Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 23668 ggr
EmelieGustavsson
0

¨Svårt och andas

är nu i 8 månaden och börjar få riktiga problem med att andas. spelar ingen roll om jag ligger ner eller sitter. Vaknar på nätterna av att jag får panik av att jag inte får luft. måste "ta i" för att få ner luften tillräckligt långt, blir att jag andas fortare då istället. detta är riktigt jobbigt o undrar om någon mer upplevt detta. Känner också ett tryck under revbenen på höger sida.. Kan det va hennes fot tro? känner av detta tryck hela tiden och har pratat med barnmorskan, men "det är normalt att inte kunna andas under grav"..

Hjälp!

OolssonxD
2

kan det vara.. jag åkte in för jag hade svårt o andas kändes det som o dom sa " du får in 100% syre o jag kände bara jag dör snart…" men det lättade inom någon dag.. hoppas det gör det för dig med.. men jag tror verkligen att det kan vara en fot eller rumpa som gör det. för bebisen trycker på alla organ o därför blir det jobbigare

pernillaa
0

Jag hade likadant med min son. Det var riktigt jobbigt på slutet där i perioder. Man får ju syre som man ska egentligen med eftersom det är trångt och du får jobba för att få ner luften så får man panik. det känns som att man inte får luft trots att man får det. Just det här med andningen är något som kan skapa panik och man överdriver lätt. Ta det lugnt och lita på att du får i dig syret du behöver ändå. Blir du yr däremot och tappar känseln i fingrarna eller så då måste du ju söka hjälp för det. Men akta dig för att hyperventilera bara.

Ha en bra dag! // Pernilla

EmelieGustavsson
0

Vad bra då vet jag att det inte är bara jag som kännt såhär :) vissa dagar är det lättare att andas och vissa är det mycket jobbigare.. har haft svårt och andas i ett par månader men som tur är så är det inte så länge kvar :)

Tack för svaren! :)

Sussi89
0

Jag får ofta det också att det är jobbigt att andas, urs. Ännu jobbigare blir det om man redan är lite anfådd! Men man får försöka att ta långa djupa andetag Glad

Dessutom har jag varit tät i näsan hela graviditeten! Så sitter man där och flämtar med öppen mun som en fisk på land! Nu har jag dock fått tummen ur och köpt nässpray. Men det tar ju en stund innan den verkar.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Nilam
1

Har också ont på höger sida vid revbenen, men barnmorskan kunde känna att bebisen ligger med rumpan mot dem revbenen. Känner alltid sparkar mot vänster sida, kan urskilja små fötter vid det här laget, och på höger sida är det bara stora buffar, förmodligen från rumpan ^^

Tycker det är jobbigt att andas på natten, vaknade alltid av att bebisen ligger hög upp i livmodern och trycker mot revben/lungor. Står jag så sjunker hon ju automatiskt ner mot bäckenet.

EmelieGustavsson
0

har också vaknat på nätterna av att bebisen har fötterna eller rumpan uppe vid revbenen, ställer jag mig upp så sjunker hon ju som sagt men vissa dagar funkar de inte. Men jag kan inte låta bli och tycka att hon är så charmig när hon hickar, rullar runt och allt vad hon nu gör där inne haha :)