Gravid eller tjockis?
Hejsan, sitter i en lite konstig sits. Den kan förstås enkelt redas ut med ett test men jag vågar helt enkelt än. Kanhända är jag knäpp, men jag klarar det inte riktigt ännu. Måste nog förbereda mig mentalt eller något liknande.
Har i allafall ätit Cerazette i ca 2 år, och har på ett halvår nu snart inte missat något piller alls, eller varit sjuk, så det är uteslutet att jag personligen slarvat. Äter dock samtidigt andra mediciner, som läkare försäkrat inte motarbetar mina p-piller. Dock fick jag inte ens chansen att förklara vilken typ jag åt eller något alls eftersom hon nedlåtande förklarade att bara "riktiga mediciner" kan interagera dåligt med mina mediciner hon skrev ut.
Hursomhelst så fick jag i förra veckan molande smärtor i nedre delen av magen, "under magen" kan man säga. Det liksom stack till några gånger och var sedan för övrigt som en mensvärk fast i mitten av magen där nere under istället för ute på sidorna som vid "vanlig" mensvärk.
I måndags fick jag sedan en sorts blödning, dock bara brunt rakt igenom och väldigt sparsamt. I förrgår kom det rött blod, bara på papper dock, resten har varit det bruna tjocka.
Har dessutom fortsatt värk nere i magen (ej sidorna, bara mitten) och är lättirriterade, känslig och allmänt deppig. Magen putar lite smått, vilket både mormor, syster och pojkvän poängterat, kan jag vara svullen redan? Hur går det ihop?
Kan inte heller sova på mage då det är obehagligt och trycker i magen liksom.
Om jag försökter dra in magen och hålla andan, så att säga "går allt in" ovanför naveln men det förblir en putig bula där nere. Kan tilläggas att jag gått ner 2 kilo sedan innan de där arga veckorna då jag antog att jag hade ägglossning. Väger alltså mindre just nu, men har större putigare mage.
Usch, jag förstår hur flummigt detta låter, och att jag helt enkelt borde ta ett test, men sitter här och fantiserar och drömmer och är livrädd och vet inte vad jag ska ta mig till. Finns det en liten groda där inne kommer jag blir rädd och glad, finns det ingen groda kommer jag bli lättade och alldeles förstörd. Tusentals tankar och känslor med andra ord.
Begär inga raka, sanna svar. Mest bara stöd för en som sitter med molande värk i magen och spända bröst samt en längtan lika stor som rädslan.
/Humsi

är du orolig, som det låter, måste du ta ett test. Omöjligt svara på. Kan lika gärna va mens för man svullnar ju då med. kanske tidigt missfall eller så kanske gravid.
Mina molsmärtor var väldigt lika mensvärk. Men mer ihållande. Om du har mensvärk och mens så försvinner ju värken rätt fort efter blödningen, men molvärk kommer oftast på förmiddagen lääänge, flera dagar.
Det låter ju onekligen som att det skulle kunna vara en groda där inne, men det är ju som sagt omöjligt att säga. Ta ett test, och lycka till :)
Tack för svaren både #1 och #2!
Som jag skrev så är det skönt med all typ av feedback med tanke på att jag sitter här helt förvirrad och tilltuffsad. Har ju pojkvän sedan två år tillbaka, och ska börja andra året på universitetet efter sommaren, bor hos min mormor och pojkvännen bor hos sin mamma samtidigt som han studerar. Han blir dock klar i höst och kan börjar gå som lärling för minst 12000 i månaden.
#1 Var det nere i mitten av magen som jag beskriver det då? För jag har knappast haft mensvärk på "sidorna" som jag vill beskriva det. Mer från naveln, rakt ner under. Där har det huggit till som att något liksom skurit eller stuckit och sedan har det för övrigt varit som menskramp. Molande och irriterande liksom.
#2 Ja, jag funderar ju på att det kanske finns en liten, liten groda där inne. Och jag vet att enklaste svaret finns i ett litet enkelt test. Men jag vågar inte än, måste få hoppas och tro och fantisera lite först. Och spekulera lite framförallt. Tack så mycket!
/Humsi
Hej igen alla
Har lite nya funderingar och passar samtidigt på att puffa på tråden lite!
Nu har jag i allafall köpt ett gravtest. Det blev ett ClearBlue plus eller något liknanden som stod att det skulle vara alldeles lysande och fantastiskt.
Dock är jag osäker på när jag kan testa mig, eftersom jag äter Cerazette och har helknäpp oregelbunden mens. Har använt dem i snart 2 år och hade en blödning första veckan för två år sen och sen dess har jag varit mensfri och i början av det här året började jag få "normal mens", det jag definierar som regelrätt helvetisk PMS och följaktig mensvärk och vattenansamling samt 5-7 dagars blödning. Fick en i Januari tror jag och en i Februari, sedan blev det uppehåll och runt slutet av April fick jag en som var normal till en början och sedan försvann men två dagar senare började jag blöda igen efter sex med pojkvännen och mensen liksom "började om", men jag var helt hundra på att den var slut däremellan, inte en droppe eller tillstymmelse till färg på pappret de två dagarna emellan. Även den mensen var sedan "normal" till blödningsmängd, om än färre dagar. Sedan dess har jag inte haft någon blödning på hela Maj och nu i den här veckan så fick jag den omtalade blödningen från första meddelandet som var enbart tjock och brun och väldigt sparsam.
Men hur ska jag kunna veta NÄR jag kan ta testet? Man ska ju ta det ett visst antal dagar efter beräknad mens, och jag vet inte om den konstiga blödningen var en mens eller annan typ av blödning, hur i hela fridens namn vet jag när det är en bra tid att ta testet. Lever sparsamt på studentekonomin så kan tyvärr inte ta ett varannan dag från och med nu utan hade bara råd med ett från apoteket just nu.
ClearBlue rekommenderar 19 dagar efter samlaget eller något liknande om man har oregelbunden mens. Problemet är jag inte minns när vi hade sex knappt, det är inget jag antecknar eller så då vi inte planerar stenhårt att få barn just nu utan bara börjat fundera på det och så dök detta upp. Jag försöker förtvivlat minnas och sätta det i sammanhang med något annat som hände denna dag men det är hopplöst!
/Humsi

jag tror du kan testa nu en morgon. Om du känner symtom nu så har ägget varit fäst i minst 1 vecka.
Jag har själv ätit cerazette och den fungerade absolut inte på mig. Första gången jag tog de så fick jag aldrig nån mensblödning, men gångerna efter så småblödde jag nästan konstant. jag var blodfri kanske 1 vecka på en månad, så jag gav upp. Kan ju vara pillrena som spökar för dig med.
mina molsmärtor var som ganska långt nere, som mer centrerad på en punkt än som en mensvärk, mensvärken kände jag som över hela nedre buken.
Tack för svar!
Jag har ju som sagt försökt gardera mig med det där CB plus som ska fungera redan BIM-4 så förhoppningsvis kanske det kan vara till fördel.
Ja smärtan jag känner kommer morgon och kväll, inte så mycket dagtid, kanske för att jag är igång och har mig ändå. Men på kvällarna så är det "värst". Är ju inte så att jag ligger dubbelvikt men det liksom sticker och maler på där nere. Det är liksom där nere där man känner sig extremt kissnödig till exempel om det är en bra förklaring? Det är liksom i mitten där nere. För mig som redan är lite knubbig kan man säga att det är "under magen". Och det känns inte lika krampaktigt som mensvärk utan mer sådär irriterande malande och stickande typ.
Är jag inte gravid blir jag dock lite orolig över det, för det är inte något jag någonsin känt förut, så det känns främmande och lite läskigt, visar det sig att det inte är graviditet så måste jag nog gå och kolla upp det.
Håller med dig om att Cerazette är himla kluriga. Vart ju överlycklig förr när jag blev av med mensen och mensvärken då jag började med dem innan jag ens träffade pojkvän just för att jag hade helvetiska menstruationer med sådan mensvärk att jag låg i fosterställning i sängen och kräktes. Nu önskar jag dock att jag hade haft regelbunden mens, det hade gjort hela detta räknande miljoner gånger enklare.
Tack för att du svarar och ger råd, trots att jag vet att ingen kan veta hundra procent utan jag måste testa. Är bara skönt att prata med andra också, då detta är första gången jag känner så här.
/Humsi
Enklast är ju att testa förstås. :) Dina symtom kan vara graviditet men lika gärna någon liten hormonförändring eller vad som helst som gör att "mensvärken" känns annorlunda. Det är ju inte så troligt att du är gravid om du använder preventivmedel, men visst händer det. Jag har en vän som blev gravid trots Cerazette. Jag tror att du kan prova när som helst, CB är ganska känsliga och det kan ju vara bra att veta om du är gravid, om du fortfarande tar cerazette. Lycka till!
Jag kunde testa ett par dagar innan beräknad mens med CB så det borde gå och testa nu för dig tycker jag. Ta med morgonurin så det är riktigt koncentrerat :) Lycka till! :)
#7 jag förstår att det verkar långsökt min kropp har aldrig betett sig så här förut. Mensvärk har jag haft en hel del och der kändes inte likadant men det kan förstås vara så att pillren spelar mig ett spratt. Jag vill helst veta hur det ligger till just iochmed det du säger, jag tar ju piller liksom. Taräven annan medicin som inte lämpar sig för graviditet. #8 testade negativt i söndags och då var det 5 dagar sen jag hade sex senast men jag vet ju inte om det var då det "hände" då jag haft symptom redan innan. Är hemskt förvirrad och har ingen regelbunden mens att gå efter alls. Kaos. /humsi

Hejsan!
Jag har haft liknade symtom men blödde rikligt och åt ändå Cerazette och varit blodfri annars, sen så fick jag som sagt en riklig blödning och ont i magen som mensvärk fast värre och ungfär så som du beskriver, gick till en barnmorska och läkare och sa att det var antagligen ett missfall, men som kroppen stötte bort just för att jag åt Cerazette, jag rekommenderar en koll hos barnmorskan om blödningarna blir värre eller smärtorna håller i sig. (Beroende hur länge du haft ont, har du haft det länge så bör du uppsöka en snarast.)
Ha det bra! :)
//EmoSasuke
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
#10 usch då, det låter inte alls trevligt. Jag ska försöka köpa ett gravtest idag igen, ungdomsmottagningen här har nämligen bara öppet till 4 och jag slutar jobbet 5 nämligen när jag nu gått på sommarjobbsschemat fullt ut. Tiden finns liksom inte samtidigt som jag vill veta NU NU NU. Tyvärr har jag ju noll koll på mensen sa jag vet ju inte om det förra testet var giltigt eller helt enkelt för tidigt? Inte heller vet jag vilken gång vi hade sex som detta i sa fall skulle inträffat utan än så länge räknarjag helt enkelt sista gången innan symptomen började även om jag kände lite redan innan den natten. Är ju sjukt svårt att räkna tyvärr och jag vill bara veta nu. slits mellan hopp,oro och förtvivlan och är fruktansvärt otålig. /humsi

Ja, det var ju inte helfestligt precis..
Ah. :/ Vad jobbar du med då?
Du skulle ju kunna ta en förlängd lunch eller dyl. och sticka iväg dit då, för det går nog fort, eller beställ en tid och visa intyg och gå till besöket. :)
Har nog hänt för ca 4-10 veckor sedan skulle jag tro isf, men kan även ha gått bara mellan 2-4.
Testa RFSUs om det är bättre, minns inte riktigt men tror man kan ta det närsomhelst. :)
Jo jag förstår dig. :/
Vad går du på för mediciner förresten?
~Master and Monster~
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
Nej det förstår jag verkligen. Jobbar på IKEA och tyvärr inte i hemstaden så det blir liksomflex på cirka tre timmar för resa hem och tillbaka plus testtiden. Så det funkar tyvärr inte. Tror därför att det får bli hemmatest igen. Men tar till mig tipset och ska försöka få tag i ett rfsu. Vet du något ställe att köpa det på? Har nämligen aldrig sett det på apoteken? Angående medicinerna så är det mot ångest och panikångestattacker, vilket man inte ska äta vid graviditet (eller åtminstone rådgöra med läkare och bm kring). Och enligt din erfarenhet ska man ju inte heller äta cerazette fortsättningsvis. Det är därför oron och ovissheten tär lite extra på mig. /humsi

Ah, vilken jobbig sits. :(
Det brukar finnas på ICA, COOP och andra mataffärer vid kondomer och dylikt. :) Nej, dom har det inte på vissa apotek verkar det som. :S
Lila förpackning är 1 test och röd är 2 stickor. :)
Ah, ja, jag äter blodförtunnande, blodtryckssänkande, Cerazette och medicin mot ångest/depression. :/
Så jag måste prata med läkare och sluta med den om jag ska bli gravid. :/
~Master and Monster~
Jag testade i fredags tror jag det var, med rfsu men det visade negativt. Nu har dock brösten blivit fylligare och ådriga men de gör inte ont. Det är lite större och känns liksom inte riktigt som mina längre. De är dessutom fyllda med ådror som sagt. Magen är också ådrig på höger sida med början vid höften och upp. Svullen som en ballong är jag dessutom. Skumt som bara den.
Jag har haft exakt samma symptom som du beskriver 2 gånger, ena gången va förra sommaren och det var ett missfall och andra gången var för några år sen men det pga hormonerna i min hormon spiral..
Kan inte säga så mycke mer, allt är redan sagt :P
Men mitt tips:
gå till gyn, dom vet alltid bäst!
Lycka till! :)

Humsi: Okej, men det har hänt att graviditetstesten visar negativt fast man är gravid. Det var någon som graviditetstesten visade negativt för hela graviditeten som var konstaterad av en barnmorska. Så jag håller med Theos att det är bäst att kolla på UM/gyn. :)
Ha det bra! :)
~Master and Monster~
Nu har några dagar gått sedan du har gjort tråden. Hur har det gått?
Kramar.
Hej igen allihop. Jag börjar misströsta. Någon mens har jag inte fått, men det kan ju vara klurigt med cerazette. Jag fick ju en konstig blödning i slutet av maj, men vet inte om der var en mens. Brösten fortsätter svullna men gör inte ont. Dock blir de mer och mer ådriga, jag kan spela nilenkarta, de blå linjerna går till och med över bröstvårtorna och den ena är allt som oftast mörklila. Halsbränna har jag då och då men det har jag ofta annars endå. Magen putar men är endå väldigt dallrig vilket talar för att jag bara ätit för gott. Har gått upp 2 kilo sedan jag skrev första inlägget. Vad tror ni? Är jag spritt språngande galen? Tog senaste testet i borjan av förra veckan tror jag det var och det var solklart negativt. Börjar snart bli tokig. Till på köpet har jag återfått sexlusten varit puts väck i ett halvår pga mediciner. Är det dags att skriva skengravid toka på CV:et? /humsi
Kan tillägga att molvärken är återkommande men inte lika kraftig. Har inte haft tillstymmelse till vanlig mensvärk. Och menar såklart att jag NU återfått sexlusten som varit borta i evigheter pga just mediciner. Iblandkan man varken stava eller skriva rent ;)
När jag var hos BM igår frågande hon om jag går på cerazette just för att det inte verkar helt ovanligt att just dessa kan starta en massa gravidsymptom. Ring BM och be dom kolla upp..
Hoppas att svaret blir det du vill 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#21 ja jag börjar med fundemybra på om det är p-piller och en förvirrad hjärna som sammarbetar den här gången. När ni pratade om det nämndes det då när dessa biverkningar framkomm jag har ju ätit dem i snart två år nämligen utan liknande symptom. Just nu vet jag inte heller vilket svar jag önskar. En bebis hade varit jättevälkommen om det finns en där inne. Samtidigt är det ju inget planerat så vi är ju inte ett dugg förberedda. just nu är ovissheten värst. /humsi
Nä vi pratade inte om något specifikt eftersom jag aldrig ätit dem själv. Men när jag beskrev symptomen på graviditet som jag upplevde kom frågan "och du går inte på cerazette?" Så jag gissar att de inte är helt ovana vid att de kan spöka…
Ja, om du ätit dom i två år utan såna symptom så förstår jag om du känner dig förvirrad. Har själv haft två skengraviditeter på ett halvår tillf följd av en cysta på äggstocken. Dessförinnan och däremellan så har allt varit helt normalt. Men i Januari och nu så har jag haft typiska gravidsymptom. Har tom fått justera insulinet (har diabetes) och fått häxmjölk… och mycket mer.. Men där var ingen bebis iaf.. Hormoner är ytterst opålitliga..
Bästa är väl som sagt att låta en BM kolla läget….
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
ring en gynekolog och fråga. min mamma är gravid och så fort hon har ont i magen så säger jag och pappa att hon ska ringa men hon säger att hon ska göra det om en stund men hon gör inte det sen.
samma "symptom" hade mamma. liksom, det är väl bara lyfta luren och ringa dom? så svårt är det inte, om du inte vill bli gravid just nu alltså och vill skuta oroa dig så tycker jag att du ska ringa dit istället för att springa och köpa testar 24/7 som ändå visar negativt..:p
menar inget illa utan tycker man ska ringa gynekologen isåfall istället för att vänta och dra ut på tiden ifall det skulle vara något allvarig? det vet man ju inte på dom symptomen du beskriver, det kan liksom tyda på olika saker så ring!
Hur går det för dig?
När jag började äta cerazette minipilller första gången så fick jag efter några dagar problem med en kraftig och lite konstig värk. Samtidigt fick jag även en lättare men klar blödning.
Fick så ont att jag till slut åkte in på sjukhuset då ingen trodde att det kunde bero på p-pillrena.
Dom kunde inte hitta något fel, men av en slump så upptäckte dom att jag hade en gallsten som såg ut att sitta fast i gallgången. Dom tyckte att jag hade ont på "fel" ställe för att det skulle vara det som gjorde ont. Men värken flyttade sig senare lite uppåt och jag fick värktabletter mot gallbesvär.
Slutade med cerazette till värken var borta, och började senare igen men efter bara en vecka så kom samma hemska värk i magen tillbaka, så jag slutade igen.
Några månader senare provade jag igen och då fungerade det bättre, förutom att jag blev gravid under tiden (kan även ha hunnit blivit gravid precis innan jag började ta tabletterna).
Så ingen vet fortfarande vad som orsakade smärtorna, om det kan ha varit kombinationen gallsten och cerazette, eller om det var bara cerazette eller bara gallstenen. Båda problemen försvann iaf.
På sjukhuset tyckte dom det var konstigt att man fick så ont av cerazette, även barnmorskan tyckte det lät konstigt.