Gravid trots hormonspiral
Nu chansar jag vilt och försöker be om hjälp här. Jag ska försöka dra en rätt lång historia så kort som möjligt.
Jag har en hormonspiral. Det här är min andra, satte in den senaste i Februari.
Nu är det så att jag misstänker graviditet, fick ett plus som varade i cirka 10 minuter i somras och dagen efter visade det plus i cirka 3 minuter. Därefter har jag testat fyra gånger och det har visat minus men jag ger mig inte. Kroppen säger att det är något som inte stämmer.
Jag försöker gå ner i vikt. Har stått stilla sen jag satte in den nya spiralen, jag har bara de senaste veckorna börjat att få ont i fogarna när jag går för mycket. Rund om magen har jag varit länge och nu känner jag mig mer rund och en aningen uppblåst, brösten har svällt och jag känner mig allmänt ostabil. Det känns som att jag känner sparkar. Har barn sen innan och tycker mig minnas att det kändes så. Är ju dock inte helt säkert. Jag kan ju vara gasig också…
Självfallet är jag inte ute efter att någon ska gissa om jag är gravid eller inte. Ska till barnmorskan igen i veckan och ringer nog Kvinnokliniken imorgon för att få någon form av råd av de också. Det jag är ute efter är om det finns någon i detta avlånga land som varit med om något liknande eller om det finns någon som har hört talas om det innan.
Just nu så funkar det inte att vara gravid eftersom jag studerar och har några år kvar.

Jag har ingen egen erfarenhet men har bekanta som fått liknande reaktioner av spiralen. Alltså hormonerna i den får kroppen att tro och bete sig som om den vore gravid. Antagligen är du inte gravid MEN sedan finns det ju inga 100%-igt säkra preventivmedel så precis osm du tänker själv är det bäst att noggrant kolla upp det!
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Om du plussade i somras och NU funderar på att göra abort så har du nog lite bråttom… Sök hjälp idag om du misstänker att du är gravid.
Jag plussade i somras, men jag blödde dagarna efter och tänkte att det inte var någon fara. Sen efter det så har det varit negativt hela tiden och då tänkte jag också att det inte borde vara någon fara. Nu sitter jag här och ska göra en gynundersökning för att se om spiralen sitter som den ska på Fredag och hoppas att jag inte är gravid, jag går fortfarande inte ner i vikt och jag blåser upp på kvällarna som en liten ballong om magen. Det rör på sig där inne trots att jag inte är särskilt gasig och även om jag är gasig så rör det på sig på ett annat sätt. Jag kan inte förklara riktigt.
Å ena sidan så tror jag att jag är gravid och å andra sidan så litar jag på de sista fyra testerna som säger att jag inte är det.
Vi får se på Fredag hur det blir. Jag stör mig dock på hur fruktansvärt dåligt man blir bemött av barnmorskorna som jag pratat med. Jag har ju spiral och bara för det så kan det inte vara nått.
Även om spiralen gör att jag känner mig gravid så kan man ju undra varför jag känner så nu och inte när jag hade den andra spiralen som är en precis likadan. Men jag antar att allt är möjligt i den hormonella världen. :)
Nä jag antar väl att jag är så paranoid som barnmorskorna vill få mig att tro att jag är. Men på Fredag så får vi väl se vad som händer. Vem vet, spiralen kanske har krypit iväg eller trillat ut på nå mysko vänster så det kan ju vara fullt möjligt att jag har en bebis där inne. Man vet ju aldrig.
Om du skulle känna sparkar så kan du väl inte överväga abort? Skulle det vara så att det ligger en liten bebis därinne och sprattlar så du känner det så är du ju långt gången!
Läste precis tråden och vart nyfiken på hur det gått för dig?
Hej
Jag har testat negativt flera gånger om och gjort en undersökning för att se om spiralen sitter där den ska. Jag är fortfarande svullen och det bubblar i magen. Jag vet inte vad det innebär överhuvudtaget. Idag märkte jag att mina bröst har börjat att läcka… Söker jag på det så står det mest om hypofysen och ja då blir man ju orolig.
Jag tvivlar på att jag skulle kunna vara gravid ändå. Jag har spiral som sitter där den ska och jag blöder då jag borde ha mens plus att jag inte visar något på mina test. Logiskt sätt så borde jag inte vara gravid även om det finns saker som pekar på det. Barnmorskorna som jag träffat har mer eller mindre idiotförklarat mig helt för att jag tänkt tanken och ja då orkar man ju inte fortsätta försöka. Jag hoppas att jag inte är gravid i alla fall dels eftersom att jag druckit alkohol ett par gånger och dels för att det inte passar just nu. Jag vill kunna erbjuda mer..
Slutet har väl dock inte infunnit sig ännu. Jag måste ju ringa och kolla varför mina tuttar läcker för första gången på flera år. Hoppas att det inte är något allvarligt…
#6 Men vad konstigt att brösten börjar läcka. Det måste du kolla upp. Dom borde väl kunna göra ett ultraljud på dig så att du får veta bestämt hur det ligger till. Det är inte meningen att man ska gå omkring och oroa sig. Skit i vad barnmorskan säger, tänk på att det finns tyvärr folk till allt, men dom ska inte stå ivägen för ditt välmående! Så ring henne idag och säg att du vill ha ett ultraljud för att utesluta en graviditet eller ja, tvärtom.
#6 min mamma käkade ppiller när hon var yngre, hon fick samma symtom sim dig.. och blev idiotförklarad.. men när brösten började läcka så lyssnade läkerarnapå henne och sa att hon var allergisk mot de hormoner som fanns i pillrerna.. kanske är det likadant med dig?

ursch vad hemskt med alla dessa missvisande symtom. Måste vara superjobbigt att hela tiden ha det där lilla "tänk om" i bakhuvudet fast testerna visar annorlunda.
Säger som LM, skit i sköterskorna och bry dig bara om dig själv. Kräv ett UL och kräv en läkare som förklarar varför du har alla dessa symtom. Själv hade jag nog funderat på att ta ut spiralen om jag fått såna symptom av den… :-P Lycka till!

att dom inte tog graviditets test o ULjud på dig då du var ine och kollade spiralen..
En vän till mig vart gravid med hormonspiralen dock så man ska aldrig säga aldrig.
Jag har själv haft leonova (hormonspiral) i drygt 4år och har inte haft några besvär av den eller gravid symtom… hoppas de går väl me dig och att du får veta.. kram
Hej
Har pratat med jourmottagningen idag och jag ska ringa kvinnokliniken imorgon. Jag funderar på att ta ut spiralen, tycker inte heller att det är värt det längre om jag inte är gravid och den bara visar konstiga saker hela tiden. Har haft spiral i 5,5 år. Jag är inne på min andra nu som jag haft sen i februari. Konstigt om jag skulle reagera nu, men det är väl inte omöjligt. Det är nog mindre omöjligt än att jag skulle vara gravid även om det inte heller verkar vara helt omöjligt.
Jag är förvirrad och jag är irriterad över dåligt bemötande och ingen hjälp och nu när brösten börjar läcka ja då vet jag inte alls vart jag ska ta vägen. Jag hoppas verkligen att det får bli slut med det här nu. Jag liksom orkar inte hålla på längre… Det är tredje veckan nu som jag går och misstänker en graviditet.
Kan berätta att jag varit inne nu och är inte gravid, däremot så har jag en cysta. Inget farligt och det är ju skönt. Väntar på provsvaren för att få veta varför tuttarna läcker och cellprov. Men det är skönt att få det överstökat i alla fall. :)
Men tänk om du inte hade stått på dig! Då hade dom väl inte upptäckt cystan *ryser* Bra att du inte gav dig!
Jag tänker det också. Nu ska jag ju vara glad att det inte är något farligt. Men jag har förmodligen haft cystor som spricker lite då och då under tiden som jag haft spiralen, ca 5,5 år då skulle jag tro. Det gör jätteont när de spricker och det känns när något kommer åt den också. Så jag ska ta ut spiralen och förmodligen kommer jag använda mig av p-ring istället. Det ser ut som så. Men jo jag är glad att jag stod på mig och att jag faktiskt märkte att det var något som inte stämde. Okej nu var jag inte gravid men jag kände ändå att något var fel. Väntar dock fortfarande på provsvaren om varför brösten läcker. Det kan ju vara en historia för sig det också.
Kroppen är elak ibland…
Hallå där ute, undrar om det finns nån mer än ja som "lyckats med det omöjliga". Har uptäckt att jag är gravid i vecka 14, detta trots att min hormonspiral sitter kvar. Har tre barn innan och planen var att det skulle vara bra så, men nu känner jag mig rätt ensam och vilsen, finns det nån mer som känner nån eller som själv har varit med om detta?
Fick du något svar varför brösten läckte?
Jag har "samma" symptom som du hade, känner mig gravid och har läckande bröst trots hormonspiral. Har ännu inte testat ifall jag är gravid, har beställt ett test som borde komma efter helgen.
Min pojkvän är ett så kallat "spiralbarn", hans mamma blev gravid med honom när hon hade hormonspiral ,så ja, det händer, men är mycket ovanligt.
Min blogg: SweGizmo.se

En av mina vänner var på mvc och gjorde cellprov. Då upptäckte barnmorskan att hennes spiral hamnat snett och höll på att ramla ut.
Att man skulle bli gravid om något sånt händer låter ju inte helt otroligt…
Jag satte i Levonova hormonspiral för 5 år sedan och skulle plocka ut den i januari i år, då hittade dom inte på den.
De skulle kolla efter den med kamera upp i "det allra heligaste" under narkos,den fanns inte.
Tillslut hittade dom den i buken,den hade växt fast i tjocktarmväggen så dom var tvugna att göra en öppen bukkirurgi på mig,så nu går jag runt med ett långt fult ärr från naveln och ner till musen.
Det visade sig att barnmorskan som satte in spiralen stack hål i livmoderväggen och satte spiralen i buken i stället.
Jag kommer aldrig mer att använda spiral.
Dom sa när jag frågade hur jag kunnat undvika att bli med barn under alla dessa år att man kan inte bli med barn med hormonspiral inte ens när den sitter så felplacerad som din,den skickar ut hormoner i allafall.
Sen vet ju inte jag hur sant det är,men så sa läkaren till mig.
/Myrra
#19 Nej vad hemskt för dig!! Hoppas att du du gjort en anmälan så att du kan få ersätttning för det!!
Ang skyddet så stämmer det, det är ju ungefär som ett minipiller som man sväljer, bara det att man har den i livmodern, så det rä inte själv spiralen som hindrar graviditet utan hormonerna. Vad gällande koppas spiralen så är det kopparen som gör en ogynsam miljö för ägget att fastna i loivmodern.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#20 Har gjort en anmälan men det tar en väldans tid,har inte hört något på ett par månader och nu är det ju semestertider så man får säkerligen vänta till augusti/september innan man får veta om man har rätt till ersättning,sen vill man ju gärna ha lite för sveda och värk också,men det skulle man inte hoppas för mycket på sa dom.
Blev kvar på sjukhuset i 5 dagar och sedan sjukskriven i 5 veckor.
Ja det kan ta tid det dära tyvärr =( Det ska gå igenom så många olika mydigheter. Men ligg på, och ring personer och säg att det varit jobbigt för dig så kan det gå fortare.
Någon ersättning borde du verkligen få, men tanke på fem veckors sjukskrivning!
//Maria
Ja, hemskt tråkigt för dig, kan ju bara hoppas på att det blekar lite med tiden. Men den barnmorskans misstag kommer du ju märka av framöver.
Min dröm är att bli barnmorska och jag är en bit på väg, hoppas jag aldrig kommer göra något liknande. men det är ju tyvärr misstag som kan göras =(
//Maria
Va kul att du utbildar dig till barnmorska,var själv sugen att utbilda mig när jag var yngre, men då var det väldigt svårt att få jobb som barnmorska så det blev inget av med det tyvärr.
Jag får nöja mig med att titta på Barnmorskorna på tv, dels den svenska serien som gick förut och nu den norska, tycker det är helt underbara serier!
Lycka till med din utbildning!
tack tack, läser ännu bara till sjuksköterska, men målet är att gå vidare till barnmorksa sen =)
//Maria

#25 Kolla med ditt försäkringsbolag med, du kanske kan få ersättning från dem.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#27 Har redan kollat upp det och jag får inte ett öre, för det fanns inget som "passade in" på vad jag hade varit med om sa dom.
Det var inte olycksfall till eller ifrån arbetet eller på arbetet eller på fritiden osv,så är det ju alltid med försäkringar,betala ska man,men man får aldrig ut nåt när det händer nåt.
OROLIG!!!
Obestämd Har varit gravid 2 gånger innan, men valt att inte behålla de. Beroende på dålig tajming och att jag inte har haft för hållande men killarna. Och båda gångerna har jag bara vart i v.7+2 och mått illa konstant. Men nu anar jag att jag är det igen, vilket ja tror är omöjligt i och med att jag satte in en hormonspiral i april. Men sen har jag läst i bloggen att de är fler som har blivit gravid trots spiral, så ja börjar bli lite orolig. Brösten har blivit större och ömmar ibland, är illamående på morgonen men även på dagen. Sen vet jag inte onm det är vanligt och ha lite värk i korsryggen om man är gravid? Gjorde ett test hos min barnmorska för en månad sen och de visade negativt. Men får nog göra ett nytt. Själv hoppas jag att de bara är laktosmage, men brukar inte vara svullen så här länge,brukar bara vara över dagen.
Någon som känner igen de?

#29 Man kan få ont i ryggen när man är gravid, är du orolig över graviditet kan du inbilla dig symptomen sk "skengraviditte" har själv varit det ett par ggr. Ta blodprov för att få säkert svar. Inget preventinmedel är 100 procentigt ensingång inte sterilisering.