Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3233 ggr
jn84
0

Frågor om föräldrapenning

Jag har bytt bort några av mina arbetspass nu under november och december för att jag inte klarat av att arbeta på morgonen pga lågt blodtryck. Då tänkte jag att jag skulle ta ut dessa dagar i föräldrapenning istället så att jag inte går helt inkomstlös.

Men nu när jag läste på f-kassans hemsida så står det att man måste anmäla föräldrapenningen senast samma dag som man vill ta ut för. Det lär ju betyda att jag inte kan ta ut de arbetsdagar jag förlorat eftersom de redan är förbi? Jag tänkte ju att jag skulle anmäla allt samtidigt och inte sitta och anmäla fyra timmar åt gången de enstaka dagar det handlar om..

Just det spelar ingen jättestor roll, det handlar om kanske fyra dagar totalt och dagarna finns ju kvar så jag har ju inte förlorat något.

Men det jag funderar på är hur det blir när barnet föds? Jag kan ju inte i förväg anmäla vilken dag den kommer till världen och det lär ju inte vara det första man tänker på när förlossningen sätter igång och sen när man kommer hem?

Och hur blir det för pappan som vill ta ut sina 10 dagar i samband med födseln?  Han måste ju också anmäla samma dag han vill ta ut ersättning, men hur gör man det när man är mitt uppe i bebisen, kanske är kvar på bb osv?

Låter helt skruvat i mina öron att man inte kan anmäla retroaktivt!

jn84
0

Hmm.. Nu har jag läst massor och förstod till sist att anmälan och begäran är två olika saker. Jag anmälde tydligen föräldrapenning redan i oktober så nu finns det inget problem längre. Jag skickade nyss en begäran om föräldrapenning för de arbetsdagar jag bytt bort och det verkade inte vara något problem.

Barnets pappa gjorde också en anmälan om föräldrapenning nu så jag antar att han också retroaktivt kan begära ersättningen sen.

Men jag måste säga att det är himla dålig information på f-kassans hemsida om hur man som pappa ska göra!  Allt skedde ju automatiskt för mig, blanketter kom hem efter att jag skickat in moderskapsintyget och sen var det bara att fylla i. Verkar inte lika lätt för pappan..