Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2836 ggr
jn84
0

Föräldrapenning för deltidsarbetare?

Om man är heltidsstuderande (med fullt lån och bidrag) och samtidigt har ett deltidsjobb på 40%, är det någon som vet hur föräldrapenningen räknas ut då?

Totalt får jag in 12000 kr i månaden idag, så en föräldrapenning med lägstabeloppet vore en katastrof…

Believer
0

Klaga inte på dem pengarna =)
Själv får jag bara ut ca 4800 kr i fp i månaden. det är skandal! =/

Believer
0

glömde ju svara på frågan hehe. Det smidigaste är väl att ringa försäkringskassan och höra?

jn84
0

#1 Förstår inte vad du menar? Jag klagar inte på inkomsten jag har idag, men är lite rädd att jag kommer få den lägsta föräldrapenningen på 3000-4000 i månaden om vi skaffar barn. Då måste jag sälja hästen jag inte ens köpt än… Vet inte om det är värt att skaffa barn just nu i sånt fall.

Har kontaktat försäkringskassan. Får se vad de säger :)

Men tänkte att nån annan kanske har erfarenhet?

AlbaStiffler
0

Om det är "värt att skaffa barn" är väl en fråga som du borde ta mycket seriösare än själva kostnaden. Funderar du på det så borde du verkligen vänta känns det som… :)

Du har ju en sån här kalkylator på försäkringskassans hemsida där du kan testa mata in lite olika inkomstvarianter!

jn84
0

#4 Att ha en ekonomiskt hållbar situation är väl en fördel när man skaffar barn?

Jag vill skaffa barn, där finns ingen tvekan, men det måste ju fungera ekonomiskt också. Eller har jag fel? Man kommer långt på vilja och kärlek, men det räcker inte alltid hela vägen.

Självklart säljer jag hästen om det inte fungerar, men helst vill jag ju ha honom kvar och därför är det väl värt att kolla upp vad hur ekonomin kommer att se ut med föräldrapenning?

Kalkylatorn säger inte vilka regler som gäller när man har den ekonomiska situation vi har. Och jag förstår inte riktigt de regler och klausuler som finns för studerande/deltidsarbetare/fd  heltidsarbetare.

Vi skulle ha påbörjat barntillverkningen nu efter årsskiftet (efter år av brutna löften från min sambo) men så kom hästköpet emellan så nu blir det inget förrän hästen av avbetald. Och det är endast sambons beslut, inte mitt. Vi skulle ha råd med både och om han ville hjälpa till, men det gör han inte. Hästen är mitt problem och den får jag lösa själv. Försöker göra allt för att få både häst och barn, men då måste jag få en inkomstbaserad ersättning annars går det aldrig.

Förstår faktiskt inte ens varför jag ifrågasätts?

AlbaStiffler
0

Ifrågasätter inte, tyckte bara det var lite konstigt ordval att nämna "värt" i samma sammanhang som barn. Vill man ha barn så funkar det ändå, så ja, det är alltid värt att ha barn, bara inte ekonomiskt… hehehe…

Är själv en sån där superduperpraktisk männsika som aldrig skulle fundera på att skaffa barn innan jag hade råd med det. Därmed intet ont mot de tappra som skaffar barn på minimi-inkomster. Så jag förstår verklgien att det är supertufft att skaffa barn om man får lägsta  pengen, fattar inte ens hur studenter klarar av att ha barn av den anlednigen. Imponerande. Men det har för den delen inget att göra med "värde" att göra, bara att man får göra andra prioriteringar. :) Fatta mig rätt, detta är inget påhopp! :)

jn84
0

Jag håller med om att "värt att skaffa barn" kanske inte var rätt ordval. Men samtidigt så handlar det ju om att välja bort häst eller barn och då måste man ju se vilket som är "värt att offra". Barnet finns inte än, men det gör hästen. Alltså måste jag välja den eftersom den är värd mer för mig just nu. Hade jag en sambo som ställde upp på mitt dyra hästintresse så hade det inte varit nån tvekan, men nu måste jag faktiskt välja.

Telefonkontakt
0

#5 jag är arbetslös (men får kanske jobb om 2 veckor) och är gravid. min sambo pluggar, men kasnek får jobb nu i veckan.

man klarar sig. man kommer långt på kärlek

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Believer
0

#8. Fast man kan inte köpa blöjor m.m. för kärlek.. =P

Jag tycker faktiskt det är egoistiskt att skaffa barn om man inte vet att ekonomin håller/inte har någon inkomst. Jag tycker man ska ge sitt barn de bästa förutsättningarna, och allt  (nästan) kostar ju i dagens samhälle. Vagn, spjälsäng, skötbord, blöjor, hygienartiklar, kläder - det är inte billiga saker. Ett barnbidrag räcker inte på långa vägar.

Men men nog om det, det var inte det tråden handlar om, sorry jn84.

#3. Då missförstog jag. Men varför tror du att du skulle få den lägsta fp? För att du studerar? Men du får väl se vad försäkringskassan säger. =P

Telefonkontakt
0

#9 då får jag vara en stor egoist då *lipar* ;)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

jn84
0

#9 Precis. Just för att jag pluggar…

Annette
0

#11. Är det inte bättre att studera klart, arbeta ett år och sedan skaffa barn? Då ser ju föräldrapenningen genast annorlunda ut.

jn84
0

#12 Självklart är det bäst. Men jag vill inte vänta… :)

Annette
0

#13. Ja, då kanske du blir tvungen att välja då.

Jag förstår inte riktigt… du är 23 år och har många år på dig att få barn. Varför måste allt ske nu? Varför inte göra klart utbildningen först. Då slipper du kanske välja mellan barn och häst.

Men det kanske är jag som är gammal, tråkig och oförstående ;)

Zahara
0

hmmm va ine på försäkringskasssan och räknade…hoppas verkligen inte att det stämmer! Enlig den sidan har jag ut 5300 efter skatt! i dag har jag ut 11000 efter skatt! Skulle man inte få 80% av lönen?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

DG
0

#15, nej man får inte ut 80%. Utan man får ut 80% av SGI av lönen (och SGI är 80% av lönen).

Jag har ganska lik inkomst med dig och för ut ganska lika mycket. Så tyvärr stämmer det.

micheles
0

Föräldrapenningen är väl baserad på inkomst som typ är deklarerad eller är jag ute å cyklar?

Jag tror iaf att du får lägga ihop det du jobbar/tjänar varje månad, 80% av det får du i FP.

Man blir inte rik på föräldrapenningen. Jag får ut 8å2 om jag tar ut sju dagar i veckan, men det funkar.. och antagligen är det värt allt=)

Zahara
0

#16 grrr hur F*n vill de att man ska ha råd och vara hemma och vara mamma då? finns ju int en chans att göra det utan och ge upp sitt "normala" liv!

jn84 gör det som känns bäst för er och er sitts! Själv sitter jag ju med 2 hästar och min sambo får glatt hjälpa mig vare sig han vill eller inte! är ju vårt barn inte mitt och jag måste föda och allt annat för det kan inte han! Sen får väl han vara hemma och pappa ledig så jag kan jobba om han nu inte vill hjälpa mig! Tycker ott din "gubbe" ska hjälpa dig! Har  inte alls gemensam ekonomi med min men det löser vi när bebis kommer! man får hjälpas åt helt enkelt! Nu har jag ju hus oh fast jobb körkort och bil men samma dyra hobby som du! Fast jag har det problemet att jag har 2 hästar :/ men allt går bara man vill:) *kramar om*

DG
0

18# Ja, det undrar jag också. Kommer få skära ner en del utgifter, det är inte som att blöjor är gratis direkt Fundersam
Jag trodde också först att det va 80% av inkomst man skulle få men ack va fel jag hade.
Men som tur så har min sambo bra lön så det blir inte nöd på oss, bara tråkigt, och han kommer inte ha råd vara hemma sina dagar om inte jag skaffar bättre jobb efter mammaledigheten för han kommer förlora ännu mera pengar.

jn84
0

Fick mail från försäkringskassan och enligt dem så kommer min föräldrapenning att grundas på inkomsten jag hade innan jag började plugga, så länge jag jobbat minst ett halvår då. Vet inte om man måste ha varit fast anställd, för det har jag inte. Men jag hade sex månaders heltidsinkomst. Ska maila tillbaka och få det tydligare förklarat.

Om jag tog ut full fp så skulle min månadsinkomst hamna på strax under 12000 enligt henne. Innan skatt då givetvis.

Det är mycket mer än jag hoppades på. Ska nog pressa sambon lite nu ;)

micheles
0

#20 Jag har gått på timmlön hela tiden å får inte ut lägsta nivå så anställning eller ej spelar ingen roll.. Du har väl iaf varit timmanställd..

Inte så kul att ta ut full fp då de bra betalda dagarna bara räcker ett år tror jag.. å det blir stooooor skillnad på att ta ut 5 eller sex dagar. Bara ett tips=)

Zahara
0

Men med tanke på hur uselt det är betalt så har man knappt något annat val än och ta ut maxdagar i månaden för att klara sig ju :( Blir så sur på dem!

lisette
0

jag tar ut sex dagar i veckan. har en inkomst på 17000 innan skatt och får ut mellan 8-9000 i månaden, de flesta månaderna 8000.

väldigt knapert kan jag säga.

DG
0

Jag har valt ta ut 5 dagar i veckan preliminärt för att dagarna ska räcka, jag vill vara hemma så långt som möjligt. Men om det blir för knapert så får man väl söka med flera dagr, nu har jag ansäkt färdigt til sista juni, efter det ska jag ha ordinarie semester från jobbet med full lön och sen fortsätta föräldrarledigheten efter.

jn84
0

#21 Jo, det är klart. Men det behöver jag ju inte säga nu till sambon Oskyldig

MIRJAMI
0

Det har ingen betydelse om du har haft fast jobb eller inte, det är inkomsten som räknas.