Förbereda kroppen på graviditet
Finns det något man kan äta eller göra för att lättare bli gravid, eller på annat sätt förbereda kroppen för graviditet?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man ska äta balancerat, gärna äta extra folsyra…
Mitt Val Kvinna, en multivitamin som finns på apoteket, är bra att äta, helst från tre månader innan och i alla fall till tredje graviditets månaden tror jag det var :)
Annars vet jag inte något direkt konkret.. Se till att må bra fysiskt och psykiskt. Röra på sig och äta balanserat.
Som dom andra säger så ät bra och rör på dig, sluta att röka om du gör det och dra ner på drickandet (för det är inte bra för ägglossningen).
Försök att hålla normalvikt, över- och undervikt försämrar oddsen att bli gravid.
Lev sunt med andra ord! :)
Livsmedelsverket rekommenderar att man börjar äta tillskott av folsyra tre månader innan man blir gravid (och fortsätter med det under graviditeten) då det minskar risken för att barnet får ryggmärgsbråck.
För att snabbare bli gravid kan man använda ägglossningsstickor för att lättare pricka in vilka dagar man är som mest fertil. Bra om man har lite oregelbunden ägglossning!
Lycka till, jag hoppas att du snart får ett plus på stickan! :)
#3: Tack! Och tack för bra tips. Vi ska börja försöka i höst :)
#1 + #2: Tack!

rosenrot sägs göra ägglossningen bättre/lättare :)
#5: Jag läste om en tjej med 4 barn. Vid två tillfällen hade hon fått missfall först, och då hade hon inte ätit rosenrot. Vid dom andra 2 barnen tog det direkt och utan missfall, och då åt hon rosenrot :)
Inte för att jag tror att man får missfall om man inte äter rosenrot, men någonting verkar det ju vara bra för iaf!
Det äter jag redan, då jag läste om den där tjejen. Tack för tipset :)

#6 jag käkade rosenrot någon månad när jag försökte bli med barn men sen pallade jag inge mer och sen tog det sig ändå haha. Så jag vet inte hur bra rosenrot fungerar för det heller men som sagt, det skadar inte att försöka ?! :)
hoppas det fungerar bra för dig iaf :)

Har läst någonstans att man bara ska äta rosenrot fram till ägglossningen pga eventuella skador på fostret.
Mina tips är annars - Folsyra och sluta med ej grav. vänliga smärtstillande redan innan du blir gravid.