde jag smärta i sekunden han kom ut…det var ju inte på det naturliga sättet liksom.
Men så kom maken tillbaka med ett leende och tårar i ögonen och jag fick veta att allt var bra med vår lilla son. Jag som känt på mig att det skulle bli så, var givetvis ändå mycket lättad och helt betagen!
Vi var äntligen föräldrar!!!
Jag låg som sagt var kvar och blev sydd och maken gick mellan mig och Mateo som låg under värmelampa i ett rum bredvid. Även att han hämtade sig fort, så tog barnmorskorna inga risker.
Kl 20:11 föddes han, sammanlagt hade förlossningen varat i 21 timmar, varav 12 timmar spenderades på förlossningen (BB). Jag kunde så äntligen konstatera, att jag fött UTAN smärta och jag ler av trygghet och värme varje gång jag tänker på det. Jag kommer nu för evigt predika om profylax, avslappning och noga kännedom om den egna kroppen och födsloförloppet…allt för att hjälpa och lugna blivande mammor runt omkring mig.
Två böcker som underlättade enormt under graviditeten och förlossningen var "Att föda utan smärta" av Pierre och Aline Vellay, samt boken "Aktiv förlossning" av Sheila Kitzinger. Dessa böcker innehåller en hel massa matnyttigt och flertal övningar till för att hjälpa den gravida och födande kvinnan. Har ni möjlighet, så låna eller köp dem!!!
Min make hjälpte mig enormt under graviditeten genom att ta del av böckerna och övningarna. Vi övade flera gånger i veckan på allt från andningsövningar till avslappning. Han lärde sig även att ge skön massage åt mig när jag födde och massageövningarna fick jag tag på genom böckerna och genom internet.
Som ni läste deltog även min mamma och min syster. Det var min och min makes önskan att ha det så. Min syster är trebarnsmor och hennes kunskap om förlossningen gjorde att hon fungerade som en slags doula, ett enormt stöd och trygghet just för att hon fött flertal barn och givetvis att hon är min syster. Min mamma har alltid velat vara med när ett barn föds och vår nära relation gjorde att det kändes härligt att ha henne där och att få "ge" henne denna mäktiga upplevelse.
Sist men inte minst… Vi kvinnor KAN föda barn, glöm aldrig det. Förbered sinne och kropp inför vad den ska få uppleva. Underkasta dig inte förlossningsarbetet, utan delta i det. Acceptera de olika faserna i förlossningen och det enorma arbete din kropp kommer att genomgå. Lita på din kropp och se krafterna för vad de är, krafter som DIN kropp är stark nog att skapa!
Krama till alla ni som väntar på era små mirakel
Lycka till

Spännande att läsa. Tack för bra boktips, den senaste boken jag försökte läsa om att föda gjorde mig bara mer rädd, dessa verkar mer lovande.
Dom är jättefina böcker och det är så viktigt att även lektyren blir rätt
Jag personligen var paniskt förlossningsrädd men dessa böckerna med övningar gjorde susen.
Jättefint skrivet :) Jag tycker du var grym, helt fantastisk!
Och visst är det sant, det går att föda utan smärta :) Det sitter så mycket i huvudet och man måste våga vara där och våga lita på sin kropp. Det är svårt och krävs mycket stöd men det går om man vågar släppa kontrollen!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Åh vad härligt att läsa!
Så fint du skriver !
Ska beställa hem böckerna omedelbums !!
Kurs att rekomendera?
Jag gjorde precis samma sak, började läsa en bok som bara skrämde upp mig något fruktansvärt, kunde inte sova på flera nätter.
Budskapet från boken blev (i mina ögon) :
"BLI INTE RÄDD UNDER FÖRLOSSNINGEN, DÅ GÅR ALLT ÅT HELVETE! MAN FÅR ABSOLUT INTE BLI RÄDD!"
Det är väl klart att man kommer bli rädd någonstans på vägen?
Och att det gjorde mig vettskrämd att bara läsa det där gjorde ju att jag trodde att jag inte klarar det här, att jag lika gärna kan ge upp nu!
Som tur var har jag en underbar sambo som fick trösta mig att det klarar jag visst.
Sen dess har jag ryst till så fort jag ser gravidböcker.
Har pratat med barnmorskan om detta, varit på första kursen osv så nu känner man sig lite mer peppad och stark!

Hmm.
Hittar inte någon av böckerna du rekomenderade!
Vet du vart dom finna att köpa?
#4: Vilken bok läste du?
Jag tycker att "Föda utan rädsla" var väldigt bra. Det finns ett "hjälpkapitel" till den som följer med längst bak i boken också med tips om hur man kan stötta den som föder :) Läste den dock efter min egen förlossning eftersom den är kurslitteratur till doulautbildningen :)
Helt fantastiskt! Jag och min mor pratade om detta häromdagen, att jag vill föda UTAN att någon stressar mig och framförallt vet jag att jag måste få lugn och ro och trygghet. Jag är inte gravid men har sedan barnben alltid funderat över det där att det skall göra så satans ont.
Då jag håller på med mindfulness är jag medveten om att det går att få mindre ont genom tankarna. Mycket intressant läsning och väldigt skönt att läsa att man inte måste ha ont vid en födsel
#7: vad kul med mindfullness och visst är det så! Jag använde mig av dyktekniken när jag födde och den har mycket gemensamt med det som mindfullness står för! Så den tycker jag du ska läsa på om. Står mycket om den och om mindfullness i boken jag nämnde över!
#8 Blev ju nästan på att föda här och nu så fin din berättelse var
Med min alternativa mor vid sidan och mindfulness/ läsa på om att föda utan smärta så skall jag kicka ut ungen…..haha jag som inte ens är i närheten att vara gravid.
Men jisses vad rädd jag var för att föda. Behövs sådana berättelser som dina
Nu ska vi se
Tack för att ni tyckte om min lilla berättelse*varm*
Böckerna fick jag tag på…på biblioteket och boken "att föda utan smärta" blev som min bibel
Jag gick från att tänka att "HUR ska jag ens klarar av detta?!?" till "Ja men det är ju självklart att detta kan gå!" och det för mig var jättestort!
Tyvärr har jag insett att just denna bok kan vara svår att få tag i och det är så synd för den har så fina budskap till oss kvinnor. Jag skulle önska att den skrevs i en ny upplaga med lite mer 2012-vibb över det hela så att säga
Mitt mål nu är att utbilda mig till doula och fortsätta peppa och stötta förlossningsrädda kvinnor
#10 Vad tycker du om att föda hemma? Jag är nämligen jättesugen på det, har sedan barnsben sagt till mamma att mitt framtida barn skall då inte födas på sjukhus ^^ Förutsatt att allt ser bra ut!
En doula är väl en sorts barnmorska som kan hjälpa en att föda hemma och är med en under hela graviditeten och tiden efter eller?
#10: Vad kul!! Var bor du? Det startar en utbildning i höst här i Stockholm, funderar själv på att ta den! Redan plöjt en del av kurslitteraturen :-) #11: en doula är inte som en barnmorska och har inte heller någon medicinskt ansvar, utan en doula är en kvinna som stöttar en under förlossningen :-) oftast brukar man träffas 1-3 gånger innan förlossningen och prata (men det beror ju på hur man lagt upp det) och så stöttar hon en sen när man föder, antingen hemma eller på sjukhus :-) du kan dock inte utesluta en bm :-) man brukar också träffas en gång efter förlossningen och prata igenom hur det gick och hur det kändes :-) En doula gör förlossningen säkrare och minskar både antalet kejsarsnitt och hur mycket smärtstillande som används :-)
#12 Ah okej vad spännande! Då kan jag nog kalla min mamma för doula hihi hon försöker förbereda mig för födsel då hon vill ha barnbarn helst imorgon. ^^ När jag avr yngre ville jag absolut inte ha henne i samma rum men nu inser jag hur viktigt det är med familjens stöd under en födsel. Då ju ofta döttrar föder liknande som sina mödrar så kan man få mycket råd och tips.