Svininfluensan och Gravida
Bara jag som blir nervös av att höra alla fall om svininfluensan?
Speciellt efter de senaste fallet på den gravida kvinna som vårdas på karolinska där tillståndet är livshotande.
Gravid svårt sjuk i svininfluensa
Kända riskgrupper för influensan är gravida, småbarn, diabetiker, personer med kroniska lungsjukdomar, hjärt-kärlbesvär, övervikt. Rökning har samband med flera av dessa riskfaktorer.
Jag själv som är gravid och väntar första barnet blir små nervös av att läsa allt om de eftersom att det sista man vill är att få komplikationer osv. Även om dom i artikeln har tonat ner mycket så blir man ju lite nervig.
Hur många skall vaccinera sig när vaccinet blir tillgängligt?
www.blueberryhedgehogs.com

jag och min man ska vaccinera oss. Men vaccinet finns inte till barn än va?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag kommer att vaccinera mig så fort man kan. Vi gravida får ju förtur :)
Fast jag känner mig också rätt orolig, förmodligen tack vare media. Dessutom är jag på väg att bli förkyld nu, svårt att inte oroa sig lite extra då…
Läste dock i papper från min arbetsgivare att 3-4 person av TUSEN blir allvarligare sjuka än vid "vanlig" influensa. Det är inte många alls…

Jag kommer inte vaccinera mig och inte barnen heller. Är man bara uppmärksam o kontaktar läkare i tid om man skulle bli riktigt dålig så är det ingen fara. Media blåser ju som vanligt upp det till ofantlig storlek. Risken att man får biverkningar av vaccinet är mycket större än att man skulle få allvarlig svininfluensa.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kan tillägga att jag inte hade vaccinerat mig om jag inte varit gravid. Men att som gravid ligga i samma riskgrupp som folk med nedsatt immunförsvar och KOL känns inge vidare tryggt, därför vaccinerar jag mig :)

Jag kommer inte vaccinera mig pga att det är otestat på människor och icke godkänt för gravida. Har sökt massor med info på nätet just för att kunna ta ett beslut och läst så mycket hemskt om själva vaccinet o dess innehåll och biverkningar som är farligare än själva sjukdomen så jag vågar inte spruta in dessa gifter i min kropp och speciellt inte till den lille i magen.. hade dom kunnat lova mig att det inte skadar mig och barnet så självklart hade jag tagit det, men när det är otestat o ingen vet hur vi kommer reagera på det eller vilka biverkningar det ger så då vågar jag inte. Hellre åker jag till akuten för minsta lilla feber.
jag håller med melia här, det verkar inte finnas NÅN som kan ge oss gravida besked om vad som kan hända oss eller våra barn??
Jag tänker inte utsätta mitt ofödda barn för nånting jag inte vet efterföljden med, då får jag ta influensan om jag får den och åka till akuten vid minsta lilla oro.
Så, så länge INGEN vet nånting om biverkningar för mej eller barnet så låter jag helt enkelt bli..
Håller med #5 & #6. Har själv redan tagit beslutet att inte vaccinera mig, just pga. min ofödda i magen, inget vet hur gravida eller hur fostert/bebisen kommer reagera mot vaccinet, då jag har förstått det är otestat på denna gruppen, ändå rekommenderar dom gravida att vaccinera sig?
Nej tack säger jag, tar hellre chansen och får influensan än ett otestat vaccin.

jag vill inte heller att nått ska hända mitt barn i magen jag tänker defenetivt inte göra det.

Åh, det är så svårt! Frågan är om risken är större för att det ofödda barnet far illa av vaccinet än vad den är för om barnet far illa av influensan. Jag är så orolig!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#9 tänker väl lite som dig, är väldigt orolig för de här. men aah frågan är vad man skall göra.
Förstår synpunkterna från alla som verkar säkra på sin sak att inte vaccinera sig, men jag är fortfarande osäker på olika punkter och fråge ställningar som ex #9 nämner

Gravida ligger inte som riskgrupp i andra länder, där är det barn och ungdomar som har förtur på vaccinet eftersom de vistas bland större och mer mixade grupper människor.
Anledningen till att Sverige valt att prioritera som vi gjort är för att "smittospridningen och riskgrupperna ser olika ut i olika länder" enligt någon smart person (hört på radio).
Jag kommer inte vaccinera mig. Både för att vaccinet är otestat och för att jag är osäker på huruvuda det faktiskt är en panademi på gång. Den har passerat hela världen vid det här laget och det är inte många människor som insjuknat. Vad hände föresten med fågelinfluensan som var uppblåst för något år sedan?
Det är medietorka där ute, tidningarna gör allt för att sälja lösnummer!
Carpe Diem
Som det ser ut idag tänker jag inte vaccinera mig! Dels för att det inte är "testat" och dels för att jag inte är speciellt orolig över att bli smittad. Jag är inte den som vanligtvis blir sjuk, och oroar mig inte särskilt för att det skall bli någon panademi eller vad det kallas.
Fast tiden får utvisa hur det blir, man blir väl mer orolig ju längre in i graviditeten man kommer. Vaccinet kommer ju inte förens om någon/ några månader ändå, så då kanske sjukdomen redan är över eller har blivit värre.
SARS skulle ju också bli värsta massdöden typ om jag minns rätt. Den verkade gå över lika snabbt som den kom. Är osäker på om svininfluensan kommer bli så mycket större, är tveksam faktiskt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gravida får inte ta vaccinet ännu då dom inte vet om detta skadar fostret. dom som ligger i störst faro zon är äldre med astma eftersom dom redan har otroligt svaga lungor
Får nån ta vaccinet ännu?
gravida ska ju också ha de svårare just med lungorna eftersom de är trångt att andas ändå.. så visst.. Men jag vill som sagta tt dom kommer med konkret fakta och de ganska snart..
#14 Usch, då. Men gravida med astma då…

Jag har svår astma men jag vill inte ha nått vaccin ändå…

#16 ja dom får som sagt inte ta vaccinet eftersom risken är stor att skada barnet
#17 jo samma här, men kommer inte ta detta vaccin eftersom dom inte et något om det
Mer om vaccinet och frågor + svar från allmänheten. Här är från en tjej som väntar barn i feb 2010
Fia säger: Hej! Jag är gravid, ska ha barn i feb. Min fråga är om det finns några risker för barnet om jag vaccinerar mig. Har aldrig vaccinerat mig mot influensa förut och vet därför inte om jag ska göra det i år. Vad rekomenderar du?
Maria Brytting säger: Hej, I många länder så rekommenderar man att gravida kvinnor skall vaccinera sig mot vanliga influensan. Ni som är gravida löper extra risk vid influensan, så ni bör skydda er. Just nu är inte vaccinet godkänt för gravida men det kommer troligtvis att godkännas snart. Om det blir godkänt skulle jag vaccinera mig. Det skyddar dig och ger faktiskt skydd till det nyfödda barnet mot influensan.

Men ni som inte ska vaccinera er (och de som ska också så klart) kommer ni ta Tamiflu om ni blir sjuka? Det måste väl tas de första timmarna, och det är inte heller testat på gravida…
Hej!
Och ja jag är oerhört oroad och ganska rädd för detta.
Har då varit med om en del innan och det kan göra att jag kanske blir lite nojigare men detta är skrämmande.
Tanken som går oss mig nu är jaha nu har vi kommit till hela vecka 19 och allt en så länge verkar gå väl…Dock så kom detta då small det en tanke i en så nu ska vi förlora barnet i magen och kanske dessutom att jag med inte ska få se resten av mina barn växa upp?
Kommer Någon av våra barn dö nu? Kommer jag och bäbisen i magen nu dö? Det skulle bara fattas det…
Vi förlorat ett barn vår dotter för par år sedan i GBS (Streptokocker B aggressiv. Något som kvinnor är medfödda med alltså har det i sig utan ens veta om det och det burkar inte föras över och döda då ett nyfött barn dock så händer det och det hände oss. Andra länder kollas gravida kvinnor för detta men inte här i Sverige.) Hon levde i tio timmar.
Men alla våra barn efter vår dotter så måste jag genast få penicillin rakt i blodet när jag ska börja förlösa/när verkarna kommer igång. Och barnet får penicillin i en vecka. I Fall att om dom skulle ha fått i sig GBS.
Innan då dottern som dog har jag då fött en dotter och en son allt gick oerhört bra dom gångerna. Inga som helst problem dottern tog bara par timmar och sonen hade bråttom och föddes i ambulansen på vägen in.
(Innan mitt första barn så fick jag gå igenom oförvillig Abort…)
Och sedan födde vi en son som höll också på dö då han hade en dolt hjärtsjukdom som dom vägra lyssna på när jag tjata att något var fel han fick kämpa hela otroliga fyra månader innan dom tog in oss och det var på sekunderna, Han frisk från detta idag men kollas årligen då det kan bli ärrbildningar och det kan ske när som helst i hans liv samt man måste hålla kolla på hans blodtryck då han kan få för högt samt att han då mindre i storlek en andra samt nersatt syn.
Så efter sonen så ville vi ha ett barn till och det gick väl som tur var dock drog jag ut på förlossningen då jag var rädd för den med skulle dö fick en noja så jag höll den inne i nio timmar innan jag gav med. Dock föddes han då med lite för tidigt då min kropp verkar släppa dom tidigare för var gång så han föddes vecka 32.
Sen ville vi åter ha ett barn till för det gick ju väl sist. Men den dog då efter par veckor i magen blev missfall och kroppen min vägra släppa den så jag vart sjuk och det hände på vår minsta sons två års dag…
Nu ville vi göra ett försök till och då har vi då redan ganska mycket dåliga Odds å så kom denna influensa kan man bli mer oroad?
Oj vart mycket för er att läsa…
//M

#23 jag börjar med att säga lycka till för det behöver ni med allt ni råkat ut för. men tycker inte du ska oroa dig över gris snuvan. den är inte farligare än att få vanliga flunsaneller en lunginflamation eller liknande.

Jag har just genomlidit en lunginflammation och fick pencillin tidigt. Jag berättade för doktorn om min oro för att få influensan och han lugnade mig och sa att jag nog hade genomlidit något som är 7 resor värre än vad vanligen influensan brukar bli. Jag är inte så oroad. Även om jag skulle få influensan nu så skulle jag se till att sjukhuset är informerade om läget, men jag skulle inte bli rädd. Även gravida klarar influensan utmärkt, med några undantag som naturligtvis förstoras upp i media. Naturligtvis ska man ha respekt och försöka undvika att dra på sig influensan, speciellt om man är nedsat av annat (tex. graviditeten) men jag tror inte att man vinner något på att gå och oroa sig.
Med Vänliga hälsningar

#25 håller med dig. jag tror man blir sjukare avv att oroa sig för då bryter psyket ner kroppen

Vad jag fattat det som så innehåller vaccinet kvicksilver och man har nu beslutat att inte vaccinera små barn.
Jag kan då inte förstå hur det skulle vara bättre att vaccinera en gravid kvinna eftersom tungmetallaer går över i fostret.
Det känns bara som om det är sammhällsekonomiska motiv bakom beslutet att massvaccinera, inte omsorg om enskilda individer.
#24 : Tack hoppas det är så som du skriver.
#25: Oj du vart med om, dina ord ger lite lugnande.
#27: Det där har jag läst och läst det ger mig ingen förståelse alls hur dom tänker för om det farligt för barn så lär det vara lika farlig för ofött barn om inte mer för den väl mer sårbar?
Och man får inte ens äta fisk osv. just för metaller har jag fel?
Så varför får vi då vaccinera oss med just dessa farliga metaller?
Så jag håller med dig i ditt skrivande.
Och i dagsläget vet jag inte om jag vågar vaccinera mig för det verkar vara lika stor risk vilket som. Det är skrämmande!
//M

jag bor i Italien och àr livràdd fòr hàr tycker folk att man àr paronoid om man vill vaccinera sig! àr det bàttre att dò?

Risken att dö är en på 100 000 , dvs VÄLDIGT mycket ofarligare än det är att överhuvudtaget sätta sig i en bil i Italien…

#29 Svininfluensan är inte farligare än den vanliga influensan om du är normalt frisk faktiskt. Så du behöver inte vara rädd.
På tal om kvicksilver är det väl inte direkt ovanligt att det har använts i vaccin? Förbudet som finns nu tror jag är kringått för läkemedel. Sen hur man väljer att göra är upp till var och en. Jag får se hur jag gör, inte bestämt mig än.
#31 Har helt rätt! Jag är hypokondrisk som sjutton men efter att ha läst om det här har jag märkt att det förstoras upp. Det är för att nu blir så många sjuk samtidigt därför märker man när folk är riktigt dåliga o dör.. Lika många dör i vanlig influensa bara att alla är inte sjuka samtidigt. :)
Okej, jag sitter med världs ångest, min barnmorska är inte till någon hjälp alls i denna fråga om man ska vaccineras utan för henne är det en självklarhet och allt är ju så toppen med vaccinet och förebyggande bla bla bla….
Jag måste ha lämnat besked nu på tisdag om jag tänker vaccinera mig eller inte och jag vet fortfarande inte vad jag skall göra, min sambo tycker att det är självklart, men då med påtryckningar från Bm.
Jag hade velat ha diskussionen och stöd + råd ifrån min mamma om detta då hon är utbildad barnmorska sedan 30 år tillbaka och jobbat inom sjukvården i 29 år av de 30. Varav 15 år som barnmorska på BB Östrasjukhuset. Men eftersom att hon inte direkt uppskattar min graviditet så vill hon inte prata med mig sedan hon fick veta det, och därav saknas stödet därifrån…..
Har läst en massa på internet och försökt få mig övertygad till något svar men nupps…
Så är det någon som kan punkta upp för och nackdelar till mig?!
Känner mig jätte stressad för min första vaccinering är inbokad nu på onsdag av min Bm :S

Mikaela
Jag har också gått och våndats för att jag inte kunde bestämma mig. Jag blev kallad till vaccination i fredags. Jag sa då som det var att jag inte kunde bestämma mig och det var då helt ok att komma senare om jag ville det.
Vad jag vet så finns det ingen lag på att man måste vaccinera sig vid just det tillfället som de bestämmer. Man kan ju lika gärna bli sjuk,vara bortrest, få förhinder eller what ever.
Så ta den tid du behöver för att kolla informationen som finns.

Jag skulle aldrig göra det. Kommer varken vaccinera mig eller barnen trots att jag ligger i högriskgruppen. Känner faktiskt ingen som ska göra det. Min syster är gravid nu och hon kommer inte heller göra det.
#34 Jo jag får ta och ringa dom imorgon redan och säga att jag inte kan bestämma mig så att jag helt enkelt får återkomma eller om min Bm gör de när jag bestämmt mig, så mkt annat att tänka på också runt omkring så jag blir ju knäpp när allt kommer på en och samma gång….
#35 Det är många som säger att dom inte skall göra det, jag känner inte heller någon som skall vaccinera sig men när man frågar "varför" så finns det inga svar som jag nöjer mig med iallafall som får alla till att avstå, oftast är svaren den samme som
- Skulle det hända något så skulle jag aldrig förlåta mig själv.
Men den meningen kan ju dyka upp i flera samanhang och inte bara i att om något SKULLE kunna hända pga vaccinet…
Vill ha mer svar på om ni förstår vad jag menar, verkligen punktlistat av er som bestämt er för att inte göra det varför ni gjort det valet.
Allt som står på internet är också så luddigt och inte heller konkreta svar, jag kan verkligen inget om vaccinet förutom de som står på nätet och att om man är allergiker mot ägg etc så skall man inte ta det.
Jag kommer inte att ta vaccinet, då jag hört att dom flesta som tar det får feber några dagar efter vaccinationen. Var rätt vanligt sa min syster. En släkting som tog det blev helt avdomnad i ena sidan av kroppen och sjuk i 2 dagar.
Så det känns som om att det är en större risk att vaccinera sig när man hör vad som hänt ens nära & kära som tagit det.

#37 Fast man blir ofta sjuk av vaccin. Tror det är för att kroppen bildar antikroppar. Men man blir ju betydligt mindre sjuk än om man får influensan..

jag kommer inte ta det, dels spruträdd sen känns allt för uppstorat och då vaccinet inte är 100procent utformat för just denna influensa så känns det för osäkert….
varför ska man som gravid vaccinera sej med foster i sej när små barn inte ska vaccineras!?? förstår inte det riktigt….
varför ska vi utsätta barnet i magen för detta när man inte vill vaccinera barn under 3år???!
så tänker jag lite och nej ingen spruta för mej!

#39 Så har jag också funderat. Fast samtidigt har jag läst att vaccinet inte tar sig igenom moderkakan och når fostret, däremot gör antikropparna det. Om det är sant eller inte vet jag inte :)

#40 mmm har också hört det, allt känns så dubbelt hela tiden, man hör bara olika saker hela tiden om det! nästan aldrig samma "påstående" me än 2ggr…. för mej känns det lite för osäkert med allt…
Vad säger att vaccinet skyddar till 100%…. usch vad negativt allt lät!! haha inte meningen så, men man fundrar ju otroligt mkt fram och tillbaka och som läget är nu känns inget säkert!
Är svininfluensan så mycket värre än en vanlig influensa om man förövrigt är frisk?

#42 Nej, svininfluensan är som vanlig influensa, risken är bara större att smittas. Och gravida är en riskgrupp för att vi har sämre immunförsvar. Dock verkar det finnas en lite större risk att få följdsjukdomar som lunginflammation vid svininfluensan än vanlig influensa.

Jag fick lunginflammaion ganska direkt, och det var inte kul! Det gäller att få pencillin i tid om man skulle ha oturen. Även öroninflammation fick jag på samma gång som influensan, utan att jag hade varit ute i kylan, så visst är det lite läskigt. Men det är ju bra at veta om det. Så fort jag fick pencillin så vände det och jag kännde mig bättre väldigt fort. Influensan i sig var inte så farligt jobbig. Feber i några dagar och halsont, hosta och snuva men inte mycket värre än vanliga förkylningar.
Med Vänliga hälsningar
Hum, aah jag har iallafall idag avskrivit mig från den bokade tiden för min vaccination som skulle vara imorgon, så idag skall jag helt enkelt bara ta de lugnt och inte bry mig om det för 5 öre…
Skall prata med lite nära och kära som vaccinerat sig och se vad dom säger idag när folket kommer på middag…
Men det lutar åt att jag inte kommer göra de över huvudtaget just nu iallafall….
Ska vaccinera mig i morgon. Har även vaccinerat mot lunginflammation för en månadsedan. Det vra meningen att jag skulle ta spruta även för vanlig influensa, men jag har vart förkyld så länge så jag har inte fått tagit den än. Men i morgon blir det iallafall för svininfluensan. Förhoppningsvis hinner jag ta den andra sprutan innan mitt barn kommer ut. Är beräknad till den 22nov.
"Lotta: Jag vill veta: hur länge räcker en spruta? Ger en spruta fullgott skydd från dag 1?
Varför får barn yngre än 3 år inte ta vaccinet?
Detta med kvicksilvret i vaccinet - hur stor mängd är det och är det egentligen farligt?
Svar: 1) Man vet inte riktigt, troligtvis drygt ett år.
2) nej det tar 2-3 veckor för en vuxen person men ett barn behöver troligtvis två sprutor för fullgott skydd. Det studeras just nu.
3) Barn mellan 6 månader och tre år rekommenderas att vaccinera sig om de tillhör riskgrupp.
4) Läs mer på läkemedelverkets hemsida. Där finner du att vaccinet innehåller mindre mängd kvicksilver än den mat du äter på en vecka."
Varför svarar hon inte på fråga 3? Jag ville ju veta svaret! Dåligt svar! Varför får itne jag som har en frisk 1½åring vaccinera mitt barn?
Inte för att jag faktiskt skulle göra det utan för att jag vill veta varför.., Nån som har nån länk till ett riktigt svar?
Hannapanna:
Jag har ingen aning om varför hon undviker att svara på frågan. Vad det gäller barn mellan 3 månaders ålder o upp mot 3 år, så skulle jag kunna gissa på att det beror på allergirisker… Vid 3 års ålder så kanske man fortfarande inte vet ifall ens barn har t.ex. äggallergi, osv…
Men jag håller med dig! Det är dåligt att man inte får veta, o att hon, som chefsmikrobiolog, går med på att svara på läsarnas frågor, osså svarar hon inte på frågorna då hon väl sitter där. *grrr*
Hannapanna:
Jag hittade lite länkar om influensan, vaccinet o barn…

#48 Tycker hon svarade så på de flesta frågor, "läs läkemedelverkets hemsida" Dessutom det att maten innehåller också kvicksilver skriver hon, men inget om att det tydligen vad jag läst mig till är olika sorters kvicksilver och detta i vaccinet är mycket farligare och tar sig in i nervsystemet och gör skador… har kopierat en infotext om vaccinet. Lägger in den i ett inlägg under här.
Jag tackade själv nej till vaccin då jag helt enkelt inte vågar ta risken att få ett skadat barn.. Har heller inte vaccinerat mina andra barn. Men visst är jag osäker på om jag gör rätt… men just nu så känns det rätt att inte vaccinera.

Strök under några saker som har med just foster att göra..
EN RAPORT FRÅN: Thomas Karlsson Generalsekreterare Amalgamskadefonden. Ny alarmerande forskning visar: Tiomersal i vaccin ger allvarliga skador på mänskliga hjärnceller från foster vid extremt låga doser. Jag blir bestört när jag läser Jan Liliemarks vilseledande uttalande om etylkvicksilvret i Pandemrix i en annan artikel på Aftonbladet.se. Var och en bör känna till att Jan Liliemark är professor i farmakoterapi och definitivt ingen expert på kvicksilver. I Amalgamskadefondens Vetenskapliga Råd sitter Maths Berlin professor i miljömedicin som ordförande. Han anses vara en av världens mest välrenommerade kvicksilverforskare. Maths Berlin blev djupt bekymrad över myndigheternas beslut att köpa in 18 miljoner vaccindoser med 2,5 mikrogram etylkvicksilver i varje dos till hela svenska befolkningen. Etylkvicksilver tar sig lätt in i hjärnan och kan vara farligare än metylkvicksilver. Det sönderfaller snabbt till oorganiskt kvicksilver som effektivt skadar hjärnans celler. När detta inträffar under hjärnans utveckling hos foster och barn kan oreparabla skador uppstå med ett livslångt lidande som följd. De värsta riskgrupperna för de mängder etylkvicksilver som nu är tänkt att sprutas in i varje svensk är: * Foster hos gravida. Här kan den svåraste skadan uppträda eftersom fostrets hjärna är extremt känsligt för kvicksilver. De skador som kan inträffa kan leda till att fostret får hjärnskador som redan tidigt i livet kan yttra sig i form av diagnoser som autism, Damp/ADHD. Varje förälder som har fått barn med sådana diagnoser vet vilken smärta och oerhörd kamp det kan vara för att hjälpa sina barn till ett någorlunda drägligt liv. * Barn i åldern upp till omkring 10 år. Två och ett halvt mikrogram etylkvicksilver vid två tillfällen är t ex en stor dos för en tvåårings hjärna. * Vuxna människor med genetisk känslighet för kvicksilver. Sannolikheten är här inte stor att det kan leda till bestående skador, men den som har den här känsligheten kan få symtom från kvicksilvret i vaccinet. Dessbättre kommer hälsoproblemen sannolikt vara av övergående karaktär. Läs mer om riskerna här: http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=186 Helt ny forskning bekräftar nu professor Berlins farhågor om riskerna med etylkvicksilver. Varje gravid kvinna och förälder bör ta del av den nya forskningen. Du kan läsa mer om de nya forskningsrönen här: http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp Thomas Karlsson Generalsekreterare Amalgamskadefonden
Jag är i två riskgrupper, gravid och astmatiker och har blivit kallad för vaccination men jag tänker ITNE göra det och riskera både fostrets och min egen hälsa.
Jag förstår inte ens hur man ens kan tänka tanken som gravid att vaccinera sig när sprutan innehåller kvicksilver och annat farligt.
Jag är nu ännu mer oroad för detta…Jag var oroad innan och funderat men det är mer nu.
Vet varken ut eller in alla säger si andra säger så.
Dessutom det som skrivs och sägs är mer eller mindre mardrömmen för en förälder som dessutom är gravid nu vecka 26…
Jag har redan förlorat ett barn i mina armar efter tio timmar efter födseln av "förkylnings bakterie" GBS…(Streptokocker b aggressiv)
Inte lätt att inte få panik!
Jag har fyra barn här hemma dessutom gravid samt att mina barn kallelse för vaccinations dags ca vecka 49… och en själv blir kallad nästa vecka eller veckan där på…*OROLIG*
Frågan är vilka som igentligen har rätt i allt dom säger och skrämmer oss med?? Hur ska man ens veta??
//M

Åh, det är så obehagligt dethär. Jag vet inte hur jag ska göra. Skulle ha vaccinerat mig men gjorde aldrig det. Får nästan ångest.
Tänk om man fattar ett beslut som visar sig vara jättedumt.
Med Vänliga hälsningar

Jag antar att jag kommer få veta med tiden om jag gjorde rätt eller fel som tackade nej till vaccination till mig och mitt foster + de tre barn jag redan har. Men jag vågar helt enkelt inte annat, IFALL det är sant det man läser om riskerna… sen kanske jag gjort helt fel och då kommer jag såklart ångra det, men samma sak om jag vaccinerar o det visar sig vara fel beslut, så förlåter jag mig ju aldrig… går inte att veta vad som är rätt eller fel i nuläget…

http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=188
om detta stämmer så ligger ju svenska regeringen risigt till…… mörklägga detta är ju absolut inte smart….
Vad sägs om detta? Fick från en släkting som är aktiv i Tanvårdsskadeförbundet:
I en en artikel från tyska Der Spiegel -on-line berättas att vaccinationsspektaklet i Tyskland håller på att paja ihop totalt sedan det blivit känt att Paul-Ehrlich-Institutetet (kul: ärligt ..!) som är den myndighet som beställt vaccinet Pandremix (alltså samma vaccin som de försöker pracka på oss) till tyska folket har beställt ett annat vaccin till sig själva + till medlemmarna i tyska parlamentet och de tyska soldaterna.
Så tyska folket ska få vaccin med etylkvicksilver och skvalen medan de själva får ett vanligt influensavaccin. Snyggt !
Barnläkare där vägrar dessutom att vaccinera gravida o små barn med det oprövade skvalen-vaccinet - där har tydligen läkarna en yrkesheder och törs säga ifrån.
I en en artikel från tyska Der Spiegel -on-line berättas att vaccinationsspektaklet i Tyskland håller på att paja ihop totalt sedan det blivit känt att Paul-Ehrlich-Institutetet (kul: ärligt ..!) som är den myndighet som beställt vaccinet Pandremix (alltså samma vaccin som de försöker pracka på oss) till tyska folket har beställt ett annat vaccin till sig själva + till medlemmarna i tyska parlamentet och de tyska soldaterna.
Så tyska folket ska få vaccin med etylkvicksilver och skvalen medan de själva får ett vanligt influensavaccin. Snyggt !
Barnläkare där vägrar dessutom att vaccinera gravida o små barn med det oprövade skvalen-vaccinet - där har tydligen läkarna en yrkesheder och törs säga ifrån.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Oj då!
Min sambo och jag diskuterar vaccinering mycket. Han tycker också att det käns otryggt, men tycker att jag ska vaccinera mig. Man vet ju inte vad man ska tro och vad av allt man läser som är sant.
Jag tycker det är svårt att väga för och nackdelar, risker och råd om vaccinet mot min egen hälsa och den eventuella risken att vårt barn blir skadat. Jättejobbigt!
Med Vänliga hälsningar

I dag har tydligen Schweiz regering beslutat sig för att inte vaccinera gravida , barn, personer under 18 och över 65. För att de inte ansett sig fått inofrmation om vad som händer med dessa grupper vid vaccination.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/schweiziska-barn-far-inte-pandemrix-1.985660

Oj då, det händer grejer. Jag blir mer och mer osäker på hur jag vill göra men just nu lutar det åt att vidtå säkerhetsåtgärder själv. Hålla hygien, inte springa för mycket bland folk fram tills bebis är född. Sen vaccinera mig. Det svåra är att min sambo är dealer på en krog och kan exponeras vilken dag som helst. Snusar och således pillar med otvättade fingrar i munnen. Han vägrar handsprit också. Känns som att om han blir smittad så blir jag det.
Med Vänliga hälsningar

mmm nu fasen sätter det igång… jag vill verkligen inte ta detta vaccin, mkt för att (ja det är en spruta) men och mkt för att jag inte kan få fram några fakta alls om hur det hjälper, har bara hört och sett biverkningar på folk runt om som tagit, har en väninna som verkligen ångrar sej, hon har feberfrossor, klåda m.m och har haft det i över 8dagar nu…..
och eftersom man inte vet om varesej viruset är uppstorat, jag menar vi har olika influensor varje år eller om själv vaccinations biverkningarna stämmer så vet jag inte vad man ska tro……
en del biverkningar av vaccinet har jag ju sett hos folk som vaccinerat sej, men däremot så vet jag ingen i min närhet som är gravid och har vaccinerat sej…..

Åh, tänk om man blir sjuk då? Hur stor är risken att man dör eller blir supersjuk? Feber i några veckor kan jag ta, det är ingen fara. bara jag och bebis klarar oss och mår bra. Kan gå igenom helvettet först om det ska behövas.
Med Vänliga hälsningar

Min man hade fått åka delad taxi med två andra här om dagen från flygplatsen, den ena hade varit någon högt uppsatt landstingsperson och dessa två diskuterade just vaccinet och dom själva skulle inte ta det, då sa min man att "min fru är gravid och vågar inte vaccinera sig" Då sa landstingspersonen: Det tycker jag hon gör rätt i! Så där fick jag ännu ett råd att inte göra det. Jag har lärt mina barn att vara noga med hygien både i skolan och hemma så jag får hoppas att det hjälper! Min man handspritar sig stup i ett på sitt jobb.
Som det är nu så är det ju två som dött av influensan, medans fem stycken har dött av vaccinet… (i sverige) så ska man se till det så känns ju vaccinet farligare än flunsan…

Är man säker på att de fem har dött av just vaccinet?
Med Vänliga hälsningar

64
Det var något nytt för mig. Jag har heller inte hört att det är fem som dött av vaccinet. Vart kan man läsa om det?

Jag läste det på aftonbladet. Och nej dom är inte säkra på att personerna dog av vaccinet, men dom dog straxt efter vaccineringen.
Men det är ju samma med dom som dött av svininfluensan, dom kan inte vara säkra på att dom dog av just svininfluensan för dom som dog hade ju andra allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtsjukdomar..
Jag läser allt jag kommer över just för att kunna bestämma mig hur jag ska göra.

Amalgamskadefondens rapport stämmer inte. Samma "forskningsrapport" har dykt upp på fler ställen i världen och den är helt felräknad. Mängden kvicksilver är så liten så den inte skadar, vaccinet Pandemrix ligger långt under gränsvärdena. Det finns inget som säger att foster skulle skadas av vaccinet.
Jag har läst allt, och gallrat bort det som är partiskt och fullt av konspirationsteorier. Media luras, men det är ju inte en nyhet.
Man har inte stoppat vaccinet i några delar av världen, däremot är Schweiz sist med att godkänna vaccinet till riskgrupper och det av anledningen att det är för dåligt testat. Dessa tester kommer ta flera år att få resultat på.
Risken är stor att bli rejält sjuk i influensan, jätteliten att bli rejält sjuk av vaccinet. Och varför skulle läkemedelsverket och regeringen rekommendera vaccinet till oss om det finns anledning att tro att våra bebisar skulle bli skadade? Om det hade funnits något som tydde på det så skulle vaccinet stoppats. Jag lovar.
Nu har jag bestämmt mig för att ta vaccinet.
Med Vänliga hälsningar
Men samtidigt så pratar MÅNGA jag känner om att dom flesra som faktiskt tagit vaccinet i deras närhet blivit jättesjuka! Så risken kan inte vara så JÄTTEliten ändå..
Sen är de väl så att svininfluensan inte är värre än nån annan influensa att få..?
KOm att tänka på.. Är de nån som vet några siffror på hur många som brukar drabbas av den va nliga influensan och hur många som dör av den?
oh jag googlade lite fort och hittade bla:

68
Det är skillnad på kvicksilver och kvicksilver. Det går inte att rakt av säga att en viss mängd kvicksilver är eller inte är giftig. Det är föreningen kvicksilver som är det vikta förutom mängden.
Vart har du läst att amalganskadefondens data skulle baseras på en felaktig, som du kaller det "forskarrapport"? Vart kan man läsa det?

Själv är jag bara glad att så många som möjligt vaccinerar sig, så blir ju risken för mig mindre att smittas 
och såklart hoppas jag att alla foster, barn och vuxna går oskadda efter vaccineringen precis som jag hoppas alla som inte vågar ta vaccinet klarar sig oskadda!

#69 Det beror på vad man menar med jättesjuk. Gravida som får svininfluensa riskerar att bli så sjuka att lungorna inte orkar med. Lunginflammation orsakad av virus eller bakterier är väldigt vanligt, vilket inte är fallet med vanlig influensa.
#70 Ingen aning, men de som dör av vanliga influensan brukar vara gamla människor. Denhär influensan slår hårdare på yngre människor.
#68 Kvicksilvret i vaccinet är dubbelt så giftigt som vanligt kvicksilver, men de är ändå 10 gånger mindre kvicksilver i pandemrix är i vanligt influensavaccin.
Med Vänliga hälsningar

73
Vart läste du att det där med att forskarrapporten skulle vara felaktig?
Sen handlar det ju inte bara om kvicksilvret utan ämnet Skvalen som också finns som aktiv ämne i vaccinet.
Man brukar väl inte rekomendera gravida att vaccinera sig mot vanlig influensa. Den vanliga influensa vaccinationen rekokmenderas väl i första hand till äldre?
Mina farhågor handlar inte om att bli lite dålig i samband med själva vaccinationen. Det är vanligt att man blir lite sunkig när man precis har vaccinerat sig. Mina farhågor ligger i att det inte finns NÅGRA långtidsstudier på det här vaccinet. De andra vaccinen vi har fått som barn och som våra barn får har 40- 50 år på nacken och är väl testade. Det är inte Pandemrix.

Skvalen har jag inte läst något om alls.
Nej, gravida rekommenderas att inte vaccinera sig mot vanlig influensa för att kvicksilvermängden ligger vid gränsvärdet. Dessutom brukar ju inte den vanliga influensan slå så hårt på yngre.
Jag har letat men hittade inte länken om forskarrapporten. Jag hittade den på en amerikansk sida motsvarnade svenska läkemedelsverket.
Fy, jag blir så less på det här! Jag bryter snart ihop, vet varken ut eller in. Känns som att välja mellan pest och kolera. Ska man vaccinera sig eller inte? Vi kommer inte få något svar i tid på om vaccinet ger några fosterskador och det skrämmer mig. Om jag hade vetat att vaccinet kunde orsaka skador på fostret så skulle beslutet vara jättelätt.
Med Vänliga hälsningar

Googla på det eller på squalene (eng) så kan du läsa mer, även om jag kan lova att man inte blir varken klokare eller gladare av det.
För mig räcker det med att man inte kan garantera NÅGRA långtids biverkningar för att jag ska avstå (åtminstonde just nu).
Jag kan också tycka att de är gott nog att avstå för. just att man inte vet.
Men som alla säger så är de upp till var och en.. :/

I dag försöker dom skrämma upp en ordentligt på Aftonbladet… skriver åt oss gravida att vi ska vaccinera oss för vi har 10 gånger större risk att dö än dom andra… och att om ett par veckor så kommer massor i Sverige vara allvarligt sjuka och döda av Svininfluensan… faaan vad jobbigt med sån här skrämselpropaganda, jag som hade bestämt mig för att låta bli! Jag vill ju inte ha skadade barn….. jag måste alltså välja mellan att själv dö eller få ett skadat barn!? Jag blir knäpp! Dör jag så dör ju barnet antagligen med, och då hade det ju varit bättre med ett skadat barn… nej jag avvaktar lite till få se vad som händer. Får hålla mig hemma så mycket som möjliigt helt enkelt.. men har två skolbarn och ett dagisbarn, så dom drar ju ändå hem smitta.

Jag tänker vaccinera mig. Jag vill inte dö.
Med Vänliga hälsningar
Lite vetenskaplig info ang. typen och mångden av kvicksilver i vaccinet:
Vaccin och tiomersal.
Många är betänksamma inför vaccinering mot svininfluensa på grund av kvicksilverinnehållet. Vaccinet innehåller 5 mikrogram tiomersal, varav hälften är kvicksilver, något som myndigheter och läkarkår anser som betydelselöst. En just utkommen forskningsrapport: Mitochondrial dysfunction, impaired oxidative-reduction activity, degeneration, and death in human neuronal and fetal cells induced by low-level exposure to thimerosal and other metal compounds. D. A. Geier a; P. G. King b; M. R. Geier Toxicological & Environmental Chemistry 91:4 2009 735-9 pekar dock på att det finns goda skäl att undvika tiomersal, även i små mängder.
Sammanfattning av rapporten: Forskarna exponerade olika typer av nervceller för låga, nanomolara, koncentrationer av tiomersal och även bly, aluminium och metylkvicksilver (tiomersal är etylkvicksilvertiosalicylat). Cellskadorna jämfördes med de skador man finner vid autism. Tiomersal orsakade koncentrations- och tidsberoende mitokondrieskador, sänkt antioxidantstatus, celldegeneration och celldöd, vilket överensstämmer med vad man finner vid autism. Tiomersal var signifikant giftigare än de andra undersökta metallerna. Andra ämnen man är exponerad för kan förstärka eller minska toxiciteten.
Kommentar: 1 nanomolar lösning av tiomersal är 0.4 nanogram/ml. Vaccinet innehåller 5 mikrogram = 5000 nanogram/dos.vilket innebär 0,5 nanogram/g hos ett 10 kg tungt barn, i samma storleksordning som den koncentration som gav toxiska cellskador i studien ovan. Hur tiomersal fördelas i kroppens celler efter injektion är ofullständigt känt. Slutsatsen är att den dos som finns i en vaccindos inte alls är betydelselös och kan viftas bort. Allergi mot tiomersal är vanlig i befolkningen, sannolikt som följd av vaccinationer när flertalet vacciner innehöll ämnet. Även andra typer av immunreaktioner eller immunotoxiska reaktioner kan förekomma. Immunsystemet kan reagera vid långt lägre nivåer än de som ger toxiska effekter.
Mats Hanson, doc.
1 vice ordförande
Tandvårdsskadeförbundet
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Synd att dessa rapporter alltid kommer från intresseförbund.
Det hör ju till saken att det påståtts på ett flertal ställen att vaccinet inte går över till fostret.
Med Vänliga hälsningar

mmm man blir ju snart galen på allt man hör från alla olika håll och alla forskar rapporter m.m…
jag har iaf haft turen med mej!
va på "kalas" för lillasyster för ett tag sen… var där på en söndag, och på torsdagen efter ringer mamma och säger att en av dom som var där har åkt akut in till huddinge med svininfluensan som orsak… Han vårdades på sjukhuset i ca 5dagar och fick nyligen åka hem… tydligen vart sjuk i ca 3veckor….
men sa ingen till oss… då hade han ju fått hålla sej borta!
men nu verkar allt ha gått väl och ingen av oss har fått nått….
Jag tycker det är obehagligt med allt som skrivs, alla säger olika och folk talar för, en del emot osv, hela detta med svininfluensan är som en enda cirkus för mig….
Sedan är de obehagligt med allt som media trycker på framsidorna i tidningen hela tiden, man kan ju inte ens gå till affären utan att få rysningar och tänka, vem kan ha influensan här då.. och sedan ser du tidningsbladen med rubriker som " 24 årig gravid kvinna vårdas på sjukhus för svininfluensan - vårdas i resperatorn"
Asså nee jag finner inga ord… Sedan sitter man och tänker ( iallafall jag ) att det är väl typiskt att just när man själv är gravid så dyker något sådant här upp som kan riskera allt om man föreställer sig det värsta, och att jag ställs för dessa beslut om vaccinering etc, just när man själv väntar sitt första barn liksom. Ego tänkt kanske de men det känns så typskt, varför händer det nu liksom?!

#83 Ja, det är ju just typiskt. Jag har aldrig varit gravid förr, men just under dehär förbenade 9 månaderna ska det till att dyka upp ett virus som kan vara livsfarligt för gravida. Vilken fantastisk otur vi har!
Jag har bestämmt mig för att lyssna på WHO, läkemedelsverket och smittskyddsinstitutets råd. När jag väl fattat mitt beslut kommer jag inte att läsa ett smack mer om influensavaccinet och eventuella biverkningar. Tiden får utvisa vad som var sant och vad som var en lögn. Denhär tråden gör mig bara förvirrad. Vi har alla tagit ställning för eller mot. Vi kommer ingen vart i dethär.
Med Vänliga hälsningar

#84 nej det är inte sant, vi har inte alla tagit ställning för eller emot, jag är varken eller, jag är neutral och vet inte vad jag ska göra faktiskt, jag är glad att sånt här diskuteras.
#83 håller med om att det är hemskt med all skrämselpropaganda i tidningar! och det här med den gravida kvinnan som är i respirator, först skrivs det att första delen av graviditeten gör svinflunsan ingen skillnad för gravid eller inte gravid, sen skrivs det stort att gravid kvinna är jätte sjuk i svinflunsan, och då är hon i v 11!? som dom nyss påstått inte är någon farligare vecka för en gravid än om man inte är gravid!? och dessutom vet dom ju inte ens om hon har svininfluensa! bara att hon hade influensa symptom… känns som allt förstoras upp!!
förvirrad är vad man blir!!!

#85 Den största risken löper de som är längre gångna i graviditeten, men även ickegravida friska människor kan bli så sjuka att de måste ligga i respirator. Det är mycket troligt att kvinnan har svininfluensa, men du har rätt i att det inte är säkert.
Med Vänliga hälsningar

Visst kan det vara lite jobbigt med allt det här men ärligt talat är vi inte lite bortskämda här?
Vi har inga farliga eller gifitga djur, en fantastisk (gratis!!!) sjukvård, säker trafik, väldigt lite våld i vår om givning, sjukhus i vår närhet (bra vägar dit och bilar att ta sig dit med), inga tropiska sjukdommar eller parasiter, vi kontrolleras genom hela graviditeten med blodtryck, glokosbelastning, protein. Välutbildade barnmorskor , läkarteam med kirurger om det skulle behövas. Mat och gosaker att gotta oss i under hela graviditeten, sköna mjuka sängar… vad mer kan man begära?
Själv är jag rätt glad att jag slipper att föda själv i en hydda i afrika.
Just nu pågår en chatt med chefsläkare på TV4.
Där ställs några frågor om vaccinering för gravida.
Klistrar in dom i nytt inlägg… :)
Frågor & svar ur chatten…
Vilka kända biverkningar finns för gravida kvinnor och foster?
Hej Johanna! Inga kända biverkningar för foster. Samma slags väl kända biverkningar för gravida kvinnor som för alla andra. Mest feber en dag och ont i armen. Ibland men inte så vanligt allergisk reaktion.
Hej. Går vaccinet över till fostret om man vaccinerar sig när man är gravid. Är det farligt?
Hej Mari! Vaccinet går inte över till fostret och ger inga kända biverkninagr för ett foster. bra att ha en mamma som är vaccinerad och skyddad mot den nya influensan.
Kan vaccineringen påverka framtida Graviditeter?
Hej Angelica! Nej framtida graviditeter påverkas inte. Normalt kommer den andra våg av nya influensan efter några månader eller ett år, och då är det ju bra att vara vaccinerad.
Jag har barn med adhd. Ska de vaccineras? Det har ju talats om biverkningar med neurologiska skador?
Hej! Jag rekommenderar vaccination för ditt barn. Biverkningar som är vanliga är feber en dag och ont i armen ett par dagar. Relativt få får en alergisk reaktion, som går bra att behandla. Den enda neurologiska biverkningen är teoretisk rissk för Guillain-Barré, en nervförlamning. Det har ännu inte inträffat efter det att man nu givit 1 miljon doser i Sverige. Guillain-BArré kan man även få av infektionssjukdom.
O sen kom även en fråga om kända dödsfall av vaccinet.
Det påstår denna chefsläkaren att det inte finns!
Finns det kännda dödsfall efter vaccinationen?
Hej Irina! Det finns inget känt dödsfall på grund av vaccinet. Det finns fyra personer i Sverige som har avlidit de närmaste dagarna efter vaccination. De har varit svårt sjuka och utredning om ett eventuellt orsakssamband är inte klart. Av sjukdomen har som bekant flera avlidit.

Som jag hade trott. Vaccination nästa.
Med Vänliga hälsningar

Jag är redan vaccinerad. När jag väl bestämde mig så kändes det som ett enkelt val. Och jag fick inte ens ont i armen efteråt…
Men nu funderar jag över spruta nr 2. Jag är tveksam till att spruta in kvicksilver och skit i kroppen när en liten bebis utvecklas i magen. En dos kändes okej, men med en spruta till dubblas ju dosen..
#93 Ja de va väl typ de som stod i min länk.. Och hur många har dött av svininfluensan hittils? 3-4 va?
De som hon svarar där i frågorna är "Det finns inga KÄNDA biverkningar hos fostret" osv..
De är ju för att dom flesta ännu inte ens är födda. Sen har man ingen aning om vad som händer barnen när dom blir äldre heller..

Anledningen att dom säger att det inte finns några kända biverkningar på foster beror ju på att de vaccinerade gravida inte hunnit föda sina bebisar än, så ingen vet om dessa barn till vaccinerade mammor kommer att få några skador.
Jag tror jag vill vänta och se om dessa bebisar får några skador innan jag själv sprutar in detta i min kropp. Men som jag sagt innan jag är fööör vaccinering av hela svenska befolkningen och hoppas att alla vaccinerar sig, för då minskar ju riskerna för mig och mina barn att bli sjuka 
Jag tänker inte vaccinera mig.
Tycker det känns alldeles för riskabelt så jag vill inte vaccinera mig.

Mmm jag känner faktiskt att jag inte vill vara en sorts försökskanin för detta vaccin och absolut inte mitt ofödda barn heller…..
eftersom Ingen kan svara på hur detta påverkar foster, eftersom ingen vet det ännu så känns detta alldeles för osäkert för min del….
http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/vaccinguiden/article6065290.ab
"Skolöverläkaren Margareta Bondestam vill också påpeka att det är viktigt att inte göra så stor sak av vaccinbiverkningarna. - Risken är att det blir upphaussat, vilket kan leda till att eleverna inte vågar ta vaccinet, säger Margareta Bondestam."
Varför ska man smyga med att de finns biverkningar??

#99 För att biverkningarna är så lindriga i jämförelse med influensan. Finns ingen anledning att oroa sig. Alla vacciner kan ge biverkningar. Många nyvaccinerade småbarn (och även vuxna) får feber och blir hängiga av andra vacciner. De vaccinerna blir inte bannlysta för det. Anledningen till at vissa bli febriga och får reaktioner av vaccinet är att kroppen jobbar så hårt med bilandet av antikroppar.
Med Vänliga hälsningar

100
Hur kan du veta att det bara ger lindriga biverkningar på en ofödd bebis när det inte finns några långtidsstuder på det här vaccinet?
Det här vaccinet ÄR helt otestat på garvida!

#101 Skolöverläkaren syftade ju med all säkerhet inte på biverkningar hos gravida. Artikeln handlade om att några skolbarn fått lindriga biverkningar men för säkerhets skull förts till sjukhus.
Med Vänliga hälsningar
Det räcker tydligen med att bara ha hosta som symptom o man kan ändå vara smittad av svininfluensan. En gravid kvinna i Norge hade just hosta som enda symptom o var smittad.
*läskigt*
Ett litet utdrag ur ingressen till artikeln:
"För tre veckor sedan fick Anne Helene Groven i norska Drammen hosta. Hon gick till läkaren och fick hostmedicin. Då testades hon också för svininfluensa, eftersom hon som gravid tillhör riskgruppen. Men vare sig hon eller hennes läkare såg det som en möjlighet. Hon spydde ju inte och hade inte feber, värk eller diarré.
Timmarna innan hon skulle vaccineras ringde hon och fick resultat av proverna. - Sjuksköterskan som svarade berättade att jag hade testat positivt och hade svininfluensa, säger hon till norska dagstidningen VG på nätet."

Risken att dö i svininfluensa är försvinnande liten jämfört med andra dödsorsaker som man kan råka ut för som exempelvis de här:
Ej naturlig död i Sverige (2003) (hittade ingen info för 2009 men antar att den är ungefär den samma).
Antal
Orsak
40 000
Hjärt o kärlsjukdomar
22 000
Cancer
10 000
Rökning
6 500
Alkohol
6 000
Lungsjukdomar
5 000
"Yttre orsaker" (olyckor, brand mm)
4 500
Psykiska sjukdomar
3000
Dör på sjukhus p g a felbehandling
(ca 200 000 skadas på sjukhusen)
3000
Nervsjukdomar
2 500
Onormala kliniska fynd
2 500
Magsjukdomar
2 500
Ämnesomsättningssjukdomar
1 400
Begår självmord
1 100
Infektioner
1 100
Könssjukdomar
450
Muskelsjukdomar
400
Narkotika
400
Trafik
I Sverige har hittills 4 (fyra) dött av svininfluensan (samtliga med komplikationer sedan innan). Risken att dö i svininfluensa just nu är med andra ord: 0,0000356% eller 0,3 promille.
Det är med andra ord mycket större risk att man faktiskt dör i en könssjukdom när man gör bebisen, dör i trafiken på väg till bb, eller av felbehandling på sjukhuset…

Det har du så rätt i. Men det är ju inte kul att ligga sjuk heller.
Med Vänliga hälsningar
I norden är det dock många som dött på kort tid.
Norge - 14 personer, tror jag det var.
Finland - 1 person.
Sverige - 5 personer väl.
Det är ändå 20 pers…

Ja, det blir många på ett år om det fortsätter så. Svininfluensan har ju inte tagit i ordentligt i sverige än.
Med Vänliga hälsningar

Min son har blivit testad idag för svinflunsan, han insjuknade hastigt i går kväll, efter tre dagars ihållande hosta med andningsproblem så fick han hastigt hög feber, kraftig huvudvärk, illamående, hjärtklappning, ont i magen, och idag är han fortfarande jätte sjuk. Orolig var jag inatt och ställde klockan flera gånger för att vakna och höra så han andades bra. Ska bli skönt att få svar på om han har grisflunsan eller ej. Då vet jag vad det handlar om ifall jag blir smittad av honom. Vi skulle få svar på måndag trodde dom.

Alltså 20 personer på 24,5 miljoner människor ( i norden ca) kan ju inte säga vara mycket! Det är ju bara en liten bråkdel av vad som dör i trafiken bara i Sverige under ett år.
Vad jag vet så har ingen i Danmark dött inte heller på Island.

Jag kommer absolut inte vaccinera mig mot den nya influensan men alla andra får gärna göra det eftersom det blir mindre risk för mig att smittas då. 
Är spruträdd och tror dessutom att varken tiomersal eller skvalen är speciellt hälsosamt för ett foster. Den dagen det kommer ett vaccin utan dessa beståndsdelar då kan jag möjligen överväga att vaccinera mig.
Funderar på om man kan få typ Tamiflu på recept för att ha ut i fall att man skulle bli sjuk eller någon i ens omgivning blir sjuk. Är det någon här som har testat om man kan få det?

#110 Läkaren som tog prov på min son idag sa att om det visar sig att han har svinflunsan och om jag blir sjuk också så måste jag komma in och få tamiflu direkt. Men jag tror inte dom skriver ut det att ha hemma i förebyggande..

Anade det också men tänkte just för att man tillhör "riskgruppen" (gravid) i så fall.
Är verkligen inte för att ta läkemedel i förebyggande syfte och särskilt inte sådant som penicillin och Tamiflu då onödigt användande av dessa kommer att göra dem verkningslösa tillslut (resistenta bakterier osv). Om det nu visar sig att din son har den nya influensan så tycker jag verkligen att du borde få ta tamiflu i förebyggande syfte om du nu vill det förstås :)
Min dotter fick precis veta att hennes kompis har haft svininfluensa. Förmodligen är det samma som min dotter och jag har haft men trott att det bara varit en vanlig förkylning. Vi mår finfint nu!

#112 Fast ta den innan man blir sjuk gör väl ingen nytta? eller är jag helt ute och cyklar
Tänkte att om jag också blir sjuk så får jag tamiflu men inte om jag inte blir sjuk!?? nä jag har ingen koll faktiskt…

Läste bipacksedeln från tamiflu och tyckte det passade in på dig:
Tamiflu kan också användas för att förhindra influensa efter att ha utsatts för smittorisk från en infekterad person, såsom en familjemedlem.
Ungdomar (13-17 års ålder) och vuxna: 30 mg och 45 mg kapslar kan användas av vuxna och ungdomar som ett alternativ till 75 mg kapslar.
Tamiflu tas en gång om dagen i 10 dagar. Det är bäst att ta denna dos på morgonen till frukost.Småbarn från 1 års ålder och barn i åldern 2 till 12 år: Tamiflu oral suspension kan användas i stället för kapslar.
Din läkare kommer att rekommendera hur lång tid Tamiflu ska tas om det är förskrivet för att förhindra influensa.
I förebyggande syfte verkar det alltså som det är halva dosen mot om man redan har fått influensan. Sedan kan man så klart diskutera om det ska användas i förebyggande syfte med tanke på risken för resistens. 

Tycker det är lite intressant att ni diskuterar att äta Tamiflu, som inte heller är bevisat att inte påverka foster, men inte vill vaccinera er?

Jag vill heller helst inte äta tamiflu sörru :) men om jag nu fick svinifluensan så visst då skulle jag ta det hellre än att riskera att dö faktiskt :) tror inte nån har dött av tamiflu eller blivit förlamad av den väl?? däremot så vaccinerar jag mig så utsätter jag mig för risker jag inte vågar ta, som tex förlamning, medans det ju faktiskt inte är säkert att jag drabbas av svinflunsan, för alla kommer ju inte att få den! var det inte runt 20% dom räknade med skulle bli smittade. Därför käns det säkrare att inte vaccineras för min del. Sen har dom ju också sagt att det finns inga bebisar som blivit skadade av att mamman tagit tamiflu men det är inte godkänt för det finns inga studier på det. Med vaccinet så vet man ju inte hur bebisarna kommer bli då dessa vaccinerade mammor inte fött bebisarna än :)
Det är ju inte så att jag väljer mellan att ta vaccin eller tamiflu, för tamiflu blir ju bara om det blir absolut nödvändigt och förhoppningsvis något jag slipper :)

Från Fass:
"- Mindre vanliga biverkningar av Tamiflu
Vuxna och ungdomar (barn från 13 års ålder) Andra mindre vanliga biverkningar, vilka också kan vara orsakade av influensan, är fyllnadskänsla i den övre delen av magen, blödning i magtarmkanalen, bronkit, övre luftvägsinfektioner, yrsel, trötthet, sömnsvårigheter, hudreaktioner, milda till svåra leverfunktionsstörningar, synrubbningar och onormal hjärtrytm. Influensa kan förknippas med olika slags neurologiska symtom och beteendesymtom vilka kan inkludera händelser så som hallucinationer, delirium och onormalt beteende som i vissa fall resulterar i dödlig utgång. Dessa händelser kan inträffa vid uppkomsten av encefalit eller encefalopati men kan även inträffa utan tydlig allvarlig sjukdom.
Under behandling med Tamiflu har händelser så som konvulsioner och delirium (inkluderande symtom som förändrade medvetandenivåer, förvirring, onormalt beteende, vanföreställningar, hallucinationer, upprördhet, orolighet, mardrömmar) rapporterats. Ett fåtal fall resulterande i olycksfall, i vissa fall med dödlig utgång. Dessa händelser rapporterades huvudsakligen bland barn och ungdomar och hade ofta en abrupt början och försvann sedan snabbt. Tamiflus medverkan till dessa händelser är okänd. Sådana neuropsykiatriska händelser har också rapporterats hos patienter med influensa som inte tagit Tamiflu."
Vad som hör till influensan och vad som hör till Tamiflu är självklart svårt att avgöra. Men jag tror inte det dröjer länge, när influensan väl fått fart, innan tidningarna kommer med skrämselpropaganda kring Tamiflu och rapporterar dödsfall…
Det jag tycker verkar lite konstigt är att man ska ta Tamiflu så tidigt som möjligt (helst inom 24 timmar från första symptom) men så snabbt hinner man väl inte konstatera att det är just svininfluensa man drabbats av? Då kanske man käkar Tamiflu i onödan?

#118 Där sa du något. Det är klart inte bra att äta något läkemedel i onödan. Och förmodligen är det inte så valigt att lyckas få en diagnos på 24 timmar. Jag tycker att Tamiflu känns läskigare än vaccinet. Jag tror inte att jag skulle ta det.
Med Vänliga hälsningar

Vilken tur att vi alla är olika :) trist vore väl annars 
Jag såg precis att NU är Pandemrix ett registrerat läkemedel. Det finns alltså på FASS idag, det gjorde det inte för 2 veckor sen. :)
Kan för övrigt rapportera lite här om mina biverkningar. Fick såklart den vanliga ömheten av sprutan, i muskeln, o den började ca 4 timmar efter injektionen o pågick i nästan en hel vecka.
Men, utöver det har jag fått nån allergisk reaktion på nåt av ämnena i vaccinet, som yttrar sig i utslag på mitt vänstra ben. Det kom precis efter vaccinationen o sitter fortfarande kvar. Det liknar eksem väldigt mycket o det kliar o är torrt så jag håller på att bli galen emellanåt! :/
Jag har aldrig nånsin haft problem med torr hud eller eksem eller nåt sånt, what so ever, i hela mitt liv. Nu funderar jag bara över vilket ämne i vaccinet det kan vara som jag är allergisk mot. Ägg, kycklingproteiner, tiomersal, eller nåt av dom andra ämnena!
Ska nu till barnmorskan på besök nr 2, så då ska jag passa på att fråga henne om detta o be om ett allergitest. För är jag allergisk mot antingen födoämnen eller nåt vanligt ämne i antibiotika, då vill jag veta vilket! Till nästa gång det är aktuellt med medicinering!
Nån mer som fått detta eksemliknande utslag?
För mig är det en yta på underbenet (smalbenet typ) på va 10 cm på höjden, samt 5 cm på bredden. Stort område, med andra ord!
#122 Ja vi fick också höra detta men dom var inte säkra på det så vi
skulle kolla efter mer information hur det ska bli.
Så bara vänta och se om man ens ser informationen då det är
är oerhört dåligt informerat här i alla fall och det var bara av en ren slump jag fick reda på att vi kunde gå dit och få vaccinet.
Och i morse ringde jag MVC och skulle boka av min vaccin tid hos dom men då visa det sig att jag inte alls stod på deras lista…
Åter igen var jag "bortglömd."
Så det var rena turen jag tog den i går med barna.
Jag kan säga att jag har då inte märkt några direkta besvärande biverkningar och inte någon av våra fyra barn heller.
Jag och vår barn är bara lite öm i armen och vi lite trötta men det full fart på dom och använder armarna helt som vanligt.
Jag är så glad att det vart så pass bra, jag var ganska rädd för att det skulle kunna bli värre.
Och bäbisen i magen den sparkar på och livar runt så vi får se vad det visar sig på måndag den 16e då vi ska på tredje ultraljudet.
Hoppas verkligen att vi hade denna tur och att allt ser bra ut på måndag nu och att det inte kommer fram senare "biverkningar" på något av barna samt bäbisen i magen eller mig själv.
//M
MiiM:
Har precis varit hos BM nu o min tid för vaccination nr 2 är avbokad. Man ska bara ta en spruta o dom FÅR INTE vaccinera friska personer mer än en gång! Inte någonstans i landet, så det är vad som gäller för oss alla gravida, som inte hör till nån riskgrupp med nedsatt immunförsvar. :)
#126 : Tack för din information! Vad skönt då är jag nu klar ju.
Gäller det även våra barn?
//M
Miim:
Både och!
Små barn får samma dos som oss, fast vid två tillfällen.
Vi får vid ett tillfälle 0,5.
Dom små barnen får 0,25 x 2 st tillfällen.
Så dom får totalt 0,5, precis som oss friska vuxna/friska gravida. :)

#129 Gäller barn under 13 år som jag förstod det. Lite större barn också alltså :)
#129/#130
Okej så pass så då måste våra barn få gå igenom detta igen… *Hoppas det går lika bra då för våra barn som det har gjort hitintills*
Dock såg barnas doser lika mycket ut som min dos men vad vet jag.
Jag kanske skulle ha pressat på med frågorna men allt var verkligen stressigt där.
Tack för svaren
//M

Logiskt sett borde väl andra sprutan gå bättre än första? För det man blir sjuk av är väl att kroppen börjar bilda antikroppar? Och då borde den ju redan ha gjort det värsta när man tar spruta nr 2?
Fast kanske är det tvärtom, att man blir sjukare andra gången för att vaccinet "krockar" med antikropparna och det blir krig i kroppen.
Berätta hur det går sen, nyfiken :)
Jag själv, min gravida dotter (vecka 26) och mitt barnbarn snart 12 år har tagit vaccinet, o vi fick endast lite värk i armen där sprutan togs!! för vår del var de onda borta efter 2- 3 dagar!
Jag tog vaccinet för att skydda mina barnbarn, och vad de gäller min gravida dotter så tog hon vaccinet för att hon inte vill bli allvarligt sjuk o kankse låta 3 små barn bli utan sin mamma. Vi vågade inte chansa för 12 -åringens del, utan tyckte hon skulle ta de(skolan och ungdomar ligger ju illa till o riskerar ju att bli sjukare) 2-åringen???? hmmm svårt beslut!!!! /tobbebebis

Hela min familj har haft svininfluensan, bara sonen som dom tog prov på dock, men alla var sjuka samtidigt så det troligaste är ju att alla hade samma sjuka då symptomen var samma för alla, lite olika länge dock. Mina tre barn hade mellan 1-3 dagars feber, huvudvärk, och en hade hosta, en kräktes en natt. Min man hade hosta och huvudvärk (och feber enligt honom, jag tyckte dock inte han kändes varm.. men karlar ni vet…)
Själv tog jag hand om alla, sov bredvid barnen, pussade kramade tröstade, blev hostad o nyst i ansiktet ett antal gånger, torkade spyor. MEN jag fick inte annat än lite huvudvärk i två dagar. Läkaren säger och det tror jag också, att jag ändå haft svininfluensan för den visar sig så olika på alla, för det skulle vara omöjligt för mig att inte bli smittad då jag tog hand om en hel grissmittad familj
Jag är sååå glad och lycklig över att vi haft denna svinsjuka och jag behöver inte oroa mig över den mer! Vi är immuna! inte bara ett år som med vaccin utan for ever
Men nästa år kommer väl sorkinfluensan eller någon annan form
Hur som helst så var vi mycket lindrigt sjuka. När vi hade riktiga influensan för 6 år sen så var vi fruktansvärt sjuka i två veckor allihopa!
Skriver väl mest detta för att många läser all skrämsel om svininfluensan (även jag) och ville bara berätta att för dom flesta så blir det inte värre än vi hade det, det är ytterst få som blir allvarligt sjuka. På förlossningen sa dom att pga att immunförsvaret är sänkt när man är gravid så kan man antingen få komplikationer av svinflunsan (några få) eller så kan det även bli så att man får en knappt märkbar sjukdom vilket jag fick.
Önskar någon informerat mig om det före flunsan, så hade jag sluppit denna dödsångest då jag trodde att får jag influensan så dör jag eller får ligga med konstgjord lunga.. för det är ju det man har läst…

Man brukar ju inte rekommendera bubbelpool och liknande i början av graviditeten pga av missfallsrisk då kroppen överstiger 38,9 grader. När den vanligaste biverkningen av vaccinet är feber tycker jag att det rimmar illa…
Visst kan man få feber av influensan också, men inte alla får feber och inte alla får influensan…

#135 Nästan alla som får svininfluensan får hög feber. Att få låg feber ett par dagar av vaccinet tror jag inte är så farligt alls. Många som haft svininfluensan har ju fått feber runt 40 grader.
Med Vänliga hälsningar

Jag fick som sagt ingen feber av svinflunsan
dom rapporterar bara om dom som blir allvarligt sjuka, tur jag fick veta av förlossningsläkaren att det var minst lika vanligt att man knappt märkte av att man hade flunsan, kunde vara bara lite hosta el huvudvärk som i mitt fall
alla reagerar olika :) men såklart kan man ju aldrig veta innan hur sjuk man blir! Alla gör som dom vill! dom som vill ta sprutan, gärna för mig! bara bra så sprids smittan mindre, och dom som inte vill ta sprutan, gör det inte! alla bestämmer över sin egen kropp 

Här är lite mer man kan läsa:

Vi vaccinerade oss igår. Lite ont i armen men varken feber eller några andra biverkningar.
Med Vänliga hälsningar

En kompis till mig vaccinerade sig förra veckan och tuppade av:(
#140 Vill inte vara den som är den, men kasnke va kompisen nervös eller så?
Vet min svägerska va liiite orolig över resevaccinet när hon skulle ta och hon tuppade också av..

Nej hon är absolut inte den nervösa typen. Hon fick läbbiga kramper i händerna också:(

#142 Haha tänk om Aftonbladet hade fått reda på det. Då hade de skrivit "Kvinna fick dödskramper av vaccin" eller något annat fånigt. Men fy, det låter ju läskigt med kramp! Inget jag har hört talas om så jag antar att det är en väldigt ovanlig och antagligen ofarlig biverkning.
Med Vänliga hälsningar

Död och medvetslöshet o andra otäcka saker står ju faktiskt med som biverkning av vaccinet så nog finns det… tur dom flesta klarar vaccinet iaf. precis som att det är tur dom flesta klarar flunsan bra 

Ja, jag är mer och mer övertygad att det var svinis som jag och sambon hade i Augusti. Eftersom jag fick lunginflammation på en gång och hög feber. Läkaren jag träffade då sa att hon också misstänkte de starkt och nu när varken jag eller sambon känt av vaccinet ett smack så är det ju en pusselbit till. I så fall var det ju onödigt att vaccinera oss, men vi hade ju fått bekosta ett test själva.
Med Vänliga hälsningar

förstår inte varför det blir sån hysteri!?samma var det ju med fågeli.
Som lovat så nu kan ni läsa om sprutan nummer 2, hur det gick:
//M