Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 23146 ggr
pernillaa
0

Illamående i samband med sd

Hej

Har väldigt smärtsamma sammandragningar då och då och mår även illa när de kommer. Blir nästan lite svårt att andas också
Är det normalt? Är i v. 32+1.

Ha en bra dag! // Pernilla

camilla85
0

Smärtsamma sd ska man ju inte ha så jag tycker du ska prata med din barnmorska eller ringa förlossningen om det kommer ofta. Har mycket sd som är jobbiga men de gör inte ont och jag mår inte illa av dom. Svårare att andas kan jag därimot få. Känns som att "magen" drar ihop sig så mycket så lungorna inte riktigt får plats. Jag är i vecka 31.

Trollhassel
0

Jag mår illa av mina sd, de är även obehagliga men inte smärtsamma. Ring bm eller fl och fråga!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

pernillaa
0

Ja de är inte alls särskilt frekventa men kan göra riktigt ont. Har kanske 15 sd per dag och kanske 3-4 av dom är riktigt smärtsamma. Så konstigt. Kan ha en riktigt smärtsam sammandragning och 2 minuter senare kan jag ha en som knappt känns alls annat än att jag känner att magen blir hård. Mysko. :P
Det är den där typiska smärtan, som ett band runt höften som liksom dras åt och skär in mot mitten av kroppen. Strålar bak i ryggen och ner i ljumskarna.
Det är nog lugnt men ska fråga bm på måndag när jag ska dit. Funderade mer över illamåendet. För det upplevde jag aldrig med sonen.

Tane
0

när jag fick dottern i vecka 39+0 mådde jag illa efter varje sd

pernillaa
2

Alltså efter? Inte under?

Tane
0

inte under sd utan efter

Nilam
0

SD är livmodern som "övar" sig inför förlossningen. När man känner värk är det för att SD arbetar neråt för att trycka ner barnet.

Ditt illamående kan vara pga högt blodtryck, jag kräktes mycket mot slutet av grav för att mitt blodtryck var förhöjt.

Jag fick smärtsamma sammandragningar i vecka 35, då åkte jag in till förlossningen och de gav mig ett piller som lugnade ner livmodern. Hade 4 minuter mellan sammandragningarna, men bara var 3-4:e sd kom med värk. Hade inte öppnat mig något så de valde att stoppa förloppet.

Tycker du ska ringa förlossningen, risken är ju att din livmoder redan jobbar för att förlösa barnet.

pernillaa
1

Mitt blodtryck har hittills varit snarare åt det låga hållet men ändå helt normalt. Kontrollerat senast förra veckan då det såg bra ut så det kan jag då utesluta.

Jag hade en sväng där med regelbundna smärtsamma sammandragningar men när jag kom in till förlossningen avtog de helt. Ungen hade sprattlat till och jag fick extremt ont under en 10-20 sekunder och sen efter det under kvällen haft ihållande kraftig mensvärk typ och de här sammandragningarna. Så det var väl något ungen gjorde som triggade det och sen blev jag orolig och jaga upp mig vilket förvärrade sammandragningarna också. Så när jag lugnade mig när jag kom in till förlossningen och de konstaterade att allt var bra med barnet så försvann sd. Hade inte öppnat mig någonting och tappen var fortarande omogen.

Sen hade jag en period med smärtsamma sammandragningar men väldigt få. nu är jag i en period då jag har sammandragningar oftare men de flesta gör inte ont. det är kanske 2/dag som gör riktigt ont och som får mig att må illa och tappa andan sådär.

Jag frågade barnmorskan förra veckan om de här sammandragningarna som gör ont och hon sa att det är ingen fara så länge de inte börjar bli regelbundna.

Så jag är ganska lugn.

Men det känns att kroppen förbereder sig för en kommande förlossning. Det känns liksom obekvämt i bäckenet på ett sätt det inte varit tidigare. Känns som om ungen är ivägen på något sätt och det spänner och gör ont när jag rör mig. Men det är väl helt normalt när man börjar närma sig såhär? Är i vecka 35 nu. Det är väl kanske bebben som sjunker ned lite i bäckenet eller något sånt?

Nilam
0

För mig sjönk bebisen ner och fixerade sig i vecka 35. Tyckte också det var obehagligt, speciellt när jag var tvungen att gå lite längre sträckor. Ett tips ifall du måste till bussen eller något, gå tidigt så att du kan stanna och vila ofta:)

Låter som att det snart är dags för bebis för dig;) Lycka till!

pernillaa
0

Tack för tipset. Jo alltså nu är det tungt att gå. *pust och puh* Drygt att bo på tredje våningen utan hiss nu. Haha. ^^
Jag väljer mina turer ut noga. Synd bara att man har tvättstuga i källaren. ;)
Fick du din lilla tidigare än bf eller?

Nilam
0

Hon kom en vecka innan BF :) och då hade jag gått och trampat med sammandragningar och oregelbundna värkar sen vecka 35.

pernillaa
0

Okej. Ja vi får se när lill*n vill komma. =)