torr i munnen om natten...
Jag undrar om det är någon som känner igen mitt problem!? När jag går upp på natten för att kissa så har liksom tungan nästan fastnat i gommen, (jag sover alltså med stängd mun)
Det är inte pga någon snarkning, det hade sambon min meddelat
…
Är det någon som vet varför man är det? Jag har varit det nu i kanske 2 veckor, är gravid i vecka 20.
Tacksam för svar :)
- Redigerat 2022-02-02 16:30 av Cireea
Det där är nog relativt vanligt! Det är ju oxå därför dom råder en till mycket mer noggrann munhygien under graviditeten, då man lätt får hål i tänderna som gravid. Själv så har jag alltid en vattenflaska på sängbordet. :)
Vattenflaska pga att om jag ställer ett glas där (som jag gjorde från början) så var min minsta kissemisse där o drack ur glaset. Jag vaknade en natt av ljudet av "lapa, lapa, lapa" o tittade upp.
Då stod hon där o drack vatten.
*asg*
Tala om lat misse…
För en våning ner står vattenskålen alltid välfylld ;)

Ok, då är jag inte konstig då :)
Haha, det blir nog flaska här med för glas kan inte jag heller ha ;) Hade alltid glas förr innan vi skaffade katt, då vaknade jag på samma vis, hahaha :D
Det är nog något speciellt med vattenglas för vi får ha ett glas stående på diskbänken till vår ena katt, han dricker varje morgon när vi går upp ;)
(konstigt att det blev kattprat på gravidsidan ;))
Tack för ditt svar!
Siss:
Haha, vad kul att nån mer än jag har en sån busig liten misse… ;)

Hehe! Jag har ingen kisse så jag kunde ha glas jag!
Jag var lika torr i munnen med en period men det gick över, var väldigt torr på dagarna med en kortare tid o köpte några tuggisar på apoteket men de var inget vidare. Det var bättre att ha en vattenflaska i väskan.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Känner igen detdär. Och näsan var jättetorr och sårig på slutet.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Samma här, både med torr mun och kissemissar.
Trollhassel:
Om man då hade problemet att näsan var torr & sårig?
Min näsa har hela graviditeten varit totalt igentäppt! Slemhinnorna är hur svullna som helst! Får knappt luft.
Inatt gick sambon o la sig i soffan för det gick inte att sova bredvid mig - jag snarkade som en galning!
"Det gör du varje natt!!!", säger han, då jag sa att han skulle ha knuffat till mig så jag slutade snarka (man blir ju så konstig i halsen dagen efter man snarkat en hel natt). Han vågade la inte klaga på mig, då han både snarkar, gnisslar tänder o tuggar i sömnen o slår ihop tänderna?
*skratt*

Skönt att höra om era problem, det lät elakt men jag menar ju bara att jag är glad att det inte är jag som är konstig ;)
Hahaha "bfee", det har hänt att min sambo knuffat till mig på natten för jag snarkat, jag är också täppt, men nu använder jag barn-nässpray så han har inte väckt mig sen dess… Fast det är klart, det är ju inte lätt att snarka med ihopklistrad mun, haha.
Siss:
Jag har testat nässpray, men precis som bm trodde, så hjälpte det inte. Eftersom att det inte beror på att man är snorig o täppt, utan på att slemhinnorna är svullna. Dock åkte jag på en förkylning från hell för ett tag sen, o fick då av läkaren "Rinexin". Det var ett grymt bra hjälpmedel som funkade på svullnaden i slemhinnorna. Dock tyvärr (för er andra) receptbelagt!
Hur är det med salivstimulerande sugtabletter då? (För de torra munnarna då :) snarkandet får kanske va :P) Har ingen aning hur de e för gravida men de står i samma hylla som tuggummit på apoteket. Smakade på gratis smakprov för nått år sedan å jag tyckte iaf att de var goda :)

#7 Det är INTE kul att vara trr i näsan heller. Man får panik av det också. När en näsborre är täppt och den andra känns som eld att andas genom…och detta näsblod!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ja attans också att man inte kan få Rinexin! Får hoppas jag blir förkyld… Nä, det tar jag tillbaka ;)
Jag ska ta en tur till apoteket imorgon och köpa dom där salivtabletterna och flourtabletter så klart (är smått beroende av dom, bra vana))
Tack igen för era tips och erfarenheter :)
Hoppas ni alla haft en skön påsk!
Siss:
Men har du kollat med din läkare om du inte kan få Rinexin? För visserligen var jag förkyld, men jag fick dom för att jag var gravid huvudsakligen, eftersmo att slemhinnorna i näsan var så översvullna, som dom ju ofta är under en graviditet.
Kolla med din läkare om du har möjlighet! Inget o förlora på det iaf ;)
Jag är också jättetorr i munnen på natten, men jag vågar inte dricka på natten med risk för att behöva gå på toa ännu mer än jag redan gör. Så först när jag vaknar på morgonen dricker jag :)

"bfee", (länge sen jag var här inne;)) För tillfället känns det ganska ok! Jag ska höra om det kommer tillbaka :)
Nu har jag bara UVI… Jaja jag ska visst ta tabletterna resten av graviditeten! 4 månader kvar :(. Strunt samma, bara jag slipper urinvägsinfektion!
#14, jag har köpt salivin och något till märke för torr mun på apoteket, du kan ju alltid ta en sån på natten, så kan du fortsätta sova utan att gå upp och kissa en extra gång ;)
Siss:
Vad är det för tabletter du ska ta i 4 månader? Hoppas uvi:n ger med sig snart…

"bfee" Dom heter Furadantin, men jag behöver bara ta en om dagen, (till skillnad mot tre om dagen som jag skulle ta under fem dagar)
Tack ska du ha, jag hoppas det med, jag känner inga symtom nu, så jag håller tummarna ;) Ska ta ett nytt test på fredag…
F
- Redigerat 2022-02-02 09:53 av Kulramen
Gammalt inlägg från 2010. Låser.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck