Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 5182 ggr
Nelson
0

Mens utan ägglossning?

Jag söker kunskap.
Har precis slutat med pillrena (som jag vet ska ta lång tid att hämta sig efter, Cerazette) och undrar genast:

Är det så att jag kan ha mens som kommer regelbundet utan att det faktiskt sker en ägglossning emellan? Eller är mensen beroende av ägglossningen?

Klurigt detta…
Med Cerazette ska ju ägglossningen stoppas och jag förstår att det kan ta tid för den att komma igång. Men jag har redan fått mens två gånger (på 1,5 mån) och undrar därför detta.

Tack för att ni finns förresten! Till vem skulle jag annars ställa alla dessa svåra frågor… Glad

DG
0

Du kan alltid testa med ägglossningstest. Då får du ju veta om du har ägglosning eller inte. Jag tror jag har läst att man kan ha mens även om man inte har ägglosning men är inte 100% säker.

AlbaStiffler
0

Köp ägglossningstest på www.billigastester.se så kan du enkelt avgöra om du har ägglossning eller inte. de där billiga stickorna räcker gott och funkar bra.

Jag blev själv gravid på 2 månader efter jag slutade med mina p-piller så man ska inte vara helt säker på att det tar tid… det kan såklart ta tid för perioderna att bli stabila, men man vet ju aldrig.

mer än såna svar kan jag inte ge tyvärr… alla är ju unika. har du förresten kollat in vissa gravid-sidor. på dessa finns det uträknare som du kan räkna ut ungefär när din ägglossning kommer vara, beroende av hur lång cykel du har.

Lenore
0

Från sjukvårdsrådgivningen:

Kan man ha mens utan att ha ägglossning?

I vissa menscykler har man ingen ägglossning, trots att man har en menstruationsblödning.
För att ett ägg ska kunna lossna krävs att det finns tillräckligt höga nivåer av hormonet östrogen i blodet. Ibland är nivåerna för låga och då lossnar inget ägg, men slemhinnan i livmodern växer ändå. När slemhinnan blivit tillräckligt tjock lossnar den till slut av sig själv. Man får då en blödning som inte är lika samlad som en vanlig mens.

Detta är vanligt, framför allt när man blir äldre, och inget man behöver oroa sig för. Mensblödningar utan ägglossning är ofta längre och gör mindre ont. Om ägglossningen krånglar kan det ibland leda till att menscykeln blir oregelbunden.

Länken dit:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22570

Nelson
0

Tusen tack för alla snabba svar! Skrattande