Gravid och låg inkomst?
Någon som varit i den sittsen och har lust att dela med sig om hur det gick ihop sig och hur ni löste allt med kostnader för barnet, försäkringar osv?

Intressant!
Jag kommer leva på existensminimum med mitt barn. Är ju inte där än men jag är ekonomisk av mig och har tänkt mycket på sådant och planerat.
Barnförsäkring ska jag teckna naturligtvis, ca 250:- i månaden. Gravidförsäkringen kostar 1200:- och den har jag redan lagt undan till.
Sen ska jag spara 150:- i månaden så barnet har råd att köpa moped och ta körkort när den åldern kommer för annars kommer jag inte ha råd med det. På 15 år blir det 27 000:- utan ränta och på 17 år 30 600:- utan ränta. Borde räcka till moped och b-körkort om man kör mycket privat.
Sen kommer jag köpa så mycket jag kan begagnat, i alla fall tills barnet börjar skolan/dagis. Visst kan man hitta mycket snyggt begagnat även i den åldern. Men det är kul att få nytt också. Sen hoppas jag att jag kommer vara skuldfri om tio år och då får jag automatiskt bättre ekonomi även om jag aldrig kommer bli höginkomsttagare.
Det finns många fonder att söka för exempelvis glasögon, cyklar, kläder, jul osv, både för låginkomsttagare och barn med låginkomsttagare som föräldrar, speciellt om man är ensamstående och/eller sjuk.
Sara

#2 Var ska du teckna barnförsäkring? Lillemans försäkring kostar 550-600:- per år och dottern är billigare.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Salus Ansvar. Det finns olika nivåer att välja på och jag räknar med att ta den högsta ersättningsnivån.
Den lägsta ersättningsnivån kostar 598:- om året och den högsta 2325:- om året. Den högsta blir ca 200:- i månaden och inte 250:- som jag skrev.
Sara
Nu vet jag varför jag räknade med 250:- man kan välja till familjestöd (fler diagnoser) och då blir det ca 40:- till per månad.
Sara