Kortfattad förlossningsberättelse mm.
Apropå en diskussion i en annan tråd angående tillit till sjukvården.
Jag hade gått över tiden 8 dagar och var väldigt trött på min mage, förvärkarna och att vänta. Hade nästan tröttnat på tanken att få barn när jag plötsligt började ana oråd. Låg och tittade på "Halv åtta hos mig" då förvärkarna började göra ont nå djävulskt. Plötsligt bara!
Ringde förlossningen, packade, klockade värkar, duschade, tittade på film och fikade. Orkade inte äta något vidare. Vi åkte in klockan 2 på natten för då var smärtan hemsk!
Låg med värkar i 32,5 timmar, vilket inte var någon dans på rosor. Jag öppnade mig väldigt långsamt, men bebisen mådde bra under hela värkarbetet. Fick EDA som först inte funkade för slangen hade hamnat i kläm. De fick sätta om den. Yipee!
Hon föddes normalt, lillskruttan, skrek direkt och var pigg och glad. 2970g och 49 cm. Jag syddes mycket. Sprack en hel del.
Vi fick komma upp till bb där vi trivdes. Vi stannade i 5 dagar för jag mådde inte så bra. Blek, trött, illamåene. Undersöktes innnan hemgången. Det var tydligen ingen fara med mig.
Efter 3 veckor fick jag feber. Hög feber. Blödde även fortfarande. Åkte in, väntade i 5 timmar med liten bebis och feberfrossa. Hur kan det få gå till så? Träffade läkaren, fick pencillin. Hon undersökte mig och konstaterade en infektion.
Åt pencillin och kännde mig lite bättre. Slutade även blöda. När kuren var slut började jag dock blöda igen. 5 veckor efter förlossningen brukar man inte blöda så mycket. Inte färskt blod i alla fall. Åkte till akuten igen då jag plötsligt fick feber igen. Samma visa där igen. Väntade länge!
Undersöktes, och då var det bråttom! Lades in för operation, de tog lilla Julia ifrån mig och jag kännde mig helt tom. Orolig och rädd. Jaja, skrapning är ju inte så farligt, lugnade jag mig med.
Jag frågade läkaren hur lång tid det skulle ta. 2 timmar svarade hon. Frågade även om jag kunde amma direkt efter operationen och fick svaret att det skulle gå bra. Det gick inte över i mjölken.
Vaknade 8 timmar efteråt på IVA. Läkaren hade råkar skära hål i min livmoder och jag hade förlorat mycket blod. Mådde pyton och hade skitont! Vart var Julia? BB tog hand om henne.
Efter ytterligare 2 timmar fick ja komma därirån. När jag träffad läkaren så frågad jag henne en extra gång om jag kunde amma Julia när jag fick henne tillbaka. Fick då ett helt annat svar. Nej, det kan du inte! Vi hade redan skakat hand och sakt hej då, så hon skulle inte ha informerat mig om detta om jag inte frågat.
Men tänk om jag inte frågat! Då hade jag matat Julia med narkosmedel, hon hade enligt en bekant narkosläkare förmodligen inte klarat det.
Vilken ångest, och vilken tur att jag frågade!
Lärde mig några saker av dethär, om de vill jag att ni som är gravida ska ha i åtanke.
1. Om det är något viktigt ni är osäkra på, fråga flera gånger och gärna flera olika personer.
2. Feber och blödningar efter förlossningen, kontakta sjukvården och kräv en ordentlig undersökning. Det kan bli livsfarligt!
3. Om ni inte trivs med läkaren, kräv att få byta!
Förstår inte hur min läkare kunde missa en ordentligt stor bit moderkaka på första undersökningen, skära hål i min livmoder, ge mig fel svar angående ammning efter operationen samt inte misstänka att något var på tok när jag kom in första gången. Jag blödde ju klarött blod efter 3 veckor!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

oj…Gud va hemskt!
Jag tvivlar alltid på sjukvården, har inga bra erfarenheter, eller jo de klarade av att dra ut en fiskekrok i sommras men det är den ända gången ja varit nöjd!
Stackare

Fattar inte vad det är för fel på sjukvården i detta välfärds land…
Himla vacker och söt var hon i alla fall, lillan :)

Jag litar inte inte ett dugg på sjukvården. har ifs inte något med att va gravid att göra men hade magproblem i många år, skolan fungera inte, praktiken fungera inte och kunde inte leva normalt.
Dom testa för laktos och tog prover sen ger dom bara upp fast man säger att det inte är nå bra.
Man lär tjata och fråga och leta efter mycket själv så man själv kan tipsa dom om saker det kan vara…
Ännu värre förra året när jag fick herpes i underlivet och jag fick en utländsk kvinnlig läkare. Och hon bara skyller allt på mig och fick mig att känan mig äcklig och dum… ALDIG mer en utländsk läkare!!

#1 Ja, om de inte lyckats med det så hade man undrat. Men ofta gör man det bättre själv. Har dragit ut en fiskekrok jag också.
#2 Tack!
#3 Ja, man måste stå på sig. Man måste vara stark och frisk för att orka med sjukvården.
Med Vänliga hälsningar

Ja, vad ska man säga? Det är helt sanslöst!! Tur att du och lillan mår bra nu trots allt!!
Du kan anmäla allt detta till tex Socialstyrelsen.
Sen tänkte jag bara säga att även läkare är människor som kan göra fel, de är inte perfekta. Går nånting fel ska det anmälas enligt lex maria så att vården blir bättre. Men om samma läkare gör fel på fel kan man ju börja undra vad det är för en stolle och hur denne lyckades bli läkare… och hoppas att det görs något åt denne person! Klart man önskar att det aldrig gick fel i vården men som sagt är även de som arbetar inom vården människor, och det är genom misstag och mindre lyckade tankesätt man lär sig att förbättra och utveckla.

Det är anmält.
Läkare är en av de få yrkesgrupper som inte får göra fel. Självklart händer det ibland ändå, men det ingår i utbildningen att lära sig att "hålla många bollar i luften".
Med Vänliga hälsningar

#6 Visst, men det finns fel man bara inte får begå, exempelvist att "missa" att berätta att Trollhassel inte får amma sin dotter pga narkosen osv. Det finns ingen rimlig ursäkt till sånt! Klarar man inte av att komma ihåg att delge sån allvarlig information till sina patienter så anser iaf jag att man bannemig inte ska jobba inom vården! Får verkligen hoppas att dom tar anmälan på allvar!
Ja jösses!!
Jättebra att du berättar och varnar oss andra.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Nej självklart när det gäller information borde de verkligen säga rätt. Skulle preciserat mig, tänkte mest på operationer då även de skickligaste kirurger kan göra fel, komma åt andra organ etc.
För er som inte vet; om man är missnöjd med vården man fått och inte vet hur man ska göra riktigt för att gå vidare kan man vända sig till Patientnämnden för att få hjälp.
Man kan anmäla det mesta (sen om det tas upp är en annan sak, vissa klagar ju på obetydliga saker) men allvarliga saker som de som Trollhassel råkade ut för ska absolut behandlas!
Var det samma läkare som gjorde alla fel med dig Trollhassel?

#10 Ja, det var samma läkare. Jättetrevlig och gullig på alla vis, men det hjälper inte i detta fall.
Med Vänliga hälsningar
Jösses!!! Så där får det INTE gå till!! Jag har med varit om en del när det gäller sjukvården. En utanförhavandeskap som en läkare missade men som tur var slutade det hela bra.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Men vad är det för idioter som jobbar inom vården idag egentligen?! Dom kunde ju ha ställt till med minst ett dödsfall om inte två! Helt respektlöst och oproffissionellt! Skulle anmält dom direkt! Så jävla oansvarigt!
Jag har också väldigt dåliga upplevelser inom vården, som när jag skulle in och göra en gastroskopi för mitt ständiga illamående så kom läkaren in, var sur och gring, sa inte ett ord eller hej eller dyikt och tryckte sedan VÅLDSAMT ner kameran och slangen vilket man absolut inte får göra vid sådana här undersökningar, sen så får man inte rycka upp slangen uten den ska dras upp försiktigt, men han ruiktigt slet upp den, och då kan man få inre skador och blödningar, plus att jag äter blodförtunnande och har mycket lättare att blöda än andra personer, och har dessutom ett hjärtfel och då måste man vara extra försiktig, sen så tänkte han bara gå utan ett ord och då frågade jag vad det var och då fräste han "bara ett magbråck!" och gick…
Och jag är inte helt bakom flötet utan ganska mycket inom läkarvetenskap/medicin då jag alltid varit intresserad av det och läst på mycket och är ganska vetenskapligt lagd..
En annan sak var att min pappa dog pga läkarslarv..
Och min kompis helt friska lillasyster dog direkt efter födseln för att barnmorskan tappade henne i golvet så hon slog ihjäl sig.. Och hon sa typ bara "Ojdå." vad jag fattade som… J*VLA IDIOTER DET FINNS! Blir så arg…
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Fruktansvärt otrevligt det lät! Stackare!
Har själv behövt göra gastroskopi samt få sond ner i magsäcken och jag kan tänka mig hur hemskt det måste vara med en så burdus läkare som gör det!
Men oj, tappade henne i golvet?! wtf! 
Med Vänliga hälsningar

Ja, det är ju jobbigt nog ändå. >_<
Japp, så gick det till. Man blir så förbannad och dom bara sket i resten och regarade typ "jaha, men då är det väl bara att åka hem och börja skaffa en ny, det är väl inte så farligt?" Och alla tre händelserna ovan hände på Gävle sjukhus. D:<
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…