Livrädd att ha barn
Jag har fått höra av en sida där man kan fråga barnmorskor online kring frågor och fick från dem höra att leverpastej och kött är livsfarligt att äta när man är gravid dvs att barnen av det kan bli missbildade eller att man kan få missfall. Fick också höra från dem att det inte är bra att äga djur medan man väntar barn då pälsdjur kan lättare orsaka astma för barnet och till och med ge missfall/missbildningar.
Pga detta vågar jag inte skaffa barn någonsin och har varit rädd för det i 3 år nu för jag kan ju inte sluta äta samt att jag har pälsdjur dvs fyra katter, en hund och en kanin.
Nu tänkte jag höra med er här inne ifall detta verkligen stämmer?
Klart du kan äta kött och leverpastej då du är gravid. Det man inte ska äta som gravid är för mycket insjöfisk pga förhöga halter av tungmetall samt opastöriserad ost pga risk för en sorts bakterie. tex möggelostar som brie mfl, men valig ost kan man äta.
Sen det dära med husdjur så är det väl egentligen bara en fördel att ha husdjur då man vänjer barnet vilket minskar risk för allergi som jag förstått. Det enda jag hört är att att om man har katter så ska man vara lite föriktig då man rengör kattlådan då kattbajset eller kisset kan innehålla bakterier. Men har man ev munskydd och använder handskar så är man helt säker.
Så var inte rädd för att skaffa barn. Tänk vad många friska barn det föds i världen och då är det ju en liten del av mammorna i värden som lever så rent som vi gör vi i sverige.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#1 Sådan ost är ingen risk att jag äter, jag rör inte äns det nu och fisk är jag inte så förtjust i. Kattlådan är inte jag som rengör utan min man så jag slipper den biten. 
Bra =) då finns det ingen anledning för dig att oroa dig. Skaffa barn om du och din man vill det. =)
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Enda jag hört är att man ska vara försiktig med rengöring av kattlådan, men handskar och munskydd bör göra susen.
Annars är djur inga problem. Har till och med en tidigare klasskamrat som jobbade 60-70 timmar i veckan i ett svinstall när hon var höggravid
Jennie

Oj, ska man vara försiktig med att göra rent kattlådan? Men det kan nog stämma. Inte haft en tanke på det. Tur det finns fler här hemma som kan tömma den ;D
#5 Finns någon bakterie i katters avföring gravida kvinnor ska vara försiktiga med. Det har jag hört från flera håll. Kan till och med ha blivit nämnt på gymnasiet (gick naturbruk)
Jennie
Jo, de sa de på inskrivningen också nu när jag var där förra veckan. Man skulle vara noga med hygienen när det gäller kattavföring. Men hon sa inget om munskydd dock, bara handskar och att tvätta händerna (såklart). Fast det där med munskydd kanske är en bra ide om man har "dammig" kattsand. Jag har inte planerat att använda munskydd då vi har kristaller som aldrig har dammat särskilt. Men handskar ska jag ha.
Som tur e sköter sig våra katter utomhus på sommrarna och en bra bit in på hösten då de är utekatter. Det är bara när de börjar bli rikigt ruskigt och kallt som de använder toaletten inne. :) 100% ren kattsand i lådan sedan slutet på mars. Sparar ju mycket på pengarna också! :) Länge leve kattluckan! :D
Tack alla ni. Nu känns det bättre. Jag vill ha barn men är lite smårädd kring det. Jag är nämligen funktionshindrad och funktionshindren jag har är ärftliga därav är jag osäker till att ha barn medan min man alltid säger "men halåå, mina gener finns ju" men det är ju fortfarande 50-50 procents chans såvida inte min man skulle ha de anlagen i sin släkt också. Däremot vet jag att ena funktionshindret jag har är större procentrisk även om fadern inte har det anlaget.
Som sagt, vill ha barn men jag är något osäker.
Man kan ju också alltid adpotera :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kunskap är makt. Läs några gravidböcker vetja, finns massor med bra böcker. Bla en jättebra som Ann Lindell skrivit. den är dessutom rolig.