Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 78664 ggr
Wisby9211
31

När börjar magen växa?

Som rubriken lyder när börjar magen växa?

- Tycker min mage har blivit mer "gravid lik" men då skulle jag bara vara i vecka 3 så vet inte om det bara är inbillning eller?

- Kan man göra ett grav.test innan mensen ska komma eller måste man vänta tills mensen är 1 vecka försenad för att se bästa resultat?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Tina-A
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är olika! Vissa får ju knappt någon mage alls.

I början svullnar magen lite eftersom man blir lite gasig och något med tarmarna händer och sådär, så då kan man bli lite uppsvullen och känna som att magen växter. Bebisen är dock bara någon milimeter, så magen har liksom inte vuxit "på riktigt" så att säga :) Sen ligger bebisen liksom nere vid blygdbenet i början, inne i livmodern alltså förstås, så den kan inte få magen att växa förän den blivit mycket större!

Men som sagt, magen kan svullna mycket i början. Jag fick första frågan om jag var gravid när jag hade gått 9 veckor, på jobbet började de fråga om jag var gravid vid 10 veckor. Men det beror ju lite på hur man ser ut från början, ju smalare man är desto tydligare är det ju när magen sväller.

Bifogar bild från vecka 6, vecka 10 och vecka 42 för skojs skull, med förlossningsvärkar på bilden :) Man ser ju skillnad mellan vecka 6 och 10, även om magen hade svullnat lite i vecka 6 också. Men det är ju absolut ingen riktig "bebismage" man har i början!

Och ja, du kan testa dig innan beräknad mens men det är inte säkert att du får utslag. Vissa får det, andra inte. Det beror på hur mycket hormon du utsöndrar. Ju längre du väntar desto pålitligare blir resultatet!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Wisby9211
8

jag är väldigt smal. är 163 cm och väger 45 kg. Har ingen ätstörning utan är smal genom våra gener i släkten. Har testat olika saker att gå upp men inget händer.

Sen utsöndrar jag väldigt lite hormoner har jag märkt både på andra grav.test och annat.

Gaser i magen?? Hmm. har väldigt mycket gaser just nu =/

Kan det vara ett sympton?

Jag kan ta bild på magen och lägga ut den så kan du se vad jag menar?

Tina-A
0

#2: Gasighet kan absolut vara ett symptom. Aldrig pruttat så mycket som när jag var gravid vecka 4-6 tror jag ;-)

Absolut, lägg ut en bild du! Men det är svårt om man inte har någon bild att jämföra med..

Wisby9211
0

Min mamma kollade på bilden (hon är i USA just nu) och hon tror jag har något där i då hon inte viste vems mage det var typ XD

Andra symtpom jag har är: kissnödig mycker mer än förut, ont i nedre delen av ryggen och godis sugen :P

Wisby9211
0

lägger in en till

synd att jag inte har en äldre bild :P

Tina-A
0

Det är ju svårt att veta när man inte har en bild innan! Du ser faktiskt lite svullen ut under naveln, men det kan ju också bero på något du ätit eller sådär.. :) Men jag håller tummarna för att svullnaden = bebis!

Wisby9211
0

jo jag håller tummarna som tusan här hemma. Har inte ätit något konstigt eller ovanligt och har haft magen sådär i typ 4 dagar nu :)

Kickan90
1

Jag e också väldigt smal & var precis som du i början, e 170 o vägde 58kg när jag blev gravid.
Fick plusset i ca v.5 men blev inlagd i v.7 pga kraftigt illamående och att jag hade gått ner 4kg.

dock så är jag i v.34 på lördag och jag började få mage runt v.15 men den riktigt "bara bebbe" magen kom efter v.20.
jag blev lite lättare "gasig" i början utav min graviditet och fick ganska lätt en ballong mage x) men kan ju säga nu att det bara är bebben som tar platsen i min mage ^^

tyvärr så finns det inget annat än att vänta minst 4 veckor innan man har haft sin senaste mens :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Wisby9211
0

Okej. jobbigt att ha sån illamående =/ hoppas det går bra annars.

Jag tycker min mage är en "gravid" mage men kan mycke väl vara inbilldning. ska ta ett test på måndag och sen ett om 2 -3 veckor.

Har tre test kvar :) kan dock köpa fler :)

Kickan90
1

ja det var ingen höjdare, men efter v,20 har jag inte haft ett enda illamående så nu kan jag riktigt stor njuta och äta allt, tur är väl det nu när det börjar bli jul och allt :D

jag och killen var så nervös i början att vi "vågade" men när jag senare börjar äta mitt i natten så tyckte vi det var dags att kolla lite och då hade jag gått in i v.5, fick ett stort + innan det var full laddat så det blev att fira med go mat och en söt liten pyajams fick jag också utav killen :)

hoppas att du slipper må så dåligt som jag gjorde och uppdatera gärna om det blev ett litet + ^^

Medarbetare på

Wisby9211
1

uppdaterar så fort jag vet något

Destany
0

#10 måste bara fråga hur mycket spydde du för att bli inlagd. Jag har gått ner ca 6 kg o mår illa konstant o e i v12. Sorry blev ot Till TS håller tummarna för att det ska bli ett +

Wisby9211
0

det är lugnt :) prata på ! Glad

Wisby9211
0

lägger in 2 nyare bilder med bättre ljus :)

Wisby9211
0

och sista - med hopp om att nån kan se bättre nu :P

Kickan90
0

#12 jag spydde nästan konstant, eftersom jag inte fick i mig någon mat alls så började jag sedan att spy galla eller så satt jag bara och hade reflexerna men inget kom.

min sambo tog in mig på akuten ( och då var detta bara 4dagar jag inte fick i mig något alls) de sade att det var normalt att må såhär illa så vi åkte hem men åkte tillbaka igen nästan dag och då tog de prover osv (efter att han hade tjatat på dom att vi inte tänkte åka hem förrän prover hade tagits) och då såg dom att jag låg väldigt långt bak i näring så dom bestämde sig för att lägga in mig.

så åk in och och kräv att dom tar provet osv för att du mår riktigt dåligt, men ring först din barnmorska eller den barnmorskemottagningen du vill ha och be dom "skicka" in dig via akuten för då kom vi in lättare även om sambon fick tjata på dom.

Medarbetare på

Destany
1

#12 tack för svaret :) jag börjar må lite bättre o får behålla lite mat men blir det sämre igen tar jag kontakt med barnmorskan.

Destany
0

#12 tack för svaret :) jag börjar må lite bättre o får behålla lite mat men blir det sämre igen tar jag kontakt med barnmorskan.

Wisby9211
0

Tina-A tycker du att det ser ut som nån skillnad på bilderna? Ser det mer "gravid" ut nu ?

Trollhassel
0

Eftersom - om du nu är gravid - din livmoder ligger väldigt långt nedanför naveln så är det inte den som putar hur som helst. Men visst, det är jättevanligt att bli svullen om magen under graviditetens första månader och visst är det en liten skillnad på bilderna så månne är det ett symtom du ser? Jag håller tummarna för dig och hoppas att det kan vara något där inne. Själv ser jag också gravid ut nu (i vecka 8) men jag skulle väl inte kalla det gravidmage. Snarare lite uppblåst.

Lycka till!Skrattande

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wisby9211
1

Symptomen jag har eller om det är inbilldningar / vet ej är:

• Illamående på morgonen
  • Kissnödig
  • Gasig
  • Lätt irriterad
  • Hungrig, iallafall kvälls tid
  • Sugen på riskakor (har inte ätit det på typ 5 år)

Trollhassel
0

#21 Låter ju misstänkt. Bara att göra ett test då, när det är tid för det. Jag håller tummarna!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wisby9211
0

Min mens är så oregelbunden men förra månaden kom den den 18 så den ska väl komma på söndag men hoppas att den INTE kommer alls!!!

Tina-A
0

#19: Ja, jag tycker du ser lite mer svullen ut på de andra bilderna faktiskt :) Spännande! Sen är det ju svårt att veta om det beror på något du ätit innan bilden togs, eller om det är gaser och dina tarmar som putar (vilket de brukar kunna göra under graviditeten) och gör dig lite svullen.

Hoppas på svullenhet på grund av graviditet :) Om du nu skulle vara gravid är embryot bara någon milimeter så det kommer man inte kunna märka av eller kunna se utanpå magen på flera månader när det blivit större :) Men visst är det spännande om nu så är fallet!

Önskar dig lycka till!

Tina-A
2

#23: Din mens är beräknad nu på fredag om du har en normallång menscykel! Så i övermorgon alltså. Det betyder att du antagligen skulle kunna göra ett graviditetstest redan imorgon bitti, fast du har kanske inget hemma? Testar man innan mensen är beräknad är det alltid säkrast att använda morgonurinet.

Wisby9211
0

Har 2 grav.test kvar så skulle ju kunna ta ett i morgon och ett senare i månaden?

jag har vanliga, billiga stickor så vet inte om jag kan lita på dom =/

använder dessa. . . (se bild)

Wisby9211
0

Testet idag visade inget. börjar bli trött på detta!

Kickan90
0

Dom fungerade på min kompis, men jag själv har köpt clearblue och har både testat digital och den vanliga. Men digitalen köpte vi när vi hade fått + på stickan ^^

även om de billiga testeterna visar något svar så e de inte säkert att man ska lita på, då jag själv hade ett billigt test dock för ÄL och det var ändå rsfu-äl test och det visade inte min ÄL någon gång men ändå blev jag gravid den helgen när vi hade räknat ut ÄL ;)

Medarbetare på

Kickan90
0

såhär såg min mage ut i v.5 hade gått 4+5 (då jag blev flyttat en dag framåt senare, inte för att en eller 2 dagar e lönt att flytta en för) xD

har tyvärr bara denna redigerade bilden, då jag har flyttat alla andra bilder över på en disk som jag inte kommer åt x)

Medarbetare på

Wisby9211
0

Som du ser så har vi ju nästan lika mage, din är ju lite större. men på måndag ska jag till ungdomsmottagningen och göra ett grav.test och eventuellt ett ultraljud.

Nahn
0

Har flera ggr trott att jag är gravid för att sedan inse att det bara har varit normal svullnad som man kan få före mens… Känner mig som en glädjedödande här, men dina symptom stämmer rätt bra med mina "före mens symptom"… Men vi kan väl hålla tummarna på att det är bebis ändå? ;)

Wisby9211
0

jo vi håller tummarna, har haft såhär länge så vet inte om det ska vara mens symptom.

Wisby9211
0

imorgon klockan 2 ska jag till ungdomsmottagningen! håll tummarna!

somjagvillvara
2

# 33 håller tummarna!! :)

Veronica
0

Hur har det gått Wisby9211?

Amor vincit omnia

Wisby9211
0

finns en tråd som heter uppdadering. men kan skriva här också. fick min mens och har inga gravid-symptom kvar så det var nog bara inbilldning tyvärr =(

Veronica
0

#36 ajdå, det var ju inget kul att höra….hoppas att det nya året blir bättre, ska hålla tummarna!

Amor vincit omnia

Wisby9211
0

Tackar!!