Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2899 ggr
jn84
0

Vad gör man åt illamåendet?

Innan jag var gravid hade jag nån idiotisk idé om att det skulle vara lite mysigt att må illa eftersom det är ett så tydligt tecken på graviditet. Tänkte också att det inte skulle vara något stort problem, alla vet ju att man mår illa på morgonen och jag jobbar ju kväll så det skulle inte bli särskilt jobbigt.

Jag har tänkt om lite nu…

Jag mår helt galet illa!! I princip dygnet runt! Skulle ordna lax till middag åt min brukare. Jag verkligen älskar lax i vanliga fall, men nu var jag tvungen att gå ut på balkongen och andas frisk luft varannan minut för att överleva.

Allt gör mig illamående, men jag får ju aldrig den äran att kräkas (tror det skulle kännas bättre om nåt kom upp, som det brukar göra vid magsjuka).

Det är dessutom väldigt deprimerande. Jag har gått ner tio kg sen den första april och det totalsuger att behöva gå upp igen bara på grund av att jag inte kan äta riktig mat, utan äter bara det jag lyckas få i mig. Försöker hålla mig till hyffsat nyttiga saker, som mörkt bröd, fil osv, men det blir ojämna måltider och siffrorna på vågen ökar hela tiden.. Förstår ju att jag kommer gå upp vartenda gram jag försökt gå ner innan den här resan är slut, men det vore ju kul att hålla vikten åtminstone tills magen börjar växa…

Så frågan är, finns det nåt man kan göra för att dämpa illamående eller är det bara att försöka stå ut?

Skitjobbigt också att inte kunna visa att man mår illa, vi har sagt att vi inte ska berätta något förrän efter vecka 12..

Smex
0

det finns åksjuke tabletter som är receptfria som funkar jätte bra. Det finns även ett armband som man kan ha på sig som är till för åksjuke. Men din BM kan ge dig ännu flera tips och säga vilka pepparat du kan ta och inte ta.

Ananrs så är det bra om du kan typ äta kex eller något liknade så fort du vaknar och ta lite mellan måltiderna. För illamåendet kommer pga att man äter för lite.

JMax
0

Seaband tror jag armbanden som Smex menar heter. Småät och drick mycket vatten har jag hört ska vara bra med. Själv har jag inte mått illa nånting som tur är.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Susanne
0

Riskakor och knäckebröd.
De suger upp magsyran som är orsaken till illamåendet.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

AlbaStiffler
0

På apoteket kan de ju åxå säga vilka åksjuketabletter som funkar som gravid och inte. kan säga att de blev räddningen för min del efter jag mått konstant illa hela dagarna i minst 10 veckor. När jag tog en halv tablett kunde jag plötsligt äta en hel 3-rättersmiddag. Var helt usvulten utav att inte ha kunnat äta på så länge.

Jag levde annars på milkshakes av olika slag. Mixa mjölk, yoghurt (grekisk eller fruktyoghurt) med frysta bär (billiga storpack på Willys) eller frukter. Ev kan man mixa i lite sojamjöl (protein) eller lite havregryn om man vill ha det lite matigare. Min mixer jag och var såååååå tajta under dessa första 20 veckor. Hyfsat nyttigt, grymt gott och lättätet även om man mår illa, och rätt mättande. :-)

Annars rekommenderar jag kokt veggomat. Bönor och linser (protein), grönsaker och sånt är ju lättare att äta än stekt kött (blääää när man är gravid). Ris, bulgur, matvete osv osv… sånt går lättare ner och är nyttigt.