Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 8495 ggr
jackiejohn
0

Skaffa barn, tänka på?

Hejsan! Nu är det såhär att jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa barn :) Vad ska man tänka på för att maximera chanserna för att de ska ta sig? Jag snusar och har rökat tidigare men inte längre, är snus farligt/dåligt när man vill bli gravid? Sen en annan fråga, jag har ca. 1,5vecka kvar på min p-piller karta och beräknad mens nästa torsdag ska jag äta kartan ut eller sluta nu? Tack på förhand! :)

Sarah E
0

Vad roligt att ni ska skaffa barn. Livets största äventyr :) Om du menar snusa när du är gravid så ja, det är farligt. Om du menar ifall det påverkar när du ska bli gravid så vet jag inte säkert men jag skulle tro det. Om jag var du så skulle jag inte chansa, utan sluta innan jag började försöka. Vet inte mycket om p-piller men det kan garanterat någon annan svara på. Sen är det ju bara att köra på. Stressa inte, eftersom stresshormon gör det svårare att bli gravid. Ha det bra tillsammans och låt det ta den tid det tar. Hoppas att ni inte behöver vänta länge :) Lycka till!!

jackiejohn
0

Tack för ditt svar :) Då har jag tagit min sista snus idag… Hoppas jag inte får allt för mycket nikotinsug haha men det är de värt i såna fall :) Nej det är verkligen inte värt att chansa! Jag har otroligt regelbunden mens torsdag var 4e vecka efter 09:30 på förmiddagen så kommer den :) så den är ju lätt att hålla koll på. Är det mensen första eller sista dag man ska hålla koll på? Har fått för mig att det är första dagen men lika bra att fråga :)

JossanH
0

Mitt tips är att börja äta folsyra på en gång då det är väldigt viktigt för en graviditet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
0

Stämmer att det är första dagen i mensen man ska gå efter. Sen är det bara att roa sig och hoppas det ger resultat:)

Tänk på att även pappan bör dra ner på alkohol och ev rökning för att få bäst chans. Om ni dricker stora mängder kaffe kan det nog vara bra att dra ner lite på det med men det är väl bara om man är storkonsument.

jackiejohn
0

Pappan dricker väldigt sällan och har aldrig rökat men han snusar en del, ska han dra ner på de också? :) Folsyra ska jag införskaffa idag :))

Minniie
0

Jag slutade mitt i kartan, och fick aldrig min pillermens vilket gör det svårt att räkna ut förlossningsdatumet, så jag rekomenderar att du går kartan ut. Det går snabbare att få mensen då (tror jag), alltså kan ni börja försöka snabbare Flört

PogoPedagog
0

#5. Japp det bör han nog göra. Som jag förstår det påverkar nikotin i alla former spermierna negativt.

Trollhassel
0

Både jag och sambon snusade när jag blev gravid (jag slutade så fort jag fick ett plus på stickan). Han snusade även denna gång jag blev gravid, men det är möjligt att det kan påverka. Dock har jag inte läst om det från någon säker källa. Huvudsaken är att ni båda lever sunt och har det bra tillsammans.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Nahn
0

Min sambo har också snusat hela tiden. Skulle tro att din sambo inte behöver sluts så vidare ni inte skulle gå länge utan att du blir gravid. Tänk på att hans spermier som kommer ut är tre månader gamla. Det betyder att det bör ta tre månader från att han slutar snusa tills det är ur systemet så att säga. ;) men som sagt, jag tror han kan fortsätta snusa. :)

jackiejohn
0

Okej han skulle försöka dra ner på det lite :) För min del så går det ju bra, lite jobbigt med "abstinensen" efter nikotinet men man får vara envis :))

dragonstar
0

Jag skulle som ovna säga ät folsyra, det är viktigt under själva befruktningstillfället och man bör öta det då man planerar att skaffa barn. Har för mig att det inte hjälper om du äter det efter att du plussat utan att det är just innan du ska äta det. MEn kan ha fel.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mea_K
0

Man kan äta det under de första 12 v också, då det är bra för barnet :)

dragonstar
1

12# Okej! ska komma ihåg det =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.