Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2022 ggr
jennyloo
0

1000 frågor kring graviditet!

Hej!

Jag är gravid i 6e veckan och fick reda på det igår!

Nu är jag jätteorolig för att skada fostret på något sätt.

Finns det saker man absolut ska undvika?

Hur farligt är gravad lax?

Hur stor är risken för missfall?

Hur mycket ligger mammapenningen på då man fortfarande går i gymnasiet?

Kan man flyga utan problem?

Jag och min pojkvän ska åka till Egypten i sommar, fortfarande lämpligt?

Går det bra att bada bastu?

Sola solarie?

När kan man se vilket kön fostret har?

Mycket tacksam för svar!!

Kramar Jenny, 18

Vaniljglass
0

Många frågor. :-) Jag är själv inte gravid men vad jag förstår ska man bland annat undvika alkohol, tobak, opastöriserade mejeriprodukter (tex. ädelostar, brie, mm.) rått kött och alltid rådgöra med läkare när det gäller läkemedel (och tex undvika huvudvärkstabletter med asylsalicylsyra eller vad det heter, typ Treo). Jag tror att man även ska undvika gravad lax. 

Många flygbolag tillåter inte ombordstigning efter en viss vecka, så kolla upp detta med ditt flygbolag innan! Det kan röra sig om 28 - 32 veckan och därefter så det är bäst att kolla om det innan man åker/köper biljetter.

Vaniljglass
0

Grattis förresten, glömde säga det! :-)

jennyloo
0

Tack så mycket! :D

JMax
0

Grattis!!

Gå in på www.fk.se så kan du läsa mer om föräldrapenning, tror att det är 180:- om dagen minus skatt om man inte jobbat innan.

Skulle inte rekommendera att du solar då man lätt kan få pigmentförändringar, jag har börjat få det utan att ens ha solat o det är inget roligt…

Könsultraljud tror jag man kan göra runt vecka 18 och framåt, brukar kosta runt 1200-1800:- själv tycker jag att det är lite trist, spänningen o nyfikenheten är ju en stor del av graviditeten…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!