Gravid iFokus

Gravid

Etikettmammor
Läst 5049 ggr
Krokodiilsvans
0

Rättigheter/Skyldigheter

Vad har jag som ensamstående mamma för rättigheter och skyldigheter gentemot pappan och barnet om vi gör slut under graviditeten och barnet kommer bo hos mig?

Skriv gärna allt ni kommer på te.x om;

- Mitt boende och barnets boende
- Vårdnaden
- Barnets kontakt med pappan

Osv, allt ni kommer på.

Tackar på förhand :)

Mea_K
0

Så vitt jag vet så borde det bli att barnet bor hos dig, eftersom att när barnet föds så får han/hon automatiskt ditt efternamn och skrivs på DIN andress, alltså för att tex, byta efternamn på barnet så måste DU skriva under för att godkänna detta.

Och har för mig att du har ensam vårdnad om barnet när det föds, men det är jag inte säker på.

Men bor ni inte ihop så kommer barnet bo hos dig, förutsatt då att du har råd.

Och kontakten med pappan är väl något som du och barnets pappa får disskutera om, annars så kan man gå till domstol och få sådant bestämt (efter barnets bästa)

Men det hela beror ju också på om pappan vill ha kontakt med barnet, hur situationen är osv :)

Krokodiilsvans
0

Tack så jätte mkt :)

Sarah
2

Det viktiga är väl vad barnet har för rättigheter angående båda sina föräldrar.

Krokodiilsvans
0

#3 Såklart, jag skrev ju de oxå.

dragonstar
0

Oj det var en bra fråga, En kompisd till mig råkade ut för att separera vid graviditet. Om jag mins rätt var det så att när du fött på sjukhuset vill dom veta vem so är fadern och enligt lag måste man ju säga sanning. Men vet man itne så säger man så och hon funderade påa tt säga tt hon itnte viste. Men fadern kan kräva ett få göra ett täst.

Dessutom har jag för mig att om man är gift räknas barnet automatiskt som avkomma av mannen. vilket då innebär att pappan sak ha viss rätt att träffa barnet me nochså en del skyldigheter.

Det viktiga är ju att barnet får vad som blir bäst. Barnet har ju rätt tillbåda sina föräldrar, sen finns det ju olika skaer som får räknas in och som käna ändra omständigheterna såsom missbruk, brott och på annat sätt olämplig förälder.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.