Idag har jag bo'at.
Träffade mina föräldrar på Ikea idag.
Mamma ville köpa säng med tillbehör till Mysan.
Smet in på Babyland och köpte några småsaker.
När vi kommit hem skruvade Maja och jag ihop sängen och bäddade.
Peter ska få välja vilken mobil som ska sitta på sängen eftersom han jobbade idag och inte fick vara med och bestämma något.
Jaha, nu är det bara babyn som fattas.
Känner mig riktigt glad, nöjd och förväntansfull.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Jättefint :)
Vi har inte kommit så långt ännu, måste till Ikea inom kort och handla…
Tack DG!
My blir ju vårt tredje barn (Maja är nu yngst, 11 år i mars) men ändå känns det overkligt och speciellt på något vis.
Vi tog den madrass som kostar 299:-, de billigare är för tunna och den för 495:- bör du ha bäddmadrass till…det är en "riktig" resårbotten.
Som vanligt när man går på Ikea är allt så billigt att man bara slänger ner det i vagnen.
Spjälsäng, madrass, spjälskydd, en filt, två större gosedjur, en 3pack papplådor, en "spök"lampa och ett skötbord (i plast som man blåser upp) kostade runt 1600:-, mamma betalade så jag har inte det exakta priset.
Spöklampan var inte till My, den ville Maja ha. Man måste ju ge de äldre barnen något också så de inte känner sig utanför.
Susanne 
Susanne 

Vi har en vagga redan som vi ska ha första tiden, kommer köpa spjälsäng senare.
Beöver dock madress och sängkläder till vaggan.
Sen behöver vi skötbord, har tänkt köpa den som har en byrå under från Ikea så man kan ha barnkläder osv. i den.
Sen är det väl annat smått som man kommer handla :)
Annat smått…..*fniss* det kostar lika mycket som de "riktiga" grejjorna.
Ta måtten på insidan av vaggan och antingen köp en madrass hos de stora babyaffärerna eller beställ efter "era" mått hos något som säljer madrasser (i Uppsala är det hos Uppsalabädden, bredvid gamla Maggans och pantbanken).
Vi har en "diskbänk" i stora badrummet så vi behöver inget särskillt söktbord.
Maja hade en underbar vagga. Ett gammalt ekfat där en del sågades av så att det blev ett litet tak kvar över huvudändan. Vaggan hängde vi upp i taket precis ovanför fötterna i sängen…jättesmidigt om hon vaknade på natten, jag bara puttade på vaggan med foten och hon somnade om*hehe*
Ikea är ju faktiskt riktigt bra, billigare och kvaliteten behöver man inte bry sig så mycket om, man byter när det behövs.
Ni har ju inte så lång tid kvar…hur går det med vagn osv.?
Susanne 
Susanne 
Det finns jättesöta sängkläder på Ikea, passar de inte en vagga så vad spelar det för roll?
Susanne 
Susanne 

Vi har 8 veckor kvar nu till bf.
Barnvagn ska vi beställa i början på Mars, det är en veckas leveranstid och dom levererar hem så det blir perfekt när jag blivit mammaledig :)

Jag har tänkt på lite saker. Du säger att ni ska få en flicka, men tänk så blir det en pojke?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag har pga. att jag passerat 35 år bett att få och gjort ett fostervattenprov. Fostervattenprovet är för att få veta om babyn har kromosomfel, dvs. Downs syndrom (vilket hon inte hade).
Samtidigt bad jag om att få veta kön. Detta testades (enkel förklaring) genom att de tog 150 celler och gjorde DNA-test på vilka visade att det är en tjej. Testet är 99,99% säkert MEN självklart kan det komma en pojke.
Jag har alltså inte gjort ett könsultraljud utan ett DNA-test.
Anledningen till testen var att få veta ev. kromosomfel (OBS! babyn kan ha andra fel) och då jag hade chansen att få ett mer säkert besked om kön tog jag det.
Som regel erbjuds man bara fostervattenprov om man är 37 år eller äldre då det är vanligare ju närmare 40 man kommer…
Susanne 
Susanne 
Fick sambon att plocka ner vindstrappan så jag och Maja kunde skutta upp och hämta gamla sängkläder och slänga dem i tvättmaskinen….
Jag är på G!
Susanne 

#8 okej. Hoppas att det inte kommer en pojke då ;)
Lycka till!
Vilket det än blir är det min baby. Huvudsaken är att babyn är frisk. Alla saker går att fixa i efterhand.
Susanne 
Susanne 

#11 jo, friskhet är ju viktigast :)
Jag vill ha en flicka men om det blir en pojk så kommer jag att älska honom precis lika mycket :)
#8 är det så att dem inte får säga att dem är 100% säkra om det skulle bli miss? Nyfiken mest.Jag fick höra igår en som hade gått och kollat kön, dem hade sagt tjejer båda gångerna men dem fick killar båda gångerna :)

#13 med det var väl bar akönsultraljud och inte dna-test? könsUL ska man inte lita blint på :P
jag vet faktiskt inte, jag satt bara bredvid och lyssnade när två personer pratade ;)
#13, ingen aning.
Har dina väninnor gjort DNA test eller något annat test?
Jag litar helt och fullt på att det är en liten tjej, dels pga. DNA testet dels för att jag ser ut precis som de två tidigare gångerna.
Susanne 
Susanne 

#16 men hur man ser ut spelar väl ingen roll? Skrockvaning? ;)

åh vilken fin säng=) själv var vi oxå på barn avdelningen på ikea idag men vi kikade bara på olika saker=)

Nu har vi fått hem vaggan och den va jättefin. Min man's morbror har gjort den själv över 20 år sen när han hade sitt första barn :)
Ska ta bild på den imorron och visa upp.
#17, skrockvarning…kanske, kanske inte ;) jag litar på testet och hur min mage ser ut.
#18, Tack!
#19, Åh, det ska bli spännande att se. Har de skrivit namn och födelsedata på alla babys som legat i den i botten på vaggan?
Susanne 
Susanne 

Den är jättefin! :)
Vi var och spenderade alldeles för mycket pengar idag…vi köpte vagn och babyskydd*puh*
Jättekul att handla men inte att betala.
Det blev ett Logico S babyskydd i brunt och en Teutonia Mistral S i färgen "Flower Fashion" brun med blå blommor.
Susanne 
Susanne 
Vaggan menade jag alltså…att den är jättefin!
Susanne 
Susanne 

jättefin vagga!
min son sov i vagga de första tre månaderna och det var faktiskt jobbigt. det är så långt ner att böja sig för att lägga barnet ner.
Vill gärna förtydliga mig lite #22
Jag menar inte att skryta om att vi går och handlar nya dyra saker. Då jag nu är äldre och har jobbat länge har jag en mycket bättre ekonomi än när jag fick mina två äldre döttrar. Till dem köpte jag begagnat.
Susanne 
Susanne 

Vi har börjat köpa en del och fått desto mer från nära och kära. I helgen kom min mans mamma med ett jättebra skötbord och imorgon kommer pappa med vaggan som jag låg i när jag var liten. Sedan kommer vi får en jättefin spjälsäng med alla tillbehör från syrrans pojkväns föräldrar.
Snart kommer det bli en sväng till Ikea för oss också för att köpa det där "lilla" som förmodligen kommer bli en hel del 
Våran bebis är planerad att komma ut 17 april, men jag tror "han" kommer tidigare. Bara en känsla jag har, men man vet ju inte.
#26, vad roligt med alla saker :)
Jag fick värsta ångesten idag och har avbokat allt vi köpt.
Ville inte alls ha den fina vagnen, färgen är helt fel och nää, jag vill inte ha. Det skulle faktiskt vara en trehjuling och den skulle ju vara röd med möjlighet att fästa babyskyddet direkt på med adaptrar.
Stackars min familj som måste stå ut med mig och mina nycker. Tack och lov att det är över snart.
Susanne 
Susanne 

#27 Jag är också väldigt ombytlig vad gäller det mesta just nu! Är det vanligt att man blir lite skitso några veckor innan BF? 
#28, *hahaha* jo du. Ordet labil har förekommit under mångas graviditeter. Själv pendlar jag mellan att storskratta för att i nästa andetag storböla…båda av samma orsak.
Det är så skönt att barnen har sportlov och inte är hemma, då kan jag uppföra mig lite hur som helst. Min sambo och hans bror har ju förståelse för varför jag är mupp. Nästa vecka måste jag försöka rycka upp mig igen.
Dock hade jag en likadan period i början av graviditeten, innan jag visste att jag var gravid. Det verkar som att det kommer och går olika hos olika människor, en del märker tydligen inte av det alls.
Susanne 
Susanne 

men det är ju alla hormonerna som spelar en spratt. och att man är så sjukt trött på att gå med magen, knappt kunna böja sig ner utan att stöta i saker osv. :D

#30 Känner igen det där! Det här blir mitt/vårat första barn och jag är inte alls van att vara så här stor och osmidig!
Brukar väga mellan 62-65kg (172cm) normalt och är nu uppe i 82.3kg.
Vi har köpt begagnad barnvagn tex, men mindre saker kommer köpas nytt. Plus att vi har tur och får en massa dessutom… 

Om jag var du skulle jag väntat med att köpa grejjerna, du vet ju inte t.ex hur stor den kommer vara.

#32 Vad pratar du om?
Jag kanske missförstod dig men om du menar hur stor barnet blir så får man chansa lite.
Man måste köpa allting innan barnet kommer, sen när barnet har kommit hinner man eller orkar man verkligen inte handla.
Enda som blir knepigt igentligen är ju kläderna, så man få köpa lite olika storleker. Allt annat är ju "standard" storlekar, vagnar brukar va ganska lika stora, sängar osv.
Men som sagt, jag kanske missförstog så rätta gärna om det var så.

Alltså, tack. Det är DMG (Dark Magician Girl) från Yu Gi Oh om ni har sett det, hehe.
#33 Jo, jag menar, barnet kanse blir jättelitet eller jättestort. När jag skaffar barn ska jag vänta med och köpa vagn, säng och så. Men leksaker är ju annat 

#35 ett spädbarn behöver och ska inte ha leksaker :P

#35 Alla vagnar, sägnar osv är nästan lika stora, så det spelar ingen roll om man får en liten bebis eller en stor bebis. Enda som är knepigt igentligen är kläderna för dom kan va för små eller för stora.

ett tipps med första kläderna är ju att köpa kit där det finns flera storlekar. jag fick ett kit av tjejen som ska bli gudmor för jusst när försäljare va här så hade jag inte fått pengar. och då va hon gullig och köpte. det är alltså ett kitt med 6klädes plagg från storleken15/56 finns även större storlekar att hitta. och detta var även ett unisex paket alltså biegt eller hu det stavas