fråga ang gravtest.
halloj.
undrar hur när man kan ta ett gravtest efter samlag och det visar rätt?
jag är så dålig på att ta mina piller och nu blev det samlag utan skydd. det står ju på förpackningen att det ger svar första dagen efter utebliven mens, har ingen aning om när jag ska ha mens…. det är en vecka sen nu. vad tror ni kan man göra ett test??
tacksam för svar
Om det var så att du hade sex under ÄL så borde du ha mens som tidigast om en vecka och det är också det tidigaste du kan testa dig. Om du vet med dig att du slarvat med p-piller så kan du köpa dagen efter piller receptfritt på Apoteket. Betydligt bättre än abort om du nu inte vill ta hand om ett barn. Eller fråga efter plåster istället för p-piller hos din gynekolog eller barnmorska.

tack för ditt svar
jag väntar ett tag till med ett test. plåster verkar ju smidigt ska fråga om det hos barnmorskan.
är lite kluven i vad jag vill att testet ska visa. men det vet man nog när man har svaret i handen…..

Kommer du inte ihåg när du hade mens sist?
För det är cirka 4-5 veckor efter sista mensen man kan göra ett gravtest.
men lycka till… det löser sig nog.
#2 Det var så lite så. Hoppas allt går bra för dig nu!

#3 det är lite mer än två veckor sen jag hade mens så då får jag vänta två tre veckor till…. tack för bra svar.

P-spruta kanske är ett bra alternativ åxå om du är slarvig med pillrena? :-)
Lycka till med testet om några veckor.

#6 problemet är att vi har börjat diskutera att skaffa barn men inte bestämt riktigt hur vi ska göra. så vi vill inte ha något som skyddar så länge om vi bestämmer att det är dax..
fy vad man går och funderar medans man väntar på testdax…..
pplåster är skit bra hade dom tills jag fick ont i mina bröst så förskräckligt men jag verkar inte tåla något preventil medel :S men plåsterna var näst bäst efter pstav.. skit smidiga och allt och kan avbrytas när man vill, p spruta och stav är inte lika lätta att bryta.
P-ring kanske kan vara ett alternativ?
Det finns test man kan göra 4 dagar innan beräknad mens men det kräver ju att man vet ganska precis när man "brukar" ha mens.
Jag som inte har koll på någonting lyckades i alla fall pricka in "rätt" dag.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#9 jag har fan undrat hur man ska få p-ringen att sitta på plats för den ska väll mer eller mindre vara runt tappen, jag skulle inte nå direkt för att fiska ut den ^^

#9 oj 4 dagar innan mens…. skulle inte kunna komma påp när det ska vara om så mitt liv stod på spel…. har nog aldrig haft någon koll alls på den. min man däremot har bättre koll, får fråga honom. om man inte prickar in rätt dag vad händer då berättar provstickan att det är fel dag eller säger den inte gravid?
# 10, *hehe* du har väl en händig karl? Det är mycket enklare än man tror, både att sätta in och ta ut. Jag blev dock väldigt förvånad när jag såg storleken på den, hur ska den där få plats? den passar ju runt min handled *haha* plats fick den och lätt var det.
# 11, då visar den antagligen negativt.
Jag gjorde dock ett "vanligt" test en hel vecka innan beräknad mens och även om pluset var knappt synligt så såg jag det ändå.
Susanne 
Susanne 

Kondom kan man ju åxå köra med om man inte orkar med andra p-metoder…
#12 vaddå? P-ring? Har aldrig hört talas om, men nu blev jag nyfiken
Ska den sitta runt livmodertappen???? Jisses hur lyckas du med det? Jag måste isåfall ha en snygg illustration på hur "insidan" ser ut om jag ska ha en aning om att jag hittat rätt
Vad jag vet så finns det inget "där inne" som jag skulle kunna fästa en ring runt
Och stort som ett armband
Jisses…
# 14 *hihihi* Det hela är faktiskt enklare än man tror.
Ja, runt tappen. Man ska inte fästa den, den fungerar som en klämma fast åt andra hållet, den trycker utåt. Antagligen därför den är stor i omkrets.
Ringen är (jag minns inte till 100%, det var länge sedan) ca 5 cm i dia. Påminner om de där plastarmbanden man hade i mängder runt armarna för en sådär 20 år sedan, något tjockare bara. Man tar fram den, klämmer ihop den på mitten och stoppar upp den så långt man kan. Den vecklar ut sig snyggt av sig själv, det kan tänkas att man behöver "putta till den" i den ändan som man stoppade in sist-den nedre delen alltså. Där sitter den i 3 veckor utan att du märker den alls, du tar ut den, väntar en vecka och sätter i en ny.
Funderar på hur jag tog ut den…jag satt nog på huk, körde upp ett finger eller två, tog tag i ringen och drog ut den. Den är ju mjuk och fastnar inte på något sätt så det var lätt som en plätt, inget obehag eller någonting.
Ett mycket bra alternativ tycker jag som inte kommer ihåg att ta p-piller fler än 3 dagar på raken och inte ville ha ett långtidsverkande p-medel som spruta, spiral eller stav.
Susanne 
Susanne 
Det lät ganska enkelt med p-ring men är rädd att den hoppar ut ^^
# 16, det var jag också men den gör faktiskt inte det, den stannade snällt på plats trots diverse aktiviteter.
Susanne 
Susanne 
#17 ja kanske är något vem vet :)
jag har P-ring. funkar bra:) Den åker inte ut heller… eller jo, om man har tampong inne sammtidigt så får man se till så den inte hänger med när man tar ut tampongen, hände en gång för mej^^ haha.
Det enda som jag skulle klaga på är att jag får lite finnar av den och att första veckan man sätter in en ny har jag jätte taskigt humör och är lite överkännslig:/
Min blogg: SweGizmo.se
p-ring är det bästa valet jag har gjort, så enkelt att sätta dit och ta ut. Har den inne i tre veckor sedan får man sms när man ska stoppa in den eller ta ut den:) det rekomenderar jag stakrkt!
Jag ska nog dras med staven en stund till vet ju att den sitter kvar ^^