Svårt beslut
Nu kommer ni alla tycka att jag är väldigt knäpp/naiv och div andra saker, men för mig är det här ett svårt val.
Jag har kommit in på min drömskola efter att ha försökt i flera år, och pluggat upp mig för att lyckas komma in på den här skolan! Hade också sökt den innan jag visste att jag var gravid. Och så kommer jg in min dröm!
Jag kommer bara att studera på halvtid, så det gäller egentligen bara 4 timmar per vardag. Och den första terminen kommer vara att läsa väldigt mycket. Det är en distanskurs, så jag kommer att vara 100% hemma.
Men, 4 timmar är ändå 4 timmar. Och jag är ju ensamstående, och hjälp från Andy är inte att räkna med förutom kanske någon gång i veckan, och då kommer han nog vilja hitta på något gemensamt.
Mina föräldrar säger att de ställer upp all tid som krävs, men hur bra känns det när ens föräldrar är mer föräldrar än föräldrarna till barnet? :/
Sen kommer det krävas en del pengar också.
Nu direkt måste jag betala in 2.000kr i inträde. Sedan måste jag köpa böcker nu för ca 2.000kr, samt lämna in min symaskin på service ca 1.000-3.000kr.. Och införskaffa en provdocka 500-6.000kr. Beronde på modell och ny/begagnad.
Sedan till våren ska man börja köpa matrial, och det kommer att gå åt en hel del pengar likaså, att räkna med minst 500-2.000kr/månaden.
Sen är det beroende om jag syr till mig själv eller om jag kan få beställningar också. Då kan jag försöka sälja för en peng också.
Hoppar jag av, så kommer jag inte kunna komma in på den igen, och jag kommer inte kunna jobba det jobbet jag drömt om. För de kräver en sån här utbildning. Antingen den som jag kommit in på, eller på tillskärarakademin, och där kostar det 70.000kr och det kommer jag aldrig i hela mitt liv ha pengar till.
Så för mig är det ett väldigt svårt val.. :(
Utbildningen är som sagt på halvfart, i två år. Så jag blir ju trots allt hemma med barnet i två år.
Förstår att det är en jobbig situation du har hamnat i men jag tror att du kan fixa både ett barn och studier även om det kommer bli jättetufft!
Vad gäller ekonomin så kommer du och bebisen att klara er! Kan man inte försörja sig själv får man hjälp av socialen. Inte så roligt såklart men helt klart värt det för att du ska nå dina mål.
Vad gäller tiden så kommer som du sa dina föräldrar att ställa upp och då kommer du att ha tid för studierna också! Dina föräldrar kommer inte bli mer "föräldrar" till ditt barn än du för att dem gör det.
Jag tror det är jättebra för barnet också att du kommer att vara hemma så änge med honom/henne.
Om du verkligen ger dig på att det ska funka så kommer det att göra det också!
Lycka till i ditt svåra beslut!

# 1
Tack för ditt svar!
Jag måste betala in senast imorn för att det ska komma fram till skolan i tid. Så jag känner en overhörd stress över det hela. Har återigen verkligen väntat till sista minuten.
Det känns också smått taskigt mot barnet att inte vara hemma och ägna 100% utav min tid till h*n.. Det skulle jag ju vilja göra. Men känner mig så pass att jag blir stressad utav att inte ha något att göra hela tiden.
Men som sagt, det är ett jättesvårt beslut.
Satsa på skolan (det är ju din dröm, du kommer ångra dig mer om du inte tackar ja än om du tackar ja och försöker). Jag tror att du kommer att klara det super bra :D Om du nu kan göra nästan allt hemma så är det ju jätte bra, kanske kan dina föräldrar komma över till dig och gosa lite med din bebis medans du gör dina skolarbeten?
Håller med #1.
Håller helt med #1&2. Satsa på en karriär som du kan försörja dig och ditt barn på i framtiden. Det kommer bli tufft men bara om man vill så klarar man det.

# 3
Tack för ditt svar också.
Ja, det är just det att det är min dröm.
Och jag kommer bo granne med mina föräldrar, och min pappa är hemma hela dagarna, och min mor jobbar halvtid. Så de kommer alltid finnas där.. Men då är problemet att jag inte vill känna att de är mer föräldrar än vad jag är…
Pappan till barnet måste väl ställa upp också och passa den lilla/e även om ni inte är tillsammans?
Det är väl inte bara du som ska pussla med ditt liv för att få det att gå ihop?
Han blir väl även underhållsskyldig om han inte vill ha barnet halva tiden?

# 6
Om du läst mina andra inlägg så vet du kanske våran relation lite mer.. Han hjälper till när han har lust, när det inte finns några krav på honom.
och visst blir han underhållsskyldig men det hjälper inte mig så mkt för att få tiden att räcka till. :(
Jo, jag hänger med i ditt resonemang MEN, han ville väl också behålla barnet eller?
Ville han ha barnet så följer ordet ANSVAR med,man kan inte se barnet som en sak man bara bryr sig om när man själv tycker!
Jag tänker som så att barnet alltid kommer i första hand och man får själv stå tillbaka med sina behov av att träffa polare osv.
Men jag tycker du gör helt rätt som satsar på att utbilda dig för det kommer barnet till godo i slutänden,med att du kan fixa ett bra jobb som du kommer att trivas med osv.
Så jag hoppas verkligen inte att du tar illa vid dig,tycker du verkar vara en bra tjej!
Det är killen jag skulle villa ge en liten känga där bak,han uppför sig väldigt omoget tycker jag som inte bryr sig om att du är rädd inför förlossningen osv!
Kram och stort lycka till nu!
/Myrra

Klart att du ska satsa..
Det kommer säkert att vara tufft ett tag men du skulle ångra ihjäl dej om du inte tog den här chansen…
Jag gick klart sista året på gymnasiet med Pontus med mej varje dag då Henke inte hade möjlighet att vara hemma från jobbet just då och det var inga problem alls, förstår att det här säkert är lite tuffare och kräver en hel del pengar också men jag tror du kommer att klara det 
Vill man så kan man
Satsa på skolan! Du har ju äntligen kommit in.. Se till att skrapa ihop pengarna bara och sen är det bara att köra :)
Barnet kommer du va hemma med i 2 år så bättre kan det inte bli! Och föräldrarna kan ju passa barnet då du är i skolan (4 timmar)….
Du fixar detta!

Tycker inte att du ska göra abort för att du ska plugga det finns massor av tjejer tom i 13-14 års ålder som fixar att gå skola och ha barn med hjälp av föräldrar. Klart du kommer fixa det :) Visa alla att du KAN :P

Såg nu att abort inte var ett val hehe du är i v 39 redan :P
#5 de kommer aldrig att bli mer förälder än vad du är :) Låt oss säga att de kanske har hand om ditt barn i 3-4 timmar /dag och du själv resten av tiden eller kanske någongång då och då en hel dag om du har massor att göra till skolan. Det gör inget, det enda som kan hända är att ditt barn får en väldigt bra relation till sina morföräldrar samtidigt som ditt barn har en jätte bra relation till dig :) Det kommer att gå super bara du försöker :D