Gravid utan ägglossningstest?
Hej på er alla i detta forum, vet dock inte om mina frågor platsar här bland er gravida men ni har ju i allafall lyckats
och det ger mig tröst.
Jag och min man har försökt att bli gravida i snart i ett år. Jag är 35 min man 36 och vi har inga barn sedan tidigare. Hitintills har vi beräknat ägglossningen med hjälp av de som finns på Gravid.se etc. Fungerade det för er, eller måste man köpa ägglossningtest för att veta exakt är det är dags? Har oftast regelbunden mens, men sedan vi började med oskyddat sex har mensen blivit mer oregelbunden 24-27 dagar. Dessutom har perioden jag blöder blivit kortare, speciellt den sista (bara 4 dagar i stället för 7) Har ni några tips?

köp ägglossningsstickor, det finns billiga på nätet.
men sen måste jag faktiskt säga att ni har åldern mot er. ni kanske borde ta kontakt med någon om det inte lyckas med stickorna?

Vi har försökt i 2 år och äntligen lyckats. Vi har kämpat länge med ägglossningstest och jag gav upp till slut. Jag sa att efter semestern så gör vi en fertilitetsutredning, då small det minsann till ;)
Jag tycker att du ska kontakta din barnmorska så kan du hjälp med att få din mens mera regelbunden osv.
Lycka till med verkstan ;)
*** Kärleken övervinner allt ***

om ni försökt i ett år så har ni väl ändå rätt till fertilitetsutredning?
Jag har en kompis, de försökte i drygt 10mån innan de lyckades..
sista gången så hade de sex VARJE dag i 2v.. i januari föddes deras son!:) hur go som helst =)
men tycker som Tezzie, ring din BM eller kvinnoklinik, tror ni har rätt att få hjälp.
SKA du köpa ÄL test så köp CB's, de är bäst och det är ingen tvekan lr tolkning om streck! lite dyrare, men det är det värt..
det du oxå lär tänka på att du ska räkna bakåt från sista mensens första dag om du inte känner din ÄL tydligt.. räkna 14 dagar bakåt så vet du på ett ungefär när ÄL inträffar..
Säg att du hade en cykel på 24 dagar denna må¨naden.. då hade du ÄL på dag 10.. dvs 6 dar efter mensens slut, om den var på 4 dagar.. Hade du 27 dagars menscykel så var ÄL på dag 13.. 9 dagar efter mensens slut.. :)
Dvs du kan ha missat ÄL genom att du kanske räknat eller tänkt helt fel…. :) Ibland är det inte svårare än så…. :)
Lycka till med bebistillverkningen!:)

ps: har du 7 dagar i vanliga fall.. så blir det ännu tajtare när du bara har 24 dagars cykel.. då har du ÄL 3 dagar efter mensens slutdag sas… och samma med 27 dagars cykel.. då blir det bara 5 dagar efter menses slutdag…..
ofta har man ju en cykel på 28 dagar och då infinner sig ÄL på dag 14.. mitt i cykeln och då är det ju en vecka efter mensens slut om mensen håller på i en hel vecka.
hoppas jag inte krånglar till det nu.., ;) ds

Tack för alla fina svar, ni är så gulliga. 
Vi har faktiskt tänkt på att gå en fertilitetsutredning vilket man har rätt till efter ett år. Men det finns fler krav bla inte överviktig (vilket jag är men jobbar på det och har inte långt kvar) och att man har reglbundet sex (minst 2 ggr/vecka) vilket vi också har. Men det känns å inrutat om ni förstår vad jag menar. I den stad vi bor i finns det en utredning där de tar in nya höst och vår. Därför tror jag att vi har större chans till våren. Vi får jobba på saken under hösten
och hoppas att det fungerar ändå.
Det kan vara riktit bökigt detta med att räkan när ägglossningen faller in. Därför har vi legat i (haha) dagarn innan jag tror att ägglossning är och dagarna efter. Ett spann på ca 4 dagar för att va på den säkra sida.
Mycket tror jag handlar om att inte stressa upp sig och låta sig har roligt under tiden. Att vi dessutom har ålder i mot oss kan vi inget rå på. Men än är det inte försent att bli mamma och pappa.